همه ما در این ماه و این فصل، از ۲۰ تا ۲۳ خرداد منتظر بزرگترین نمایشگاه بازی های ویدئویی هستیم. IP های جدید، معرفی نسخه بعدی بازی های بزرگ و حتی معرفی کنسولی جدید، همه و همه این ۳ روز از سال را بسیار خاص جلوه میدهد. امسال نیز مثل هر سال، شرکت های بزرگ هر کدام برای معرفی بازی ها و محصولات خود کنفرانسی تدارک دیده اند و ما اینجا قصد بر تحلیل و بررسی این کنفرانس ها داریم. با ما همراه باشید.
EA Press Conference
تعریف یک کنفرانس E3 چیست؟ آیا جز معرفی بازی های بزرگ و سورپرایز هایی که آدرنالین خون را به جوشش در می آورد؟ خب امسال در کنفرانس EA ما هیچ کدام از این ها را ندیدیم. کنفرانس EA امسال یک جوک بیشتر نبود. امسال نیز مثل سال قبل، کنفرانس EA با نام EA Play شروع شد. ابتدا نمایش را با درام زن هایی که با شور و اشتیاق خاصی آهنگ زنده بازی Madden NFL 18 را اجرا کردند، آغاز کرد و تریلری از بخش داستانی بازی نشان دادند که الحق و الانصاف کپی خوبی از بخش داستانی FIFA 17 بود.
بعد از این نمایش Andrew Wilson مدیر اجرایی شرکت EA به صحنه آمد و صحبتش را با تعریف و تمجید از Madden شروع کرد. در ادامه او از این که چطور طرز تعامل با بازی ها قبل از این که عرضه شوند را تغییر دادند و این که امسال در هالیود ۱۰۰ ها ایستگاه بازی برای تجربه عناوینشان تهیه دیده اند، صحبت کرد. همینطور امسال پلیر ها با تجربه عناوین معرفی شده نظرشان را در باره آن بازی میگویند و سعی در پیشرفت بازی با گرفتن نظر خود پلیر ها دارند که البته کار خوبی است اما ما به جای این حرف ها تریلر و نمایش میخواهیم. اندرو همچنین گفت که در کل ۸ بازی معرفی میشوند و در مورد محتوی آن ها توضیح میدهند و همینطور به این که بازی ها بهترین نوع سرگرمی هستند نیز اشاره کرد که همه ما با این حرفش موافقیم، درست است؟
دومین بازیی که در موردش حرف زد Star Wars Battlefront بود. اندرو در ابتدای صحبت هایش به این که نظرات مثبت و منفی زیادی در مورد این عنوان دریافت کردند اشاره کرد و همینطور که چطور از همه این نظرات برای پیشرفت Star Wars Battlefront 2 استفاده کردند از جمله اضافه کردن بخش داستانی به آن. اما به غیر از Madden اولین بازیی که از ان تریلری نشان دادند Battlefield 1 بود. آقای Andrew Gulotta، تهیه کننده عنوان Battlefield 1 در وسط محل اجرا و پشت به حضار شروع به صحبت کرد. همانند شبکه ای که برنامه ندارد و مجبور است با برنامه های تکراری و متفرقه زمان خود را پر کند اولین نمایش از Battlefield صحنه های جالب از استریمر های مختلف بود، که فکر کنم همه بر بی ربط بودن این حرکت به کنفرانس خبری در E3 توافق نظر داریم.
خلاصه به قسمت اصلی کنفرانس میرسیم، امسال دو نقشه جدید برای بخش مولتی پلیر بازی عرضه میکنند که در شب جریان دارد و در ماه June منتشر میشود. معرفی بعدی DLC بزرگ این عنوان با نام Battlefield 1: IN THE NAME OF TSAR بود که شامل ۶ نقشه جدید، ارتش روسیه که شامل سواره نظام افسانه ای Hussar، وسایل نقلیه و اسلحه های جدید و زن های جنگجوی روسی با نام Russian Women’s Battalion of Death میشود. همچنین محتوی جدید برای بخش فوق العاده Operation در مولتی پلیر بازی تدارک دیده اند و در نهایت تیزر معرفی این DLC پخش شد که با تشویق حضار همراه بود. باید گفت EA و استودیو DICE به خوبی از عنوان موفق خود پشتیبانی کرده اند و این نمایش جزو بخش های خوب این کنفرانس بود.
بعد از این تیزر آقای Patrick Soderlund به صحنه آمد و قول یک بخش جدید و رقابتی که در ابعاد جمع و جور تر بر اساس کار گروهی را داد که در اواخر سال عرضه میشود و اولین نمایشش در نمایشگاه گیمز کام خواهد بود. سپس در مورد مسابقات FIFA و Madden توضیحاتی ارائه داد و ویدئویی از مسابقات و شرکت کننده ها اجرا شد و بلافاصله بعد آن تریلری از FIFA 18 پخش شد که اینبارو روی رونالدو زوم کرده بود و همچنین لوگوی سونی در ابتدای تریلر به معنای Lead Platform بودن آن است و این بار تیم Legends روی این کنسول قابل دسترسی است. در مورد تریلر میشود به پیشرفت گرافیکی ان اشاره کرد و نکته دیگری از آن قابل استخراج نیست.
