قانونی وجود دارد که میگوید: “هیچ وقت بدون ریسک کردن پیشرفت نمیکنی!” هیچ وقت با دنبال کردن کلیشه ها و بدون نوآوری نمیتوانی نامت را در تاریخ این صنعت ثبت کنی. شرکت Ninja Theory همواره در ساختن بازی هایی با گیم پلی درگیر کننده و سریع و خشن مهارت زیادی دارد و کارنامه غنی ای هم دارد. حال Ninja Theory دست به ساختن بازیی مستقل اما AAA زده!
Hellblade Senua’s Sacrifice عنوانی مستقل اما بزرگ است که در Gamescom 2014 معرفی شد. عنوانی که در آن جاه طلبی زیادی دیده میشود. بازیی که دست به نوآوری زده. Ninja Theory با تیمی ۲۵ نفره در حال ساخت عنوانی متفاوت از عناوین قبلی خود است. آن ها Hellblade را یک بازی AAA مستقل مینامند یعنی اینکه Hellblade Senua’s Sacrifice به صورت مستقل تولید و عرضه میشود اما همه استاندارد های یک بازی AAA را دارا است.
طبق گفته خود Ninja Theory در طی ۱۴ سال آن ها با سه استاندارد شناخته میشوند: گیم پلی سریع و خشن و درگیر کننده، شخصیت پردازی قوی شخصیت ها و سبک هنری منحصر به فرد. حال به گفته خودشان آن ها قصد دارند که این سه مشخصه را به مرحله بعدی ارتقا دهند.
پیش به سوی رستگاری
داستان بازی در مورد دختری جنگجو از طبار Celtic ها است که سرزمینش توسط وایکینگ ها مورد حمله قرار گرفت و او را به جنون کشانده است. اکنون Seuna باید راه خود را به Hall of the Dead: Helheim هموار کند تا بلکه به رستگاری برسد. هر چه داستان بیشتر پیشرفت کند، پلیر ها بیشتر با Seuna اخت میگیرند و بیشتر در مورد بیماریش میفهمند. همچنین سازندگان از متخصصان اعصاب و روان و کسانی که بیماری روانی را تجربه کرده اند برای ساختن تجربه ای واقعی تر کمک گرفته اند. در بازی های قبلی Ninja Theory تمرکز بیشتر بر روی گیم پلی بود تا داستان، اما اینبار به نظر میرسد که اهمیت داستان در Hellblade Senua’s Sacrifice بیشتر شده و ما باید منتظر سفر جذابی به درون Helheim همراه با Seuna باشیم.
خانواده و سرزمین Seuna توسط وایکینگ ها به خاک و خون کشیده شد
یک اصل مهم که در مورد بازی های Ninja Theory صادق بوده، این است که هر بار آن ها دست به ساخت IP جدیدی میزنند، شایعه هایی در مورد ارتباط آن بازی با Heavenly Sword شروع میشود و هر بار یکی از مسئولان شرکت این شایعه را رد میکنند. اما این بار دلیل منطقی تری برای این شایعات وجود دارد و آن اسم این بازی و طراحی کاراکتر آن است. از آنجایی که Heavenly Sword به بهشت اشاره میکند، Hellblade نیز به جهنم اشاره دارد و این تضادی که در نام ها وجود دارد کمی به هواداران بازی Heavenly Sword امید داد، همچنین طراحی Seuna بی شباهت به Nariko نیست. به نظر میرسد Ninja Theory هم از این جریانات و توجهات بدش نمیآید. به هر حال این بار نیز آقای Dominic Matthews در مصاحبه با یورو گیمر این شایعات را رد کرد.
نه نیست! این یک IP جدیده، Seuna یک کاراکتر جدیده و این ها هیچ گونه ربطی به Heavenly Sword ندارند.
Hellblade Senua’s Sacrifice یک تجربه جدید برای طرفداران بازی های Ninja Theory محسوب میشود. سرعت اکشن بازی پایین تر از بقیه عناوین این استودیو است و بیشتر سعی شده تا پلیر با جریانات بازی همراه شود و مبارزات بازی از سرعت خود کاسته و آن را سنگین تر از آثار دیگر کرده است.
