این اولینبار نیست که شینیچیرو واتانابه (Shinichirō Watanabe)، کارگردان انیمه ترور طنین انداز یا Terror in Resonance، با انیمههای منحصربهفردش ما را غافلگیر میکند. شاید اگر دلیل محبوبیت آثار او را ندانید، برخی از شما نتوانید زیاد با آن ارتباط بگیرید. اما اگر آثار او را در تاریخ انیمه بررسی کنید، میبینید که شیوه داستانگویی، سبک بصری و حالوهوایی که در انیمههایش خلق میکند، چه نوآوریهایی را در دنیای انیمه و دنیای سینما موجب شده که بسیاری را تحتتاثیر قرار داده است. در این بخش از سری مقالات موسیقی متن، به موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز میپردازیم.
زمانی که داشتم به موسیقی گروه Sigur Rós گوش میدادم، تصویری در ذهنم نقش بست که در آن دو پسر در خرابههای یک شهر ویرانشده ایستاده بودند و این تصویر به ایده ترور طنین انداز منجر شد…
یکی از ویژگیهای خاص آثار واتانابه، انتخاب تمهای موسیقی عجیب و ساخت انیمههایی با داستان اورجینال بر اساس آن است. او برخلاف سایر کارگردانان که پس از انتخاب داستان و زدن استوریبورد، به دنبال موسیقی موردنیاز داستانشان میگردند، ابتدا موسیقیاش را انتخاب میکند و سپس به خلق داستان بر اساس حالوهوا و ریتم آن میپردازد. همین موضوع، پیوند عمیقی را میان آثارش و موسیقی برقرار کرده است، به طوری که اگر موسیقی را از آثارش حذف کنید، دیگر نه داستانی و نه شینیچیرو واتانابهای باقی میماند.
این امر اهمیت پرداخت به موسیقی متن آثار او را دوچندان میکند؛ به خصوص اگر آهنگساز آن یوکو کانو (Yoko Kanno)، این زن اسطورهای باشد که توانسته است تصورات عجیبوغریب واتانابه را در قالب موسیقی، فیزیک ببخشد و هربار واتانابه و حتی خودش را نیز غافلگیر سازد. موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز شاید یکی از متفاوتترین آلبومهای موسیقی متن، در میان خود آثار واتانابه باشد. یک موسیقی ایسلندی با فضایی موهوم، غمانگیز و گاهی خوفناک، که در مقایسه با موسیقی جاز مورد تکرار در آثار واتانابه، کاملا دنیای دیگری را خلق میکند. همانطور که داستان این انیمه هم گام تازهای در رزومه کاری این کارگردان محسوب میشود:
داستان انیمه ترور طنین انداز، داستانی جنایی-روانشناختی است که ماجرای دو پسر به نامهای شماره 9 و 12 را بیان میکند؛ کسانی که پس از حملهای تروریستی به تاسیسات هستهای ژاپن، تیم پلیس ژاپن را به تکاپو انداختهاند. این دو پسر چند ماه بعد، ویدیویی را از خود منتشر میکنند که در آن، خود را با نام «ابوالهول» معرفی کرده و مستقیما تیم پلیس را به چالش میکشند تا معماهای آنها را حل کنند. هراس جمعی افزایش پیدا میکند و حملات تروریستی پیدرپی، پلیس را بیشازپیش ناتوان جلوه میدهد. در این میان، کارآگاه کنجیرو شیبازاکی تلاش دارد به حل معماهای این دو پسر بپردازد و راز پشت حملات تروریستی آنها را کشف کند.
موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز
در اینجا ما آلبوم موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز را قرار دادهایم و شما میتوانید با کلیک روی هر ترک به آن گوش دهید و در صورت تمایل آنها را دانلود نمایید.
یوکو کانو آهنگساز اسطورهای ژاپن
یوکو کانو، آهنگساز، تنظیمکننده و تهیهکننده موسیقی ژاپنی است که برای فیلمها، سریالها، بازیها، تبلیغات و انیمههای متنوعی موسیقی متن ساخته است. از انیمههایی که او برای آنها موسیقی متن ساخته است میتوان به «Darker than Black»، «Ghost in the Shell: Stand Alone Complex»، «Wolf’s Rain»، «Cowboy Bebop»، «Kids on the Slope»، «Macross Plus» و بسیاری دیگر اشاره کرد.
یوکو کانو در سال 1963 میلادی در شهر سندای (Sendai) ژاپن به دنیا آمد. اولین تجربیات او در موسیقی از حضور در کلیسا به همراه والدینش به دست آمد. او از دوران نوجوانی با نواختن پیانو در خانهاش و ارگ در مهدکودکش، به مطالعه کیبورد پرداخت و در دوران ابتداییاش، به شرکت در مسابقات موسیقی روی آورد، اما او در دوران دبیرستان، بیشتر از موسیقی به ادبیات علاقهمند شد. او به همین دلیل در دانشگاه وسدا (Waseda) به تحصیل ادبیات پرداخت. با این حال کانو در اوقات فراغت خود، به رونویسی موسیقی برای گروههای مختلف دانشجویی دانشگاهش مشغول شد. در همین حین، کانو که والدینش فقط به او اجازه گوش دادن به موسیقی کلاسیک را داده بودند، به واسطه یکی از دوستانش که در یک گروه موسیقی، درامز مینواخت، با موسیقی موزون و ریتم آشنا شد. بدین ترتیب، او همزمان با این گروه، آهنگسازی و سبک موسیقی پاپ را آموخت.
