در چند سال اخیر بازار بازیهای مستقل داغ بوده است و شاهد عرضهی بازیهای گوناگونی بودیم که هر کدام به نوعی یک بازی خوب محسوب میشدند. اگر بخواهیم از گفتن کلمهی شاهکار خودداری کنیم. استودیوی Dead Mage یکی از استودیوهای خوش نام ایرانی است که در کارنامهی خود بازی Shadow Blade را دارد و اکنون مشغول کار بر یک بازی دو بعدیِ Hack ‘n Slash و Roguelike هستند. Children of Morta یک عنوان خاص است، یک ایده داستانی نو و یک تصویر ساده اما چشم نواز. Children of Morta مثال کامل یک بازی مستقل است. عناوینی که ترس از نوآوری و خلاقیت ندارند و بر خلاف بازیهای AAA زیر فشار یک ناشر نیستند.
“The family that slays together, Stays together”
داستان بازی در همین یک جمله خلاصه میشود. خانواده ای که نسلها کارشان کشتن و سلاخیِ هیولاها بوده است. خانوادهی Bergson که برای نسلها از کوه Morta در مقابل انواع و اقسام نیروهای شرور محافظت کرده اند؛ اکنون باید با خطرناکترین دشمن خود روبرو شوند. چیزی که این داستان را خاص جلوه میدهد، ایدهی جالب آن ها برای معرفی کردن کلاسهای مختلف به عنوان اعضای یک خانواده است. در بیشتر بازی های RPG کلاسهای مختلفی وجود دارد که هر کدام سبک بازی متفاوتی را ارائه میدهند. در Children of Morta نیز هر یک از اعضای خانواده سبک بازی منحصر به فردی دارند و بازی کردن با هر کدام تجربهی کاملا متفاوتی را به شما ارائه میدهد. یکی از نکات مثبت این المان، محدود نکردن مخاطب به یک کلاس خاص است. شما در Children of Morta میتوانید با همهی اعضای خانواده به دل کوه Morta بروید، با سبک آن ها آشنا شوید و آن سبکی را انتخاب کنید که برای شما بهتر است.
هر یک از اعضای خانواده گذشتهای دارند که شخصیت کنونیِ آنها را تشکیل دادهاند و استعدادهایی که سبک مبارزهی آن ها را توضیح میدهد. بعضی آز آن ها به شمشیر و پتکهای کوبنده به دل دشمنان میروند و بعضی مبارزه از راه دور را ترجیح میدهند. با پیشرفت در بازی شما با شخصیت و گذشتهی آنها آشنا میشوید.
در بازی سیستم Crafting و ارتقای اسلحهها وجود دارد. Uncle Ben و Grandma Margaret دو عضو با تجربه و قدیمی خانواده هستند که به شما در سفرتان کمک میکنند. آن ها از مادههایی که در طول سفرتان جمع آوری میکنید، استفاده میکنند و معجونها و Item های مختلفی درست میکنند.
Children of Morta یک بازی Roguelike است و این یعنی سیاهچالههایی عمیق و ترسناک که همواره در حال تغییر هستند و در هر سفر تجربه ای منحصر به فرد خلق میکنند. همچنین باید انتظار ماجراجویی سخت را داشته باشید زیرا بازیهای این سبک با کسی شوخی ندارند و از درجهی سختی بالایی بهره میبرند و قالبا از قابلیت Permadeath برخوردار هستند و از قرار معلوم Children of Morta نیز این ویژگی را داراست. هر بار که کاراکترتان میمیرد دوباره در خانه ظاهر میشود و باید یک جنگجوی دیگر را انتخاب کنید و دوباره به سیاهچاله ها بروید. داستان بازی بر اساس این که چه کسی زنده میماند و جان سالم بدر میبرد تغییر میکند و این ارزش تکرار بازی را بالا میبرد. باید دید این قابلیت چگونه در داستان بازی گنجانده شده، به هر حال Children of Morta یک بازی داستان محور است و دیدن این قابلیت در یک بازی داستان محور باید جالب باشد.
در Children of Morta میتوانید با دوستانتان به ماجراجویی در سیاه چاله های عمیق کوه Morta بپردازید و وجود قابلیت Co-Op در بازی تایید شده است. یکی از نکات جالبی که به آن برخوردم، نجات دادن سگی بود که سعی در محافظت از مادرش در مقابل موجودات خبیث بود. در صورت نجات دادن او، میتوانستید که او را به خانه ببرید و او را بزرگ کنید. انتظار میرود جزئیات زیادی در بازی گنجانده شده است که باعث سورپرایز مخاطبین شود.
یکی از متفاوت ترین جنبههای Children of Morta، سبک گرافیکش است. ترکیب رنگ آمیزی دستی پیکسلها با انیمیشنهای فریم به فریم و تکنولوژی مدرن نورپردازی، یک دنیای زیبا و در عین حال ساده را پدید آورده است، دنیایی منحصر به فرد. در نهایت Children of Morta یک بازی کلاسیک در دنیای مدرن است و پتانسیل تبدیل شدن به یک شاهکار دو بعدی Roguelike را دارد، عنوانی که نامش در تاریخ این سبک ثبت شود. این بازی توسط ناشری لهستانی با نام ۱۱bit studio برای پلتفرم های PS4، XBOX One و PC منتشر میشود.