بازی Greedfall اثر جدیدی در سبک نقشآفرینی از استودیوی Spiders است که مخاطبان را در دنیایی خطرناک، مملو از گروههایی متفاوت و زد و خوردی دائمی و طاعونی وحشتناک و درمانناپذیر، قرار میدهد. با این حال با وجود امکانپذیر بودن حل مشکلات با شمشیر و جادو، بهتر است شخصیت خلقشدهتان با توانایی سخن گفتن خود از موانع مختلف گذر کند.
در بازی Greedfall، مخاطبان پس از شخصیسازی شخصیت خود که شامل مواردی چون مذکر یا مونث بودن جنسیت میشود، کنترل او را که De Sardet، دیپلماتی از قارهی قدیمی، طاعونزده، پرجمعیت و آلوده نام دارد را بر عهده میگیرید. این شخصیت به جزیرهی Teerfradee سفر میکند، جزیرهای که شایعهی وجود راهی مرموز برای درمان طاعون بر سطح آن وجود دارد. شخصیت اصلی بازی به عنوان عضوی از گروهی بیطرف، به عنوان رابطی بین گروههای در حال جنگ این جزیره فعالیت میکند. بسیاری از تعاملات شما با دیگر شخصیتهای بازی از طریق دیالوگها انجام میگیرد و ویژگیهایی چون Charisma نقشی مهم در پیشبردن صحیح آنها دارند. با این حال اگر ناچارا کار به مبارزه بکشد، De Sardet کم نخواهند آورد.
با وجود تمرکز فراوان بازی Greedfall بر دیالوگها و داستان، نباید از سیستم مبارزات آن غافل شد. معمولا سیستم مبارزاتی که به مخاطبان آزادی فراوانی میدهند حس خوبی را القا نمیکنند، اما این بازی این گونه نیست و سیستم مبارزات آن حالتی روان، غریضی و ساختارمند دارند. کنترلهای این بخش مناسب و سریع، حملات آن وزندار و جاخالی دادنها و ضد حملهها حساس و نفسگیر و وفادار به واقعیت هستند. به صورت ساده مبارزات بازی Greedfall، خصوصا برای یک بازی در سبک نقشآفرینی، بسیار سرگرمکننده به نظر میرسند.
در قسمتی از دموی در دسترس قرارگرفتهی بازی Greedfall، شخصیت اصلی بازی توسط گروهی از هیولاهای قدرتمند محاصره میشود. او با استفاده از جادوی خود حملات متعددی را به آنها وارد کرده و سپس حرکت تمامکنندهی خود را انجام میدهد؛ حرکتی قدرتمند با دامنهی پایین که به صورت انفجار گونهای از انرژی است. مبارزات بازی حس بسیار خوبی دارند و در صورتی که بیش از حد پر هرج و مرج و شلوغ گردند، میتوان با استفاده از المان Tactical Pause، بازی را به حالت نوبتی برده و مشابه با سری بازیهای Dragon Age، به شخصیتها فرمان حمله و استراتژیهای مختلف داد. اگر مخاطبان به این بخش علاقهمند باشند، میتوانند از طریق تنظیمات بازی تواناییهای مختلف Tactical Pause را قابل دسترستر کنند.
حس آزادی و لذت ناشی از مبارزات بازی در قسمت طراحی شخصیت آن نیز وجود دارد. کلاس ابتدایی شما تمامی تواناییهای شما را دیکته نکرده و تنها تواناییهای فعال اولیهی شخصیتتان را مشخص میکند. از این مهارتها میتوان به Stasis (که به شما اجازهی بیحرکت کردن یک دشمن را میدهد) برای کلاس جادوگر یا قرار دادن یک تله برای کلاس تکنیکی اشاره کرد. علاوه بر این ویژگیهای فعال و دائمی (Active و Passive) و مهارتهایی (Talents) چون Craftsmanship (که به شما اجازهی ساخت زره و سلاح میدهد) به منابع مختلفی برای آزاد شدن نیاز دارند که به مخاطب اجازهی ساخت ترکیب دلخواه خود را میدهد.
De Sardet حاضر در دموی بازی Greedfall، از منظر جادویی ارتقا یافته بود و همچنین توانایی تلپورت در فواصل کوتاه را برای فرار از حملات دشمنان و وارد نمودن حملهای ناگهانی به آنها داشت. با این حال این به معنی بیمصرف بودن او در درگیریهای فیزیکی نبود و میتوانست با ضربات ارضاکنندهی شمشیر خود با آنها به مقابله بپردازد. مخاطبان همچنین می توانند آیتمهای ظاهری را برای شخصیسازی لباس شخصیت اصلی بازی بسازند که علاوه بر ویژگیهای ظاهری، ویژگیهای او را نیز بهبود میبخشند.
