به تازگی عرضهی بازی Red Dead Redemption 2 برای رایانههای شخصی تایید شده است. این بازی یکی از زیباترین، محبوبترین و بهترین بازیهای سالهای اخیر دنیای سرگرمی بود که توانست تاثیر فراوانی بر این صنعت گذاشته و جایگاه خود را در تاریخ سرگرمی اثبات کند. بدون شک نسخهی PC این بازی بهبودهای قابل توجهی نسبت به نسخههای کنسولی آن خواهد داشت. این تغییرات میتوانند از امور و مسائل فنی و تکنیکی گرفته تا بهبودهای کنترلی را شامل شوند. در این نوشته به تمامی پیشرفتهایی که نسخهی PC بازی Red Dead Redemption 2 میتواند نسبت به نسخههای کنسولی خود داشته باشد، میپردازیم.
تاخیر بیشتر راکستار در عرضهی نسخههای مخصوص پلتفرم PC از بازیهای خود، به معنی سختگیر بودن آنها در ارائهی بهترین تجربه از آنها است. بازیهای پیشین این سازنده چون GTA 4، Max Payne 3 و GTA 5 همگی یک سر و گردن بالاتر از نسخههای کنسولی خود بودند و این برتری با تکنولوژیهای رندرینگ API آغاز میشود. درست است که بازی GTA 4 همچنان از برخی مشکلات در نرخ فریم خود رنج میبرد، اما این بازی نیز دنیایی عظیم، زیبا و خیرهکننده با جزییات ماورای تصور را ارائه میداد. عناوین Max Payne 3 و GTA 5 تکنولوژی DirectX 11 را به کار بسته و در صورت برخورداری از CPUهای چندهستهای، نرخ فریمهای بالایی را ارائه میدادند. این در حالی بود که بازی GTA 4 حتی از DirectX 10 نیز پشتیبانی نمیکرد.
پشتیبانی بازی Red Dead Redemption 2 از تکنولوژیهای DirectX 12 یا Vulkan میتواند تنوع رنگها، وسعت و کمیت آبجکتهای حاضر در تصویر در یک لحظه را به میزان قابل توجهی افزایش داده و تجربهای خیرهکننده از دنیای زیبای این اثر را ایجاد کند. یکی از مسائل جنجالی پیرامون نسخهی PC بازی GTA 5، افزایش میزان جزییات به کار رفته در مناظر سرسبز در فواصل دور نسبت به نسخههای کنسولی بود. با این حال این مهم منجر به افزایش استفادهی بازی از CPUها و گرمای بیش از حد سیستم میشد که در صورت پشتیبانی بازی از API سطح پایین، قابل رفع بود. نسخههای کنسولی بازی Red Dead Redemption 2 به خودی خود جزییات بینظیری را در فواصل دور به نمایش گذاشته و مناظر چشمگیری را شامل میشوند. اما سازندگان میتوانند در نسخهی PC بازی حتی تصاویر بهتری را ارائه دهند.
یکی دیگر از بخشهای بصری بازی Red Dead Redemption 2 که جای کار دارد، Anti Aliasing نه چندان مناسب آن است. در نسخههای کنسولی بازی، این افکت به میزانی شدید اما موقتی در کنار ایجاد سطوح نوکتیز به صورت پسا پروسهای ایجاد میشود. دادههای فاش شده از نسخهی PC بازی، امکان انتخاب حالتهایی چون TAA، FXAA و SAA را ارائه میدهند. احتمالا با دو مورد اول از این سه انتخاب آشنایی دارید، اما SAA اصطلاحی جدید است که میتواند به معنای Super Sampling باشد. از طرفی به نظر میرسد که دیگر امکان انتخاب گزینهی MSAA یا Multi Sampling Anti Aliasing در این بازی وجود نداشته باشد. اگر این شایعه دروغ باشد، استفاده از این قابلیت میتواند آثار مناسبی چون کمک به پایداری کلی بازی، ایجاد لبههای مناسب و بهبود کیفیت افکتهای مخصوص به المانهایی چون مو و لباسها داشته باشد.
بهبودهایی که انتظار ایجاد قطعی آنها در نسخهی PC بازی Red Dead Redemption 2 را داریم، افزایش رزولوشن و نرخ فریم است. استفاده از مواردی چون Anisotropic filtering، که نقطه ضعف کنسولهاست نیز میتواند منجر به افزایش زیبایی و روانی بازی شود. همچنین بخشهایی از بازی وجود دارند که به دلیل تکنولوژیهای محدودتر کنسولها، از منظر بصری نسبتا خلوتتر و سادهتر نسبت به باقی بخشها هستند. برای مثال بیایید سیستم نورپردازی حجمی معروف بازی را بررسی کنیم. این سیستم ظاهری فوقالعاده به این اثر در نسخههای کنسولی بخشیده است، اما امکان افزایش رزولوشن ششضلعیهای به کار رفته در آن در نسخهی PC وجود دارد که میتواند منجر به خلق سکانسهای خیرهکنندهای شود.
ماورای این مسائل، پیشبینی بهبودهای نسخهی PC بازی نسبت به نسخههای کنسولی آن کمی دشوار است؛ چرا که تمامی ویژگیهایی که معمولا در نسخههای PC بازیها به آنها اضافه میشوند، در نسخههای کنسولی بازی Red Dead Redemption 2 حضور دارند. المانهایی چون Motion Blur اختصاصی آبجکتها، سایههای حجیم و طبیعی و دیگر موارد، المانهایی هستند که بازی Red Dead Redemption 2 را به شاهکاری از منظر بصری بر روی پلتفرمهای PS4 و Xbox One تبدیل کردهاند. تنها بخش قابل بهبود سایههای ناشی از آتش اسلحهها هستند که میتوانند حالتی پویاتر و طبیعیتر پیدا کنند. نسخههای کنسولی این بازی به خودی خود حد و مرزهای گرافیک در بازیها را جا به جا کردهاند و به همین دلیل مشخص شدن بهبودهای نسخهی PC بازی بسیار هیجانانگیز خواهد بود.
البته میدانیم که پورتهای PC عناوین راکستار همیشه رو به جلو و انقلابی بودهاند. با توجه به سابقهی همکاری این استودیو با کمپانی Nvidia، ویژگی ray tracing میتواند نقش مهمی در انقلابی بودن نسخهی PC بازی داشته باشد. اما سوال این است که این افکت به چه صورت در Red Dead Redemption 2 به کار خواهد رفت؟ برای رسیدن به پاسخ این سوال باید به دیگر بازیها نگاهی بیاندازیم. برای مثال، تکنولوژی بازتاب نور در بازی Battlefield 5 چندان مناسب نخواهد بود. دنیای RDR 2 مملو از آبجکتهای اورگانیک بوده و چنین تکنیکی بیشتر مناسب محیطهایی که شامل ساختمانهای فلزی و ساختهی دست بشر میشوند، است. نواحیای که چنین قابلیتی میتواند در این بازی به کار رود، سطوح آبی و آینهها بوده که وسعت چندانی ندارند.
تکنولوژی RTX به کار رفته در بازی Shadow of Tomb Raider به صورت خاص بر پشتیبانی از سایهها با استفاده از ray tracing تمرکز میکند، اما در این بازی منابع نور فراوانی وجود دارند که هر کدام سایههای پویایی ارائه میدهند؛ در نتیجه بزرگترین بخشی از بازی که این تکنیک میتواند در بهبود آن به کار رود مربوط به سایههای کوچک میشود. به عبارت دیگر، استفاده از چنین تکنیکی در بازی Red Dead Redemption 2 هدر دادن منابع برای رسیدن به تاثیراتی اندک است. شاید بتوان مهمترین تاثیر ray tracing را نورپردازی فراگیر (Global Illumination) دانست.
با نگاهی به طراحیهای هنری بازی Red dead Redemption 2 و مشاهدهی تمرکز آن بر سطوح طبیعی و مناظر، متوجهی شباهت بالای آن (از منظر بصری) با بازی Metro Exodus میشویم؛ اثری که از ray tracing برای ایجاد نورهای عظیم استفاده کرده و فضا و سایههایی حقیقی را پدید میآورد. منابع این نورها عمدتا خورشید و آسمان بودند و اینجاست که شاهد بزرگترین شباهت این دو اثر با یکدیگر هستیم. در بازی Red Dead Redemption 2 کم پیش میآید که مخاطبان در فضایی بسته و عاری از نورهای طبیعی قرار بگیرند. نورهایی که به دلیل نبود ray tracing، حالتی ایستا و ساده دارند. نورپردازیهای بازی با وجود برخورداری از ویژگی بازتاب، فاقد از نورپردازی محلی بوده و نواحیای که آفتاب به آنها تابیده میشود به صورت آنی آن را پخش نمیکنند. شاید بتوان این را بهترین بخش برای به کارگیری ray tracing دانست. تکنولوژی ray traced global illumination تمامی ناپایداریها در این حوزه را تصحیح کرده و لحظات بینظیری را ارائه خواهد داد. یکی دیگر از مواردی که امیدواریم در این نسخه از بازی Red Dead Redemption 2 وجود داشته باشد، امکان ایجاد تغییرات در رابط کاربری آن است، المانی که در پورت PC بازی GTA V به صورت نصفه و نیمه وجود داشت.
پورتهای PC عناوین راکستار همیشه رو به جلو و انقلابی بودهاند
بازی Red Dead Redemption 2 پنجم نوامبر برای پلتفرم PC منتشر خواهد شد.
آیا نیاز به راهنمای خرید کامپیوتر دارید؟ به لینک مشخص شده بروید تا هر چه نیاز دارید را پیدا کنید و یک خرید هدفمند و بهصرفه داشته باشید.
منبع: Eurogamer