پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » یادداشتی در باب فیلم «به سوی ستارگان» (Ad Astra) | نتیجه یک برداشت اشتباه از سینما!

یادداشتی در باب فیلم «به سوی ستارگان» (Ad Astra) | نتیجه یک برداشت اشتباه از سینما!

سید فاضل موحدی توسط سید فاضل موحدی
۴ بهمن ۱۳۹۸
در خواندنی‌های سینما, سینما, مطالب, مقاله
0 0
0
Ad Astra

Ad Astra

فیلم به سوی ستارگان (Ad Astra) محصول سال ۲۰۱۹ و با بازی برد پیت نمونۀ بارزی از پدیده‌ی مفهوم‌زدگی در هالیوود امروز است که نشأت گرفته از برداشت اشتباه از سینما و تقلیل آن به سایر مدیوم‌ها همچون روانشناسی است.

در ابتدا خوب است تفاوتی میان روانشناسی و روانکاوی در مقایسه با سینما قائل شویم: روانشناسی مدیومی است که اهمیتی نمی‌دهد که با چه کسی برخورد دارد و بر طبق مطالعات انجام شده و آماری که از نمونه‌ از جامعه گردآوری شده، راجع‌به فرد قضاوت می‌کند اما روانکاوی به ذات سینما نزدیک‌تر است که چرا که به گذشته‌ی فرد نیز به عنوان عنصری تأثیرگذار در شخصیت فرد می‌نگرد اما با این وجود با جست‌وجو در گذشته، همچون روانشناسی به دنبال پیدا کردن دلیلی برای رفتارهای امروز فرد می‌گردد تا بتواند آن را به دیگران تعمیم دهد. در مقایسه، سینما تعین محض است؛ به این معنی که هر کارکتری در فیلم، زندگی و گذشته خودش را دارد و نمی‌توان آن را به فرد دیگری نسبت داد. بنابراین در سینما همه چیز معین است لذا در سینما نمی‌توان گفت: «فنجانی قهوه روی میز» بلکه باید همه چیز مشخص شود، چیزی شبیه به این جمله: «فنجان قهوۀ تلخِ علی، روی میز چوبی کنار پنجرۀ کافه تریا در ساعت یازده چهارشنبه شب». در واقع  شخص، زمان، مکان، طمع، جنس همه و همه بخشی از فرآیندی شخصیت پردازی است که به علی باز می‌گردد، تمام چیزهایی که مختص علی است. در حقیقت در زندگی هر فرد طوری به جهان پیرامونش را می‌بیند که دیگران قادر به دیدنش نیستند پس سینما کارش این است ما را وارد دنیای آن کارکتر کند تا بتوانیم از چشم او دنیا را نظاره کنیم.

به سوی ستارگان
Ad Astra 2019

چیزی که در «فیلم Ad Astra» یا به سوی ستارگان قابل رویت است در صحنه نخست مورد روانشناسی قرار دادن کارکتر و بعد با نشان دادن تصاویری از گذشته‌ی کارکتر، روانکاوی کردن اوست. نه خبری از فنجانی قهوه است، نه توپی که کارکتر در کودکی همراه با پدرش با آن بازی می‌کرده و نه هیچ عنصر و یا شی دیگری که با تکرار در نشان دادنش تم اثر را تقویت کند (موتیف) تا در نهایت معرف شخصیت فرد باشد. فیلم کاملا با دیالوگ و نشان دادن چهرۀ کرخت و ضربان قلب ثابت بازیگر (برد پیت) می‌خواهد مفهومی را بازگو کند که در حد آن نیست؛ همۀ انسان‌ها به عشق ورزی و در کنار یکدیگر بودن نیازمند. لذا نمی‌تواند فضاسازی لازم را انجام دهد و بازی خوب بازیگر را هم خراب می‌کند. این جمله می‌تواند درست باشد اما این زبان سینما نیست! در سینما نمی‌توان از مرگ یا عشق صحبت کرد بلکه می‌توان آدم مرده یا آدم عاشق ساخت و از دریچۀ آن آدم به مرگ یا عشق نگریست. در ظاهر محدودیت است اما ذات هنر این گونه است و صد البته به ذات انسان هم نزدیک‌تر. نمونۀ سینما شدۀ جملۀ بالا را می‌توان در فیلم خوب «بوی خوش یک زن» با بازی فوق العاده‌ی آل پاچینو یافت که اسکار را هم برایش به ارمغان آورد.

