یکی از مهمترین عوامل جهتبخش به هر صنعت، خصوصا حوزههای سرگرمی، رسانه است. دست کم گرفتن قدرت خبرنگاران، اشتباهی مرگبار بوده که میتواند عواقب دردناکی را به وجود آورد. خبرنگاران و رسانهها قدرت این را دارند که شخصی را یک روزه به اوج قلهی شهرت رسانده و سپس مطابق با میل خود افکار، تصمیمها و تلاشهای او را بازتاب دهند. قدرت این قشر در عصر مدرن و به لطف افزایش نفوذ تکنولوژی در زندگی روزانهی جوامع و دسترسی آسان عموم به انواع اخبار، دو چندان شده و در سالهای اخیر شاهد سقوط و موفقیت بسیاری از افراد فعال در صنایع هنری، به دست خبرنگاران بودهایم. این قدرت عظیم، مسئولیت بسیار زیادی را با خود به همراه داشته و از اهالی رسانه افرادی کلیدی، مهم و تاثیرگذار میسازد. یکی از مهمترین و مشهورترین فعالان رسانهای حاضر در صنعت بازی، جف کیلی (Geoff Keighley)، است؛ خبرنگار و نویسندهای اهل کانادا که توانسته با حضور در برخی از مهمترین رسانهها و رویدادهای مربوط به بازیهای ویدئویی، به فردی معتبر و تاثیرگذار در آن بدل شود.
مطلب مرتبط: اولین پادکست پیاسارنا منتشر شد
کیلی حدود ۴۰ سال پیش و در ۲۴ ژوئن سال ۱۹۷۹ در کانادا متولد شد. او فرزند دیوید کیلی (David Keighley) مدیر کل کمپانی IMAX است. اگر اهل سینما باشید، به احتمال زیاد با این تکنولوژی آشنایی دارید. تکنولوژیای هیجانانگیز که با استفاده از دوربینهایی مخصوص، تصاویری بزرگ و با کیفیت بسیار بالا را برای پخش بر روی پردههایی بلند، ضبط میکند. از بزرگترین فیلمسازان علاقهمند به این تکنولوژی میتوان کریستوفر نولان (Christopher Nolan) مشهور را نام برد که در ساخت بسیاری از آثار خود چون فیلم Inception و فیلم Interstellar، از آن بهره گرفته است. دیوید کیلی شخصا بر روی پروژههای مختلفی همچون فیلم The Dark Knight با نولان به صورت مستقیم همکاری داشته است. او سینمای IMAX را نقطهی اوج سینما دانسته و عقیده دارد که در سالهای آینده تمامی فیلمها به این روش ساخته خواهند شد. تخصص شخصی دیوید به انتقال فیلمها، پس از فیلمبرداری، به فرمت IMAX تبدیل میشوند. او علاوه بر نولان با کارگردانهای بزرگی چون James Cameron نیز همکاری داشته است.
جف کیلی به عنوان شاگرد اول رشتهی خود از دانشگاه کالیفرنیای جنوبی فارغالتحصیل و سپس در سال ۱۹۹۳ وارد صنعت بازیهای ویدئویی شد. نخستین حضور او در تلویزیون، به برنامهی Cybermania ’۹۴: The Ultimate Games Awards بازمیگردد. این برنامه نخستین رویداد مربوط به جوایز بازیهای ویدئویی بود که از پخش تلویزیونی بهره میبرد. کیلی در آن زمان تنها ۱۴ سال داشت، اما استعداد بالایش در نویسندگی نظر تهیهکنندگان این برنامه را جلب کرد و آنها کیلی جوان را مسئول نوشتن دیالوگهای مجریان مشهور این برنامه کردند. Cybermania ’۹۴: The Ultimate Games Awards به دلایل مختلفی چون تمرکز بیش از حد بر کمدی، به حاشیه راندن بازیها توسط مجریان و عدم آشنایی کافی آنها با دنیای بازی، با استقبال چندانی روبرو نشد؛ اما منجر به زدن جرقهای مهم در ذهن جف کیلی جوان گشت، جرقهای که مسیر زندگی او را به کلی تغییر داد.