با توجه به تمرکز و تاکید بازی Greedfall بر برقراری تعامل با دیگر شخصیتهای حاضر در دنیای آن، انتخاب همراهانی درست برای تکمیل صحیح ماموریتهای بازی بسیار مهم است. مخاطب میتواند تا پنج شخصیت مختلف را با خود همراه کند. Kurt مزدوری مورد احترام، Siora یکی از محلیهای جزیره با نفرتی منطقی نسبت به گروههای خشن دیگر، Vasco از اعضای گروهی مذهبی و جادویی به نام Theleme، Petrus از اعضای گروهی از دریانوردان به نام Naut و Aphra دانشمند و استادی از اتحادیهی علممحور Bridge است. با توجه به تفاوتهای شخصیتی فراوانی این همراهان و وفاداریهای آنها به گروههای مختلف، بهتر است که افراد مناسبی را برای هر کدام از ماموریتهای انتخاب کنید. مخاطبان علاوه بر برقراری رابطه با این شخصیتها از طریق ماموریتهای فرعی و دیالوگهای مختلف، میتوانند با همراه مورد علاقهی خود رابطهای نزدیکتر برقرار کنند.
اکثر دشمنان بازی نیز نقاط قوت و ضعف مخصوص به خود را در مقابل انواع مختلف صدمه دارند. این ویژگی مخاطب را ترغیب به استفاده از الگوهای تهاجمی متفاوت در رویارویی با دشمنان میکند. در بازی عناصر مخفیکاری نیز وجود دارند، اما اگر بخواهیم با توجه به دموی اخیر منتشر شده از بازی قضاوت کنیم، چندان جذاب به نظر نمیرسند. مخاطبان در طول مراحل خود میتوانند به مبارزهی مستقیم با دشمنان پرداخته یا از المانهای مخفیکاری یا از ترکیبی از آنها استفاده کنند. بازی از این منظر کاملا وفادار به بازیهای نقشآفرینی کلاسیک چون D&D است. علاوه بر این امکان استفاده از سلاح گرم نیز در مبارزات وجود دارد که ترکیب آن با سایر حملات بازی بسیار روان صورت میگیرد.
سازندگان بازی Greedfall ادعا میکنند که مخاطبان عادی برای یک بار به پایان رساندن آن به ۳۵ الی ۴۰ ساعت زمان نیاز دارند، البته این مقدار بدون احتساب موارد فرعی و گشت و گذار مخاطبان علاقهمند در محیط بازی است. در بازی چهار درجهی سختی وجود خواهد داشت. همانطور که گفته شد در بازی چندین گروه مختلف وجود دارند که مخاطبان بسته به علاقهی خود میتواند با هر کدام از آنها همکاری یا دشمنی کند. البته موضوع به همین سادگی نیست و هیچکدام از این گروهها شرور یا خوب مطلق نیستند. شخصیت اصلی این بازی فردی میانهرو است و در طول روند بازی با انتخابهای سختی مواجه میشود. موضوع اصلی داستان بازی را میتواند مفهوم استعمار و آثار مخرب آن دانست. مسئلهای مهم که از دیرباز در جهان وجود داشته و امروزه نیز ادامه دارد.
انتخاب نحوهی رویارویی و واکنش شخصیت اصلی بازی به این آثار کاملا بر عهدهی مخاطب است، با این حال این به معنی نبود کمک در قالب همراهان متنوع او نیست. همانطور که گفته شد شخصیتهای همراه بازی بسیار با جزییات طراحی شده و از این منظر یادآور آثاری چون Dragon Age Origins و سهگانهی Mass Effect هستند. یکی از ویژگیهای جذاب بازی این است که زمانی که از مکانیزم Fast Travel استفاده میکنید، به جای مشاهدهی یک صفحهی لودینگ وارد لوکیشن کمپمانندی شده و میتوانید به مدیریت اعضای گروهتان بپردازید.
بازی Greedfall اثری تحسینبرانگیز و بلندپروازانه با جلوههای بصری زیبا، سیستم مبارزات سرگرمکننده و وعدههایی هیجانانگیز در مورد اهمیت دیالوگها به نظر میرسد. خوشبختانه زمان زیادی تا انتشار بازی نمانده و علاقهمندان میتوانند از اواسط ماه جاری به تجربهی این اثر بر پلتفرمهای PS4، Xbox One و PC بپردازند.