افتتاحیه دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر دیروز 16 مهر برگزار شد. در این مطلب، نگاهی کلی به اتفاقات افتتاحیه این جشنواره میپردازیم.
اولین رویداد افتتاحیه، رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال بود. به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال از ساعت نه و نیم سه شنبه ۱۶ بهمن به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای در سالن غدیر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری آغاز به کار کرد.
نمایندگان 10 تیم از تیمها و شرکتهای ثبتنامکننده در رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال به ارائه گزارش در قالب پیچ دک (Pitch Deck) در مدت هشت تا ده دقیقه می پردازند و توضیحاتی کوتاه و مختصر از بازیهای طراحی شده در شرکتهای خود را با هدف جذب سرمایه ارائه می دهند.
نمایندگان تیمها به معرفی مجموعه، بازی، گیمپلی بازی، نمایش تصاویری از گرافیک بازی، چشمانداز نشر و توسعه بازی در داخل و خارج از کشور، مدل درآمدی و جذابیتهای آن برای سرمایهگذاری می پردازند. همینطور در این مراسم در قالب دو کلیپ مجزا، صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و رویداد سکوی پرش معرفی شدند.
سید محمد حسین سجادی نیری، مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و مهلا محمودی، نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری توضیحاتی درباره این صندوق دادند. همچنین علیرضا فراهانی، معاون توسعه کسب و کار و امور محتوایی بنیاد ملی بازیهای رایانهای و دبیر رویداد سکوی غزال نیز در مورد ساختار سرمایه گذاری بنیاد ملی بازیهای رایانهای توضیحاتی ارائه داد. بنا براعلام نماینده صندوق نوآوری و شکوفایی، مجموعه سرمایه درخواستی ۴۱ و نیم میلیارد تومان بوده است. منتخبان این رویداد در مراسم اهدای جوایز دهمین جشنواره بازیهای رایانهاای فجر در روز چهارشنبه ۱۷ بهمن معرفی خواهند شد.
سکوی پرش غزال، بستری برای تامین سرمایه پایدار پروژههای بازیسازی
مهلا محمودی، مسئول رویدادهای جذب سرمایه صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این مراسم با اشاره به فعالیتهای صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، گفت: صندوق از اوایل دهه ۹۰ کار خود را آغاز کرده است. حدود ۸۰ خدمت به شرکتهای دانشبنیان ارائه میکنیم که در ۴ دسته تسهیلات، ضمانت نامه، سرمایه گذاری و توانمندسازی ارائه میشود.
او با تاکید بر اینکه صندوق با ماموریت حمایت از شرکتهای دانشبنیان شکل گرفته است، ادامه داد: ۸۰ خدمتی که صندوق ارائه میدهد در چرخه عمر محصول ارائه میشود و ادامه دارد. صندوق تاکنون ۸۱ هزار و ۲۳۳ میلیارد تومان خدمات مالی به شرکتهای دانشبنیان ارائه کرده است. امسال نیز ۸ بسته حمایتی تعریف شده است تا از زیست بوم استارت آپی ایران حمایت شود.
محمودی اضافه کرد: ابزارهای متفاوتی برای حمایت از استارتآپها از سوی صندوق برقرار است و یکی از این ابزارها «دوشنبههای استارتآپی» و دیگری رویداد «پیوند» است.
او با اشاره به اینکه رویداد دوشنبههای استارتآپی از سال ۱۳۹۹ آغاز شده است، اظهار کرد: تاکنون بیش از ۴۱۰ استارتآپ و طرح سرمایهپذیر به سرمایهگذاران معرفی شدند که این طرحها در مجموع بیش از ۱۸۷۶ میلیارد تومان سرمایه جسورانه نیاز داشتهاند که از این مبلغ حدود ۷۸.۵ میلیارد منجر به جذب سرمایه شده است.
وی درباره پنجاه چهارمین جلسه رویداد «دوشنبههای استارتآپی» نیز توضیح داد: شروع فراخوان این رویداد از نیمه آذرماه صورت گرفت و ۳۹ طرح و ایده ثبتنام اولیه کردند. بعد از غربالگری اولیه ۳۰ طرح وارد مرحله منتورینگ شدند و حدود ۱۲ ساعت کارگاه آموزشی نیز پشت سر گذاشتند و در نهایت ۹ استارتآپ برای جذب سرمایه معرفی شدند.