کمبو در بازی وجود دارد اما نه مانند بیشتر عناوین Hack ‘n’ Slash که حرکات زنجیره وار و زیبا اجرا میشوند بلکه به صورت ترکیب ضربات سنگین تر به مناسبت شرایطی که دشمن در مقابل شما گارد گرفته. در واقع به دلیل ریتم کند تر بازی، شما بیشتر وقت دارید تا فکر کنید و استراتژی مناسب را انتخاب کنید، باید گارد بگیرید جا خالی بدهید و در زمان مناسب حمله کنید. البته همچنان کمبت ها از سرعت مناسبی برخوردار هستند اما در مقایسه با عنوانی مانند DmC با گیم پلی کند تری رو به رو هستیم.
جثه Seuna بسیار کوچک تر از وایکینگ ها است
به دلیل این که در بیشتر صحنه های مبارزه خود را در محاصره دشمنان مییابید سیستمی برای قفل کردن روی دشمنان و تغییر سریعتر آن تعبیه شده تا در مبارزه در این موقعیت ها به مشکلی بر نخورید. برای گرفتن خروجی طبیعی تر از اجرای حرکات از موشن کپچر استفاده شده، همچنین سازندگان از فیلم های اکشنی مانند the Raid: Redemption الگو گرفته اند.
شمشیر همیشه کار ساز نیست!
صدا در Hellblade Senua’s Sacrifice یکی از مهم ترین فاکتور های آن است که در کمبت بازی هم تاثیر به سزایی دارد. در این بازی از تکنولوژی صدای سه بعدی استفاده شده؛ برای مثال در صحنه ای که دشمنان شما را محاصره کرده اند نشان دادن تمام دشمنان امکان پذیر نیست پس به جای استفاده از حس بینایی باید از حس شنوایی کمک گرفت و این مهم به لطف تکنولوژی صدای سه بعدی امکان پذیر است، اگر دشمنی از سمت چپ یا راست و یا از پشت سر شما حمله کند و شما قادر به دیدن او نباشید، از صدای حمله کردن او متوجه اش میشوید.
پازل ها همیشه یکی از قسمت های چالش برانگیز بازی ها بوده اند. Ninja Theory در Hellblade Senua’s Sacrifice نوع جدیدی از پازل ها را خلق کرده است. به دلیل بیماری Seuna، او میتواند اشکالی ببیند که آدم عادی قادر یه دیدن آن ها نیست و Ninja Theory از همین قسمت استفاده خوبی کرده است. شما باید به دنبال اشکالی باشید که با همین تصاویر یکی باشند و آن ها را با هم تطابق دهید. پازل های برای این گونه بازی ها ضروری هستند و باید هم کمی چالش انگیز باشند.
همچنین در بازی قسمتی وجود دارد که خبری از کمبت نیست و Seuna در جایی که چشم کار نمیکند باید مسیر خود را پیدا کند. در این قسمت شما باید با دنبال کردن صدا مسیر خود را پیدا کنید و این کار نیز بدون وجود صدای سه بعدی امکان پذیر نیست. Seuna به دلیل مشکل روانیی که دارد همیشه صدا هایی میشنود و برای این که این صدا ها برای شما نیز به همان اندازه واقعی باشد نیاز به صدای سه بعدی دارد.
مسئولان Ninja Theory در این قسمت به سراغ یک پروفسور در زمینه روان شناسی رفتند. در واقع آن ها میخواستند درک بهتری از این بیماری روانی داشته باشند و این پروفسور و چند نفر از کسانی که از این بیماری رنج میبردند به آن ها در شناخت این بیماری کمک به سزایی کردند که البته نتیجه آن در بازی مشخص است، هر چقدر از موضوع مورد نظر بیشتر آگاهی داشته باشید، خروجی بهتری میگیرید و این یک چیز طبیعی است.
