Shenmue 3 را باید در بین غیر منتظرهترین دنبالههای ساخته شده در دنیای بازیهای رایانهای دانست. این بازی که زمانی لقب گرانقیمتترین بازی ویدیویی تاریخ را یدک میکشید پس از مرگ ناگهانی و متوقف شدن خط تولید کنسول Dreamcast کمپانی Sega از صحنه محو شد. با این حال طرفداران پر شور و اشتیاق و دو آتشهی آن در تمام این مدت از حمایت از بازی Shenmue 3 و سازندهی شهیرش، یو سوزوکی افسانهای، دست نکشیدند و معتقد بودند که ساخت دنبالهای بر بازی محبوبشان در سرنوشت نوشته شده است. حال و حدود دو دهه بعد مشخص شده که اعتقاد طرفداران این بازی به جا بوده و به زودی فرنچایز عجیب و غم انگیز یو سوزوکی با حمایت طرفداران (که بیش از ۷ میلیون دلار به ساخت آن کمک کردند) منتشر و داستان مبارزات ریو هازوکی را ادامه خواهد داد. بازی Shenmue 3 همچون دیگر عنوانهای این سری ترکیبی از المانهای مختلف شبیهسازی، کارآگاهی آماتور، مکانیزمهای مبارزات تن به تن و جهانی با اتمسفری خاص و گیرا خواهد بود. به لطف پیشرفت قابل توجه تکنولوژی و بازیهای رایانهای در دو دههی اخیر، این بار کنترل ریو هازوکی و تجربهی بازی شامل سیستمهای نقشآفرینی عمیقتر و سیستم دیالوگ جدیدی که به روابط بین شخصیتها معنی جدیدی خواهد بخشید، میشود.
در بازی Shenmue 3، بار دیگر قهرمان مبارز و نوجوان ما به دنبال لان دی، مردی که به شیوهای خشن پدرش را در مقابل چشمانش به قتل رساند، است. این هدف این بار او را از شهر ساکت و آرام یوکوسوکای ژاپن خارج کرده و وارد کوههای گیلین چین نموده است. با این حال با وجود تنها بودن عمدهی وی در سفرهای پیشینش، این دفعه و در بازی Shenmue 3، زنی عجیب به نام شنهوآ ریو را همراهی میکند. حضور او به نحوی در دو قسمت نخست سری حس میشد و به نظر میرسد که بین این دو شخصیت رابطهی عمیق و روحانی که در دومین قسمت سری به طرز مختصری به آن پرداخته شد وجود داشته و در این بازی نقشی مهم و تاثیرگذار خواهد داشت.
یو سوزوکی در مورد داستان بازی میگوید: “شاید قریب به ۱۹ سال در دنیای واقعی گذشته باشد، اما داستان بازی Shenmue 3 بلافاصله پس از اتفاقات بازی پیشین جریان خواهد داشت. ریو و شنهوآ به دهکدهی مادری شنوآ به نام بایلو سفر کرده و در آنجا باری دیگر به دنبال سرنخهایی از هویت و مکان لان دی، کسی که ایسائو، پدر ریو، را به قتل رساند هستند. ساکنین قدیمی این دهکده با ایسائو آشنایی داشته و با پیشروی در داستان رازهای فراوان آن فاش میشوند. من فکر میکنم که داستان این بازی هم برای طرفداران قدیمی و هم برای تازهواردان به فرنچایز جذاب خواهد بود. پدر ریو به دلیل آن آینه کشته و پدر شنوآ نیز در مسئلهای مرتبط با آن گروگان گرفته شد. داستان این بازی به همکاری این دو نفر با فرهنگ و شرایط مشترک و تلاششان در راستای رسیدن به هدفی یکسان (کشف رازهای آینه و یافتن لان دی) میپردازد.”
بایلو دهکدهای آرام و سرسبز در کوههای گیلین و کاملا متفاوت با مناطق شهری یوکوسوکا و خیابانهای شلوغ هنگ کنگ است. داستان بازی Shenmue 3 در این مکان آغاز میشود. همانطور که ذکر شد ریو همچنان در پی کشف هویت لان دی است. همچون بازیهای پیشین این سری، ساکنین این دهکده روتینهای روزانه، خانهها و شخصیتهای به خصوص خود را دارند. یکی از المانهایی که نخستین بازی این فرنچایز را جادویی میکرد، کشف عادات شخصیتهای بازی بود که در دومین نسخه به دلیل نقشهی بزرگتر کمرنگ گشت. بایلو بازگشتی به حس بسته، جمع و جور و دوست داشتنی یوکوسوکا است.
