سال ها از عرضه شاهکار J. R. R. Tolkien یعنی سری کتاب های ارباب حلقه ها میگذرد و شاید تنها اثر خوب و قابل قبول برگرفته شده از این کتاب، سه گانه اول پیتر جکسون باشد که در دنیای سینما یک شاهکار به حساب می آید. اما در این سال ها هیچ بازی قابل قبولی در خور شان این سری ساخته نشد زیرا بیشتر آن ها راه اشتباه تقلید از فیلم را پیش گرفتند، کاری که همیشه ثابت شده با شکست رو به رو میشود. البته چند بازی قابل قبول در سبک استراتژی عرضه شد اما باز هم در حد و اندازه این سری نبود. اما در سال ۲۰۱۴ یک بازی آن هم نه در مورد فیلم بلکه از کتاب ارباب حلقه ها ساخته شد که ما را به بین ماجرا های هابیت و ارباب حلقه ها میبرد. همانند بقیه آثار Adapt شده از کتاب ها، Middle Earth: Shadow of Mordor نیز به طور دقیق از کتاب تقلید نکرده است و تغییراتی را بوجود آورد که در مورد خوب یا بد بودن ان ها صحبتی نخواهم کرد زیرا در خود فیلم ارباب حلقه ها نیز تغییرات بزرگی وجود دارد. اما این بازی -اگر از تغییرات داستانیش بگذریم- یک اثر در خور سری است و نسخه اول آن، بازی قابل قبولی محسوب میشود. حال پس از ۳ سال، نسخه دوم این بازی با نام Middle Earth: Shadow of War معرفی شد و در تابستان ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد، حال با پیش نمایش این سری همراه ما باشید.
جایی که سایه ها دروغ میگویند!
وقتی قرار است بازیی از روی کتاب های آقای J. R. R. Tolkien ساخته شود، تقریبا از کیفیت داستان آن مطمئنیم، اقلا آن داستان پایه ی محکمی دارد. حال که صحبت از شاهکار وی است انتظارات بالا میرود. باید گفت داستان نسخه اول جزو نکات مثبتش محسوب میشد و آقای Christian Cantamessa کار خود را به خوبی انجام داد. Talion یکی از رنجر های زبده گاندر، فرمانده نیرو های نگهبان بر روی Black Gate بود. در یک روز Ork های تحت فرمان سارون تحت فرماندهی سه کاپیتان Black Númenóreans به دروازه حمله میکنند و زن و پسر Talion را جلوی چشمش سلاخی میکنند و بعد به سراغ خود او میروند تا با این کار روح Celebrimbor را احضار کنند، اما Celebrimbor که یک Elf-Lord است به درون کالبد Talion میرود و از مرگ او جلوگیری میکند. حال Talion به دنبال انتقام از the Black Hand of Sauron به سرزمین موردور قدم میگذارد و Celebrimbor نیز که از بیماری فراموشی رنج میبرد و به دنبال فهمیدن گذشته خود است.
Celebrimbor و Talion
در طول بازی Talion و Celebrimbor چندین بار به گالم برخورد میکنند، کسی که احتمالا معرف حضورتان است. همان موجود چندش آور از سه گانه ارباب حلقه ها که به دنبال حلقه اصلی که Ring of Power نام دارد، بود. گالم به برگرداندن حافظه Celebrimbor کمک میکند با این امید که بتواند به حلقه قدرت دست پیدا کند که در اینجا با نام the Old Ring از آن یاد میشود. در نهایت ما میفهمیم که Celebrimbor بزرگترین و بهترین آهنگر Middle Earth بود. Annatar که ما او را با نام سارون میشناسیم Celebrimbor را فریب میدهد تا حلقه قدرت را بسازد، در نهایت حلقه قدرت ساخته میشود اما در آن زمان Celebrimbor متوجه میشود که فریب خورده است پس حلقه را از Annatar میدزدد و به عنوان Blight lord of Mordor، ارتشی از ارک ها را تشکیل میدهد و به جنگ با ساورن میرود اما در نهایت حلقه به او خیانت میکند و سارون او و خانواده اش را میکشد، همانند اتفاقی که برای Talion افتاد.
انتقام، هدفی مشترک!