در نهایت چیزی که ما میشنویم، صدایی است که Seuna میشنود و واقعا حیرت انگیز است. برای دریافت تجربه بهتر از بازی بهتر است از هدفن استفاده کنید و کار Ninja Theory در این زمینه واقعا خارق العاده است و در نوع خود کاملا مکانیزم جدیدی است و این نوآوری ای است که آن ها در Hellblade Senua’s Sacrifice خلق کرده اند.
در پروژه های قبلی Ninja Theory به دلیل وجود بودجه بالا برای طراحی محیط و کاراکتر از ۲۰ هنرمند استفاده میشد اما در Hellblade Senua’s Sacrifice به دلیل وجود بودجه پایین تنها از یک هنرمند استفاده شده است اما با این حال طراحی این بازی فوق العاده به نظر میرسد. بازی در یکی از Underworld های وایکینگ ها به نام Hel یا همان Helheim رخ میدهد. Hel در کیهان شناسی Norse هشتمین واحد از طبقات ۹ گانه نورس ها و خانه ای برای مردگان بود.
محیط بازی بسیار سرد و تاریک است و جَو آن کاملا به جو موجود در سرزمین اسکاندیناوی شباهت دارد. بیشتر فضای محیط از مناطق جنگلی تشکیل شده و تقریبا آب و هوای مدیترانه ای دارد. افکت های رعد و برق Hellblade واقعا چشم نواز است. بافت آب بسیار قابل قبول است ولی بافت محیط همانند زمین و سنگ ها خیلی قابل قبول نیست و میتوانست بهتر باشد، البته تا محصول نهایی زمان باقی است و امیدوارم کمی بهتر شوند. طراحی کاراکتر Seuna فوق العاده است و از طراحی چهره بگیر تا لباس و اسلحه اش همه با جزئیات فراوانی ساخته شده اند.
جثه Seuna در مقابل وایکینگ ها بسیار کوچک تر است البته آن موجودات بیشتر به موجودات جهنمی میمانند تا وایکینگ ها. به گفته سازندگان این بدین علت است که Seuna در مقابل آن ها احساس ضعف کند و برای شکست دادنشان باید به سرعت و تکنیکش تکیه کند و نمیخواستند از او یک سوپر هیرو بسازند.
Ninja Theory برای موسیقی بازی از یک خواننده نروژی به نام Andy LaPlegua استفاده کرده. او وکال گروه Icon of Coil است و از آن جا که نروژ خانه وایکینگ ها است پس چه چیزی بهتر از کسی است که از همان منطقه است و شعر هایش هم نیز بسیار تاریک و خشن است. باید گفت موسیقی بازی در نوع خود بسیار جالب است، این موسیقی بیشتر حالت قبیله ای دارد و در ساخت آن از زبان نروژی استفاده شده، بیشتر مثل یک مراسم مذهبی یک قبیله خاص. همانطور که برای وایکینگ ها از موسیقی خاص خودش استفاده شده، Seuna نیز موسیقی خاص خودش را دارد.
آقای Andy LaPlegua، کمپوزر بازی.
موسیقی Seuna بیشتر در سبک Folk نواخته شده و بر خلاف وایکینگ ها که سعی شده بود بسیار سنگین و خشن و کوبنده ساخته شود، آن ها برای Seuna نرمی بیشتر به خرج دادند و این بسیار جالب است که در دو طرف داستان دو موسیقی جدا از هم وجود دارد و هر کدام مناسب شخصیت هر طرف است. با این همه باید منتظر بود و دید که سفر به درون ذهن Seuna و سرزمین مردگان چگونه است. تا اینجا همه قسمت های بازی بسیار عالی به نظر میرسند و در بازی نقصی دیده نمیشود و باید منتظر یک بازی اکشن و Hack ‘n’ Slash خوب از Ninja Theory باشیم.
Hellblade Senua’s Sacrifice در تاریخ آگوست ۲۰۱۷ برای پلتفرم های PS4 و استیم و GOG با قیمت ۲۹٫۹۹$ عرضه میشود.