مشهورترین ویژگی فرنچایز Shenmue وجود جزییات شگفتانگیز در آن، خصوصا در بازسازی دههی ۸۰ میلادی، است. خوشبختانه سازندگان بازی Shenmue 3 نیز از چنین وسواسی در ساخت این بازی استفاده کردهاند. سوزوکی در این مورد میگوید: “من باری دیگر به مطالعهی اطلاعاتی که ۲۰ سال گذشته جمعآوری کرده بودم پرداختم و علاوه بر این تحقیقات عمیقی در مورد فرقههای عجیب چینی، لباسهایشان و دهکدههایشان در دههی ۸۰ انجام دادم. علاوه بر این من شخصا به استان فوجیان رفتم تا از نزدیک با زندگی مردم محلی آنجا آشنا شوم.” سوزوکی برای وفادار بودن به چهرهها و نحوهی لباس پوشیدن چینیها در آن دوران به مطالعهی عکسهای فراوانی پرداخته تا بتواند بهترین تجربهی ممکن را برای مخاطبان طراحی کند.
تقابل شخصیت ناامید ریو هازوکی و این محیط و روابط او با شخصیتهای مختلف از کلیدیترین المانهای بازی خواهد بود. سوزوکی در این مورد میگوید: “شنهوآ در روستا و در حالی که طبیعت و آزادی ناشی از آن او را احاطه کرده بزرگ شده و این در حالی است که ریو دقیقا در نقطهی مقابل او قرار داشته و پسری شهری است. من حقیقتا امیدوارم مخاطبان بتوانند از مکالمات بامزه و جالب بین او دو شخصیت و دیدگاههای متفاوت آنها در طول بازی لذت ببرند.”
یو سوزوکی بازی Shenmue 3 را عنوانی درونگرا توصیف میکند که میتوان به معنی پرداختن بیشتر آن به شخصیت اصلی بازی و درگیریهای فکری و داخلی او باشد. تاکنون تنها تصوری که از شخصیت ریو هازوکی موجود است، نوجوانی بیحس است که دائما در موقعیتهایی خطرناک قرار گرفته و کوچکترین اهمیتی به خود یا افراد پیرامون خود نمیدهد. ماموریت او که گرفتن انتقام خون پدرش است، بسیار احمقانه است و سایر شخصیتهای سری نیز مدام به این موضوع اشاره میکنند. با این حال امیدواریم که در این بازی بتوانیم ابعاد بیشتری از این شخصیت را ببینیم. یو سوزوکی در این مورد توضیح میدهد: “از آنجایی که در دنیای بازی تنها دو یا سه ماه از رویدادهای بازی Shenmue 2 گذشته، شخصیت ریو تغییر چندانی نکرده است. اما سفر او به کشوری غریب و برقراری ارتباط با اهالی آن موجب رشد او میشود. اما ریو هازوکی هنوز همان شخصیت خاص و ایدهآلهای سابق خود را حفظ خواهد کرد و همچنان بیتوجهترین مرد دنیا خواهد بود.” خبر خوشحالکننده برای طرفداران این شخصیت بازگشت Corey Marshall، صدا پیشهی قدیمی او، در دوبلهی انگلیسی بازی میباشد. مارشال در سالهای اخیر به سفیری برای بازی Shenmue تبدیل شده و رابطهای نزدیک و پر شور و شوق با طرفداران دو آتشهی این فرنچایز دارد.
با ورود هازوکی به دهکده، گروهی از کودکان در حال تمرین تای چی و تقلید حرکات استادشان دیده میشوند. او به نزد استاد، مردی به نام سو زیژیونگ رفته و شروع به پرسیدن سوالهای مختلف از او میکند. در این جاست که یکی از جالبترین ویژگیهای بازی خود را نشان داده و این شخصیت از حرف زدن سر باز زده و برخوردی سرد با ریو دارد. در این سکانس ریو به دنبال مردی به نام آقای یوآن است اما این استاد تای چی علاقهای به اشتراکگذاری اطلاعاتش با جوانی غریب ندارد. سازندگان بازی در استودیوی Ys Net نام این سیستم را Affinity گذاشته که مخاطب در آن باید برای دستیابی به اطلاعات مهم با شخصیتهای مختلف آشنا شده یا به شهرت کافی برسد.