حال این دو به دنبال یک هدف هستند، انتقام. در ادامه Talion با کمک رنجر دیگری به نام Hirgon و یک اورک با نام Ratbag the Coward سعی در دسترسی به Black Hand of Sauron دارد. در نهایت Hirgon با یک نقشه سعی در بیرون کشیدن Black Hand دارد. او و Talion با نابود کردن یکی از ایالت های متعلق به سارون، پیامی به Black Hand منتقل میکنند اما به جای او The Hammer of Sauron یکی دیگر از سه کاپیتان Black Númenóreans به آن منطقه فرستاده میشود و پس از مبارزه ای نفس گیر، Talion موفق به کشتن او میشود.
The Hammer of Sauron
سپس Talion با کسی به نام Lithariel دختر ملکه Marwen آشنا میشود، کسی که مدعی است که میتواند به Celebrimbor کمک کند. مارون با استفاده از قدرتش، Celebrimbor را به یکی دیگر از Relic ها هدایت میکند، Relic ها به برگرداندن حافظه Celebrimbor کمک میکنند. سپس مارون به Talion پیشنهاد میدهد که با استفاده از قدرت Celebrimbor ارتشی از اورک ها را تشکیل دهد و به سارون حمله کند. کمی جلو تر Talion متوجه میشود که سارومان، جادوگر بزرگ ذهن مارون را کنترل میکند (مثل این که به این کار علاقه زیادی داره!)، او به Lithariel کمک میکند تا ذهن مادرش را آزاد کند اما همچنان Talion نقشه سارومان را در سر دارد که با اورک ها به قلعه Ered Glamhoth حمله کند، هر چند به جای بلک هند او با Tower of Sauron مواجه میشود. او به Talion میگوید که Celebrimbor او را به عنوان Host (میزبان) انتخاب کرده است و در هر لحظه ای میتواند او را آزاد کند و به Celebrimbor جایی در کنار سارون پیشنهاد میکند، اما آن ها این پیشنهاد را قبول نمیکنند و در نهایت با شمشیر پسرش او Tower را به قتل میرساند. بعد از مبارزه Celebrimbor ادعای Tower را تایید میکند و به او قول میدهد که اگر بخواهد میتواند بعد از کشتن بلک هند به دیدار خانواده اش برود.
در نهایت او با بلک هند در Black Gate مواجه میشود، اما بلک هند خودش را قربانی میکند تا ساورن بتواند بدنش را تسخیر کند، این کار باعث میشود که Celebrimbor از Talion جدا بشود. هر چند Celebrimbor توانست برای مدت کوتاهی سارون را متوقف کند و Talion از این فرصت استفاده کرد و بدن فیزیکی سارون را نابود کرد. بعد از این جنگ Celebrimbor میخواهد که به Valinor برود، در عوض Talion او را متقاعد میکند که بماند و با کمک او سارون را در Mount Doom نابود کند و در آن جا خواستار ساخت حلقه جدیدی شد.
بازی Middle Earth: Shadow of War دقیقا داستان را از جایی که نسخه قبل تمام شد بدست میگیرد، موقعی که حلقه جدید ساخته شده و Celebrimbor اعتقاد دارد که این حلقه از تبدیل شدن وی به یک Dark Lord جلوگیری میکند و در عوض او را تبدیل به شاهی قدرتمند میکند. Talionعلاقه زیادی به قدرت ندارد، اما عدالت چرا. او دلیل Celebrimbor را عادلانه میداند و برای همین قبول میکند که به Celebrimbor در شکست دادن سارون و نازگول هایش کمک کند.
با این که چیز زیادی از داستان بازی نمیدانیم اما این تایید شده که دو DLC که ماموریت های اصلی و فرعی و کاراکتر های قابل بازی مخصوص به خود را دارند به نام های “The Blade of Galadriel” و “The Desolation of Mordor” عرضه میشوند.
داستان Middle Earth: Shadow of War که همانند نسخه قبل بین جریانات هابیت و ارباب حلقه ها قرار دارد به نظر میرسد این بار قرار است که به داستان the Fellowship of the Ring متصل شود همانطور که آقای Michael de Plater گفت ” ما واقعا خواستار این هستیم که به جریانات ارباب حلقه ها متصلش کنیم. ما میخواهیم زمانی که شما این بازی رو تموم کردید، اگر هیجان زده شدید و رفتید و کتاب یا فیلمشو خوندید یا دیدید، یک حس پیوستگی یکسانی با جایی که داستان ما تموم میشه داشته باشید. ولی نه فقط این حس، بلکه بتونید چیز هایی که در فیلم دیدید رو به شکل جدیدی تجربه کنید، مثل میناس مورگول یا نازگول ها یا چشم در اتش. ما واقعا میخواهیم که شما حس کنید که بازی Middle Earth: Shadow of War تا این حد به این فیلم مرتبطه.”
معجونی از المان های مختلف
بازی Middle Earth: Shadow of War یک بازی Action Adventure با چاشنی RPG است. بخش کمبت آن الهام گرفته شده از سیستم مبارزه تحسین شده سری بتمن آرکام است و بخش Adventure آن تقریبا شبیه سری Assassin’s Creed است. البته این مکانیزم ها در Shadow of Mordor به خوبی استفاده شدند و یک گیم پلی منسجم را ساختند. کمبو های زیبا و خشن که تنوع نسبتا خوبی داشتند. همچنین سیستم ضد حمله بی نقص آن، مبارزه را بسیار لذت بخش میکرد و البته کمی آسان. بخش مخفی کاری بازی نیز به خوبی کار شده بود که هوش مصنوعی نسبتا خوب و بالانس شده NPC ها به پیشرفت این قسمت کمک بسزایی کرد. همچنین المان های سندباکس گونه هم در بازی وجود داشت از جمله سوار شدن بر موجودات وحشی. در محیط بازی وسایل زیادی وجود داشت که به رسیدن شما به هدفتان کمک میکرد و همین باعث بوجود آمدن چندین راه مختلف برای رسیدن به هدف میشد. در کل گیم پلی بازی کاملا قابل قبول و سرگرم کننده بود که البته با وجود سیستم نمسیس کامل شد. خبری که میتواند برای خیلی از ما خوشحال کننده باشد این است که احتمال این که بشود Save های Shadow of Mordor را به بازی Middle Earth: Shadow of War منتقل کرد وجود دارد.
نمسیس ۲، کامل تر از گذشته!
مهم ترین مشخصه بازی که این اثر را از بقیه آثار نام برده شده جدا میکند سیستم نمسیس است. زیرا توسط این سیستم، Player میتواند داستان منحصر به فرد خود را بسازد، البته در خط اصلی داستان تغییری بوجود نمیآید. در این سیستم شما میتوانید نمایی از ارتش سارون و ارتش خودتان را ببینید که از کاپیتان ها، Warchief ها و Overlord ها تشکیل شده اند. ارتش شما به وسیله حلقه جدید ساخته شده، جمع اوری شده اند و در طول بازی گسترش میابند. توسط این سیستم همراهان و متحدان ما میتوانند داستان هایی سر شار از خون ریزی، انتقام، خیانت، رقابت و حتی رفاقت ایجاد کنند. در نقشه بازی قلعه ها و استحکامات دشمنان وجود دارند که شما میتوانید تصرفشان کنید و در این حمله ها از متحدان خود کمک میگیرید. جمع آوری اطلاعات یکی از مهم ترین کار های شما در هر ماموریتی است که برای این کار باید از نیرو های دشمن اطلاعات کسب کنید و این اطلاعات در سیستم نمسیس نمایش داده میشوند. در مورد اورک هایی که متحد شما هستند این واقعیت وجود دارد که آن ها قبلا دشمن شما بودند، پس مواظب خود باشید!
نمایی از سیستم نمسیس
در تصرف کردن یک قلعه، نمسیس شامل اطلاعات کاملی در مورد لول و قدرت قلعه، قبیله ی Overlord ها و Warchief ها و نقاط ضعف و قدرت آن ها میباشد. در این سیستم شما باید هدف مورد نظر را بررسی کنید تا از ضعف ها و نقاط قوتش با خبر شوید و از این ها علیه اش استفاده کنید. همینطور این سیستم به شما در استراتژی های مختلف برای تصرف یک قلعه کمک میکند و راه های مختلفی جلوی شما میگذارد; برای مثال در حمله به قلعه ها میتوانید از یک نفوذی استفاده کنید تا مواد انفجاری در کنار دیوار ها جایگذاری کند یا در حمله به Warchief دشمن به یاری شما بیاید. Middle Earth: Shadow of War “بسیار” بزرگتر از Shadow of Mordor است. میزان سختی برای تصرف قلعه هایی که در نقشه وجود دارند متفاوت است، مثلا Cirith Ungol به گاندر نزدیک تر است پس آسان تر است اما Gorgoroth در قلب موردور قرار دارد و به شدت سخت است.
