کمپانی سونی اینتراکتیو اینترتینمنت (Sony Interactive Entertainment)، به تازگی خبر دستیابی به فروشی بالغ بر یک میلیون پلتفرم هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن هدست PS VR خود را اعلام کرد.
خبر فروش به ماه فوریه باز میگردد که تعداد ۹۱۵۰۰۰ دستگاه از هدستهای واقعیت مجازی به فروش رفت و که آغاز بکار آن در ماه اکتبر بود. بنابراین طبق محاسبات سادهی ریاضی درمییابیم در این سه ماه حداقل حدود ۷۵۰۰۰ دستگاه از این هدستها بفروش رفته است تا به رقم یک میلیون برسد.
طبق تحقیقات سایت SuperData درمورد حسابهای کمپانی سونی، هدست واقعیت مجازی پلیاستیشن رقیبان خود را اساسا کنار زده است. هدستهایی چون HTC Vive و Oculus Rift به ترتیب با فروش ۴۲۰۰۰ و ۲۴۳۰۰۰ دستگاه خود از پایان سال ۲۰۱۶، عملا در ردهی فروش پایینتر از کنسول واقعیت مجازی پلیاستیشن قرار میگیرند. این در حالی است که کمپانی سونی هنوز از فروش ۵ میلیونی هدست Gear VR سامسونگ عقبتر است و باید توجه داشت میزان فروش این هدست خیلی بالاست.
طبق گفتهی شاون لیدن (Shawn layden) رئیس و یکی از بنیان گذاران کمپانی سونی اینتراکتیو اینترتینمنت، همچنان کارها و برنامههای زیادی در دستورکار قرار دارد. از طرفی هنوز هیچ چیزی با میزان فروش پلتفرم پلیاستیشن۴ در حدود ۶۰ میلیون دستگاه، برابری نمیکند.
لیدن در طول مصاحبه از انتظارات خود برای فروش بیشتر در سال جاری صحبت کرد و کم بودن فروش را وجود برخی مسائل عنوان کرد. بخشی از اظهارت او بدین مضمون است:
بزودی در بازار تدارکات آزادانهتری خواهیم داشت. در حوالی کریسمس به نکاتی برخوردیم و هدستهای واقعیت مجازی به سختی هرجایی پیدا میشدند. بنابراین در آن زمان به برخی از فعالیتهای تشویقی دست زدیم و ازطرفی ما خواهان ساخت پلتفرمهایی نیستیم که مردم برای خرید آن اقدامی نکنند و فروشندههای ناراضی بسازیم.
همانطور که همه ما میدانیم بهترین عرضهی یک سختافزار به همراه نرمافزار آن است. این موضوع برای هدست PS VR از زمان عرضه آن بخوبی روشن است. البته استثناهای این موضوع بازیهای Resident Evil VII، static و عنوان تازه عرضهی Farpoint هستند. طبق اظهارات لیدن بازیهای جدیدی مثل Farpoint شروعی برای موج دوم عرضه بازیها برای پلتفرمهاست. اطلاعات زیادی درمورد موج دوم منتشر نشده است ولی لیدن به دنبالهی این موضوع این گونه سخن گفت:
زمانی که یک کنسول یا یک پلتفرم عرضه میشود، فعالیتهای زیادی در طول روز عرضه صورت میگیرد و پس از آن یک آرامشی بدیهی بین عرضه بازیهای زمان عرضه دستگاه و بازیهای بعد از عرضه اولیه دستگاه وجود دارد. این اتفاق در حال رخ دادن است و عنوان Farpoint در صدر این موضوع قرار دارد. از عنوانهای بیشتری نیز در E3 رونمایی خواهد شد.
طبق اعلام کمپانی سونی، تمامی دارندگان هدستهای واقعیت مجازی پلیاستیشن آماری حدود ۵٫۲۵ میلیون بازی مخصوص آن با میانگین زمان انجام بازی ۲۵ دقیقه در هر روز را خریداری کردهاند.
لیدن همچنین درمورد آینده هدستهای واقعیت مجازی پلیاستیشن و چرخه حیات هدستهای واقعیت مجازی این چنین گفت:
“دنیای هدستهای واقعیت مجازی جدید و کاملا متفاوت است. ما هنوز درحال بررسی میانگین انتظارات مردم هستیم و آینده نگری آن ساده نخواهد بود. عموم مردم خواهان ویژگیهایی چون سبکتر بودن، کوچکتر و بیسیمی بودن برای این هدستهای هستند که تمامی ویژگیهای مذکور هم در دستور کار ما قرار دارد. به هرحال من وعدهای حتمی مبنی بر چگونگی شمایل هدستهای واقعیت مجازی در سالهای ۲۰۱۸ و ۲۰۱۹ نخواهم داد.”
سایت Super Data مقدار فروش ۲٫۶ میلیون دستگاه از هدست PS VR را برای کمپانی سونی در پایان سال ۲۰۱۷ پیشبینی میکند. البته این رقم هم میتواند دستخوش تغییر شود ، اما همچنان همه منتظرند تا ببینند انتشار کدامیک از انواع بازیها برای این پلتفرم تازه متولد در دستور کار قرار میگیرند. دیدگاه خود را در این مورد با ما درمیان بگذارید.