این سیستم به خوبی با داستان بازی همخوانی دارد. ریو هازوکی نوجوانی غریبه در دهکدهی مرموز بایلو است و همانطور که بارها در دیگر داستانها دیدهایم، اهالی چنین دهکدههایی علاقهای به برقراری ارتباط با غریبهها ندارند. با این حال با گذراندن زمان بیشتری در دهکده و انجام کارهای بیشتر در آن، ساکنین آن با قهرمان بازی گرمتر شده و اگر برای مثال همراه با شنهوآ با استاد هنرهای رزمی ذکر شده صحبت کنید، با پیرمردی بسیار گرمتر و واکنشی دوستانهتر روبرو خواهید شد. در دو بازی نخست این فرنچایز، شخصیتهای مختلف داستان زندگی خود را به راحتی به اشتراک میگذاشتند اما در بازی Shenmue 3 مخاطب برای کشف تمامی شخصیتها باید خود آغاز به شناختشان کند. این سیستم برداشتی متفاوت و جذاب از ارتباط با شخصیتهای غیر قابل بازی است و به بخشهای مربوط به جمعآوری اطلاعات بازی جذابیتی دو چندان میبخشد و منجر به غنیتر شدن دنیای آن میگردد.
سیستم Affinity تاثیری مستقیم بر رابطهی مخاطب با شنهوآ، که در طول بازی بلوغ پیدا میکند، خواهد داشت. سوزوکی در مورد رابطهی بین ریو و شنهوآ میگوید: “هر چه شما با شنهوآ بیشتر صحبت کنید رابطهی نزدیکتری با او پیدا خواهید کرد و رفتار و واکنشهای متفاوتی از او خواهید دید. من امیدوارم که بتوانم تغییرات کوچک اما تاثیرگذار در روابط و زندگی روزانه را به خوبی به تصویر بکشم.” با پیشروی هر چه بیشتر در بازی، شنهوآ و ریو رابطهی نزدیکتر و دوستانهتر با یکدیگر برقرار خواهند کرد. همانطور که چندین بار در طول بازیهای مختلف Shenmue به آن اشاره شده، سرنوشت مشترک این دو بخش مهمی از داستان کلی سری و خصوصا اتفاقات بازی Shenmue 3 است.
البته تمام بازی مربوط به سرنوشت و جادوی آینهها نمیشود. همچون عناوین قبلی فرنچایز، در این نسخه نیز مجموعهی قابل توجهی از مینیگیمها و شغلهای درآمدزا قرار داده شدهاند که یادآوری جادوی همیشگی سری هستند. در ابتدای بازی ریو مقادیر اندکی پول در اختیار دارد و این به این معنی است که مخاطب برای پیشروی در بازی باید راههایی برای کسب درآمد پیدا کند. یکی از اهالی دهکدهی بالیو مردی عجیب به نام لیو فنگ است که دکهی شرطبندیای را اداره میکند. شما میتوانید با شرکت در این بازی شرطبندی پول در اختیارتان را برای کسب درآمد بیشتر مورد استفاده قرار دهید یا اگر همچون بازی دوم امکان کار کردن در این دکه وجود داشته باشد، به برانگیختن وسوسههای رهگذران نیازمند و حریص بپردازید. هنوز جزییات شغلهای بازی مشخص نشده و به نظر نمیرسد که یو سوزوکی نیز علاقهای به فاش کردن اطلاعات بیشتری از این بخش داشته باشد.
یکی دیگر از بخشهای بزرگ بازیهای Shenmue مبارزات آنها هستند و این بار به نظر میرسد که این بخش تحت تاثیر مکانیزمهای پیشروی بازیهای نقشآفرینی دچار تغییراتی شده است. سوزوکی در این مورد میگوید: “موتور مبارزات جدیدی به طور خاص برای این بازی خلق شده است. این موتور به نحوی طراحی شده که به مخاطبان اجازهی تمرین مکرر برای کسب مهارت و افزایش سطح خویش و در نتیجه شکست دشمنان قدرتمندتر را میدهد.” به نظر میرسد که این مسئله بسیار عمیقتر از حضور در باشگاه خانوادگی هازوکی یا پارکینگ دوبویتا و تکرار مکرر یک ضربهی لگد باشد.
