بخش آنلاین بازی محبوب Red Dead Redemption تحت عنوان Red Dead Online چندین ماه است که با برچسب Beta قابل دسترسی و بازی است. راکستار در زدن این برچسب به این بخش از بازی هدف و دلیلی خوب داشته است. این استودیو قصد دارد با توجه با نظرات و انتفادات و پیشنهادات مخاطبان بازی در زمینهی بخشهای تکنیکی بازی به شناسایی و رفع مشکلات آن بپردازد و به دنبال راهی برای پایداری تجربهی Red Dead Online است. مخاطبان بازی نیز طبق انتظارت راکستار عمل کرده و مشکلات این بخش از بازی Red Dead Redemption 2 چون نیاز شدید به Grind منابع مالی، دنیای بزرگ و در عین حال محدود و بسته و آزادی مخاطبان در تخریب تجربهی دیگران را در سطح اینترنت منتشر و به راکستار گزارش دادند. پس از گذشت چندین ماه بسیاری گمان میبردند که کار Red Dead Online تمام شده است؛ البته به یقین این دسته از مخاطبان در اشتباه هستند و سابقهی درخشان استودیوی راکستار مهر تایید محکمی بر این عقیده است.
این استودیو به طور همزمان با کار کردن بر مشکلات این بخش از بازی و راههای حل آنها به آرامی به مسائل مربوط به رشد تجربهی بخش آنلاین Red Dead Redemption 2 نیز اندیشیده و به نظر میآید که ایدههای بسیار جالبی برای گسترش تجربهی این بخش داشته باشد. به دلیل مشکلات و محدودیتهای تکنیکی و تکنولوژیکی، طبیعی است که با سوییچ از بخش داستانی آفلاین به بخش چند نفرهی بازی بسیاری از برتریها و زیباییهای فنی آن از بین برود که این موضوع از دست سازندگان خارج است. برای ایجاد قابلیت بازی چند نفره، برخی از ویژگیهای بازی باید قربانی شوند و این قابل درک است. اما اگر این قربانیها چندان مهم و بزرگ نباشند چه؟ اگر سازندگان بتوانند بدون حذف المانهای زیبا و انقلابی بخش تکنفره به مخاطبان انگیزهی ماجراجویی در دنیایی پویا و عمیق را بدهند و حتی در برخی موارد به توسعهی این المانها بپردازند چه؟ در ادامه به برخی از مسائل که راکستار به دنبال پیاده سازی آنها در بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 است میپردازیم.
پدر معنوی Red Dead Online، یعنی Grand Theft Auto Online، جایگاهی خاص در دنیای بازی دارد. این قسمت از بازی GTA V پس از آغازی ناامید کننده، که اصلیترین دلیل آن سرورهای ضعیف بود، بسیاری از مخاطبان خود را از دست داد. اما در ادامه به لطف هوشمندی بازیسازان خلاق استودیوی راکستار که توانستند زیرساختهای بازی را بهبود بخشند و با ایجاد قابلیت ساخت امپراطوریهایی از خلافکاران، حالتهای رقابتی Adversarial متنوع و آیتمها و موارد لاکچری و جذاب متنوع که کاملا ارزش Grindهای طولانی را داشتند نفس و جانی تازه به این بازی بدمند. به مرور بخشهای مختلف این بازی به سازگاری با یکدیگر پرداختند و در نتیجه مخاطبان به تجربهی آن روی آوردند به طوری که اکنون GTA Online نه یک بخش ناامیدکننده از یکی از بهترین و انقلابیترین بازیهای دههی اخیر، بلکه استانداردی در زمینهی بازیهای آنلاین تبدیل شده است. این بازی برای بسیاری از مخاطبان فراتر از یک سرگرمی بود و به یک روش زندگی تبدیل شده بود. سازندگان به صورت مداوم و پایدار برای آن محتوای جدید عرضه میکردند و به مرور گروههای مشهوری چون Hillbilly Agenda در این بازی تشکیل شد که هر کدام منجر به ایجاد دوستیهایی ماندگار که فراتر از یک بازی بودند و به دنیای واقعی راه پیدا میکردند شد. در همین بازی با معرفی سرورهای قابل شخصیسازی برای نسخهی PC بازی، اهالی دنیای مادها نیز به