ارائه Road to PS5 امروز توسط معمار ارشد کمپانی سونی یعنی Mark Cerny برگزار شد و طی آن تعدادی از مهمترین تغییرات نسل بعدی کنسولهای این کمپانی یعنی پلی استیشن 5 (Playstation 5) از جمله مشخصات کامل آن، رونمایی شدند. یکی از تغییراتی که تاکید زیادی روی آن شده بود، کاهش چشمگیر زمان نصب طولانی بازیها روی کنسول جدید بود که نتیجهی تغییر نوع حافظهی کنسول پلی استیشن 5 به SSD در کنار دیگر تغییرات کلی است.
قسمت ابتدایی صحبتهای Cerny درباره دستآوردهای استفاده از SSD در کنسول جدید بود. او در صحبتهایش وعده داد که با استفاده از این نوع حافظه عملکرد بسیار سریع و روانتری در کنسول پلی استیشن 5 به دست میآید. یکی از بخشهایی که این افزایش سرعت خود را نشان خواهد داد، هنگام نصب بازی یا پچهای جدید خواهد بود.
در حال حاضر، وقتی یک بازی کنسول پلی استیشن 4 پچی را در حافظه HDD ذخیره میکند، زمان زیادی طول میکشد تا کنسول بتواند این پچ را نصب کند. این تاخیر زیاد، به این دلیل است که هرباری که پچ جدیدی ذخیره میشود، کنسول باید فایلهای جدیدی ایجاد کند. اگر این اتفاق رخ ندهد، بازی دائما در جستجوی فایلهای جدید خواهد بود و این در ادامه میتواند عملکرد آن را تحتالشعاع قرار دهد.
گاهی پیش میآید که یک بازی با تعداد پچهای بالا در کنسول پلی استیشن 4، به خاطر اضافه شدن Seek time با مشکلات عملکردی رو به رو میشود. Seek time در واقع زمانی است که طول میکشد تا سیستم بتواند یک تکه اطلاعات را در حافظه خود پیدا کند. اما طبق گفتههای Cerny این قبیل مشکلات در نسل بعدی کنسولها کاملا برطرف میشوند.
استفاده از یک SSD باعث میشود جستجویی برای فایلهای جدید وجود نداشته باشد، یعنی دیگر نیازی به ایجاد فایلهای جدید برای اعمال تغییرات نباشد و همه اینها در نهایت باعث میشوند تا در نسل بعدی، نصب به صورتی که امروز میشناسیم دیگر وجود نداشته باشد.
با سرعتی که Cerny به خاطر استفاده از SSD در کنسول Playstation 5 وعده داده است، بازیها سریعتر لود میشوند، توسعهدهندگان آزادی عمل بیشتری دارند، میتوانند دنیاهای بزرگتری خلق کنند و خوشبختانه، زمان نصب بازیها کاهش مییابد.
آخرین اخبار بازی و سرگرمی را در پی اس آرنا دنبال کنید.