G4tv: The Show
G4tv.com برنامهای گفت و گو محور بود که به صورت هفتگی از شبکهی G4 و به تهیهکنندگی لارا فوی (Laura Foy) پخش میشد. سوالات و موضوعات بحث این برنامه با همکاری اعضای انجمن اینترنتی G4tv.com انتخاب شده و بر مسائل مربوطه به تکنولوژی و بازیها تمرکز داشتند. در هر قسمت مصاحبهای با یک بازیساز نیز انجام میگرفت. در این برنامه علاوه بر Geoff Keighley تینا وود (Tina Wood) و لارا فوی نیز حضور داشتند. در ۱۵ دسامبر سال ۲۰۰۵، وود از کنسل شدن این برنامه خبر داد.
GameTrailers TV with Geoff Keighley
کیلی نخستین برنامه به تهیهکنندگی خود را در سال ۲۰۰۸ و با عنوان Game Head تولید کرد. این برنامه در ادامه به GameTrailers With Geoff Keighley تغییر نام داد. GameSlice جمعه شبها از شبکهی Spike پخش میشد. در کنار کیلی، مجریان دیگری به نام آماندا مککی (Amanda MacKay) و دنیل کیزر (Daniel Kayser) نیز در این برنامه حضور دارند. در هر کدام از قسمتهای این برنامهی تلویزیونی، کیلی و همکارانش به محل استودیوهای بازیسازی رفته و به مصاحبه و بررسی آثار پیش روی دنیای بازی میپردازند. قالب برنامه به صورت یک مجلهی تلویزیونی بوده و در آن بخشهای مختلف دیگری چون نقد بازیهای عرضه شده، بررسی گجتهای جدید و نکات جالب و جزیی بازیها نیز قرار داده شده است. از قسمتهای برجستهی این برنامه میتوان به مصاحبه با آو بول (Uwe Boll)، فیلمساز جنجالیای که کارگردانی آثاری چون Dungeon Siege را بر عهده داشته، مصاحبه با رجی فیلسیم (Reggie Filsaime)، مدیر سابق شاخهی آمریکای کمپانی نینتندو (Nintendo)، مصاحبه با جاناتان وندل (Johnathan “Fatal1ty” Wendel)، یکی از پیشگامان ورزشهای الکترونیکی و مارک اکو (Mark Ecko)، طراح مد، اشاره کرد.
کیلی همچنین به عنوان مجری اصلی برنامهی Bonus Round در وبسایت GameTrailer فعالیت میکرد. برنامهای گفت و گو محور که هر یکشنبه قسمت جدیدی از آن پخش میشد. این برنامه همچنین در قالب یک پادکست از طریق iTunes و Xbox Love Video Marketplace در دسترس است.
مجری شماره یک دنیای بازی
کیلی علاوه بر برنامههای ذکر شده، وظیفهی مجریگری ویژهبرنامههای E3 شبکهی G4 و Spike TV را بر عهده داشته است. از بهترین برنامههای او میتوان به Madden NFL 08 Kick Off در کنار آزی آزبورن (Ozzy Osbourne) افسانهای و Halo 3 Launched در کنار گروه مشهور Linkin Park اشاره کرد. کیلی به عنوان یکی از خبرنگاران شاخص دنیای بازی، سالانه مصاحبههای زیادی را با مدیران کمپانیهای مهم این صنعت چون Sony و EA انجام میدهد. کیلی سابقهی خلق ویژهبرنامههایی چون Gears of War Race to E3 و Gears of War Race to Launch را نیز در کارنامهی خود دارد. اما یکی از جنجالیترین حضورهای او در تلویزیون به شبکهی فاکس (FOX) و بررسی بازی Mass Effect در اخبار مخصوص آن بازمیگردد. بررسیای فاجعهآمیز که تنها نقطهی قوت آن دانش قابل توجه کیلی از این بازی بود. بسیاری از مخاطبان پرداختن به یکی از مهمترین و بزرگترین بازیهای تاریخ در چنین برنامهای را توهینآمیز خطاب کردند. مجریان این برنامه، کوچکترین اطلاعی از سبک و طراحی بازی Mass Effect نداشته و تنها به قصد تخریب به مسائل جنجالی آن میپرداختند. در این میان، حضور کیلی و دفاع او از مواضع Bioware در این گفت و گو، بارها مورد تحسین علاقهمندان به دنیای بازی قرار گرفته است.