خلاقیتهای عجیب و دور از انتظار و بعضا شگفتانگیزی روی آوردند. تمامی کسانی که به تجربهی GTA Online میپردازند مایل به تجربهی بخش رقابتی آن نبوده و این مادها نیز خارج از این مرزها عمل میکنند و برای مثال به مخاطبان اجازهی زندگی در قالب فانتزیهای روزانه چون زندگی در نقش یک مغازهدار، نمایندهی یک شرکت بیمهی ماشین و یا مشاور املاک را میدهند. این قسمتها از بازی GTA V که به طرز سنگینی مورد توجه استریمرها و مخاطبان آنها در شبکهی توییچ قرار گرفتند، همه روزه مخاطبان زیادی را به تماشای خود وامیدارند و از این لحاظ یکی از پربازدیدترین شاخهها هستند. این رشد بینظیر به طرز چشمگیری به نفع راکستار و کمپانی مادرش، Take Two Interactive، بوده است. این بازی طبق بسیاری از آمارها سودآورترین محصول این صنعت است و به لطف بخش آنلاین آن هنوز هم در کانون توجه قرار دارد.
حال تصور کنید که Red Dead Online باید پای خود را جای پای چنین موفقیتی بگذارد. این بخش از بازی Red Dead Redemption 2 همچون پدر معنوی خود چند هفته پس از انتشار بازی اصلی و با محتوایی نسبتا و البته همانطور که ذکر شد هدفدار در دسترس قرار گرفت. حال و با توجه به نزدیک شدن به زمان خارج شدن بازی از حالت آزمایشی، به نظر میرسد که داریم نزدیک به زمانی هیجانانگیز برای آن میشویم. بدون شک سهامداران کمپانی Take Two از راکستار خواستار تکرار موفقیت GTA Online هستند و انتظار دارند که این استودیو با افزودن طعم غرب وحشی به تجربهی زندگی خلافکاری موفقیتی عظیم را تکرار کند. اما بازیسازان استودیوی راکستار بسیار جاهطلبی بسیار بیشتری داشته و میخواهند با طراحی مسیری جدید برای این بازی آن را به کلی از GTA Online متمایز و تجربهای نو و جدید ارائه دهند. بدون شک Red Dead Online برای کسانی که میخواهند به قانون شکنی در غرب وحشی بپردازند بهترین مکان است، اما راکستار ایدههایی بزرگتر برای تبدیل تجربهی این بخش به چیزی فراتر از مبارزات دارد. یکی از مدیران Rockstar North، راب نلسون، در این باره میگوید: “ما میخواهیم با Red Dead Online تجربهای درسست و مناسب با توجه به دنیای غرب وحشی بپردازیم. میدونید، المانهایی که نمیتونند در دنیای بازیهایی چون GTA وجود داشته باشند.”
از لحاظ تاریخی، دوران غرب وحشی مملو از انسانهایی ساده و مست بود که فرصتهایی نامحدود در دنیای آن میدیدند. بسیاری از این پیشگامان که به دنبال یافتن سرنوشت خود بودند به سفر به قارهی نوی آمریکا پرداخته و از راههایی صحیح و یا خلاف سعی بر رسیدن به رویاهای خود داشتند. سازندگان Red Dead Online به دنبال پیاده کردن امکان اجرای چنین فانتزیهایی نیز در بازی خود هستند. چه شما بخواهید در نقش زنی صادق به دنبال خلافکاران باشید و جایزه بگیری درست کار باشید و چه علاقه به شرارت در نقش مردی منفور و ترسناک داشته باشید میتوانید به آن تحقق بخشید. راکستار برای رسیدن به این هدف خود فراتر از حالتهای رقابتی معمولی حاضر در بازی فکر کرده و به دنبال ارائهی فعالیتهای بیشتر و عمیقتری در بخش free roam بازی است. نلسون در این مورد میگوید: “ما در این بازی میخواهیم به موارد لذت بخش بازیهای جهانباز بپردازیم. امکان ایجاد این حس در مخاطب که او واقعا در آن دنیای حضور دارد و میتوان به ایفای نقشهای مختلفی در آن پرداخته و شخصیتی را از آن خود کند. ما نمی خواهیم به سادگی مخاطبان را به دستههای خیر و شر تقسیم کنیم و میخواهیم نقشی عمیقتر و ماندگارتر و پرمفهومتر به آنها بدهیم.”
