اگر از مخاطبان دنیای بازی نام یکی از دوست داشتنیترین استودیوهای بازیسازی را سوال کنید، بدون شک بارها با نام CD Projekt RED مواجه خواهید شد. این استودیوی لهستانی که بیش از هر چیزی به دلیل ساخت سری بازی The Witcher شهرت دارد، توانسته در سالهای گذشته با عرضهی کلاینت بدون قفل منطقهای GOG و پشتیبانی عالی از آثارش، جای خود را در دل مخاطبان باز کند.
بزرگترین چالش برای کمپانی CD Projekt در آن زمان مقابله با کپیهای غیر قانونی بازیها بود. آنها یکی از اولین کسانی در لهستان بودند که به محلیسازی (Localization) عناوین پرداختند. آنها این کار را در ابتدا برای بازیسازانی چون Seven Stars و Lerys Longsoft انجام داده و به مرور کارشان را گسترش دادند. نخستین تلاش موفق آنها در محلیسازی کامل یک اثر مربوط به بازی Ace Ventura میشد. این عنوان موفق شد در لهستان هزاران نسخه به فروش برساند. اوینسکی و کیسینسکی سپس به سرغ استودیوهای Bioware و Interplay رفته و پیشنهاد محلیسازی بازی Baldur’s Gate را به آنها دادند. این اقدام آنها با موفقیت روبرو گشت و اثر ماندگار Bioware فروش خوبی را در لهستان تجربه کرد. CD Projekt در ادامه همکاریهای بیشتری را با کمپانی Interplay انجام داد.
با پیشرفت کمپانی، سران CD Projekt به فکر استفاده از کدهای پروژهی کنسل شدهی Dark Alliance برای تولید اثری جدید افتادند. هدف آنها توسعهی عنوانی بر اساس سری کتابهای محبوب The Witcher بود. آنها برنامههای خود را با نویسندهی این کتابها به اشتراک گذاشته و با موافقت او روبرو شدند. آنها برای توسعهی اثری با الهام از رمانهای The Witcher شاخهای مخصوص به تولید بازی به نام CD Projekt RED تاسیس کردند. این استودیو در آن زمان اثری آزمایشی ساخت که با استقبال چندانی از جانب ناشران روبرو نشد. این امر منجر به بسته شدن این شاخه گشت.
اعضای تیم در ادامه ایدهی اولیهی خود را رها کرده و حدود دو سال به تنظیم پروژهی جدید خود پرداختند. آنها در این راه از استودیوی Bioware کمک گرفته و لایسنس موتور Aurora را خریدند. یکی از بزرگترین مشکلات سازندگان در توسعهی این عنوان ترجمهی متون لهستانی کتاب به انگلیسی بود. از طرفی بودجهی ساخت بازی از حد انتظار آنها فراتر رفته بود و آنها مجبور به حذف بخشهایی از آن شدند. بازی The Witcher در سال ۲۰۰۷ برای رایانههای شخصی منتشر و با استقبال بسیار خوبی مواجه گشت. با این حال CD Projekt ضرر فراوانی در راه ساخت نسخهی کنسولی از این بازی داد. ضرری که در نهایت منجر به کنسل شدن این پروژه شد.
با فروش خوب این بازی، اعضای CD Projekt شروع به کار بر روی نسخهی دوم بازی کردند. این بازی نسبت به عنوان نخست بسیار گستردهتر بوده و برای کنسول Xbox 360 نیز عرضه شد. بازی The Witcher 2 Assassin’s of Kings توانست به یکی از آثار خوب زمان خود تبدیل شده و راه را برای پیشرفت کمپانی CD Projekt باز کند. آنها پس از سه سال سومین قسمت از این سری را منتشر کردند. بازی The Witcher 3 Wild Hunt از هر منظر موفقیتی بزرگ بوده و توانست نام CD Projekt RED را به عنوان یکی از برترین بازیسازان حال حاضر تثبیت کند. آنها در ادامه اثری فرعی بر اساس مینیگیم موجود در بازی The Witcher 3 به نام Gwent منتشر کردند که با استقبال خوبی مواجه شد.