در زمان دانشجویی کانو، یک شرکت بازی سازی ژاپنی به نام Koei از او خواست تا موسیقی متن سری بازی Nobunaga’s Ambition را بسازد و این امر شروعی برای دوران حرفهای یوکو کانو شد. از آن پس، کانو در انیمههای نامبرده به ساخت موسیقی متن پرداخت و به عنوان آهنگسازی چیرهدست در ژانرهای بسیار متنوع از کلاسیک، جاز، پاپ، هوی متال، الکترونیک، بلوز، فانک، فولکلور و غیره شهرت یافت.
یوکو کانو در مصاحبهای با آکیهیرو تومیتا (Akihiro Tomita)، منتقد موسیقی، در پاسخ به این پرسش که «آیا از میان ژانرهایی که او در آن به ساخت موسیقی پرداخته، ژانر مورد علاقهای دارد یا نه؟» چنین پاسخی داده است:
«آه… من میشنوم که همه درباره ژانرهای مختلفی که در آنها کار کردهام، صحبت میکنند، اما شخصا هنگام ساخت، موسیقی را براساس ژانر تقسیمبندی نمیکنم. من با گفتن اینکه «اینجا باید یک قطعه کلاسیک بسازم» یا «اینجا باید یک قطعه جاز بسازم» موسیقی خلق نمیکنم. من اصلا فکر نمیکنم که کدام ژانر را بیشتر دوست دارم؛ بلکه بیشتر به این فکر میکنم که فلان صحنه یا فلان انیمه چه چیزی را میطلبد. مثل یک تم عاشقانه یا یک حسوحال. هیچ ژانری نیست که بیشتر از بقیه دوستش داشته باشم و همه آنها به نظرم جالب هستند و هر کدام به شیوه مختلفی به من الهام میبخشند.»
یوکو کانو در انتهای این مصاحبه، درباره تجربهاش در ساخت موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز صحبت میکند. زمانی که تیم موسیقی یوکو کانو برای ضبط موسیقی ایسلندی به استودیوی Sigur Rós در ایسلند میروند، موسیقی را میسازند که گویا فضایی متروک را به تصویر میکشد. زمانی که تومیتا از کانو میپرسد که ایسلند برای او چهطور بود؟ او پاسخ میدهد:
«من با این هدف به آنجا رفتم که خودم را در آن منظره متروک قرار دهم و واقعا هم آنجا وسیع و پراکنده بود. در آنجا هیچ درختی وجود نداشت و مردم در مکانی زندگی میکردند که شرایط خیلی سختی داشت. چیزی که از صحبت با مردم بومی آنجا متوجه شدم، این بود که میان آنها رویاپردازان بسیاری وجود داشت. آنها در زمستانهای سخت و طولانی در خانه و با تصوراتشان زنده میماندند. من آنجا را با این ذهنیت ترک کردم که مردمانش بسیار قوی هستند.»
آکیهیرو تومیتا ادامه میدهد که آهنگهای بسیار دوستداشتنی و زیبایی در آلبوم موسیقی این انیمه وجود داشت، اما همه آنها یک غم نهفته داشتند. آهنگی با صدای خشن گیتار هم وجود داشت که خیلی تاثیرگذار بود. کانو میگوید:
«انگار با نگاهی سرد به دنیا نگاه میکردم؟ (میخندد) عصبانی بودن از جهانی که نمیتوانید در مورد آن کاری انجام دهید و همزمان مجبور هستید این حقیقت را بپذیرید… شاید حسی از تسلیم؟ مثل کندن جایی بین ناامیدی و تسلیم، ناراحتی یا اضطراب و امید… همه با هم ترکیب شدهاند. به نظرم این چیزی است که به نظر میرسد. من فکر میکنم بسیاری از مردم جامعه مدرن با همچین احساساتی در درونشان زندگی میکنند. مردم نمیتوانند با این احساسات محبوس در وجودشان زندگی کنند. پس بازیهای ویدیویی انجام میدهند یا چیزهایی را در اینترنت جستجو میکنند. من شاید ده سانتیمتر زیر سطح آن نمای ظاهری را کندم تا این موسیقی را بسازم. اینکه میتوانستم سختی محیط ایسلند را در حین ضبط آهنگها حس کنم، خیلی مهم بود.»
یوکو کانو در ادامه درباره علاقیاتش در این حرفه و هدفش برای آینده میگوید:
«به نظر من برخورد با صدا در سطحی قابل لمس و با حساسیت، بسیار مهم است. بنابراین، کاری که من بیشتر از همه میخواهم انجام دهم، این است که برای یافتن ریشهها و خاستگاه ریتم به یک سفر بروم. من واقعا میخواهم به آفریقا بروم، اما در حال حاضر این امر با شیوع بیماری ابولا سخت است. من از بسیاری از مردم شنیدهام که ریشه ریتم از آفریقا میآید، به همین دلیل میخواهم به جایی بروم که در آن حیوانات به انسانهایی تبدیل شدند که برای اولین بار به چیزی ضربه زدند تا صدا ایجاد کنند. اگر به آنجا بروم ممکن است بتوانم دلیل اینکه چرا صدا در وهله اول ساخته شده است و آنچه آنها میخواستند از طریق آن صدا بیان کنند را پیدا کنم. آیا این صدا برای رقص بود؟ یا برای چیز دیگری؟ من میخواهم این چیزها را بدانم و احساس کنم. اگر بتوانم، احساس میکنم که میتوانم راه جدیدی برای بیان ریتم و در نتیجه، موسیقی جدید بیشتری خلق کنم. من میخواهم با تمام بدنم، موسیقی زنده را احساس کنم، نه از طریق سیدی…»
میتوانید متن کامل این مصاحبه را در این لینک مطالعه نمایید.
درباره موسیقی متن انیمه ترور طنین انداز چه فکر میکنید؟ آیا این انیمه را تماشا کردهاید؟ نظرات و پیشنهاداتتان را با ما در میان بگذارید.
ممنووووووووون
خیلی ممنون. موسیقی های محشریه