سپس دو نفر در استیج ظاهر شدند که برنامه فوتبال محبوبی را مجری گری میکردند به نام Men in Blazers. بعد از تعریف و تمجید از تریلر نشان داده شده و کمی اجرای برنامه خود روی استیج و باز هم تعریف از قسمت Journey فیفا و دست آورد های الکس هانتر نوبت به قسمت دوم این داستان با نام Hunter Returns میرسد و تریلری از این قسمت از بازی نشان داده میشود. تا این جای کنفرانس ما فقط دو عنوان که همیشه در همه کنفرانس های E3 هستند را دیدیم که چیز جدیدی هم برای ارائه نداشتند.
بعد از تریلر کنفرانس به دست یک YouTube Creator به نام Jesse Wllens سپرده میشود و اینبار نوبت به یکی از خبر های خوب کنفرانس یعنی Need for Speed PayBack میرسد. آقای Marcus Nilsson تهیه کننده بازی توضیحاتی در مورد داستان بازی ارائه میدهد. در این قسمت از بازی پلیر کنترل ۳ کاراکتر با نام های تایلر جس و مک را به عهده میگیرد، همچنین محیط های شهری، صحرایی و کوهستانی به رانندگی میپردازید. همچنین از بهبود سیستم شخصی سازی ماشین ها صحبت شد و یک بخش جدید به نام Relics که ماشین های کلاسیک ولی اوراق شده را پیدا میکنید، دوباره میسازیدش و در نهایت از آن یک Super Car در میاورید. در نهایت نوبت به پخش تریلری از یک تعقیب و گریز جذاب و سینمایی میرسد، در این تریلر رد پاهایی از بازی محبوب Burnout دیده میشود، گیم پلی شامل صحنه های سینماتیک در بین تعقیب و گریز بود و روایت داستان همانند نسخه Run خواهد بود، این تریلر نیز مورد تشویق حضار قرار گرفت.
دوباره بعد از این تریلر آقای Patrick Soderlund به صحنه آمد و توضیحاتی در مورد EA Originals داد که در EA Play سال قبل معرفی شد و در واقع به استودیو های کوچکتر کمک میکند و سود بازی ها به خود استودیو داده میشود، حال این کار EA به نتیجه رسیده، بالاخره نوبت به معرفی یک IP جدید رسید. داستان در مورد دو نفر زندانی است که تصمیم به فرار از زندان دارند. همانطور که حدس زدید A Way Out یک بازی Co-Op و Split-Screen با صحنه های دراماتیک و اکشن جذاب است، از محیط های تنگ و تار زندان گرفته تا محیط های جنگلی و راندن ماشین ها، A Way Out عنوانی که به اندازه ای خوب بود که توجه EA را جلب کند.
بعد از نمایش تریلر آقای Josef Fares کارگردان و نویسنده بازی به صحنه آمد و بعد از تعریف داستان تشکیل شدن کمپانیش و همکاری با EA Original به چگونگی شکل گرفتن ایده این بازی پرداخت.
من و رفیقم دنبال یک بازی Co-Op بودیم که فقط از نقطه ای به نقطه دیگر نباشد، من بدنبال بازیی بودم که هر کاراکتر شخصیت مخصوص به خود را داشته باشد. این بازی فقط در حالت Split-Screen اجرا میشود، چه آنلاین چه در کنار دوستتان. گیم پلی بازی بسیار وسیع است، شما قرار است همه چیز را تجربه کنید، حالا نه همه چیز ولی چیز های زیادی پیش روی شما است. قرار است گشت و گذار، رانندگی، اکشن، بذارید به شما بگم شما از این بازی خسته نمیشید( ببینیم و تعریف کنیم) بعد از بازی کردن A Way Out شما یک بازی Co-Op را تجربه کرده اید که تا بحال مانندش را ندیدید. من میتوانم تضمینش کنم، میدانم که کمی مغرورانه به نظر میرسد اما نمیتوانم کاریش کنم. اکنون به شما قسمتی از گیم پلی را نشان میدهم با این که کوتاه است اما بیشتر شما را با بازی آشنا میکند
و تریلر ذکر شده پخش میشود. بازی در زندان آغاز میشود و شما با وینسنت یا لیو بازی میکنید. با پیشروی داستان، شما و دوستتان بیشتر با کاراکتر ها آشنا میشوید. در ادامه تریلر به قسمتی میرسد که لیو قابل کنترل است اما وینسنت در کات سین حضور دارد. برای پیش برد اهدافتان سناریو های مختلفی وجود دارد و لیو و وینسنت هر کدام روش مخصوص به خودشان را دارند. باید گفت با پخش این تریلر حرف های جوزف به نظر درست است و باید منتظر یک بازی خیلی خوب باشیم و متفاوت. A Way Out در اوایل سال ۲۰۱۸ عرضه میشود.