گفتنیاست رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال بهعنوان یکی از بخشهای اصلی جشنواره، با حضور ناشران، سرمایهگذاران و تیمهای بازیسازی برگزار شده است. این رویداد بستری برای معرفی پروژههای بازیسازی و ایجاد فرصتهای همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازیهای رایانهای کشور فراهم کرده است.
صنعت بازی سازی نیازمند توجه بیشتر حاکمیت است
علیرضا فرهانی دبیر رویداد سکوی پرش غزال در آغاز این رویداد، با تاکید بر اینکه ماهیت وجودی بنیاد ملی بازیهای رایانهای حمایت و تنظیمگری در صنعت بازیسازی، گفت: همچنان نیز در تلاش هستیم که بتوانیم حمایت و مدل سرمایهگذاری را اشاعه دهیم.
وی با اشاره به اینکه بیش از ۳۴ میلیون گیمر در کشور حضور دارند، اظهار کرد: بیش از ۳۰۰۰ نفر فعال حوزه بازیسازی و بیش از ۳۰۰ تیم و شرکت بازیسازی در کشور فعال هستند و بیش از ۱۵ شرکت داریم که به عنوان ناشر شناخته میشوند.
فراهانی با اشاره به درآمد بالای صنعت گیم، ادامه داد: خیلی از این شرکتها درآمدهای خوبی دارند. صنعت گیم یکی از صنایعی است که میتواند بدون گمرکی و سایر مسائل این چنینی در مابقی کشورها گسترش یابد.
وی با بیان اینکه بازیسازان ایرانی در کشورهای روسیه، ترکیه و… فعال هستند، تصریح کرد: این امر نشان میدهد بازیهای دیجیتال ظرفیت بزرگی برای ما به ارمغان آورده است ولی مهمترین مشکل، نبود حمایت مادی و معنوی بالقوه از سوی دولت و حاکمیت است. متاسفانه علیرغم اینکه در ۱۵ سال گذشته فعالیت بازیسازان پررنگتر شده است، اما حاکمیت آنقدر که به سایر صنایع پرداخته به بازیسازی توجه نکرده است. این در حالی است که شرکتهای بازیسازی نوپا با تعداد قابل توجهی نیروی حرفهای و اهل فن در حال فعالیت هستند. متاسفانه ما این استعدادها را مهم نمیدانیم یا برای آنها برنامه نداریم.
دبیر رویداد سکوی پرش غزال به اقدامات بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای حمایت از بازیسازان اشاره کرد و گفت: بیش از ۷۰ درصد وقت خود را گذاشتیم که ظرفیتها وقابلیتهای بازی دیجیتال را به مسئولین کشور معرفی کنیم.
وی در ادامه به ارائه مدلی نوین از حمایت از بازیسازان پرداخت و گفت: در این مدل بازیساز نمونه بازی خود را ارائه میدهد و اگر پس از داوری تایید شود بازی به ناشران و شرکتهای بزرگ بازی سازی ارائه میشود و اگر توان جذب سرمایه گذار داشته باشد سپس به مایکت و کافه بازار معرفی میشوند و میزان سرمایهگذاری خود را اعلام میکند. از طرفی اگر همه این روند به خوبی طی شود، صندوق سرمایه گذاری هم که دانش بازیسازی ندارد و به این روند توجه کرده و برای سرمایهگذاری تشویق میشود.
او با بیان اینکه ۴۷ تیم در رویداد سکوی پرش غزال سال جاری ثبت نام کردهاند، گفت: در نهایت ۱۰ تیم به مرحله داوری نهایی رسیدند، اما مابقی گروهها نیز رها نمیشوند و بنیاد ملی بازیهای رایانهای با منتورینگ و درنظر گرفتن وامهایی برای آنها به دنبال جذب سرمایه برای بازی ساز میگردیم. برگزاری چنین رویدادی باید افزایش یابد. این مدل به جاهای مختلفی از جمله وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی هم ارائه شده است و به دنبال پیش برد و گسترش آن هستیم. صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری هم برای یک صندوق ۲۰۰ میلیاردی ابراز امیدواری کرده است.