اما در فیلم به سوی ستارگان به طور مطلق از زمان که خبری نیست، مکان هم که مدام عوض می‌شود و حاشیه‌ایست، گذشتۀ شخصیت که مبهم است، پدر هم در طول قصه حضور ندارد که بتوان از رابطه‌اش با پسرش صحبت کرد و به جز پیام‌های ویدئویی ضبط شده و چند تصویر گنگ از گذشته که مطلقاً نه خیالی است و نه واقعی، فلش بک واضح یا شی خاصی که یادآور او باشد هم وجود ندارد و همه قرار است در دیالوگ و صورت بازیگر ( برد پیت ) خلاصه شود. شاید تنها قسمت مورد اعتنای فیلم، موسیقی لذت بخش مکس ریشتر باشد.

  سرگرمی ما چگونه زمین را نابود می کند؟

مورد آزار دهندۀ بعدی، صحبت مستقیم بازیگر با مخاطب است (نریشن). در ابتدای فیلم می‌بینیم که فرد برای آزمایشات روانی با دستگاه صحبت می‌کند اما قسمت‌هایی از فیلم وجود دارد که صدایی نامنطبق با تصویر از گذشته‌اش توضیح می‌دهد که صحبت‌ها هیچ معنایی ندارد و بالکل اشتباه است چرا که نه از کارکترهای درون فیلم مخاطب آن‌اند و نه در گفت‌وگو با خود انجام می‌شود. این مورد باز تأکیدی بر ناتوانی کارگردان در دراماتیزه کردن اثرش است که همه را در دیالوگ خلاصه می‌کند.

به نظرم خوب است از کارگردان این سوال را پرسید که: بهتر نبود به جای دیدن این فیلم، به خواندن کتاب‌ها و مقالاتی از فروید اکتفا می‌کردیم؟ یا نه… اصلاً چرا فیلم بوی خوش یک زن را برای چندمین بار نبینیم؟

برچسب ها: Ad Astraبرد پیتبه سوی ستارگانخواندنی‌های فیلمیادداشت
ShareTweetShare
نوشته قبلی

۱۵ دقیقه از گیم پلی بازی DOOM: Eternal را مشاهده کنید

نوشته‌ی بعدی

راهنما و آموزش بازی Football Manager 2020 | نکات کلی و مهمی که باید در نظر گرفته شود

سید فاضل موحدی

سید فاضل موحدی

مرتبط نوشته ها

لیست بهترین بازی های استراتژی : برترین بازی های استراتژیک کدام‌اند؟
لیست بازی

لیست بهترین بازی های استراتژیک

۱۳ آذر ۱۴۰۳
بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ
ریپورتاژ

بهترین فیلم های روابط عمومی | 5 فیلم برای مدیران روابط عمومی و مارکتینگ

۲۸ مرداد ۱۴۰۳
بهترین انیمه های عاشقانه
انیمه و انیمیشن

معرفی بهترین انیمه های عاشقانه

۸ مرداد ۱۴۰۳
انیمه‌های به یادماندنی دهه 90-80 میلادی
انیمه و انیمیشن

بهترین انیمه های کلاسیک : انیمه‌های به یادماندنی دهه 80 و 90 میلادی

۳۰ خرداد ۱۴۰۳
فیلم پروین
خواندنی‌های سینما

یادداشتی بر فیلم پروین

۱۶ فروردین ۱۴۰۳
سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید
سینما

سیزده روز، سیزده فیلم | بهترین فیلم ها برای تماشا در عید

۶ فروردین ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم