پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

در این مطلب به چگونگی ساخت یکی از بهترین بازی‌های مستقل سال‌های اخیر توسط تیمی متشکل از 80 بازی‌ساز خانه‌نشین می‌پردازیم

شهریار نادرمحمد توسط شهریار نادرمحمد
۲۸ اسفند ۱۳۹۸
در ایکس باکس, پلتفرم ها, کامپیوتر, مصاحبه, مقاله, منتخب سردبیر
68 3
0
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

یکی از خلاقانه‌ترین و زیباترین بازی‌های مستقل دهه گذشته را می‌توان بازی Ori and the Blind Forest دانست که با گیم‌پلی جذاب و ظاهر دل‌پذیر خود توانست به یکی از تحسین‌شده‌ترین آثار مستقل تاریخ بدل شود. اما پشت این موفقیت، داستان ساخت بسیار عجیب و متفاوتی وجود دارد. تمامی 20 سازنده این اثر از خانه خود به توسعه بخش‌های مختلف آن پرداخته و در واقع خبری از یک استودیوی واحد نبود. این مسئله در مورد بازی Ori and the will of the Wisps نیز صدق می‌کند. در این مطلب به چگونگی ساخت این اثر می‌پردازیم.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

توماس مالر (Thomas Mahler)، کارگردان دو بازی Ori، هماهنگی شگفت‌انگیز بین توسعه‌دهندگان این بازی را امری طبیعی دانسته و در این مورد می‌گوید:

من در گذشته در کمپانی Blizzard کار می‌کردم و عضوی از تیم ساخت سکانس‌های سینمایی بازی Starcraft II بودم. من گمان می‌کردم کار با چنین استودیوی بزرگی آرزوی تمامی بازی‌سازان باشد. اما به سرعت متوجه شدم استخدام توسعه‌دهندگان ماهر به هیچ وجه کار آسانی نیست. بسیاری از بازی‌سازان با تجربه اکنون خانواده داشته و زمان چندانی برای حضور طولانی در استودیوهای بازی‌سازی ندارند. برای آن‌ها گذراندن زمان با فرزندان و همسرشان از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است. با اتمام ساخت صحنه‌های سینمایی بازی Wings of Liberty شاهد انتشار آثار مستقلی مثل بازی Braid، بازی Castle Crashers، بازی Super Meat Boy و بازی Limbo بودیم. من متوجه شدم که به ساخت بازی‌های کوچک‌تر علاقه دارم. در این زمان با یکی از دوستان قدیمی خودم تماس گرفته و شروع به کار روی ایده‌های اولیه مختلف پرداختیم.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

این دوست قدیمیِ مالر، گندی کورول، نام داشت و این دو در کنار هم استودیو Moon را احداث کردند. مالر در این مورد ادامه می‌دهد:

ما در این زمان برنامه‌ریزی به خصوصی برای جذب بازی‌ساز نداشتیم. به اعضای با سابقه کمپانی‌هایی مانند Blizzard، Riot و Disney پیشنهاد داده و در کمال تعجب موفق به جذبشان شدیم. ما به آن‌ها وعده حقوقی مناسب در کنار امتیاز کار از خانه را می‌دادیم. آن‌ها مجبور به نقل مکان به شهری جدید و تغییر زندگی خانواده خود نبودند. این مسئله به پیشنهادهایمان جذابیت قابل توجهی می‌بخشید. هدف ما تشکیل تیمی بی‌نظیر از بهترین بازی‌سازان بود و ما موفق به رسیدن به آن شدیم. این امر در ظاهر غیر ممکن به نظر می‌رسید. برای مثال اگر تمامی تمرکزمان را بر یک شهر چون لوس آنجلس می‌گذاشتیم، باید قید بازی‌سازان مستعد اروپایی را می‌زدیم. در حال حاضر دشواری فراوان اخذ ویزای آمریکا نیز مانعی بزرگ بر سر راه جذب نیروی کار از خارج این کشور است. در استراتژی ما خبری از این موانع نبود.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

