کنیچیرو یوشیدا (Kenichiro Yoshida)، مدیر مالی ارشد کمپانی سونی (Sony) در طول جلسه سرمایهگذاران کمپانی، بطور جداگانه از عملکرد کنسول پلی استیشن ۴ پرو و هدست پلی استیشن وی آر صحبت کرد.
«کنسول پلی استیشن ۴ پرو و هدست پلی استیشن وی ار که در پاییز سال گذشته انتشار یافتند، فروش بسیار خوبی را تجربه میکنند و نشاندهنده دستاوردهای ما در عرضه محصولات جدید در سال مالی ۲۰۱۶ است.»
وی اضافه کرد، باوجود کاهش پیشبینی کمپانی سونی از فروش کنسول پلی استیشن ۴ درسال جاری نسبت به سال گذشته، کمپانی اعتقاد به فرارسیدن دوران برداشت از مقدار واحدهای بفروش رفته بنا به استراتژیهای مختلف دارد.
پس از گذشت ۳٫۵ سال از عرضه کنسول پلی استیشن ۴، ما انتظار کاهش مقدار فروش کنسول پلی استیشن ۴ در سال مالی ۲۰۱۷ به رقم ۱۸ میلیون واحد را داریم. اما با این حال، همچنان بسیاری از نرم افزارهای پرهزینه و بزرگ (بازی) برای انتشار در سال جاری برنامهریزی شدهاند و ما معتقدیم هماکنون دوران برداشت از دارندگان کنسول پلی استیشن ۴ فرا رسیده است.
همانطور که در توضیحات کینیچیرو یوشدا متوجه شدید، کمپانی سونی اعتقاد دارد ما درحال نزدیکشدن به دوران اوج پلتفرم مورد نظر از چرخه سنتی کنسولها هستیم و اما استراتژی کمپانی برای زمان کنونی، افزایش تبلیغات، گسترش و بهرهبرداری از بخش نرمافزاری و کسبو کار شبکه است:
امسال چهارمین سال عرضه کنسول پلی استیشن ۴ خواهد بود و طبق روند سنتی چرخه کنسولی، پس از ۳ تا ۴ سال از زمان عرضه، ما به نقطه اوج یک کنسول خواهیم رسید. چرخه عملکرد کنسول پلی استیشن ۴ هم از این قاعده مستثنا نیست اما با افزایش تعداد فروش کنسول به ۷۸ میلیون واحد در سال جاری، حال زمان سرمایهگذاری و اعمال نفود برپایه فروش بخش نرمافزاری فرارسیده است. ما احتیاج به ترویج کسبو کار نرمافزاری و شبکه خود درجهت گسترش سودآوری داریم.
براساس چرخه معمول فروش سخت افزاری، ما در امسال یا سال آینده به نقطه اوج فروش خواهیم رسید اما برای کسب درآمد از بخش نرمافزار، نقطه اوج فروش براساس قراردادها و سایر عوامل تعیین میشود و چون ما زیاد احساس متفاوتی نسبت به این دو دیدگاه نداریم، پس تصمیم داریم برای فصل برداشت محصول، روند استفاده از کسبو کار نرمافزاری خود را پیش بگیریم.
در سوی دیگر، با رشد سرویسهای شبکه، تفاوت زیادی نسبت به دیدگاههای سنتی چرخه سودآوری از کنسولها ایجاد شده است و سودآوری از این طریق نه تنها درابتدا شامل هیچ نوساناتی نیست، بلکه با درنظرگیری نوسانات، سودآوری در نقطه اوج خود باقی میماند و حداقل شامل روند نزولی نخواهد شد.
طبق گزارش مالی سال ۲۰۱۶ کمپانی سونی ، ژاپنیها در سال مالی گذشته موفق به فروش ۲۰ میلیون واحد پلی استیشن ۴ شده و برای فروش ۱۸ میلیون واحد در سال جاری برنامهریزی کردهاند.