فراهانی اضافه کرد: از نظر ما صنعت گیم سالانه حداقل به ۱۰۰۰ میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد تا از این صنعت عقب نمانیم و بتوانیم درآمدزایی کنیم.
نگاه تیمهای شرکت کننده در سکوی پرش غزال به بازار بینالملل
سید مصطفی کیوانیان مدیرعامل شرکت آنو در حاشیه رویداد سرمایه گذاری سکوی پرش غزال با بیان اینکه امسال بازیهایی که دیدم نسبت به سال قبل خیلی بهتر بود گفت: حتی شاید برخی از این بازیها قابلیت بینالمللی شدن را داشته باشد.
کیوانیان اظهار داشت: آثاری که در این رویداد حاضر شدند را مثبت ارزیابی میکنم. مهم ترین نکته این بود که بازیسازان نگاه بینالمللی داشتند و استانداردهای اولیه برای نشر در بازار بینالملل را لحاظ کرده بودند.
این داور در مورد معیارهای خود برای ارزیابی بازیها عنوان کرد: معیار اول من، تیم است. تیم باید منسجم و متعهد باشد. معیار دیگر محصول و ایده است. به نظرم اگر این دو خوب باشد بقیه قسمتها هم خوب میشود و کیفیت کار بالا خواهد بود.
کیوانیان در پاسخ به این سوال که چه توصیهای به تیمهای بازی ساز برای ارتقای کیفیت محصول خود دارید، گفت: مهمترین نکتهای که پیشنهاد میکنم این است که ایدههای خوب بدهند. سپس تیم خوب بچینند و مهمتر اینکه در شرایط موجود، مدیرانی داشته باشند که بتوانند برای تیمشان خوب سرمایهگذاری کنند و پروژهها را با کیفیت پیش ببرند.
سکوی پرش غزال فرصتی برای مشاهده بسته کاملی از «شروع» و «موفقیت» تیمهای نوپا
حسین اثنی عشری، مدیر توسعه کسب و کار استودیو تاد و یکی از داوران جشنواره بازیهای رایانهای در حاشیه سکوی پرش غزال با اشاره به برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای، اظهار کرد: این رویداد به واسطه حضور سرمایهگذاران بزرگ و ناشران بازی، فرصت مناسبی برای ارائه بازیها توسط تیمهای بازیساز است.
وی افزود: در این رویداد عملا در مورد بیزینس مدل و تیمسازی صحبت میشود و از همین رو، تیمهای کوچک و نوپایی که قصد ورود به صنعت بازی را دارند، میتوانند بسته کاملی از شروع و موفقیت در این صنعت را مشاهده کنند.
مدیر توسعه کسب و کار استودیو تاد با بیان اینکه امسال سرمایهگذاران خوبی در جشنواره حضور پیدا کردهاند، یادآور شد: به نظر، رویداد امسال بهتر از سالهای گذشته بوده است.
وی درباره رویکرد خود در داوری اینطور توضیح داد: زمانی که تیم قصد جذب سرمایه را دارد، ما به چند موضوع از جمله پتانسیل بازی، ارزشمندی تیم و محصول توجه داریم.
اثنیعشری در ادامه درخصوص ارزیابی سرمایهگذاران بر بازی گفت: یکی از نکات مورد اهمیت، ارزشگذاری دقیق تیم و بیزینسی است که قصد جذب سرمایه را دارد. سرمایهگذاری یا بر روی محصول یا روی تیم انجام میشود؛ اگر در مورد محصول صحبت میشود، باید بازه زمانی مورد توجه قرار گیرد و بررسی شود که در چه زمانی، قرار است چه درآمدی به دست آورد؟ اما سرمایهگذاری روی تیم کار بزرگتری است.
خلاء صنعت بازی ایران، وضعیت نشر بازیهای دیجیتال است
محمدرضا پژوهنده در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، درباره روند ارائه بازیسازان منتخب در بخش سکوی پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، گفت: توان فنی تیمهای بازیساز نسبت به سالهای قبل به خوبی افزایش یافته است و این نشان میدهد که از لحاظ فنی و تولید محصول رشد خیلی خوبی داشتیم.
