کمپانی الکرونیک آرتز (EA) طی جدیدترین جلسه ارائه گزارش مالی ۳ ماهه پایانی سال ۲۰۱۷ خود خبر از عملکرد ضعیف فروش بازی Star Wars Battlefront 2 را با ارسال ۹ میلیون نسخه از این عنوان به فروشگاهها داد.
طبق اطلاعات خبرگذاری واشنگتن پست، این مقدار فروش بسیار پایینتر از ۱۳ میلیون فروش اولیه نسخه پیشین در سال ۲۰۱۵ بوده است و حتی مسئولان کمپانی آمریکایی با وجود دریافت واکنشهای منفی اولیه، انتظار فروش ۱۰ میلیونی را از نسخه دوم داشتهاند.
بر این اساس بلیک جورگنسن (Blake Jorgensen)، مدیر اجرایی کمپانی الکترونیک آرتز طی گفتگوی خود با خبرگذاری WSJ از تصمیم سازندگان به بازگردانی امکان خرید درون برنامهای طی ماههای آینده به بازی اطلاع داد. این روش کسب درآمد دقیقا در زمان ارائه بازی Star Wars Battlefront 2 به علت هجوم عظیم اعتراضات به چگونگی پیادهسازی آن، از بازی مربوطه حذف گردیده بود و اما حالا با کسب نتایج فروش ضعیفتر از حد انتظارات مسئولان کمپانی، قصد دارد با نگرشی تازه به بازی Star Wars Battlefront 2 بازگردد. شایان ذکر است اصلیترین دلیل آغاز اعتراضات مربوط به روش پیادهسازی این سازکار بود، بشکلی که افراد با خرید آیتمهای درون فروشگاه بازی بوسیله پول حقیقی، میتوانستند در گیمپلی اصلی بازی برتری مضاعفی کسب کنند و بدین مبنا، براحتی در بازی به موفقیت دست یابند.
به هرحال، کمپانی EA بار دیگر در جلسه گزارش مالی خود به اعتقادش بر روش کسب درآمد “خرید درون برنامهای” اشاره کرد ولی از تغییر نگرش سازندگان نسبت به چگونگی بکارگیری آن بواسطه اعتراضات سیستم درون بازی Star Wars Battlefront 2 خبر داد.
ما اعتقاد داریم بکارگیری روشهای خدمات محور اختیاری چون ارائه گزینه خرید درون برنامهای به شکل صحیح، باعث بهبود هرچه بیشتر تجربه مخاطبان میشود. ما متعهد هستیم تا با همراهی و همکاری مخاطبانمان بطور پیوسته بهترین و صحیحترین تجربیات را در تمامی بازیها و سرویسهایمان ارائه دهید.
درادامه آنها وجود جنجالها و همچنین چگونگی روش ساخت بازی Star Wars Battlefront 2 بدست ۳ استودیوی مختلف را بیش از هرچیز یک فرصت برای آموختن هرچه بیشتر راههای ساخت و ارتباط با مخاطبان دانستند و از انتظارشان مبنی بر افزایش ۴ میلیونی (رسیدن به ۱۲ میلیون نسخه) فروش طی ۳ ماهه آینده اطلاع دادند.
آنها تلاش دارند تا با روشهای گوناگون طی ماههای آینده همچنان بازیکنان اصلی این عنوان را به انجام دوباره فعالیتهای آنلاین درون محیط بازی تشویق کنند و حتی توانستهاند در ابتدای عرضه نسخه دوم، تعداد فعالیتهای انجام گرفته توسط آنها را به دو برابر فعالیتهای درون نسخه سال ۲۰۱۵ افزایش دهند.
اما در خصوص اطلاعات آماری سه ماهه منتهی به ۱۰ دی ماه (۳۱ دسامبر ۲۰۱۷)، کمپانی EA موفق شده تا به درآمد ۱٫۱۶ میلیارد دلار دست یابد که نسبت به ۱٫۱۵ میلیارد ۳ ماهه مشابه در اسل ۲۰۱۶، افزایش ناچیزی را شامل میشود. از طرفی، آنها طی این مدت ۱۸۶ میلیون دلار ضرر را متضرر شدهاند که شامل افزایش یک میلیون دلاری نسبت به دوره مشابه در سال ۲۰۱۶ میشود. درکنار این موارد، آنها به علت تغییرات امور مالیاتی و حقوقی کارکنان، ۱۷۶ میلیون دلار را به همین علت از دست دادهاند.
جالب است که بدانید تنها تغییر شگرفِ حاصل در روند کسب درآمد این کمپانی آمریکایی، مربوط به افزایش نسبت درآمد فروش دیجیتالی به فروش فیزیکی در سال ۲۰۱۶ بوده است، بطوری که آنها در ۳ ماهه منتهی به ۱۰ دی ماه (۳۱ دسامبر ۲۰۱۷) حدود ۷۸۰ میلیون دلار از فروش دیجیتالی بدست آورده و ۳۸۰ میلیون را از فروش فیزیکی، درحالی که در سال دوران مشابه ۲۰۱۶، ۶۸۵ میلیون دلار مربوط به فروش دیجیتالی و ۴۶۴ میلیون دلار مربوط به فروش فیزیکی بود. لازم به ذکر نیست که درصد سود مربوط به فروش دیجیتالی بسیار بالاتر از فروش فیزیکی بوده و برای چنین کمپانی بزرگی، خبر کاملا امیدوارکنندهای به حساب میآید.
سایر جزییات مربوط به گزارش مالی کمپانی EA شامل موارد زیر است:
- جامعه بازیکنان عناوین FIFA تنها بر روی کنسولها به ۴۲ میلیون نفر افزایش یافته است
- عناوین FIFA Mobile طی این دوران ۲۶ میلیون بازیکنان را به جمع مجموع بازیکنان قبلی خود افزودهاند
- تعداد بازیکنان حالت FIFA Ultimate Team نسبت به سال گذشته ۱۲ درصد رشد داشته است
- بازی Battlefield 1 پس از ۲ سال، به ۲۵ میلیون بازیکنان منحصر به فرد دست یافته است.
- مجموع بازیکنان بازی The Sims 4 به لطف عرضه بر روی کنسولهای گیمینگ، شاهد رشدی ۳۵ درصدی بوده است.