انجمن هنر کالیفرنیا (کال آرتز) بر اساس بخشی از تمایلات والت دیزنی برای جذب انیماتورهای بلند پرواز به این حرفه ایجاد شده است. الان ۴۷ سال است که کارش همین بوده، هر چند برای مدت طولانی تقریبا همه انیماتورها مرد بودند.
اکنون، بیش از ۲۵۰ دانشجوی انیمیشن معادل تقریبا سه چهارم کال آرتز را زنان تشکیل میدهند و هدف جدیدی دارند: اطمینان حاصل کنند که وقتی پروژهای به آنها محول میشود، شخصیتهای زن را جوری که منعکس کننده دنیای واقعی باشند طراحی کنند و کاراکترها صرفا باهوش، دلربا و فریبنده، تام بوی (دخترانی با رفتارهای مردانه) و شخصیت شرور زشت که اکنون رایج شده، نباشند.
اریکا لارسن داکری که مبحث زن انیمیت شده را در رشته انیمیشن تجربی تدریس میکند، میگوید:
به عنوان مثال شخصیت منفی مرد میتواند به هر شکل و اندازهای باشد. اما زنان شرور داستان معمولاً در مراحلی از زندگی خود قرار دارند که نمیتوانند صاحب فرزند شوند. آنها مسنتر، مجرد و عصبانیاند.
او با خنده، افزود:
این وسط یک شاهزاده یا همان پرنسس معصوم هم وجود داردکه کمرش آنقدر باریک است که اگر در واقع زنده بود، نمیتوانست راه برود.
برای توجه بیشتر به این واقعیت، کال آرتز در دو سال گذشته میزبان «سمپوزیوم زن انیمیت شده با محوریت تبعیض جنسیتی» بوده است. امسال هم تمرکز سمپوزیوم بر «نقشهای مکمل قهرمان داستان، دختران باهوش و حوزه تکنولوژی، تام بویها و موارد دیگر» بوده است.
طی این سمپوزیوم که دو ساعت به طول انجامید، تعدادی محققِ دانشجو، که ماهها در حال تماشای کارتون و خواندن کتابهای کمیک بودند، این سؤال برایشان مطرح شد که چرا تقریبا همه نقشهای مکمل قهرمان داستان که جنسیت زن دارند شبیه آدمهای باهوشاند. همچنین چرا قهرمانان زن مانند کیم پاسیبل (Kim Possible) باید بیش از حد زیبا باشند و چرا شخصیتهای همجنسگرا و ترنس خیلی به ندرت وجود دارند.
مدیسون استابس، دانشجوی رشته فیلم و ویدئو در حالی که تصاویری از ولما (Velma) در اسکوبی دو (Scooby Doo) و مگ گریفین (Meg Griffin) در Family Guy را نشان میدهد، میگوید:
کلیشههای دختر باهوش چیست؟ آنها عینک دارند، خجالتی و دست و پا چلفتیاند، کمی هم کک و مک روی صورتشان دارند، و کاراکترهایی هم مثل شخصیت توتی (Tootie) که در انیمیشن والدین نسبتا عجیب (Fairy Odd Parents) ساخته شرکت نیکلدون وجود دارد، نقش مکمل قهرمانی که موهای بافته شده و دندانهای اورتودنسی شده با یک عینک بزرگ دارد و اساسا فقط برای نمایش آنجاست.
البته تمام نقشهای مکمل زن در انیمیشنها غیر جذاب نیستند!
استابس در ادامه میگوید:
ولما در اسکوبی دو میتواند «دختر جذاب» به حساب بیاید، تنها در صورتی که او عینک باهوش بودن را استفاده نکند. اما هر بار که او این کار را انجام میدهد، به مشکل برمیخورد، گاها باعث میشود نتیجه تحقیقات ماوراطبیعی کاراکترهای کنجکاو انیمیشن اسکوبی دو: کارخانه رازآلود (Scooby–Doo! Mystery, Inc) برعکس عمل کنند. کاراکتر کیم پاسیبل هم در حالی که عقل و قدرت خود را با مهارتهای رزمی دو چندان کرده و برای به هم زدن نقشههای پلید تسخیر دنیا توسط دکتر دراکن تلاش میکند، مشکلات خودش را دارد. او از جذب هر مرد خوش تیپ و باهوشی ناتوان است، و در نهایت او نقش مکملش به نام ران استاپبل (که جذابیتهای ظاهری مردانه را ندارد) را به عنوان شریک خود انتخاب کرد.
مارج دین، رئیس گروه زنان در صنعت انیمیشن، گفت:
دلیلی برای چنین طراحیها و سناریوها وجود دارد: هنوز آقایان اتاقهای نویسندگی و صندلیهای کارگردان را پر میکنند. زنان بسیاری به مدارس انیمیشن میروند. حتی در کال آرتز، بیش از ۷۰ درصد دانشجویان را زنان تشکیل میدهند. اما اگر شما به آمار میزان نقش خلاقیت زنان نگاهی بیندازید، آخرین عددی که به آن میرسید فقط ۲۲ درصد است.
در تلاش برای تقویت این اعداد، دانشکده کال آرتز از نمایندگان استودیو خواست تا رویدادهایی را برگذار و رابطه نزدیکی با گروههایی مانند گروه مارج دین برقرار کند، این امر باعث میشود تا سال ۲۰۲۵ نیروی کار خلاق استودیوها را به صورت نصف نصف، زنان و مردان تشکیل دهند.
کال آرتز با تعداد تقریبی ۱۵۰۰ دانشجو، در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در زمینههایی مانند انیمیشن، هنر، موسیقی، فیلم، بازیگری، عکاسی و… دانشجو میپذیرد. این مدرسه کوچک واقع در حدود ۳۰ مایلی شمال لسآنجلس، بسیاری از چهرههای خلاق برجسته، از جمله تیم برتون (Tim Burton) و انیماتور برنده اسکار یعنی جان لستر که مدیر اجرایی دیزنی پیکسار است را به جهان معرفی کرده است.
فارغالتحصیلان دیگر، از جمله برد بیرد، اندرو استنتون و پیت داکتر، که از ۱۵ انیمیشن برنده اسکار، کارگردانی ۹ عنوان را برعهده داشتند. از این ۱۵ فیلم فقط دو فیلم کارگردان زن داشتند. هر دو آنها، یعنی برندا چاپمن و جنیفر لی، فارغالتحصیلان کال آرتز بودند.
مارج دین معتقد است با افزایش محبوبیت انیمیشن، دیدگاه کاراکترسازی تغییر خواهد کرد. سه فیلم از ۱۰ فیلم برتر باکس آفیس سال ۲۰۱۶ یعنی پیدا کردن دوری (Finding Dory)، زوتوپیا (Zootopia) و زندگی مخفی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets) هیچکدام از آنها توسط زنان کارگردانی نشدهاند، اگرچه جنیفر لی، که فیلمنامه انیمیشن برنده اسکارسال ۲۰۱۳ منجمد (Frozen) را نوشت و کارگردانی کرد، جزو تیم نویسندگی زوتوپیا بود.
استیسی سیمونز از شرکت Stoopid Buddy Stoodios گفت:
برای ایجاد تغییر واقعی، دانشجویان ورودی به دنیای انیمیشن باید آن را مطالبه کنند. تنها راه برای تغییر، این است که این کار را ادامه دهید. این صنعت خود تغییر زیادی کرده است، اما نه به همان سرعتی که دنیا دارد تغییر میکند.