او از وضعیت نشر بازیهای دیجیتال به عنوان یک خلا یاد کرد و ادامه داد: در واقع تجاریسازی بازیها با مشکلاتی روبرو است، سرمایهگذار برای اعتماد و ارائه سرمایه به این موضوع توجه میکند که آیا تیم علاوه بر تولید بازی، توان نشر آن را هم دارد تا با جذب کاربر به درآمد برسد؟ متاسفانه در این بخش هنوز هم نیاز است که کارهایی انجام شود تا شاهد پیشرفت در این حوزه باشیم.
مدیر توسعه و سرمایهگذاری صندوق پژوهش و فناوری گیلان، ادامه داد: شخصا از ۱۰ بازی ارائه شده در بخش سکوی پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر تعداد ۴ ارائه را برای مذاکره با سرمایهگذار مناسب دیدم و فکر میکنم دو تیم هم کاملا مناسب سرمایهگذاری هستند. تصور میکنم خروجی رویداد یک سرمایهگذاری مطلوب خواهد بود.
او درباره معیارهای داوری بخش سکوی پرش غزال نیز توضیح داد: سرمایهگذار در این بخش از جنس VC است که پول را در اختیار قرار دهد و سهام کسب و کار را بگیرد؛ بنابراین اولین نکتهای که به آن توجه میکند تیم کسب و کار است که تا چه اندازه مهارتهای مکمل دارند و آیا همان اندازه که در برنامهنویسی و طراحی قوی هستند، آیا به بعد مارکتینگ کار هم فکر میکنند و تاکنون چقدر تجربیات موفق داشتند؟ وقتی این موارد کنار هم قرار میگیرند، مرحله بعد موارد تخصصی مانند ارزشگذاری صحیح، درصد سهامی که ارائه میشود و… است.
داور رویداد سکوی پرش غزال دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر اضافه کرد: قطعا یکی از مهمترین موضوعاتی که باید در سالهای بعد توجه بهتری به آنها شود، ارزشگذاری بازیهاست تا ارائههایشان با یک ارزشگذاری بد زیر سوال نرود.
او یکی از عوامل ایجاد موفقیت در برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای فجر را تبلیغات مناسب دانست و اظهار کرد: باید نشان دهیم جشنواره بازیهای رایانهای یک جشنواره بزرگ است که منجر به شناخت بیشتر افراد اهالی این زیستبوم میشود و در نهایت امکان جذب سرمایهگذار از این بستر وجود دارد.
پژوهنده ادامه داد: از نظر من در این دوره نسبت به دوره قبل، شاهد حضور تیمهای بازیساز قویتری هستیم و این نشان میدهد تجربه سال قبل باعث ترغیب حضور بازیسازان بیشتری شده است.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال بهعنوان یکی از بخشهای اصلی دهمین جشنواره، بازیهای رایانهای با حضور ناشران، سرمایهگذاران و تیمهای بازیسازی برگزار شد تا بستری برای معرفی پروژههای بازیسازی و ایجاد فرصتهای همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازیهای رایانهای کشور فراهم کند.
دانش سرمایهگذاری محدودی وارد حوزه گیم شده است
محمدرضا قبادی در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای با اشاره به اینکه بازیهای ارائه شده در رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال جذاب بودند، اظهار کرد: آثار در ژانرها و پلتفرمهای مختلفی ارائه شدند ولی مسئله اساسی این است که آثار در یک سطح و ردهبندی قرار نمیگیرند به این شکل که برخی تیمها چند سال است که در بازار فعال هستند و در نقطه مقابل تیمهایی هم با مدت زمان سابقه کوتاهتری فعال هستند و برخی دیگر در نقطه ابتدای راه هستند و شاید مقایسه همزمان این تیمها چندان استاندارد نبوده و کار را سخت کند.
او در ادامه بیان کرد: تعداد هستههای بازار بازیسازی چندان بزرگ نیستند و احتمالا چارهای جز این اتفاق نبود.
داور دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر، اضافه کرد: این مشکل از یک سو مبنایی بوده و از سوی دیگر متوجه انتخابها هم میشود.
او با بیان اینکه جشنواره بازیهای رایانهای فجر تنها رویدادی است که فعالان این حوزه را دور هم جمع میکند، تاکید کرد: اما مهندسی این جنس رویدادها نیازمند بازنگری است و باید تمام ابعاد آن با دقت پیگیری شود. از دوستان برگزار کننده قدردانی میکنم اما باز هم جای کار بیشتر وجود دارد.