در اوایل بازی، ریو به دنبال مردی با صورتی زخمی به نام ژوآن شنکون میگردد. او شنکون را در حالی که ادارهی دکهی شرطبندیای را به عهده گرفته پیدا و با او مواجه میشود. در این لحظه دوربین بر روی زخم شنکون زوم کرده و تاکید میکند که او همان شخص مورد نظر است. اما شنکون از کمک به ریو و ارائهی اطلاعات به او خودداری کرده (اینجا سیستم Affinity بار دیگر خود را نشان میدهد) و در اینجاست که او را به یک دوئل و مبارزهی تن به تن دعوت میکند.
مبارزات بازیهای قدیمی سری Shenmue، ریشه در یکی دیگر از آثار کلاسیک یو سوزوکی، Virtua Fighter، داشتند. با این حال در این بازی مبارزات بسیار روانتر شده و انتقالهای بین حرکات بسیار طبیعیتر صورت میگیرند. البته انیمیشنهای آشنای سری همچنان حضور دارند. در مبارزهی اشاره شده، شنکون ریو را شکست داده و با وجود چهرهی شرورش، جوانمردی از خود نشان میدهد. او ریو را به تالاری به نام Martial Hall، برای تمرین بر روی حرکات رزمیش، هدایت کرده و از او میخواهد پس از رسیدن به سطحی مطلوب بار دیگر به مبارزه با او بپردازد. تمرین همیشه بخشی اساسی از این فرنچایز بوده اما میزان آن تاکنون بسته به حوصله و علاقهی مخاطب داشت. با این حال به نظر میرسد که این دفعه پیشروی از این طریق بسیار واضحتر است.
توانایی مبارزهی ریو به دو ویژگی اساسی قدرت حمله و استقامت بستگی دارد. استقامت در بازی از طریق نواری در HUD قابل مشاهده بوده و هر کاری که در بازی انجام میدهید، از دویدن در محیطهای بازی گرفته تا انجام حرکات مختلف، بر آن تاثیر خواهد گذاشت. این نوار از طریق خوردن غذا، که میتوانید آنها را در inventory خود ذخیره کنید، شارژ میشود و به همین دلیل خوردن غذا قبل از انجام کاری مهم را باید به بخشی از روتینتان در این بازی تبدیل کنید. قدرت حمله نیز نیازی به توضیح ندارد و میزان قدرت حملاتتان را مشخص میکند. هر دوی این ویژگیها از طریق رفتن به Martial Hall و شرکت در مجموعهای از مینیگیمهای تمرینی افزایش مییابند. علاوه بر این، برای نخستین بار در سری بازیهای Shenmue، قابلیت تغییر ظاهر ریو وجود دارد و مخاب میتواند ژاکت او را با لباسی دیگر جایگزین کند.
تمرینهای بازی تاکید بسیاری بر زمانبندی، واکنشهای مناسب و سرعت عمل دارند. در مینیگیم مربوط به Horse Stance، ریو باید برای مدتی در حالتی خاص ایستاده و مخاطب باید با فشردن ریتمیک دکمهای او را ثابت نگاه دارد. شکست در این کار منجر به زمین خوردن و پیروزی در آن منجر به افزایش ویژگی استقامت و نوار مربوطه خواهد شد. هر دوی ویژگیهای ذکر شده بر ویژگی سومی به نام Kung Fu، که به ریو اجازهی یادگیری حرکات پیشرفته را میدهد، تاثیر دارند. یکی دیگر از مینیگیمهای بازی One Inch Punch نام دارد که در آن ریو با مجسمهای به تمرین میپردازد. این مینیگیم نیز بر زمانبندی تمرکز داشته و بر اساس یکی از حرکات مشهور بروس لی افسانهای هر دو ویژگی ریو را افزایش میدهد. این مینیگیمها حالتی راضیکننده و پویا دارند و خصوصا شنیدن صدای ترک برداشتن چوب بر اثر برخورد مشت ریو با آن بسیار لذت بخش است. با افزایش ویژگیها، درجهی سختی این مینیگیمها نیز افزایش مییابد.
