تا به حال شده به گذشته فکر کرده باشید و از خودتان بپرسید اگر یک کار را به جای کاری دیگر انجام میدادم چه میشد و سرنوشتم چگونه تغییر میکرد؟ شاید در مورد بعضی از بازیها، فیلمها یا سریالها نیز سوالات مشابهی برایتان پیش آمده باشد. مثلا چه میشد اگر شخصیت دومگای به جای جهنم مریخ به جهنم قمرهای زحل سفر میکرد، چه میشد اگر بازی Doom یک بازی روگلایک نوبتی بود و چه میشد اگر دومگای صحبت میکرد! خب، گویا استودیوی ChaosForge قبل از ما به همهی این موارد فکر کرده و این ایدهها را در بازی Jupiter Hell گنجانده است. خودمانیم، فکر میکنم شما هم مثل من خیلی از این موارد را تصور نکرده باشید. ایدهی ساخت یک بازی روگلایک نوبتی به تنهایی یک نوآوری و ایدهای نسبتا بکر است که شاید ایدهی ساخت آن به ذهن هرکسی نرسد. در ادامه با پی اس ارنا همراه باشید تا به نقد و بررسی بازی Jupiter Hell بپردازیم.
بازی Jupiter Hell از جایی شروع میشود که یک سرباز بینام و نشان با یک سفینهی فضایی به یکی از قمرهای زحل فرستاده میشود تا مشکل به وجود آمده برای کارمندان کمپانی JoviSec را بررسی کند. ولی در ادامه، سفینهی او روی یکی از قمرهایی مشتری یعنی Callisto سقوط میکند و در یکی از ایستگاههای انسانها، با اجساد مرده یا زامبی شدهی انسانها و موجودات جهنمی مواجه میشود. اینجاست که بدون هیچ معطلی بازی شروع شده و شما باید با رد کردن مراحل مختلف و در ادامه سفر به قمرهای دیگر مشتری پرده از راز این اتفاق بردارید.
بازی Jupiter Hell یک عنوان مستقل و کیکاستارتری است که توسط 10 نفر ساخته شده است. طراحی این بازی شما را یاد فیلمهای ترسناک دهههای 70 و 80 میلادی به خصوص سری فیلمهای Alien میاندازد و به گونهای است که انگار از دریچهی یک تلوزیون قدیمی و لامپی به درون بازی نگاه میکنید. داستان در بازی Jupiter Hell هیچگاه حرف اول را نمیزند و در عوض برگ برندهی این بازی گیمپلی نوآورانهی آن است. Jupiter Hell المانهای سبک روگلایک را با بازیهای استراتژیک نوبتی و زاویهی دوربین از بالا به پایین ترکیب کرده است، به نوعی که تمام حرکات شما باید به دقت صورت بگیرد. دشمنان بازی شامل انسانهای زامبیشده، رباتها و هیولاهای ریز و درشتی هستند که از یک حرکت اشتباه شما نهایت استفاده را میبرند.
مانند بسیاری از بازیهای روگلایک، مرگ یعنی شروع بازی از ابتدا، با این تفاوت که متاسفانه یک بار مردن در این بازی باعث از بین رفتن پیشرفتهای شما به صورت تمام و کمال خواهد شد. توجه کنید که در حال صحبت در مورد یک بازی Turn-Based هستیم، به این معنی که با انجام یک حرکت و انجام یک عمل، دشمنان بازی نیز یک حرکت و یک عکسالعمل خواهند داشت. حتی تعویض سلاح و تعویض خشاب نیز باعث حرکت و شلیک دشمنان به سمت شما خواهد شد. اگر بایستید دشمنان شما نیز میایستند، اینجاست که مانند یک بازی شطرنج، به اندازه کافی فرصت دارید که دربارهی از بین بردن دشمنان با قابلیتها و سلاحهای خود تصمیم بگیرید.