Spike Video Game Awards
در سال ۲۰۰۶ شبکهی Spike TV از کیلی به عنوان تهیهکنندهی مراسمی سالیانه برای بزرگداشت بهترین آثار صنعت بازی دعوت نمود. این مراسم (که به نام Spike Video Game Awards) شناخته میشدند، از سال ۲۰۰۳ آغاز به کار نموده و هر سال جوایزی را به شاخصترین عناوین سال اعطا میکردند. این مراسم شامل اجراهایی از بهترین هنرمندان عرصهی موسیقی شده و مهمانان مشهوری از عرصههای مختلف به آن دعوت میشدند. برگزاری سالیانهی این مراسم تا سال ۲۰۱۳ ادامه یافت. در ادامه سران شبکهی Spike اعلام کردند که این مراسم از سال ۲۰۱۴ با قالب و نامی جدید (VGX) پخش خواهد شد. نامی که تنها یک سال فعال بود. آخرین مراسم VGX در نوامبر سال ۲۰۱۴ برگزار گشت. پس از تعطیلی این مراسم، کیلی رسما از شبکهی Spike TV جدا شد و تصمیم گرفت به صورت مستقل، به رویای همیشگی خود جامهی عمل پوشانده و مراسم جوایز جدیدی را به نام The Game Awards معرفی کرد.
The Game Awards
Geoff Keighley دلیل اصلی جدایی خود از شبکهی Spike TV و تعطیلی مراسم VGX را تجاری شدن آن عنوان کرده است. به عقیده وی، این مراسم از هدف خود مبنی بر بزرگذاشت برجستهترین بازیها و بازیسازان سال دور شده و به برنامهای تبلیغاتی برای عناوین کمپانیهای بزرگ تبدیل شده بود. کیلی پس از جدایی، توانست با جلب نظر کمپانیهای مهم دنیای بازی چون مایکروسافت (Microsoft)، سونی (Sony) و نیتندو (Nintendo) و حمایت فراوان اهالی رسانه، مراسم The Game Awards را برگزار کند. مراسمی به مجریگری او که نخستین بار در دسامبر سال ۲۰۱۴ اجرا شد. او از سال ۲۰۱۵ همکاری خود را با YouTube برای پوشش زنده رویداد E3 شروع کرد و در آن از نمایش جدید بازیها پرده برداشت و با افراد مهم صنعت به مصاحبه پرداخت. این پوشش زنده به نحوی جایگزین برنامه Game Trailers خود شد.
کیلی علاوه بر کارهای تلویزیونی، با مقالات مهم خود در مورد پشت صحنهی صنعت بازی شناخته میشود. وی کار خود به عنوان یک نویسنده را نخستین بار در سال ۱۹۹۸ در وبسایت GameSpot آغاز کرد. وی در این وبسایت مجموعه مقالاتی به نام Behind The Game را به رشتهی تحریر درآورد؛ مقالاتی طولانی و تاثیرگذار که به صورتی عمیق به دورهی تولید بازیها در استودیویهای مختلف میپرداختند، این مقالات با پوشش تصویری از استودیوی سازنده بازیهای مهمی مانند Metal Gear Solid 2 و Half-Life همراه بودند. در سالهای اخیر، این مقالات با نام The Final Hours به صورت مجموعهای از اپها بر روی گوشیهای موبایل منتشر شدند. از دیگر فعالیتهای او در حوزهی نویسندگی میتوان به سابقهی حضور ۱۰ سال در بخش سرگرمی وبسایت Weekly Entertainment اشاره کرد.