مخاطب میتواند حرکات به خصوصی را با استفاده از طومارهای تکنیکی (Technique Scrolls) که از بازیهای قبلی آمده فرا گیرد. تمامی طومارهای دو بازی قبلی در این عنوان حضور دارند و تعدادی نمونهی جدید نیز به آنها اضافه شدهاند که مجموعا تعداد آنها را به صد عدد میرساند. مخاطبان میتوانند این طومارها را از مغازههای موجود در بازی بخرد، به مبادلهی آنها با دیگر شخصیتها بپردازد یا آنها را در دنیای بازی پیدا کند. با افزایش تنوع حرکات ریو، درجهی سختی مبارزات نیز آسانتر شده و این موضوع خود را در مواجه با دشمنان جدید نشان میدهد.
ریو به رفتن به Martial Hall، با استادی به نام هوآنگ هو، که مشخص میشود استاد شنکون بوده است، مواجه میشود. ظاهرا شنکون شاگردی امیدوارکننده بوده که از سرزمینی دور برای آموختن به بایلو آمده، اما انگیزهی خود را از دست داده و به جای آن شروع به گرداندن دکههای شرطبندی کرده است. یکی از برجستهترین نقاط قوت نخستین بازی سری Shenmue پیچیده بودن شخصیتهای مختلف دنیای آن و روابط آنها با یکدیگر بود و به نظر میرسد که در نخستین قسمت سری نیز با چنین دنیای عمیق و جذابی روبرو خواهیم بود.
مخاطبان در باشگاه بازی میتوانند به تمرین و مبارزه با دیگر شاگردهها بپردازند. در یکی از تریلرهای بازی ریو تصمیم میگیرد با شاگردی به نام ببر سرخ مبارزه کند. در طول این مبارزهی تمرینی، حرکات و کمبوهای مختلف به نمایش درمیآیند که به مخاطب اجازهی تمرین و یادگیری آنها را میدهند. زمانبندی درست حرکات و دفاع در مقابل حرکات حریف به آرامی استقامت و قدرت حملات ریو و در نهایت ویژگی Kung Fu او را افزایش میدهد. تمرین کردن راهی مناسب و سریع برای افزایش ویژگیهای مختلف اما به نسبت از تمرین عادی دشوارتر است.
البته راههای هیجانانگیزتر و خطرناکتری نیز برای بهبود مهارتهای مبارزهای ریو در بازی Shenmue 3 وجود دارد. در شهر نیائووو که نسبت به بایلو پیچیدهتر و بزرگتر میباشد، ریو میتواند با رفتن به کوچهای باریک و گذر از مجسمهی طلایی یکی از الهههای چینی با تابلوی نئونی Rose Garden مواجه شود. این تابلو نشانگر میدان مبارزهی زیرزمینیای بوده و ریو میتواند با شرکت در آن و مبارزه با حریفانی قدرتمند به تقویت تواناییهای خود بپردازد.
سوزوکی در مورد حفظ حس بازیهای قدیمی و مدرنیزه کردن بازی میگوید: “کنترلهای بازی شباهت زیادی به نسخهی دوم دارند با این تفاوت که امکان کنترل دوربین با استفاده از آنالوگ وجود دارد. علاوه بر این Inventory بازی کاربردهای متفاوتی پیدا کرده و این به معنی وجود رابط کاربری جدیدی است که ما برای طراحی آن از عنوان دیگری الگو نگرفتهایم.” Inventory بازی یکی از پرکاربردترین بخشهای آن است که مخاطب به وفور و با اهداف مختلف چون خرید و فروش و یا مشاهدهی موارد مختلف از آن استفاده میکند.
خوشبختانه به نظر میرسد که سوزوکی علاقهی زیادی به حفظ حس و حال نسخههای پیشین این سری دارد و به نظر میرسد که به سختی در حال مقاومت برای جداسازی بازی خود از دیگر بازیهای جهانباز مدرن است. حتی وجود بازی Shenmue 3 شگفتانگیز و فوقالعاده است. قدرت فراوان طرفداران وفادار آن و شوق و ذوق و علاقهی آنها به تداوم این سری موجب بازگشت آن از میان گورستان دنیای بازی شده است.
بازی مورد انتظار Shenmue 3 پنجم شهریور ماه برای پلتفرمهای PC و PS4 منتشر میشود.