مدیرعامل استودیو بازیسازی «اینسایتد» با بیان اینکه بازیسازی در ایران هنوز به صنعت بزرگی تبدیل نشده است، اظهار کرد: کوچک بودن این صنعت باعث میشود سرمایهگذاران شناخت درستی از صنعت نداشته باشند و یا اگر هم شناختی دارند باز هم انتخاب کنند که جذب بازار خارج ایران شوند.
او افزود: ارتباط جامعه بازیسازان با سایر بخشهای زیستبوم استارتآپی محدود است و متاسفانه دانش سرمایهگذاری محدودی وارد حوزه گیم شده است.
داور دهمین جشنواره بازیهای رایانهای فجر درباره شاخصهتی ارزیابی بازیها، اظهار کرد: خود تیم مهمترین عنصر است که ببینیم تا چه اندازه از نظر ذهنی به هم نزدیک هستند و چقدر خلاقیت دارند. دیروز ارائه بازیها صورت گرفت اما در ارزیابیهای دقیقتر باید ببینیم اعضای تیم به چه صورت کنار هم فعال هستند.
به گزارش روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال بهعنوان یکی از بخشهای اصلی دهمین جشنواره، بازیهای رایانهای با حضور ناشران، سرمایهگذاران و تیمهای بازیسازی برگزار شد تا بستری برای معرفی پروژههای بازیسازی و ایجاد فرصتهای همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازیهای رایانهای کشور فراهم کند.
بررسی دادهها برای شناخت مخاطبان بازی ضروری است
سیاوش جعفرزاده سهشنبه 16 بهمن در کنفرانسی در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای که در سالن جلسه مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، گفت: ۶ سال مدیر پروژه پسرخوانده بودم.۱۰ سال است که بازی موبایلی انجام میدهم حدود ۸ پروژه دارم که معروفترینهای آنها پسرخوانده و باغ نگار است.
جعفرزاده با اشاره به چرخه تولید بازی اظهار داشت: اشتباهی که بین بازیسازان زیاد اتفاق میافتد این است که یک سری تغییرات را بدون تست در بازی اعمال میکنند. در واقع بدون تست معتبر و صرفاً با نگاه کردن نمیتوان متوجه شد تغییرات مثبت هست یا نه. اینجاست که بحث بررسی دادهها مهم میشود.
وی خاطرنشان کرد: بازیسازان باید تعداد کاربرانی که تبدیل به یوزر خریدار میشوند را لحاظ کنند. از طرفی دیتا و توجه به آن به ما یک سری شناخت نسبت به رفتار بازیکنان میدهد. توجه به دادهها به شما کمک میکند که جنس بازیکنان را بهتر بشناسید.
جعفرزاده با بیان اینکه دیتاها به ما کمک میکنند که متوجه شویم چقدر بازیکنان خوب کار میکنند یا نه، افزود: بررسی دیتا نشان می دهد چند درصد بازیکنان در هر مرحلهای ریزش میکنند و چند درصد به مرحله آخر میرسند. اشتباه عدهای از بازیسازانی که بازی کوتاه میسازند این است که فکر میکنند وقتی همه به آخر بازی رسیدن باید مراحلی را به بازی اضافه کنند.
جعفرزاده خاطرنشان کرد: بررسی دیتا کمک میکند چه تغییراتی در بازی بدهیم . همچنین متوجه میشویم بازیکنان چه میکنند، چه نوع بازیهایی دوست دارند و در کجا مشکل دارند. براین اساس میتوانیم تغییرات لازم را در بازی اعمال کنیم.
جشنواره؛ فرصتی برای همافزایی و ایجاد فرصت همکاریهای جدید و توسعه
محمدمهدی بهفرراد، مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریك و یکی از داوران رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای رایانهای در حاشیه سکوی پرش غزال با اشاره به برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای، اظهار کرد: فارغ از حواشی جشنواره، ذات برگزاری یک رویداد و جمع شدن اهالی یک صنعت، منجر به همافزایی و ایجاد فرصت همکاریهای جدید و توسعه خواهد شد.
