همانطور که انتظار میرفت AMD در یک پست وبلاگی اقدام به معرفی یکی از ویژگیهای مورد انتظار نسل جدید کارت گرافیکهای خود کرد. در این بیانیه تأیید شد که گرافیکهای در آستانه عرضهی RDNA 2 به طور کامل از DirectX 12 Ultimate پشتیبانی خواهند کرد. DirectX 12 Ultimate ابزارهای مرتبط با جلوههای بصری و امکانات متعددی را در اختیار توسعه دهندگان بازیهای ویدیویی قرار خواهد داد که از میان آنها میتوان API تکنولوژی DirectX Ray tracing مایکروسافت که برای بهکارگیری فناوری Ray-Tracing به صورت Real-Time مورد استفاده قرار میگیرد اشاره کرد.
جا دارد که در اینجا به تشریح جزئیات برخی از موارد فوق بپردازیم. بهتر است اول از همه از RDNA 2 شروع کنیم. AMD سبک معماری کارت گرافیکهای خود موسوم به RDNA vh همزمان با Navi معرفی کرد که در سری GPUهای Radeon RX 5000 این شرکت برای دسکتاپ و لپ تاپ مورد استفاده قرار میگیرند. در طراحی این پردازندهها از چیپهای 7 نانومتری که در جدیدترین CPUهای این شرکت از سری Ryzen نیز دیده میشوند، استفاده شده است.
بنابراین RDNA 2 نسل جدید پردازندههای Navi محسوب میشود که عملاً یک سبک معماری آپدیت شده از GPUهای AMD بوده و عملکرد و بهترین بهینه سازی مصرف انرژی را به دنبال دارد. ضمن این که سبک معماری RDNA 2 امکان پشتیبانی کامل از استفادهی Real-Time از فناوری Ray Tracing را نیز فراهم خواهد کرد که در حال حاضر در انحصار کارت گرافیکهای سری GeForce RTX شرکت انویدیا قرار دارد. کارت گرافیکهایی که از این امکان پشتیبانی میکنند، قادر به نمایش جلوههای تصویری سخت افزاری مبتنی بر تکنولوژی رهگیری پرتو خواهند بود. چیزی که در کارت گرافیکهای GeForce GTX نیز به صورت نرم افزاری مورد استفاده قرار میگرفت اما علاوه بر محدودیتهایی که در پی برخی مسائل فنی ایجاد میکرد، تنها محدود به برخی بازیهای خاص میشد.
RDNA 2، در معماری هستهی مرکزی پردازش گرافیکی کنسولهای نسل جدید سونی و مایکروسافت را نیز استفاده شده است کنسولهای پلی استیشن 5 و ایکس باکس سری ایکس که به تازگی از مشخصات کامل فنی آنها مطلع شدیم، در اواخر سال جاری میلادی منتشر خواهند شد. حالا AMD با انتشار این خبر، رسماً عرضهی گرافیکهای RDNA 2 برای پلتفرم پیسی را نیز برای سال جاری میلادی تأیید کرده است. با این حال، هنوز جزئیات فنی و زمان دقیق عرضهی این GPUها اعلام نشده است.
DirectX 12 Ultimate در بحث نرم افزاری نیز جدیدترین اپلیکیشن برنامه ریزی رابط کاربری گرافیک مایکروسافت (API) محسوب میشود که به طور ویژه برای سخت افزارهای AMD و Nvidia توسعه داده شده است. در واقع این همان چیزی است که امکان ارتباط توسعه دهندگان با سخت افزار سیستم شما را فراهم میکند. DX12 Ultimate در اصل یک نسخه بازسازی شده از DirectX نیست بلکه مجموعهای از فناوریها و ابزارهای بروزرسانی شده است که در کنار DirectX Raytracing عرضه میشود.
AMD در بیانیه خود مینویسد:
DXR سطح جدیدی از گرافیک واقعگرایانه را به بازیهای ویدیویی اضافه خواهد کرد که قبلاً فقط در فیلمهای سینمایی شاهد آن بودیم. ضمن این که AMD در طراحی DXR 1.1 که یک نسخه به روزرسانی شده از DXR محسوب میشود با مایکروسافت همکاری کرده و از این طریق به بهینه سازی و بهبود عملکرد بسیاری از افکتهای مختلف ray tracing در آن پرداخته است.
یکی از اهدافی که مایکروسافت با DX12 Ultimate دنبال میکند، یکسان سازی رابط کاربری مورد استفاده در کامپیوترها و Xbox Series X است. ضمن این که این شرکت قصد دارد تا به آیندهی سخت افزار گرافیکی مورد استفاده در کنسولهای خود تا حد ممکن اطمینان ببخشد. حتی اگر این موضوع تنها به ویژگیها و فناوریهای مورد استفاده در آن خلاصه شوند. در واقع اگر شما هم اکنون اقدام به خرید یک کارت گرافیک مبتنی بر DX12 Ultimate کنید، حداقل برای یک دههی آینده خیال شما را از تمامی تکنولوژیهای جدیدی که در بازیها و سایر محتوای گرافیکی مورد استفاده قرار میگیرند آسوده خواهد کرد.
در حال حاضر مجموعه پردازندههای گرافیکی GeForce RTX تنها گزینهی پیش روی شما برای برخورداری از DX12 Ultimate خواهند بود اما AMD تأیید کرده که کارت گرافیکهای نسل بعد Radeon نیز به این جمع اضافه خواهند شد.