این بازی به معنای واقعی کلمه نیازمند تاکتیک و تصمیمگیری صحیح شما است. البته تصور نکنید که سازندگان، سرگرمکننده بودن بازی را از یاد بردهاند. خوشبختانه ابزار بسیاری برای تاکتیک و تصمیمگیری شما در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است که از قضا تنوع مناسبی نیز به گیمپلی میدهند. برای صحبت از قابلیتهای کاراکتر بازی بهتر است از کلاسهای مختلف بازی شروع کنیم. بازی شامل سه کلاس با نامهای Technician ،Scout و Marine است که از قضا هر کدام از این سه کلاس همان سرباز بیاعصاب و بددهن با ویژگیهای متفاوت است.
با انتخاب کلاس Marine به کاراکتری دسترسی خواهید داشت که دارای نواری با نام Fury است و با پر شدن و استفادهی آن میتوانید مقداری از سلامتی کاراکتر خود را بازگردانید. نوار سلامتی این کلاس دیرتر خالی میشود و بیشتر میتوانید در درگیریهای نزدیک از آن بهره ببرید. همچنین با رد کردن هر نقشه نوار سلامتی شما 10 درصد پر میشود.
کلاس Scout متخصص مخفی کاری و دارای نواری به نام Energy است که با استفاده از این نوار میتوانید برای مدتی کوتاه به اندازهی دو حرکت مخفی شوید (و صد البته این ویژگی در طول بازی قابل ارتقا است) و همچین میتوانید مکان آسانسور خروج را در نقشهی بازی ببینید.
کلاس بعدی یعنی Technician متخصص در ساخت و ساز است و به شما این اجازه را میدهد که از باقیماندهی رباتهای نابود شده نوار Power خود را پر کنید و از ویژگی تولید دود و مخفی شدن در آن برای چند حرکت استفاده کنید.
تنوع کلاسهای بازی و ویژگیهای هر کلاس میتوانست کمی بیشتر باشد ولی با توجه به Early Access بودن بازی انتظار میرود که کلاسهای دیگری نیز در آینده به بازی Jupiter Hell اضافه شوند.
مقدار زیادی از بار استراتژی بازی Jupiter Hell بر دوش نقشهها و محیطهای مختلف این بازی است. برای دیدن کل نقشه باید به تمام مکانهای هر نقشه سر بزنید، همچنین، بازی شما را در محیطی نسبتا تاریک قرار میدهد و باید هر قدم خود را با احتیاط بردارید و محیط را به خوبی رصد کنید. با هر بار شروع، نقشههای بازی و جایگیری دشمنان به صورت رندوم ساخته و تعیین میشوند. این ویژگی به خودی خود منفی نیست و باعث میشود با هر بار شروع بازی، تجربهای متفاوت با تجربهی قبلی خود داشته باشید. اما ضعف این ویژگی زمانی مشخص میشود که میبینید بعضی از نقشههای به وجود آمده دارای ساختار بهم ریختهای هستند. به عنوان مثال گاهی تراکم دشمنان در یک اتاق کوچک بسیار زیاد است و در مقابل در یک اتاق بزرگ هیچگونه دشمنی یافت نمیشود. این ایراد باعث میشود که نتوانید استراتژی مناسبی برای نابودی تمام دشمنان متمرکز در یک منطقهی کوچک بچینید که مقداری ناعادلانه است.
حال که صحبت از محیط بازی شد بد نیست به بعضی از ویژگیهای محیطی بازی بپردازیم. یکی از این ویژگیها توانایی کاورگیری در پشت ستونها، دیوارها و جعبهها است. با کاورگیری به موقع میتوانید احتمال برخورد گلولههای دشمنان را کم کنید، هرچند دشمنان بازی نیز هوش مصنوعی نسبتا خوبی دارند و با زیرکی پشت موانع محیطی مخفی میشوند.
