بازی Spiritfarer ، ساختهی شرکت Thunder Lotus Games یک بازی در سبک مدیریت و ماجراجویی است که در سال 2020 توسط همین کمپانی برای کامپیوترهای شخصی و کنسولهای نسل قبل منتشر شد. این شرکت در سومین ساختهی خود تلاش کرده است سبک دوبعدی و هنری خود را، که در آن مهارت دارد، حفظ کرده و به سراغ دنیا و فرمولی جدید برود که برعکس دو بازی پیشین خود به طور خارقالعادهای آرام و بدون هرگونه مبارزهای است. بازی Spiritfarer آنچنان بازی بیتنشی است که میتوان از آن برای کاهش استرس و بهعنوان آرامبخش استفاده کرد. اما این مشخصه بهتنهایی قادر نیست یک بازی را به یک محصول خوب تبدیل کند و باید دید آیا این بازی در مابقی جنبههایش نیز در حد قابل قبولی ظاهر شده است یا خیر. در ادامه با نقد بازی Spiritfarer همراه ما باشید.
رستگاری در دریا
Spiritfarer یک بازی دربارهی زندگی است، دربارهی سفری که هر انسانی در پیش دارد. در این سفر با انسانهای مختلفی آشنا میشویم، کارهای خوب و بد بسیاری انجام میدهیم و خاطرات فراوانی میسازیم و در پایان نیز باید رهسپار دنیایی دیگر و ابدیت شویم. شما در نقش استلا (Stella) بازی میکنید که به همراه گربهی خانگیاش به نام دفودول (Daffodil) انتخاب شده است تا جای موجود افسانهای Charon را بهعنوان Spiritfarer جدید بگیرید. شما در این نقش باید سوار کشتی خود شده و به گشتوگذار در دنیای بازی پرداخته. شما در این راه با روحهای سرگردان آشنا شده، آنها را به کشتی خود آورده و با آنها دوست میشوید. شما باید آنها را در مسیر به زندگی پس از مرگ همراهی کنید و در این راه به این روحها کمک کرده تا به آرزوها و کارهای باقیمانده خود برسند. در طول بازی با شخصیتهای بسیاری همراه میشوید برخی آشنا و فامیل و برخی غریبه که هرکدام داستانهای مخصوص به خود را دارند. این داستانها در طول کارهایی که پلیر برای آنها انجام میدهد بازگو میشود و از این طریق سعی شده که پلیر با این شخصیتها بیشتر احساس تعلق خاطر داشته باشد. البته از نظر بنده این روند تا حدودی ضعیف کار شده و بازی نمیتواند ارتباطی قوی بین پلیر و ارواح و مهمانهایی که در طول بازی با آنها آشنا میشود ایجاد کند. به طور مثال پس از آشنایی با بسیاری از مهمانها و صحبت با آنها، متوجه میشوید که آنها از دوستان و آشنایان قدیم شما هستند و از خاطراتی با شما صحبت میکنند که درگذشته در کنار شما داشتهاند، درحالیکه پلیر هیچگونه آشنایی قبلی با آنها نداشته و تا پایان لحظهی وداع با این ارواح نیز این مورد تغییری نمییابد که باعث میشود همزادپنداری پلیر با این شخصیتها بسیار کم شود.
سبک طراحی و گرافیک بازی Spiritfarer مانند دو بازی قبلی این استودیو بهصورت کارتونی کار شده که انتخابی بسیار مناسب برای این بازی بوده است. دنیای بازی شامل جزایر کوچک و بزرگ بسیاری است که هرکدام طراحی و حس و حال خود را دارند. این جزایر به زیبایی با اشکال و رنگهای بسیاری به نمایش درآمدهاند که باعث میشود گوناگونی خوبی میان آنها به وجود آید و هرکدام بهمانند یک تابلوی نقاشی زیبا و سحرانگیز باشند. از جزایر جنگلی و باتلاقی تا جزایر معدنی و برفی همگی باعث میشوند تا گشتوگذار در دنیای بازی هیچگاه تکراری نشود. تغییرات آبوهوا مانند باران، طوفان و برف و همچنین چرخهی روز و شب نیز در بازی به چشمنواز شدن بازی کمک شایانی کرده. تماشای غروب و طلوع آفتاب و آسمان پرستارهی شب باعث القای حس آرامش خاصی در طول بازی میشود. طراحی کاراکترهای مختلف موجود در بازی به بهترین نحو ممکن و با جزئیات هرچهتمامتر به تصویر کشیده شدهاند. شمایل هرکدام از آنها و انیمیشنهایی که در حال راهرفتن یا صحبتکردن برای آنها در نظر گرفته شده است بهخوبی از پس نشاندادن شخصیت درونی و احساسات آن لحظهی هریک از این NPCها برآمده است.