وی با ابراز خرسندی از برگزاری جشنواره ملی بازیهای رایانهای که امسال با چنین ابعادی در حال برگزاری است، افزود: وجود چنین فرصتی، منجر به ملاقات همکاران و بررسی شرایط کاری جدید با یکدیگر و یافتن راهحلِ چالشها خواهد شد.
مدیرعامل استودیو بازیسازی مدریك در پاسخ به سوالی در مورد تاثیر برپایی این جشنواره در بهبود صنعت بازی، گفت: اثر این رویدادها در صنایعی که نیرومحورند بسیار بالاتر از سایر صنایع است. باتوجه به اینکه صنعت بازی نیز دارای چنین ویژگی است، اینکه تیمهای قدیمیتر بتوانند با تیمهای جوان و خلاق آشنا شوند، پتانسیل نیروهای جدید را شناسایی کنند، روی آنها سرمایهگذاری کرده و تجارب انتقال پیدا کنند، بر توسعه صنعت بازی به شدت موثر خواهد بود.
وی در ادامه اصل رویکرد خود در داوری را بر اشراف مدیر تیم در ارائه خود دانست و گفت: اینکه آیا مدیر تیم به درستی توانسته خواسته مخاطب را به درستی تشخیص دهد، آیا تیم بازار را درک کرده و نحوه بازاریابی را میداند و همچنین میزان واقعبینی و شناخت درست حقایق در بازار بسیار مهم است.
بهفرراد در ادامه، در خصوص ارزیابی تیمهای سرمایهگذار بر بازیها گفت: آیندهدار بودن تیم، ایده درست و تحلیل مالی درست نسبت به برگشت درآمد دارد از مهمترین پارامترها برای سرمایهگذاران است.
رویداد سرمایهگذاری “سکوی پرش غزال” بهعنوان یکی از بخشهای اصلی جشنواره، با حضور ناشران، سرمایهگذاران و تیمهای بازیسازی در حال برگزاری است.
این رویداد بستری برای معرفی پروژههای بازیسازی و ایجاد فرصتهای همکاری و جذب سرمایه در صنعت بازیهای رایانهای کشور فراهم کرده است.
جشنواره بازی، فرصتی برای تازه شدن دیدارها، گفت و گو، جذب سرمایهگذار، ارائه پنلهای آموزشی و…
امین شهیدی در گفتوگو با روابط عمومی بنیاد ملی بازیهای رایانهای، گفت: پتانسیل جشنواره ملی بازیهای رایانهای مشخص است؛ هرچند این امکان وجود داشت که بهتر برگزار شود، اما به طور کلی برگزاری چنین جشنوارهای برای زیستبوم بازی مفید است و امیدوارم در سالهای آتی بهتر برگزار شود.
وی با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای باید با اطلاعرسانی گستردهای صورت گیرد، تصریح کرد: اگر اطلاعرسانی زودتر اتفاق میافتاد، قطعا بخش نمایشگاهی وسیعتر برگزار میشد. در حوزه اطلاعرسانی پیشنهاد میکنم به جز ظرفیت رسانههای رسمی و خبرگزاریها از اینقلوئنسرهای بازی، یوتویبرها و سایر مبادی اطلاعرسانی نیز استفاده کنند.
شهیدی ادامه داد: پتانسیلهای زیادی برای ارائه تجربهها و برگزاری کنفرانسها وجود دارد. در این دوره در حد مناسبی از این ظرفیت استفاده شد، اما فکر میکنم این امکان وجود داشته باشد که بتوانیم بیشتر از این ظرفیت استفاده کنیم و هر فرد بسته به تخصص خود در یک نشست شرکت کند.
او با تاکید بر اینکه برگزاری جشنواره بازیهای رایانهای کمک بسیار زیادی به صنعت بازیسازی میکند، اظهار کرد: حتی اگر تعدادی بازیساز کنار یکدیگر جمع شوند خیلی عالی است چه برسد به اینکه چنین رویدادی هم برگزار شود که در حاشیه آن علاوه بر تازه شدن دیدارها، گفت و گو، جذب سرمایهگذار، پنلهای آموزشی و… هم اتفاق میافتد.