تصرف یک قلعه در چند مرحله انجام میشود و باید با Warchief ها و در نهایت با Overlord آن قلعه مبارزه کنید. این Overlord ها با توجه به تغییراتی که شما در دنیای خود بوجود میآورید متفاوت هستند و هر یک Arena مخصوص به خود را دارند و تقریبا همه قسمت هایش منحصر به فرد هستند. بعد از کشتن Overlord شما باید یکی از War chief های خود را جایگزین او کنید و هر یک از آن ها بر آن قلعه و محیط اطرافش اثر متفاوتی دارند.
همچنین این Overlord ها قابل تعویض هستند که هر کدام بر اساس قبیله ای که به آن تعلق دارند بر خود قلعه و محیط اطرافش اثر متفاوتی میگذارند. با فتح کردن این قلعه ها شما XP و لوت و متحدان جدیدی کسب میکنید، همینطور این قلعه ها به بیس های شما تبدیل میشوند که میتوانید آن را قوی تر کنید و قدرت دفاعیش را در برابر حمله نیرو های سارون بالا ببرید. در نهایت سیستم نمسیس با میلیون ها سناریو مختلف باعث میشود که هیچ دو نفری داستان یکسان را تجربه نکنند و تجربه مخصوص به خود را داشته باشند.
بازی در Minas Ithil شروع میشود، این یعنی قرار است بجز اورک های بد ترکیب و کثیف شاهد تعامل با انسان ها نیز باشیم.
نقش آفرینی تر از گذشته
وقتی که Shadow of Mordor را تجربه کردم از این که چطور المان های ژانر RPG به این خوبی در بطن ژانر Action Adventure نشسته بود تعجب کردم. حال این طور که بویش میآید قرار است این المان ها بسیار پر رنگ تر ظاهر شوند. در Middle Earth: Shadow of War دیگر مجبور نیستید در کل بازی Talion را با یک شکل و شمایل تحمل کنید، بلکه توسط راه های مختلف آرمور ها و تجهیزات مختلفی کسب میکنید که هم در ظاهر او تاثیر میگذارند و هم همانند بازی های RPG دارای مشخصات و امتیاز های خاصی هستند. در این نسخه Inventory شما از یک شمشیر، یک خنجر، تیرکمان، زره، شنل و حلقه قدرت را شامل میشود.
تغییر ظاهر آرمور و تجهیزات
داستان بازی با این که ۶۰ سال با اتفاقات فیلم فاصله دارند به گفته آقای de Plater به اتفاقات فیلم the Lord of the Rings: the Fellowship of the Ring میرسد، همچنین گفته شده که بازی به بزرگی شماره سوم سه گانه خواهد بود.
این تجهیزات دارای رنک بندی مختلف هستند، برای مثال تجهیزات Epic یا Legendary مطمئنا به راحتی بدست نمیآیند; یکی از راه هایش مبارزه با دشمنان سرسخت تر و رنک بالا است یا لوت هایی که از تصرف قلعه ها بدست میآورید. تجهیزات مختلف ظاهر های بسیار متفاوت و زیبایی دارند که باعث بوجود آمدن تنوع در بازی میشود و به یک نواخت نشدن بازی کمک میکند.
همچنین سلاح های مختلف علاوه بر خصوصیاتی مانند میزان خسارت ممکن است شامل توانایی های خاصی نیز شوند که با انجام دادن یک Challenge Unlock میشوند. این تغییرات به همینجا ختم نمیشوند; در Middle Earth: Shadow of War موجودات عظیم الجثه ای مانند گراگ ها Gem های قدرتمندی دراپ میکنند; شما میتوانید این جم ها را در Socket های اسلحه مورد نظرتان نصب کنید که البته برای استفاده از این Socket ها باید آن را Unlock کنید. این جم ها انواع مختلفی دارند که هر نوع اثر مخصوص به خود را دارد. همچنین بر روی حلقه ای که دارید میتوانید Rune های مختلف نصب کنید که هر یک خصوصیت خاص خود را دارا میباشند. همچنین اگر از یک ست کامل از تجهیزات مختلف استفاده کنید، Bonus های مختلفی دریافت میکنید. همانطور که میبینید همه این ها از المان های ژانر RPG میباشند که در این بازی گنجانده شده اند و مطئنا اثر مطلوبی به جا خواهند گذاشت.