برای متوجه شدن منظور نلسون از نقش باید تا تابستان و زمانی که راکستار قصد عرضهی سه نقش را برای بازی دارد صبر کنیم. از دستگیری خلافکاران و قانونشکنان لذت میبرید؟ جایزه بگیر شوید. از احساس اولیهی شکار حیوانات لذت میبرید؟ پوستهای ارزشمندی که به دست آوردهاید را فروخته و تبدیل به تاجری زبردست شوید. آیا علاقه به غرق شدن در دنیای غرب وحشی دارید؟ به کلکسیونری ماجراجو تبدیل شوید. مخاطبان میتوانند به صورت چند نفره یا به تنهایی برای نقشهای مختلف وقت بگذارند. هر کدام از این نقشها مجموعهای از اعمال شرافتمندانه و منفورانه را شامل میشوند. هرچقدر وقت بیشتری در این نقشها سرمایهگذاری کنید، پاداشهای بهتری کسب خواهید کرد. نلسون در این باره میگوید: “ما میخواهیم ویژگیهای خاص دنیای بازی Red Dead Redemption 2، از دیدگاه خودمان، را برداشته و تا سطح قابل تعاملی آنها را گسترش دهیم. هدف از این کار گسترش بسیاری از المانها چون شکار، جمعآوری موارد مختلف، جایزه بگیری و دیگر المانها فراتر از سطح دیده شده در بخش داستانی است. ما باید آن سطح از عمق بخش داستانی را در این بخش پیاده کنیم و هدف ما حتی فراتر رفتن از آن است و این بسیار هیجانانگیز میباشد.”
با غرق شدن هرچه بیشتر مخاطبان در این نقشها، شناسایی آنها برای دیگران آسانتر و شهرتشان بیشتر میشود به طوری که شما با یک نگاه به مخاطب دیگر حرفه و زمینههای فعالیت او را خواهید شناخت. فرض کنید در حال ماهیگیری در کنار رودخانهای خروشان و زیبا هستید و در این زمان مردی با کلاهی مشکیرنگ به سمتتان میآید. شما میدانید که تنها جایزه بگیران منفور توانایی کسب چنین کلاهی را دارند پس حواستان را حسابی جمع میکنید. خراب شدن بازی مخاطبان توسط دیگران یکی از بدترین بخشهای Red Dead Online در حال حاضر است و راکستار امیدوار است با معرفی عنصر نقش بر تعاملات مخاطبان بیافزاید. یک جایزه بگیر ممکن است موارد بسیار مهمتری از آزار ماهیگیری بیگناه داشته باشد. شاید او تنها کلاه خود را به نشانهی احترام به شما پایین آورده و به سمت هدف مهمتر خود پیشروی کند.
