صنعت بازی را میتوان صنعتی بیرحم و سختگیر دانست. در پشت بازیهای رنگارنگ و متفاوتی که روزانه از آنها لذت میبریم ساعتها کار و زحمات فراوان سازندگان آن وجود دارد. در ادامه به ۵ استودیوی بازیسازی خوبی میپردازیم که در همهمهی بازیهای درجه یک و تجاری کمپانیهایی چون EA و Activision سر و صدایی کمتر دارند و در عین حال آثاری ارزشمند و لایق وقت و هزینهی مخاطبان را ارائه میدهند.
Nihon Falcom
استودیوی Nihon Falcom را میتوان یکی از قدیمیترین استودیوهای بازیسازی ژاپنی دانست که تاریخ تاسیس آن به حدود چهل سال قبل و سال ۱۹۸۱ برمیگردد. با این حال این استودیو، خصوصا در غرب، برخلاف استودیویی چون From Software و کمپانیای چون Square Enix شهرت زیادی ندارد که باعث تاسف است. Falcom مسئول ساخت تعدای از بهترین بازیهای نقشآفرینی ژاپنی دنیای بازی است. از این بازیها میتوان به سری موفق Ys و بازیهای The Legend of Heroes، Xanadu، Brandish و Sorecerian اشاره کرد. در سالهای اخیر برخی عناوین آنها چون The Legend of Heroes: Trails of Cold Steel با استقبال بسیار خوب و البته به جایی روبرو شدهاند. این استودیو را میتوان نمونهی کامل یک سازندهی رو به جلو و پیشرونده دانست و ما میتوانیم با مقایسهی نسخههای اولیهی سری Ys با عناوین جدیدترین این سری چون Ys VIII: Lacrimosa of Dana و Ys IX: Monstrum Nox این مسئله را متوجه شویم. یکی از دلایل شهرت اندک این استودیو را میتوان عدم عرضهی بازیهای آنها برای دنیای غرب دانست. برای مثال بازی The Legend of Heroes: Trails in the Sky که در سال ۲۰۰۴ در ژاپن منتشر شد یکی از ماندگارترین بازیها در سبک نقشآفرینی ژاپنی است که با تاخیر هفت ساله و در سال ۲۰۱۱ نسخهی غربی آن به بازار عرضه شد. با این حال همکاری کمپانیهایی چون XSEED و NIS America با این استودیو در عرضهی بهتر و منظمتر عناوین آنها در غرب موثر بوده است به گونی که اکنون این استودیو تعداد قابل توجهی طرفدار در غرب برای خود دست و پا کرده است و این به معنی معطوف شدن هر چه بیشتر توجهات به بازیهای شایستهی این استودیو است.
۴A Games
بدون شک سری بازی Metro یکی از بهترین شوترهای تک نفرهی سالهای اخیر است که متاسفانه به محبوبیتی که لیاقتش را دارند نرسیدهاند. این سری در مقایسه با بازیهایی چون Doom و Wolfenstein تجربهی سرگرم کننده و تاثیر گذار را ارائه میدهد و این در حالی است که توجه کافی به آن نمیشود. آخرین قسمت از این سری، بازی Metro Exodus، همچون دو قسمت قبلی سری با استقبال خوب منتقدان مواجه شد اما با وجود عرضهی موجی از بازیهای محبوب و با کیفیت در سال جاری احتمال نادیده گرفته شدن آن بسیار بالا است و این در حالی است که ۴A Games دقت و وسواس فراوانی در ساخت بازیهای خود به خرج میدهد و مدام به نوآوری و بهبود مکانیزمهای قدیمی و ارائهی تجربهای خاص میپردازد. این استودیو با بازی Metro 2033 گلوله را در نقش منبع پولی و هم مهمات به کار گرفت و توانست تحولی در این ژانر ایجاد کند و در بازی Metro Exodus نیز با طراحی عناصر خاص جهانباز و آب و هوای پویایی که بر گیمپلی تاثیر مستقیم دارد این کار را تکرار کرد. این سری بر اساس مجموعهای از رمانهای روسی ساخته شدهاند و تعریفی نو و بیبدیل از دنیای پساآخرالزمانی را ارائه میدهند. لازم به ذکر است که بخش اعظمی از اعضای این استودیوی را بازیسازان سابق استودیوی GSC Game World، خالقان بازی STALKER، تشکیل میدهند. استودیوی ۴A Games توانسته پیشرفت خود را با عرضهی هر کدام از بازیها نشان دهد و کیفیت بالای آخرین اثر آنها موجب میشود تا برای پروژههای بعدی این استودیو بسیار هیجانزده شویم.
