اخیرا، دیگر بازی Dota2 در صورتی که بخواهید بهترین تجربه بازی را داشته باشید رایگان نیست! یکی از مهمترین قابلیتهایی که Valve موفق به خلق آن شده در “Battle Pass” امسال Dota2 گنجانده شده است.( یک سرویس ویژه که معمولا امکانات و ویژگیهای بیشتری در بازی برایتان مهیا میکند) هم اکنون بازیکنانی که مشترک این سرویس میشوند میتوانند از قابلیت تجربی اجتناب از بازیکنان استفاده کنند. این قابلیت قرار است تا بازیکنانی که در بازی تیم تاثیر منفی میگذارند یا به اصطلاح Toxic هستند را از شما دور کند. به عبارتی دیگر، کمپانی Valve بازیکنان را مجبور میکند تا برای جلوگیری از هم بازی شدن با بازیکنان Toxic ماهیانه حداقل مبلغ ۹٫۹۹$ خرج کنند.
جای خوشحالی دارد که Valve بالاخره اراده کرده تا جامعه بازیکنان Toxic را از بازی حذف کند و از دیگر بازیکنان در مقابل بدترین تجربه بازی محافظت کند اما این کمپانی انگار قصد دارد به ما بگوید که این قابلیت را نه به عنوان وظیفه خود به عنوان منتشر کننده بازی، بلکه به حالت یک ویژگی اضافه بر برنامه میداند. به همین علت تنهایی بازی کردن کماکان یک تجربه پر از ریسک در این بازی میباشد. میتوانید در یک بازی با بازیکنانی صمیمی و سالم همبازی شوید و از بازی لذت ببرید و در بازی دیگر، با گروهی از بازیکنان که دائما باهم بحث و جدال میکنند رو به رو شوید.
البته درست است که با mute کردن دیگر بازیکنان این مشکل حل میشود اما مسئله اینجاست که این کمپانی که البته کوچک هم نیست، پس از شش سال از عرضه بازی موفق خود حاضر نیست تا ابتدایی ترین قدمها را برای محافظت از بازیکنان خود بردارد. هنوز هم در بازی میتوانید بازیکنانی با نامهای حاوی کلمات راشیست و تهاجمی ببینید. البته این مشکل تنها برای این کمپانی نیست. بسیاری از کمپانیهای بزرگ هم با این مشکل مواجه هستنتد و تلاشی برای رفع آن نمیکنند. مثلا هنگام انتشار بازی Battlefield V با تفکرات تهاجمی زیادی در طی چند ساعت از بازی عادی مواجه میشدید که EA قول درست کردن این مشکلها با کمک هوش مصنوعی خود داده بود که البته هنوز هیچ تفاوتی به وجود نیامده.
از طرفی دیگر، مشکل این تصمیم Valve نونهال بودن ابن مکانیسم جدید است. به گونهای که حتی عدهای از بازیکنانی که Battle Pass را خریداری کردهاند مدعی شدهاند این مکانیسم هیچ کمکی در این زمینه نمیکند و صرفا به شما اجازه میدهد تا بیان کنید با چه عدهای تمایل به بازی ندارید، نه این که تضمین دهد هیچ بازیکن Toxic را در بازی مشاهده نخواهید کرد. دقیقا هدف از مکانیسم اجتناب از بازیکنان Toxic وقتی نمیتواند این کار را انجام دهد چیست!؟ به چه علت یک همچین مکانیسمی باید ۹٫۹۹$ هزینه برای استفاده داشته باشد؟
نظر شما درباره این تصمیم Valve و مکانیسم جدیدش چیست؟