باید توجه کنید که این نقشها عناصری موقتی برای پیشروی نبوده و راکستار هرکدام از آنها را بسیار گسترده طراحی کرده است. شاید مخاطبان در بازی GTA Online میتوانستند به راحتی به مدیر کمپانی خلافکاری خود تبدیل شده و پولدار شوند، اما در Red Dead Online مسیر رسیدن به ثروت بسیار دشوارتر و طولانیتر است. نلسون در این مورد میگوید:” کاری که ما در این بازی میکنیم این است که از خودمان میپرسیم که آیا رسیدن به ثروت در آن دوران ماهها، سالها و یا حتی چندین دهه به طول میانجامید یا به راحنی و در عرض چندین ساعت امکان پذیر بود؟ شروع مسیر تجارت از کمپی کوچک و تبدیل به لویتیکس کورنوال و مالکیت یک خط آهن یا یک معدن چقدر به طول خواهد انجامید و به چه میزان از تلاش نیاز خواهد داشت؟”
این مسئله به راکستار آزادی پرداختن به بسیاری از فانتزیهای مرتبط با غرب وحشی را میدهد. شاید جایزه بگیری شرافتمند پس از مدتی بتواند به کلانتر تبدیل شود. شاید تاجری موفق بتواند به مرور مغازهای در شهر سینت دنیس بخرد. راههای زیادی برا گسترش و پیشرفت این نقشها وجود دارد. نلسون میگوید که تکنولوژی موجود در دنیای این بازی به حدی است که بتوان مسیری زمانی را برای آن در نظر گرفت و دنیای دینامیک و پویا را طراحی کرد.
پرداختن به فعالیتهای حاضر در بخش داستانی بازی Red Dead Redemption 2 میتواند حداقل تصوری از آیندهی بخش آنلاین این بازی به ما بدهد. بخشهای کشاورزی و مزرعهداری بخش اختتامیهی بازی، ساخت خانهای به سبک غرب وحشی، به راه انداختن کازینویی در یک کشتی تفریحی و رهبری یک سفر اکتشافی با موضوع یافتن استخوانهای دایناسورها همگی میتوانند به نحوی هیجانانگیز در بخش آنلاین بازی Red Dead Redemption 2 حضور داشته باشند. این شغلها میتوانند آن دسته از مخاطبان بخش تکنفره که به علت ذات رقابتی کنونی بخش آنلاین بازی به تجربهی آن علاقهای ندارند و حتی معتادان بازی GTA Online را به آن جذب کنند.
امید سازندگان تعاملهای متفاوت و جالب مخاطبان در قالب این نقشها و حتی مخاطبان خوددارتر است. این مهم را میتوان یکی از بزرگترین دلایل راکستار در عدم عرضهی المانهایی چون حالت Passive، که مخاطبان در آن نمیتوانند مزاحم بازی یکدیگر شوند، میباشند. نلسون در این مورد میگوید: “انجام آن کارها برای ما بسیار آسان خواهد بود، اما ما میخواهیم مخاطبان را دنیای غرب وحشی غرق کنیم و از ساختن تجربهای مصنوعی خودداری کنیم. از طرفی اگر نتوانیم مشکل تعادل بازی را حل کنیم همیشه میتوانیم به پیادهسازی آن المانها پرداخته و به مخاطبان اجازهی تجربهی بازی به صورتی که علاقه دارند را بدهیم. اما ما فکر میکنیم که تجربهی یک دنیای عظیم، غرق شدن در نقش خود در آن و تعامل با دیگران لذت بسیار بیشتری خواهد داشت.”
رسیدن به این هدف به هیچ وجه آسان نمیباشد. و به همین دلیل راکستار مخاطبان را آزمایشکنندگان محصول خود قرار داده است. نلسون در این مورد ادامه میدهد: “شما در بخش تکنفره بسیاری از طول بازی را جدا از تیم خود هستید اما با انتشار بخش آنلاین میتوانید به انجام بازی Red Dead Redemption 2 همراه با آنها بپردازید و امیدواریم که این برای مخاطبان جذاب باشد. تجربهی آنلاین بازیها امری بسیار پر فراز و نشیب است و سازندگان باید به صورت دائمی با مخاطبان در تماس باشند. بسیاری از مواردی که ما بر روی آنها کار میکنیم مختص به بخش تکنفره هستند و برای کار در بخش چند نفره نیاز به تغییر دارند. این یکی از بزرگترین اهداف ما در بروزرسانیهای بازی خواهد بود. ارائهی حداکثری محتوا برای مخاطبان و غنیسازی آن به حدی که کمبودی نسبت به بخش تکنفره نداشته باشد و حتی بتواند از آن بهتر و عمیقتر شود.