موسیقی بازی Spiritfarer دقیقاً همان چیزی است که از یک بازی آرام انتظار دارید؛ مجموعهای از قطعات ساخته شده با گیتار و پیانو که سعی در هرچه بیشتر جذب کردن شما به داخل دنیای بازی دارد. افکتهای صوتی دیگر از قبیل سروصدای طوفان و رعدوبرق نیز بهخوبی تعبیه شدهاند که باعث زندهتر شدن فضای بازی میشود. از آنجاییکه با یک اثر مستقل و کمخرج طرف هستیم، هیچکدام از شخصیتهایی که با آنها سروکار دارید دارای صداپیشه نیستند اما این موضوع هیچگونه لطمهای به بازی وارد نکرده است و برعکس همخوانی زیبایی با سبک آن دارد.
همانطور که قبلاً نیز به آن اشاره شد، Spirirtfarer یک بازی مدیریتی و تقریباً جهانباز است. بازی با بهارثبردن یک کشتی قدیمی از Charon که یک کشتی کوچک است و همراه شدن اولین مهمان شما به نام Gwen که یک دوست قدیمی است، شروع میشود. Gwen کمکم به شما راه و روش و مکانیکهای اولیه بازی را نشان میدهد و شما با اولین جنبههای مدیریتی بازی آشنا میشوید. کشتی که در اختیار دارید از یک کابین که شامل تختخواب و دستگاه جهتیابی برای حرکتدادن کشتی و همچنین یک فضای خالی برای برپاکردن ساختمانهای مختلف است، تشکیل شده؛ ساختمانهایی که در طول بازی به آنها احتیاج پیدا خواهید کرد از قبیل آشپزخانه، چوببری، زمین کشاورزی و خانههایی برای مهمانهای خود. در بخش ساختوساز همانند بازی Tetris شما باید به مدیریت فضای محدودی که دارید بپردازید، این فضا که از یک مساحت شبکهای تشکیل شده شامل مربعهای توخالی است که باید آنها را از خانههایی که لازم دارید با کارآمدترین و فشردهترین روش ممکن پر کنید.
پس از آموزشهای اولیه مشغول به گشتوگذار در دنیای بازی Spiritfarer و انجامدادن مأموریتهایی که مهمانهای روی کشتی به شما میدهند، میشوید. وظایف و مأموریتهایی که افراد مختلف در طول بازی به شما واگذار میکنند از تنوع بالایی برخوردارند و هیچگاه تکراری نمیشوند. مأموریتهایی از قبیل پیداکردن سنگهای زینتی خاص در جزایر مختلف یا درستکردن غذای درخواستی برای یکی از ارواح حاضر در کشتی. علاوه بر پیشبردن داستان بازی این مأموریتها همچنین جنبههای جدیدی از مکانیکهای بازی و منابع جدیدی که برای پیشبرد بازی و مأموریتهای دیگر به آنها نیاز دارید را در اختیار شما میگذارند. این مورد باعث میشود پیشبردن این مراحل خستهکننده نباشد و همیشه پایان یک مرحله راههای گوناگونی را برای ادامهی مسیر بازی و طیکردن مأموریتهای دیگر جلوی شما قرار میدهد. در این راه اما باید به جمعآوری آذوقه و مواد اولیه موردنیاز خود از قبیل انواع مختلف چوبها و سنگهای معدنی، کشت، برداشت و جمعآوری گیاهان و میوههای مختلف و صید ماهی بپردازید. برای بهدستآوردن هرکدام از این منابع شما باید مینی گیمهای خاصی را انجام دهید که خود باعث سرگرمکنندهتر شدن این بخش از بازی میشود. البته کند بودن انیمیشنهایی که در طول این مینیگیمها اجرا میشوند شاید به مذاق برخی خوش نیاید و برای سلیقهی آنها خستهکننده باشند.
این طراحی مراحل داستانی، دنیای بازی Spiritfarer و جزایر مختلف آن نشاندهندهی الهامگیری سازندگان از سبک Metroidvania است. در ابتدای بازی شما با یک دنیای باز مواجه هستید که میتوانید به گوشه کنار آن سفرکرده و به ماجراجویی بپردازید، اما مسیر شما در نقاطی از نقشه با موانعی از جنس یخ و سنگ مسدود شده است که برای عبور از آنها باید پس از بهدستآوردن منابع موردنیاز بهپیش آلبرت که یک کوسهی کشتیساز است رفته و کشتی خود را ارتقا دهید. علاوه بر مسیرهای دریایی شما در جزایر مختلف بازی نیز با موانع مختلفی از قبیل ارتفاعات بلند و درهای قفل شده روبهرو میشوید که برای عبور از آنها و همچنین پیداکردن گنجینههای مخفی، مجبور به گشتوگذار در جزایر دیگر و پیداکردن افراد و معابد مختلف برای بهدستآوردن کلید این درها و یا ارتقا و یادگیری مهارتهای جدید میشوید. در کنار این سبک قسمتهای پلتفرمر بسیاری نیز، بهخصوص در جزایر معدنی و درحالیکه در جستجوی مواد موردنیاز خود هستید، در طول بازی تجربه خواهید کرد که ترکیب این سبکها یعنی، مدیریت، پلتفرمر و Metriodvania باعث شده گیمپلی بازی از تنوع خوبی برخوردار باشد و تا پایان بازی مخاطب را مجذوب خود نگه دارد.
