اخیرا طی مصاحبه ۹۰ دقیقهای یکی از اعضای سابق استودیو Bioware با وبسایت Waypoint، وی از اهداف جدید کمپانی Electronic Arts (EA)در ساخت بازیهای جهان بازی همراه با پرداخت درون برنامهای سخن گفته است.
منوییر هیر (Manveer Heir)، کارمند سابق استودیو Bioware طی این مصاحبه که با محوریت دلایل تعطیلی استودیوی Visceral Games بود، میگوید سیاست ساخت بازیهای تک نفره خطی مدتهاست که دیگر در کمپانی EA جایی نداشته و این ناشر آمریکایی تمامی اهدافش را از ساخت عناوین گوناگون براساس راهحل پرداخت درون برنامهای شکل میدهد.
بدون شک این مورد هدفی قابل ذکر در کمپانی EA است. آنها قصد دارند تا در عناوین آینده خود به سمت ساخت بازیهای جهان باز (Open-World) حرکت کنند و اصلیترین دلیل این تصمیم هم پرداخت درون برنامهای هست که شما به آنها تقدیم میکنید. این همان دلیلیست که ما را مجاب به افزودن پکهای کارتی در بازی Masss Effect 3 کرد: چگونه مردم را وادار کنیم که به جای انجام ۶۰ الی ۱۰۰ ساعت بازی تکراری، آنچه را که میخواهند براحتی بدست آوردند؟
مشکل اصلی آن است که ما بودجه اختصاص یافته به پروژه را تا ۱۰۰ میلیون دلار افزایش میدهیم، درحالیکه اصلا فضایی برای ساخت بازیهای تک نفره خطی را خلق نکردهایم. اما چرا ما هر دو جنبه قضیه (ساخت عناوین تک نفره و ساخت عناوین قابل پرداخت) را در نظر نگیریم؟ چرا یکی را به دیگری ترجیح بدهیم؟ دلیلی که کمپانی EA و دیگر ناشران بزرگ را بدین تصمیمات سوق میدهد، علاقه آنان به بازگشت حداکثر مقدار سرمایه صرف شده بر روی محصولاتشان است. آنها اهمیتی نمیدهند که شما چه چیزی میخواهید، بلکه تنها به مقدار پولی که صرف محصولاتشان میکنید اهمیت میدهند.
بنابراین مردم حاضر هستند بر روی محصولاتشان از طریق پرداخت درون برنامهای پول خرج کنند، اما چقدر؟ متاسفانه من اجازه ندارم مقدار درآمد مورد نظر را فاش کنم. اما همین قدر کافی است که بدانید کمپانی با مشاهده عظمت درآمد بدست آمده از طریق فروش پکهای کارتی بخش چند نفره بازی Mass Effect 3، تصمیم گرفت برای بازی Dragon Age هم یک بخش چند نفره تهیه کند، در حالیکه تا پیش از آن اصلا این عنوان دارای بخش چندنفره نبود!
شاید جالب باشد که بدانید من افرادی را مشاهده کردم که حدود ۱۵ هزار دلار برای خرید پکهای کارتی بازی Mass Effect 3 هزینه کردند!
البته کمپانی EA پیش از این تصمیمات، به قدرت درآمدزایی پرداخت درون برنامهای در بازیها بواسطه عناوین ورزشی خود پی برده بود. عناوینی چون سری FIFA و Madden که این روزها به خاطر استفاده از بخش Ultimate Team خود بسیار محبوب هستند و گیمران حاضرند برای دستیابی به آیتمها و بازیکنانی بسیار نادر، پرداختهای گوناگونی را ارائه دهند. اما بطور کلی، شاید از منظر رشد درآمدزایی صنعت گیمینگ، این روشها خوشحال کننده به نظر آیند، اما برای عاشقان بخش کمپین بازیهای تک نفره، بدون شک خطی بسیار دردناک هستند.