کمپانی مایکروسافت (Microsoft) با نمایش بنچمارکهای زمان اجرای برخی از عناوین کنونی به توسعهدهندگان، حداکثر قدرت کنسول Xbox One X را در اجرای بازیها به آنان گوشزد کرد.
ردموندیها برای نمایش مقدار توانایی کنسول و اطلاع یافتن توسعهدهندگان از مقدار اعمالی که میتوانند طی ساخت بازی خود از آنها بهره برده و به عبارتی دیگر، تخمین تفاوت دستاوردهای فعلی توسعهدهندگان با مقدار دستاوردهای قابل دستیابی توسط آنها با بهینهسازی بیشتر و بدون فشردهسازی رزولوشن نهایی، بنچمارکهایی را از عناوین پورت شده فعلی تهیه کرده و بصورت غیرعمومی، به آنان ارائه دادهاند.
بنچمارکهای مورد بحث درحقیقت بنچمارکهایی بوده که سازندگان کنسول در طی جلسهای با مسئولان گروه Digital Foundry در بهار سال جاری نمایش داده بودند، ولی بعلت محدودیتی که مایکروسافت در جلوگیری از انتشار عمومی آنها ایجاد کرده بود، مسئولان وبسایت مذکور نمیتوانستند آنان را بطور عمومی منتشر کنند، اما هماکنون بواسطه بعضی از توسعهدهندگان عناوین بر روی کنسول Xbox One X ، چنین بنچمارکهای امنیتی بصورت عمومی منتشر شده است.
در ویدئوی مورد بحث و آنچه که گروه Digital Foundry بدست آورده بودن، بنچمارکهایی از ۹ عنوان بنمایش درآمده بود. هرچند هرکدام از بازیهای نام عمومی خود را نداشته اما طبق اسناد، ما به بعضی از اسامی پی بردیم.
اطلاعات بنچمارکها توسط بکارگیری ابزار PIX (Microsoft’s performance analysis tool) بدست آمده و برپایه فریمریتهای بدستآمده از چیپ گرافیک مرکزی (GPU) هستند. طبق اطلاعات، بازی Forza 7 در زمان اجرا بر روی GPU مدل معمولی کنسول ایکسباکسوان، از ۷۷٫۸% قدرت آن بهره برده و میتواند در رزولوشن ۱۰۸۰p به فریمریتی برابر با ۷۷ فریمبرثانیه دست یابد. البته این فریمریت، مقدار اصلی فریم بازی موردنظر نبوده چون سازندگان دستیابی به حداکثر ۶۰ فریم را برنامهریزی کرده بودند، اما به هر حال، از نظر قدرت دستگاه، GPU کنسول چنین اجازهای را میدهد. حال در صورت اجرا در رزولوشن ۴K بر روی کنسول Xbox One X ، بازی از ۶۵٫۹% گرافیک مرکزی استفاده کرده و میتواند به فریمی برابر با ۹۱ فریمبرثانیه دستیابد.
بازی مورد نظر دیگه، Gears of War 4 نام داشته که در صورت اجرا روی مدل معمولی ایکسباکسوان و باوجود رزولوشن ۱۰۸۰p و ۳۰ فریمبرثانیه، از ۸۴٫۱% قدرت GPU استفاده میکند. حال در رزولوشن ۴K و فریم ۳۰ همانند مدل معمولی، بازی تنها از ۷۸٫۱% درصد GPU کنسول Xbox One X استفاده میکند.
شایان ذکر است، عناوین مورد نظر به عنوان پورتهای غیربهینه بوده و باوجود بهرهنبردن از ویژگیهای اختصاصی کنسول Xbox One X نشاندهنده عملکرد بسیار چشمگیر حداکثر توانایی کنسول Xbox One X نسبت مدل معمولی ایکسباکسوان است. البته، طبق اطلاعات ابزار PIX، تمامی بنچمارکها درحالتی غیر از گیمپلی بدست آمده و نمیتوان از آنها به عنوان معیاری کامل برای تواناییهای کنسول Xbox One X در زمان اجرا بازیها، نام برده و استناد کرد.
کنسول Xbox One X در تاریخ ۱۶ آبان (۷ نوامبر) سال جاری بصورت جهانی عرضه خواهد شد.