شهیدی که در روز نخست جشنواره بازیهای رایانهای کنفرانسی پیرامون موضوع کسب وکار ارائه کرد، گفت: درباره بازار بازیسازی توضیحاتی ارائه کردم تا دید درستی به دور از نگاه مثبت با منفی افراطی نسبت به این حوزه شکل گیرد. تلاش کردم آمارهای موجود را به شکل مکتوب و مبتنی بر مدارک ارائه دهم تا با بینش دقیقی برای بازیساز شکل گیرد.
او درباره سطح سؤالاتی که پس از کنفرانس مطرح شد نیز بیان کرد: سؤالها متوسط رو به پایین بود و من خوشحالم که حتی کسانی که اطلاعات خیلی زیادی از این صنعت ندارند مخاطب این صحبتها بودند و آگاه شدند.
شهیدی در پایان گفت: جشنواره خیلی دوست داشتنی است اما تقاضا میکنم کاری پژوهشی در پایان این سه روز صورت گیرد که نکات خوب امسال را سال بعد تقویت کنیم و چالشها و مشکلات را هم کنار بگذاریم.
رویداد سرمایه گذاری، تلاشی برای خلق ارزش در اکوسیستم بازی کشور
افتتاحیه جشنواره بازیهای رایانهای در قالب رویداد سکوی پرش غزال با حضور مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری، علیرضا فراهانی معاون کسب وکار وتولیدات محتوایی نیاد ملی ازیهای رایانهای و دبیر این رویداد و همچنین تیمهای بازیسازو داوران برگزار شد.
سیدمحمد حسین سجادینیری مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری در این مراسم اظهار کرد: اتفاقی که در حوزه بازی با آن مواجه هستیم و اتفاق خوبی نیست، این است که بزرگان این حوزه به سطحی رسیدهاند که احساس میکنند نظام حکمرانی چندان نمیتواند نقشی در ارتقا و توسعه این صنعت ایفا کند و اساسا همین قدر که در مسیر آنها مانع ایجاد نکنند، خوب است. از سوی دیگر اما، فضای شرکتهای کوچکتر، سختیهایی پیش روی خود دارند که جز با یادگیری از تیمهای بزرگتر و قدیمیتر مسیرشان کوتاه نخواهد شد و مجدد مجبورند آن خطاهایی که شرکتهای قدیمیتر تجربه کردهاند را تجربه کنند.
او افزود: برگزاری این برنامه، تلاشی برای رقم خوردن یک اتفاق تا بزرگان اکوسیستم بازی که سالها با چالشها دست و پنجه نرم کردهاند، بتوانند کنار یکدیگر ارزش خلق کنند. ارزشی که منجر به سرمایهگذاری و رشد تیمهای کوچکتر حوزه بازی شود. به نظر این تقلای ارزشمندی است که بنیاد ملی بازیهای رایانهای برای آن تلاش کرده است.
مشاور صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری گفت: امید است که بتوان در کنار یکدیگر به رشد یکدیگر کمک کنیم و این تلاش منجر به توسعه، پیشرفت و بهبود شرایط اقتصادی مردم شود.
توصیه های داوران به نمایندگان تیمهای حاضر در رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال
رویداد سرمایهگذاری سکوی پرش غزال سه شنبه ۱۶ بهمن به همت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و بنیاد ملی بازیهای رایانهای در دهمین جشنواره بازیهای رایانهای در سالن غدیر در مرکز آفرینشهای فرهنگی هنری کانون پرورش فکری برگزار شد.
در این مراسم نمایندگان تیمهای حاضر در این جلسه درارائههای مختصری به معرفی مجموعه، بازی، گیمپلی بازی، نمایش تصاویری از گرافیک بازی، چشمانداز نشر و توسعه بازی در داخل و خارج از کشور، مدل درآمدی و جذابیتهای آن برای سرمایهگذاری پرداختند.
داوران قبل از شروع ارائههای تیمهای حاضر در رویداد سرمایهگذاری، توصیههایی به تیمهای ارائهکننده با رویکرد ارائههای جذاب با هدف جلب نظر صندوقهای سرمایهگذار داشتند. لزوم تمرکز، ضرورت شناخت تیمها ازیکدیگر، لزوم دانستن نقطه ورود و خروج بازی، توجه به ایده و بازار و توجه به کار تیمی و تمرکز بر روی بازی از نکاتی بود که توسط تیم داوری رویداد سرمایهگذاری دهمین جشنواره بازیهای راینهای فجر ارائه شد.