در کل میتوان گفت بازی Spiritfarer به چهار بخش اساسی تقسیم میشود:
- بخش ابتدایی بازی که با مکانیکهای اصلی و ابتدایی بازی آشنا میشوید.
- بخش دوم که پس از ارتقا کشتی و عبور از یخچالها شروع شده.
- بخش سوم که پس از عبور از صخرهها پیگیری میشود.
- بخش چهارم که پس از عبور از مه آغاز میشود.
شاید تنها بخش اول در ابتدای بازی باشد که در آن جریان بازی آهسته شروع شده و ادامه مییابد، به همین دلیل ممکن است این قسمت برای برخی از پلیرها خستهکننده باشد، اما با شروع بخش دوم بازی از ضربآهنگ سریعتری برخوردار میشود و شما در هر لحظه مشغول به انجام کاری خواهید بود و خبری از اتلاف وقت نیست.
در کنار تمام این موارد شما در طول بازی باید به مدیریت منابعی که در اختیار دارید نیز بپردازید و این بخش یکی از مهمترین قسمتهای بازی نیز میباشد. پس از وارد شدن مهمانهای جدید به کشتی شما باید هرکدام از آنها را راضی نگه دارید و اصلیترین کاری شما در این راستا درستکردن غذا باتوجهبه سلیقهی خاص هریک از این مسافرین و سیر نگهداشتن آنها است. در ابتدا و با وجود تعداد کمی از مسافران روی کشتی شاید این کار در نظر شما کاری آسان و پیشپاافتاده به نظر برسد، اما با افزایش تعداد مهمانان این کار سختتر و حتی گاهی طاقتفرسا شود. همانطور که پیشتر نیز به آن اشاره کردیم در طول بازی شما برای ارتقا مهارتها، کشتی و همچنین پیشروی در مراحل به مواد اولیه و در کنار آن سکه که پول رایج بازی است، نیاز دارید. با این پول میتوانید از فروشندههای مختلفی که در دنیای بازی هستند وسایل موردنیاز خود را بخرید که البته در اکثر مواقع بهتر است این موارد را در دنیای بازی و بدون خریدن بهدست آورید و سکههای خود را صرف موارد دیگر مانند ارتقای کشتی کنید. برای بهدستآوردن پول نیز میتوانید تقریباً تمام آیتمهایی که پیدا کردهاید از قبیل سنگهای زینتی و معدنی و همچنین گیاهان، میوهها و غذاهایی که درست میکنید را بفروشید و یا از طریق برخی مینیگیمها و انجام یک سری تقاضاها مانند جمعآوری تعداد مشخصی از موارد خواسته شده به جمعآوری سکه بپردازید.
سخن پایانی
بازی Spiritfarer یک بازی خوشساخت در سبک مدیریت است که شما را به همراه استلا و گربهاش به یک مسیر جادویی در دنیایی سحرانگیز میبرد. سفری معنوی که در آن با شخصیتهایی عجیب و زیبا مواجه میشوید و به مناطقی بهمانند یک اثر هنری پا گذاشته و به گشتوگذار و بهقولمعروف چیل (Chill) کردن میپردازید. موسیقی گوشنواز، گرافیک و طراحی کارتونی فریبندهی بازی نیز به زیبایی شما را در این راه همراهی میکنند. گیمپلی بازی در تمام اوقات کاری برای انجامدادن در مقابل شما قرار میدهد که این مورد مانع از خستهکننده بودن و ملالآور شدن بازی برای مخاطب خواهد شد. این موضوع تنها شاید در بخش اولیه بازی کمی صدق نکند و برای برخی مخاطبین خستهکننده باشد که این مشکل نیز بهسرعت پس از رسیدن به بخش دوم بازی محو خواهد شد.
The Review
Spiritfarer
Spiritfarer یک بازی ساده و جذاب در سبک دوبعدی و مدیریتی است که میتواند برای چندین ساعت شما را از دنیای حقیقی جدا کرده و وارد یکدنیای زیبا و سحرانگیز میکند. شما در نقش استلا و گربهاش باید به گوشه کنار این دنیا سفرکرده و به ارواح سرگردانی که با آنها آشنا میشوید کمک کرده تا با خیالی آسوده به سفر ابدی خود ادامه دهند. موسیقی و گرافیک بازی به غوطهور شدن در جهان بازی کمک بسزایی میکنند و تماماً در اختیار بازی هستند. گیمپلی بازی با ترکیب سبکهای مدیریت، Metroidvania و پلتفرمر از تنوع و گستردگی بسیار خوبی برخوردار است و تنها ایراد آن که یک مورد سلیقهای نیز میتواند باشد کند و آهسته پیش رفتن بخش اولیه بازی است.
PROS
- موسیقی و گرافیک بازی بسیار زیبا
- گیمپلی بسیار جذاب
CONS
- ارتباط گرفتن با برخی کاراکترها سخت است.
- شروع کند بازی