این طرز تفکر و استراتژی خلاقانه مالر و کورول با موفقیت قابل توجهی همراه بود به طوری که استودیو Moon امروزه بیش از 80 بازی‌ساز از 43 کشور مختلف را به کار گرفته است. اما مدیریت چنین تیمی چگونه ممکن است؟ استودیو Moon از ساختار سلسله ‌مراتبی سنتی استفاده نمی‌کند. با این وجود همچنان انتصاب افرادی به عنوان مسئولان تیم‌های مختلف الزامی بود. مالر در این مورد می‌گوید:

یکی از مسائلی که بسیاری از بازیکنان به آن توجهی ندارند سیر تحول یک تیم 20 نفره به استودیویی 80 نفره است. ما در ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps به ناچار این ساختار را تغییر دادیم. البته همچنان از استفاده از سلسله مراتب دوری کردیم، اما نیاز به وجود ارشدی برای هر تیم داشتیم. این امر منجر به افزایش انضباط در بین اعضای تیم می‌شد. در حال حاضر من وظایف را به اعضای ارشد انتقال داده و آن‌ها این موارد را با اعضای تیم خود در میان می‌گذارند.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

راه‌های فراوانی برای برقراری ارتباط بین اعضای استودیو وجود دارند که از آن‌ها می‌توان به Trello و Snack اشاره کرد. با این وجود مدیران استودیو Moon تصمیم به خلق ابزار ارتباطی مخصوص به خود گرفتند. مالر در این مورد می‌گوید:

ما ابزار مخصوص به خودمان را ساخته و نام آن را Apollo گذاشتیم. ما نام تمامی ابزارهای خود را با محوریت «ماه» انتخاب می‌کنیم. این امر منجر به بخشیدن شخصیت به آن‌ها شده و در واقع کار را برای ما راحت‌تر و البته جذاب‌تر می‌کند. با این حال ما از ابزارهای متداولی چون Skype و Teams نیز برای ارتباط با یکدیگر استفاده می‌کنیم. هدف ما توسعه کامل Apollo و بی‌نیازی به نرم‌افزارهای دیگر است.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

پراکندگی اعضای تیم ممکن است منجر به کاهش بازدهی و دوری برخی از آن‌ها از استراتژی‌های کلی شود. علاوه بر این در چنین وضعیتی درگیری‌ها و جدل‌های بین اعضا نیز شدیدتر خواهند بود. این مسئله منجر به دیدار سالیانه اعضای استودیو Moon شده است. مالر این ایده را چنین توصیف می‌کند:

پیام دادن یکی از بدترین راه‌های ارتباطی است. در هنگام استفاده از SMS یا نرم‌افزارهای پیام‌رسان گاها تشخیص لحن دشوار بوده و این مسئله منجر به بروز تنش‌ها و مشکلاتی در بین اعضای تیم می‌شود. ما برای مقابله با این مشکل تصمیم به برگزاری جلسات سالیانه گرفتیم. این جلسات در ویلاها یا مکان‌های تفریحی دیگر به مدت یک هفته تداوم می‌یابند. در این زمان تمامی اعضا ایده‌های خود را ارائه داده و در مورد مسائل مختلف استودیو اظهار نظر می‌کنند. این استراتژی راهی عالی برای بهبود همکاری اعضای تیم است و علاوه بر این خاطرات خوشی را نیز برای آن‌ها رقم می‌زند. خوشبختانه این استراتژی با موفقیت بسیار خوبی روبرو گشت و هر بار اجرای آن منجر به بهبود انگیزه و وضعیت روحی اعضای تیم می‌شود. من متولد کشور اتریش بوده و به زبان انگلیسی تسلط کامل ندارم. این مسئله باعث شده تا ارتباط از طریق پیام‌رسان‌ها به مشکلی بزرگی برای من تبدیل شود.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

جلسات سالیانه، موقعیتی عالی برای اشتراک نظرات بین اعضای تیم بوده و جالب است بدانید که ایده ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps نیز در یکی از این جلسات مطرح شده بود. مالر در این مورد می‌گوید:

ما به دنبال خلق محیطی باز و فرهنگی برای همکاری اعضای تیم بوده و در استودیو ما خبری از سلسله مراتب نیست. در کمپانی‌های بزرگی چون Blizzard چنین ساختاری منجر به ایجاد شکافی عظیم بین طراحان ارشد و زیردستان آن‌ها شده است. شکافی که از نظر من کاملا نامناسب و غیر ضروری است. در استودیو ما خبری از رییس نبوده و تمامی اعضا هم‌رده یکدیگر محسوب می‌شوند. این مسئله باعث خلق محیطی پویا و دوستانه شده به طوری که تمامی اعضای تیم ایده‌های جذاب خود را به راحتی مطرح می‌کنند. در نهایت مهم‌ترین هدف ما خلق بازی‌های جذاب است.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

