موسسه SuperData طی گزارشی از افزایش استقبال مردم نسبت به عناوین رایگان (Free-to-Play) طی ۵ سال گذشته خبر داد. طبق این اطلاعات، درآمد بازیهای رایگان و پرداخت درون-برنامهای از سال ۲۰۱۲ (با مقدار ۱۱ میلیارد دلار) تاکنون به ۲۲ میلیارد دلار افزایش یافته است. به عبارتی گیمران پلتفرم PC تنها طی این بازه زمانی حدود ۲ برابر بیش از گذشته از روش خرید درون برنامهای استفاده کردهاند. این استقبال زمانی بسیار بیشتر به چشم میآید که بدانیم فروش بازیها با استفاده از روش خرید معمول یک محصول تنها با افزایش ۳ میلیارد دلاری، از ۵ میلیارد دلار به ۸ میلیارد دلار رسیده است.
گزارش موسسه SuperData به این موضوع اشاره دارد که ناشران بزرگ دقیقا به همین علت سعی میکنند در عناوین معمول خود نه تنها از روش فروش یکباره محصول درآمدزایی داشته باشند، بلکه با استفاده از راهکار خرید درون برنامهای همانند آنچه که در بازی Star Wars Battlefront 2 مشاهده کردیم، سود بسیار عظیمی را کسب کنند.
همچنین موسسه مذکور میگوید روند رشد درآمد روش پرداخت درون برنامهای نه تنها کم نخواهد شد، بلکه طی سالیان آینده شیب تندتری به خود میگیرد و این درحالیست که تا سال ۲۰۲۰، هیچکسی انتظار ندارد رشد درآمد خرید یکباره و معمول بازیهای ۲ برابر شود، درحالیکه این نتیجه تا سال ۲۰۲۲ برای روش پرداخت درون برنامهای قابل انتظار است.
موسسه SuperData ارائه گزارش خود را با چنین بحثی ادامه میدهد:
درحالیکه خشم و نفرت مردم برای کمپانی Electronic Arts یک واکنش جدید نیست و این ناشر آمریکایی در گذشته بخاطر انجام کارهای بسیار مختلفی مورد نفرت و واکنش خشمگینانه گیمران قرار گرفته است، ساخت عنوانی چونی Star Wars Battlefront 2 احتمالا نمادی از روش جدید درآمدزایی و افزایش تللزل مردم نسبت صنعت گیم آینده خواهد بود.
استفاده از روشی چون ارائه محتویات جدید برای سرگرم کردن مردم (برای افزایش درآمد) و منحرف آنها به قصد بهره برداری از آنها بوسیله پرداخت درون برنامهای راهکاری هست که هم باعث موفقیت میشود و هم شکست را در پی دارد. شکست از آن منظر که گیمران از این راهکار ناشران جهت درآمدزایی شکایت میکنند و راضی نخواهند بود ولی موفقیت از این منظر که گیمران عنوان مربوطه، برای دستیابی به تجربیات جدید، حاضر میشوند این محتویات را خریداری کنند و همچنان از عنوان سرویس محور خود لذت ببرند.
اما پیشبینی موسسه SuperData از آینده درآمدزایی ناشران این است که احتمالا آنها حاضر میشوند قیمت ۶۰ دلاری بازیهای خود را کاهش داده و بجای آن، به سمت استفاده از پرداخت درون برنامهای بروند، زیرا میدانند این مدل کسب درآمد عناوین رایگان بشکل جنون آمیزی در میان مردم، محبوب است. به هرحال روش مربوطه بهتر از آن است که باعث واکنش دولتها نسبت به پرداخت درون برنامهای عناوین ۶۰ دلاری شود.