یکی از هیجان انگیز ترین بخش بازی اضافه شدن اژدها به آن است. در بازی Middle Earth: Shadow of War شما میتوانید سوار بر اژدها به استحکامات دشمن بزنید و قلعه ان ها را به نابودی بکشانید البته مشکل کوچکی در راندن اژدها به چشم میخورد که جلو تر توضیح خواهم داد. همچنین گراگ ها و موجودات بسیار دیگری نیز در محیط بازی موجود هستند که با استفاده از حلقه آن ها را به کنترل خود در میآورید و از ان ها استفاده میکنید. آقای Michael de Plater در GDC گفت که ابعاد جنگ ها و اتفاقات بازی طوری است که رضایت پیتر جکسون را جلب میکند و اگر بخواهد بازی را به آن سه گانه شباهت دهد، Return of the King را انتخاب میکند!
موردور در آتش
تصویری که ما از مودور در Middle Earth: Shadow of War میبینیم، بسیار بزرگتر، خشن تر و تاریک تر خواهد بود. میتوان گفت بازی قبل یک بازی بین نسلی بود، اما با این حال گرافیک بسیار قابل قبولی داشت و همین انتظارات ما را از موتور Lith Tech بالا میبرد. آن چه تا بحال از بازی نمایش داده شد خیلی بی نقص نبود، انیمیشن اژدها و گروگ ها خوب نبود مخصوصا اژدهایی که بال نمیزند اما پرواز میکند! افکت آتش بازی قابل قبول برای این سطح نبود، خراب شدن دیوار کم جزئیات طراحی شده بود یعنی وقتی دیوار خراب میشود شما دود میبینید و شکافی که ایجاد شده و خرده سنگ های حاصل از انفجار در یک لحظه غیب میشوند. اما با همه این ها بازی هنوز در مرحله آلفا قرار دارد و بی شک تا زمان عرضه بازی بهبود خواهد یافت و این مشکلات حل خواهند شد.
جزئیات زیاد صورت
با وجود آن مشکلات، چهره ارک ها و زره و تجهیزات آن ها و Talion بسیار با جزئیات طراحی شده اند، مو های Talion به خوبی رندر شده اند همچنین انیمیشن چهره NPC ها فوق العاده به نظر میرسد. انیمیشن فینیشر ها تا جایی که نشان داده شده متنوع بودند، همچنین خشونت بازی در سطح بالایی قرار دارد که با توجه به اثری که داریم در باره آن صحبت میکنیم چیز عجیبی نیست و بازی به احتمال خیلی زیاد با امتیاز M یا +۱۷ مواجه خواهد شد. محیط بازی بجای خود عالی است، ما هم محیط های سرسبز و زیبا در کنار کوه های برفی را میبینیم و هم چهره سیاه و مرده موردور را. همچنین شهر Minas Ithil که یکی از شهر های بزرگ گاندر است بسیار با جزئیات و بزرگ ساخته شده. انتظار میرود با توجه به ابعاد جنگ های گفته شده با آهنگ های حماسی نیز مواجه باشیم که به کیفیت جنگ ها کمک بسزایی میکند، همچنین صدای سپر ها و فریاد ارتش ها و ارک ها به خوبی کار شده و به حماسی تر شدن جنگ ها کمک میکند. صدا گذاری Overlord ها و Warchief ها نیز منحصر به فرد است و کاملا با شخصیتشان هماهنگ است. در کل صدا گذاری باز خوب به نظر میرسد و ما با یک اثر حماسی بزرگ رو به رو هستیم. بازی در تاریخ ۲۵ August مصادف با ۳ شهریور برای پلتفرم های PS4 Xbox One, Scorpioو PCعرضه خواهد شد.
حتما به مطلب معرفی برخی از بهترین بازی های جهان باز سر بزنید.