دوباره آقای Patrick Soderlund به صحنه می آید و بعد از توضیح دادن در مورد بخش کوچکی از EA به نام SEED ذکر میکند که صنعت بازی ها در ۵ سال آینده قرار است تغییرات بزرگی به خود ببیند، حتی بیشتر از ۴۵ سال گذشته. تمام این حرف ها برای تعریف از Project Scorpio بود و نماینده EA بازی Madden بود!
بعد از تعریف و تمجید از Scorpio نوبت به بزرگترین و مورد انتظار ترین قسمت کنفرانس رسید، بازی جدید Bioware! و جالب اینجا است که EA بازیی که میتوانست برگ برنده اش باشد را به کنفرانس Microsoft موکول کرد و شاید تنها مورد جذاب کنفرانسش را از ما پنهان کرد و فقط به پخش یک تریلر ۲ دقیقه ای بسنده کرد که تقریبا هیچ اطلاعاتی به ما نمیداد.
بازی بعدی NBA Live 18 بود، که کارگردان گیم پلی بازی کنترل لبرون جیمز را در دست داشت و توضیحاتی در مورد بازی ارائه داد. با استفاده از شوک سمت راست (Right Stick) میتوانید هر ترکیبی از حرکات را اجرا کنید و مدافع با استفاده از شوک سمت چپ، سعی در دفاع کردن از لبرون را داشت، کل ویدئو حالت Slow Motion داشت تا بتواند جزئیات را دقیق تر بیان کند. در ماه آگوست دموی بازی عرضه میشود. تریلری دیگر از بازی نشان داده شد که سیستم The One را توضیح داد. کاراکتر شما آزادی کامل دارد، میتوانید لیگ خود را انتخاب کنید، حتی مسابقه های خیابانی هم حضور دارند در کل به نظر بازی خوبی میرسد و شاید بتواند رقیب خوبی برای NBA 2K18 باشد. و تریلر با شعار جالب Follow no One پایان میابد.
آقای Andrew Wilson به استیج آمد و در مورد کمک هایی که EA به موسسه های خیریه کرد صحبت کرد. این بار نوبت به Star Wars Battlefront 2 و یک نمایش ۳۰ دقیقه ای از آن رسید. ابتدا نمایش با نشان دادن فید بک های مردم و نظر منفی ان ها در باره کمبود بخش داستانی در نسخه اول بازی شروع شد. بعد از این قسمت بازیگر نقش اول داستان به روی استیج می آید و درباره روایت یک داستان کاملا جدید از دنیای Star Wars میگوید. این داستان گپ بین Return of the Jedi و The Force Awakens را پر میکند.
Star Wars Battlefront 2 بسیار بزرگتر از نسخه قبلی است و ۳ برابر آن محتوی دارد. در بخش مولتی پلیر شاهد وسایل نقلیه بیشتر، هیرو های بیشتر، سیاره های بیشتر، جنگ های فضایی بیشتر و شخصی سازی بهتر و عمیق تر هستیم. EA در بخش مولتی پلیر با بهترین پلیر های Star Wars Battlefront 1 در بهتر کردن این بخش همکاری میکند که آن ها را Game Changer نامگذاری کرده. ویدئویی از همکاری آن ها با DICE نمایش داده شد و در نهایت تریلری از مولتی پلیر و بخش داستانی بازی پخش شد. به نظر میرسد که این بازی برای طرفداران این سری کاملا راضی کننده است و حتی کسانی که در جریان داستان نیستند نیز میتوانند از بازی لذت ببرند، گیم پلی روان است و بازی نسبت به بقیه آثار DICE روح بیشتری دارد و زنده تر است، محیط های متفاوت و بزرگ و جنگ های فذایی بسیار جذاب به نظر می آیند همچنین وجود Co-Op و محتوی رایگان تایید شد. بعد از تریلر بازی نوبت به خود نمایی Game Changer ها رسید تا در یک نبرد ۲۰ در ۲۰ با هم مبارزه کنند که نمایش آخر این کنفرانس بود، یک نبرد ۲۰ دقیقه ای.
در نهایت باید گفت که EA امسال کاملا ضعیف ظاهر شد و کنفرانسش بیشتر شبیه Live Stream بود تا کنفرانس! بازی های ورزشی EA Sport که همیشه حضور دارند، وجود Star Wars هم سورپرایزی نبود. شاید تنها سوپرایز بزرگ این کنفرانس بازی Anthem بود که آن هم به کنفرانس مایکروسافت موکول شد و همانطور که گفته شد اصلا کنفرانس خوبی نبود.