مانند دیگر بازیهای روگلایک ممکن است بعضی از نقشهها تحت تاثیر یک طلسم یا حالتی خاص باشند. مثلا ممکن است در ابتدای یک نقشه نوشتهی The hunt will start soon را مشاهده کنید که به این معنی است که اگر به موقع آسانسور خروچ را پیدا نکنید، دشمنان بازی مثل مور و ملخ به شما حمله کرده و کار را سخت میکنند یا با مشاهدهی نوشتهی This will be a mess تعداد زیادی از مخزنهای انفجاری اطراف شما به وجود میآیند که با تیر اندازی اشتباه به آنها به خودتان صدمه میزنید.
سلاحهای متنوعی از جمله سلاحهای سبک کمری، شاتگان، سلاحهای اتوماتیک، تکتیرانداز، نارنجکانداز و انواع نارنجکها نیز برای بازی Jupiter Hell طراحی شدهاند که هرکدام نقاط ضعف و قوت خود را دارند. بعضی از سلاحها دقت پایینی دارند و ممکن است تیرتان خطا برود؛ در عین حال بعضی از سلاحها دقت بالا و قدرت پایینی دارند یا بعضی دارای قدرت زیادی هستند اما بعد از هر بار شلیک باید دوباره ریلود شوند. سلاحهای بازی نیز مقدار زیادی از بار استراتژیک بازی را به دوش میکشند؛ به عنوان مثال با هر بار ریلود یک حرکت به دشمن مقابل میدهیم، پس باید با توجه به فاصله از یک دشمن خاص یا نوع آن دشمن سلاح مناسب و زمانبندی صحیحی را استفاده کنیم.
با کسب کردن میزان خاصی امتیاز میتوانید ویژگیهای کاربردی از قبیل سرعت حرکت، قدرت صدمهی اسلحهها، تعداد اسلحههای قابل حمل و بسیار از ویژگیهای کاراکتر بازی را ارتقا دهید. چند ایستگاه نیز در بازی طراحی شدهاند که با مراجعه به آنها و خرج کردن آیتمی به نام MultiTools (که از درون بعضی از جعبهها یا دشمنان کشته شده به دست میآید) میتوانید به محیط نقشهای که درون آن هستید ویژگیهای دلخواهی اضافه کنید. به عنوان مثال با یافتن دستگاه JoviSec Hello System قادر خواهید بود جای تمام دشمنان بازی را مشخص کنید یا دستگاههای الکترونیکی و امنیتی آن نقشه را به کنترل خود درآورده و علیه دشمنان بازی استفاده کنید. ایستگاه ExoMed نیز ویژگیهایی نظیر ارتقا ماکسیموم نوار سلامتی یا پر کردن نوار سلامتی کاراکتر بازی را دارا است. استفادهی صحیح یا بدون استراتژی از این ایستگاهها به خصوص در مراحل بالاتر، میتواند سرنوشت ادامهی بازی را مشخص کند.
بازی Jupiter Hell تجربهای جدید، پر از نوآوریهای تحسینبرانگیز و بلند پروازانه است که ساخت آن تنها از دست یک استودیوی مستقل و شجاع برمیآمد. فراموش نکنید که این بازی هنوز در مرحله دسترسی پیش از موعد است و ممکن است بعضی از ایرادات آن به مرور رفع شوند. اگر به بازیهای استراتژیک نوبتی و سبک روگلایک علاقهمند هستید و کنجکاو هستید ترکیب این دو سبک را ببینید، Jupiter Hell را از دست ندهید.
Jupiter Hell is full of admirable innovations which you could only find in an indie game. Even though it has launched in early access, Jupiter Hell offers a fun and distinct experience. If you are into strategy or rogue-like games, you should try this one out.
The Review
بازی Jupiter Hell
Jupiter Hell یک بازی نوآورانه در سبکی متفاوت و جدید است که موارد زیادی را به سبک روگلایک اضافه میکند.
PROS
- استفاده درست از ژانر استراتژیک نوبتی در ژانر روگلایک
- گرافیک مناسب
- موسیقیهای زیبا
CONS
- تعداد کم کلاسهای بازی و ویژگیهای آنها
- بالانس نبودن تعداد دشمنان در بعضی از محیطهای بازی