Dontnod Entertainment
استودیوی Dontnod را میتوان یکی از اساتید داستانگویی در دنیای بازی دانست و با وجود ورشکستگی استودیوی Telltale Games، دنیای بازی بیشتر از همیشه به چنین بازیسازانی نیاز دارد. با وجود استقبال خارقالعادهی مخاطبان و منتقدان از بازی سال ۲۰۱۵ این استودیو، Life Is Strange، باقی عناوین آنها شهرت چندانی نیافتند و این موضوع با توجه به ایدههای جذاب این بازیهای این استودیو قابل تامل است. همانطور که انتظارش را دارید تمامی بازیهای این استودیو تمرکز زیادی بر داستانگویی و ترکیب آن با گیمپلی دارند. در بازی Vampyr این ترکیب با وجود امکان بلعیدن شخصیتهای مختلف و در نتیجه از بین بردن تعدادی از خطوط داستانی آن نمود پیدا کرد. در بازی Life is Strange 2 این ترکیب با نشان دادن آثار انتخابهای مخاطب بر روی برادر کوچکتر شخصیت اصلی و دیدگاه او نسبت به دنیا و قدرتهایش به کار رفته است. شاید نتوان عناوین این استودیو را شاهکار دانست (کافی است به مبارزات نچسب بازی Vampyr نگاه کنیم) اما شجاعت و نوآوریهایی که آنها در آثار خود به کار میبرند قطعا ارزش توجه را دارد.
Spike Chunsoft
کمپانی Spike Chunsoft وظیفهی انتشار بخش عظیمی از بازیهای ژاپنی را در غرب و برخی بازیهای Third Party را در ژاپن بر عهده دارد و این موضوع میتواند منجر به نادیده گرفته شدن برخی از بازیهای زیبای ساخته شده توسط استودیوی داخلی آن باشد. عمدهی عناوین این کمپانی شایستهی تقدیر و قابل توجه هستند و از آنها می توان به دو سری Zero Escape و Dragonronpa اشاره کرد که از برترین بازیهای سبک Visual Novel در دنیای بازی هستند. از دیگر بازیهای خوب آنها میتوان به Pokemon Super Mystery Dungeon, J-Stars Victory VS, Conception and Conception II و Fire Pro Wrestling World اشاره کرد. این کمپانی در سال ۲۰۱۷ شاخهای در آمریکا تاسیس کرد و از این رو توانست تعداد بیشتری از بازیهای جذاب ژاپنی را به غرب بیاورد.
Runic Games
شاید بتوان عناوین مشابه با سری مشهور Diablo را بسیار زیاد دانست به طوری که کمتر عنوانی در این سبک توانسته است هم سطح با این سری ماندگار و محبوب کمپانی Blizzard قرار گیرد. یکی از این بازیها که چیزی از سری بازی Diablo کم ندارد را میتوان سری بازی Torchlight، ساختهی استودیوی Runic Games دانست. از دلایل قابل توجه بودن این سری میتوان به تنوع عالی دشمنان، گیمپلی عالی، سیستم loot جذاب و سبک هنری چشمنواز اشاره کرد. قسمت دوم این سری توانست با بهبود تمامی این ویژگیها و افزودن بخش چند نفره به آنها توانست به یکی از بهترین کلونهای دیابلو تبدیل شود. با این Torchlight را نمیتوان تنها بازی زیبای این استودیو دانست و آنها با عرضهی بازی اکشن ماجرایی Hub در سال ۲۰۱۷ نشان دادند که خلاقیت و هنرشان هیچ محدودیتی ندارد. داستان این بازی به طور کامل از طریق دنیا و گیمپلی آن روایت میشود و خبری از متن و دیالوگ نیست و از این لحاظ میتوان آن را یاد عنوان شاهکار Bastion دانست. این استودیو را میتوان یکی از آیندهدارترین استودیوهای دنیای بازی دانست که بدون شک موفقیتهای فراوانی را کسب خواهند کرد.