یکی از بزرگ‌ترین مشکلات کار از خانه را می‌توان تنهایی ناشی از آن برای عده‌ای از طراحان دانست. مالر در این مورد می‌گوید:

ما در زمان استخدام افراد سعی می‌کنیم تا تصویری دقیق از وضعیت زندگی آن‌ها پیدا کنیم. این شیوه کار برای افرادی که به تنهایی زندگی می‌کنند چندان آسان نیست و ممکن است منجر به نارضایتی آن‌ها شود.

ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!
ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps با تیمی از پیژامه پوشان!

در این مطلب به استراتژی استودیو Moon در ساخت بازی Ori and the Will of the Wisps پرداختیم. امروزه بسیاری از کمپانی‌های فعال در حوزه‌های مختلف از استراتژی‌های دورکاری مناسب برای پیش‌برد پروژه‌های خود بهره می‌برند. نظر شما در این مورد چیست؟

  بررسی فنی و گرافیکی بازی Ori and the Will of the Wisps
منبع: thegameindustry
برچسب ها: Ori and the Blind ForestOri and the Will of the Wisps
ShareTweetShare
نوشته قبلی

زمان نصب بازی‌های پلی استیشن 5 بسیار سریع‌تر خواهد بود

نوشته‌ی بعدی

چه بازی‌هایی را می‌توانید با قابلیت Backward Compatibility کنسول پلی استیشن 5 تجربه کنید؟

شهریار نادرمحمد

شهریار نادرمحمد

مرتبط نوشته ها

بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها
معرفی بازی

بهترین بازی ها برای لپ تاپ های ضعیف | 36 بازی برتر برای لپ تاپ ها

۲۴ آبان ۱۴۰۴
بهترین بازی های آیفون
مقاله بازی

بهترین بازی های آیفون | معرفی 100 بازی برتر iOS

۸ مهر ۱۴۰۴
کودکان گیمر ما | بهترین بازی های اندروید مخصوص کودکان کدام‌اند؟
لیست بازی

کودکان گیمر ما | بهترین بازی های اندروید مخصوص کودکان کدام‌اند؟

۱۹ فروردین ۱۴۰۴
لیست بهترین بازی های استراتژی : برترین بازی های استراتژیک کدام‌اند؟
لیست بازی

لیست بهترین بازی های استراتژیک

۱۳ آذر ۱۴۰۳
بهترین بازی های گرافیکی اندروید
لیست بازی

معرفی بهترین بازی های گرافیکی اندروید

۲۸ آبان ۱۴۰۳
بهترین بازی های شوتر اندروید کدام‌اند؟ | معرفی بهترین بازی شوتر اندروید
لیست بازی

بهترین بازی های شوتر اندروید کدام‌اند؟ | معرفی بهترین بازی شوتر اندروید

۲۶ آبان ۱۴۰۳

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

راهنمای کامل تماشای انیمه Bleach | چگونه انیمه بلیچ را تماشا کنیم؟

۸ خرداد ۱۴۰۱
چرا باید انیمه عاشقانه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

چرا باید انیمه Hotarubi no Mori e را تماشا کنیم؟

۲ خرداد ۱۳۹۹

Ori and the will of the wisps

  • نام قهرمان‌های بازی Ori
  • ژانر پلتفورمر، مترویدونیا
  • فرانچایز Ori
  • استودیو سازنده Moon Studios
  • کارگردان Thomas Mahler
  • تهیه کننده Błażej Żywiczyński
  • آهنگ ساز Gareth Coker
  • ناشر Xbox Game Studios
  • موتور بازی یونیتی
  • مدت زمان بازی 15 ساعت
  • امتیاز متا 88
  • تاریخ انتشار ۲۱/۱۲/۱۳۹۸
  • پلتفرم‌ها ایکس باکس، پی سی، نینتندو،
  • رده سنی +7
  • مد تک نفره

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم