سرانجام روز گذشته طی کنفرانس مطبوعاتی کمپانی Square Enix در جریان رویداد E3 2019 از بازی Avengers که به دست استودیوهای Crystal Dynamics و Eidos Montreal در دست ساخت است رونمایی شد. با این حال این تریلر با وجود شامل شدن سکانسهای جذابی چون له شدن یک تانک به دست هالک و پرواز Iron Man بر فراز آسمان سوالهای زیادی ایجاد نمود به طوری که اکنون اطلاعات چندانی از گیمپلی و مبارزات بازی در دست نمیباشد و در عوض سازندگان ترجیح دادهاند از علاقهی فراوان صداپیشگان بازی به شخصیتهای Avengers بگویند. با این حال به نظر میرسد که استودیوهای سازندهی بازی اطلاعات مهمتر و جذابتر را در پشت درهای بستهی رویداد E3 2019 را نمایش دادهاند. بسیاری از اهالی رسانه شانس حضور در این نمایش را داشتهاند و مطالب جذابی را در مورد آن بیان میکنند. در ادامه با اولین نگاه به بازی Marvel’s Avengers همراه ما باشید.
دموی ۲۵ دقیقهای نمایش داده شده به یکی از بخشهای ابتدایی آن و نه مرحلهی آغازین بازی Avengers میپردازد. در این مرحله ابتدا اعضای گروه را در مقر خود در ساحل غربی سان فرانسیسکو در حال جشن و شادمانی مشاهده میکنیم. آیا این به معنی وجود مقری در ساحل شرقی نیز میباشد؟ همان مقری که در بازی زیبای Spider Man نیز وجود داشت؟ هنگامی که از رییس استودیوی Crystal Dynamics در مورد وقوع رخدادهای این بازی و Spider Man در یک دنیای واحد پرسیده شد، وی به صورتی مبهم پاسخ داد: “من میگویم که همه عضوی از مارول هستیم. صحبت از دنیاهای مختلف بخش مهمی از جهان مارول است. بگذارید بگویم که فردی در آن کمپانی وجود دارد که وظیفهی او ارتباط مناسب و صحیح دنیاهای مختلف با یکدیگر است. چیزی که من میگویم این است که این بازی Avengers متعلق به مارول میباشد. این دنیای ماست و این چیزی است که بر روی آن تمرکز خواهیم کرد. امروز در مورد همین صحبت میکنیم.”
در اواسط جشن ذکر شده در مقر Avengers در سان فرانسیسکو، طبق سنت این آثار به ناگهان اتفاقی تهدیدآمیز افتاده و ارتشی از سربازان با ماسکهایی جمجمهمانند به شهر حمله میکنند. پل مشهور گلدن گیت نیز توسط مجموعهای از انفجارها نابود شده و Iron Man و Thor برای بررسی اوضاع فرستاده میشوند. زمانی که این دو به پل میرسند، مخاطب کنترل Thor را بر عهده میگیرد. در این دمو کنترل بازی بر عهدهی یکی از اعصای تیم سازنده بود. نخستین حرکت نمایش داده شده از گیمپلی حرکت رو به پایین سریع Thor و برخورد محکم او با زمین طی یک QTE است که مخاطب باید در آن کلید مثلث را در زمان مناسب بفشارد. در این هنگام گروهی از دشمنان ظاهر شده و Thor با چکش خود با آنها درگیر میشود. مبارزات در اینجا مشابه با مبارزات روان بازیهای بتمن استودیوی Rocksteady هستند هر چند در این دمو خبری از سیستم ضد حمله و یا هدفگیری نبود.
در ادامه Thor جریان مبارزه را در دست میگیرد و پس از خرد کردن جمجمهی یکی از دشمنان او را از پا گرفته و با صورت به زمین میکوبد. این شخصیت توانایی استفاده از نیروی الکتریسیته را نیز داراست و میتوانند با چرخاندن چکش خود آن را برای صدمهی بیشتر به دشمنان شارژ نماید. برخی از حرکات قویتر او دشمنان را تا فاصلهی زیادی به عقب پرتاب میکنند. در این هنگام از سازندگان سوال شد که آیا اعضای Avengers دشمنان خود را در این بازی میکشند؟ پاسخ این بود که آنها با هر تهدید به تناسب آن مقابله میکنند.
با تداوم مبارزهی Thor و پیشروی او، بعضا Iron Man نیز به یاری او آمده و بارانی از موشک را بر سر دشمنان میریزد. Thor میتواند با پرتاب چکش خود دشمنان را به دیوار میخ کرده و با مشتهای خود به استقبال باقی آنها برود. سیستم این اسلحه شباهت زیادی با چکش کریتوس در بازی God of War دارد. تواناییهای مخصوص Thor همچون پرتاب چکش به کلیدهای R1 و R2 اختصاص دارند. او همچنین حملات مخصوصی برای گروهی از دشمنان دارد که با استفاده از آنها میتواند آنها را به عقب براند.
پس از اتمام نبرد، که به دلیل فضای کوچک آن حسی Arena مانند داشت، Thor فردی را که زیر جعبهای فلزی گیر افتاده نجات میدهد. این کار نیز طی یک سکانس QTE انجام میگیرد. مبارزات بازی بدون شک حس کنترل شخصیتی قدرتمند چون Thor را به مخاطب القا میکنند، اما کمی خشک و نچسب به نظر میرسند که با وجود حضور بازی در مراحل اولیهی تولید منطقی است. بسیاری از ضربات چکش او تاثیر لازم را نداشتند و انیمیشنهای مربوطه نیز ضعیف بودند. با این حال تنوع حرکات رضایت بخش است.
نیروهای دشمن پس از شکست سنگینی که به دستان Thor خوردند، تصمیم میگیرند راه جدیدی را امتحان کنند و نیروهایی که از جت پک استفاده میکنند را به کار میبرند. در این هنگام کنترل بازی به Iron Man منتقل شده و مخاطب در نقش او به مبارزهای هوایی با این دشمنان میپردازد. تونی در این مبارزه از اشعهی دستان خود برای نابودی دشمنان استفاده میکند. این سکانس شباهت زیادی به بازی Star Fox دارد که در آن مخاطب همزمان با گریز از موانع مختلف به نابودی دشمنان میپردازد. پس از این سکانس تونی و دشمنانش وارد ناحیهای جدید شده و به مبارزه میپردازند. Iron Man میتوان در هوا معلق شده و از سلاحهای خود برای ایجاد انفجارهایی قدرتمند استفاده کند. این مبارزه نیز کمی خشک و مشکلدار است.
جریان داستانگویی و گیمپلی در این دموی بازی Avengers شباهت زیادی به نخستین مرحلهی بازی Spider Man دارد. به این معنی که در هردوی آنها سکانسی با جزییات از حضور دشمنان، بحث اعضای گروه در مورد چگونگی مقابله با آنها و انتقال بین شخصیتها را میبینیم و بخش زیادی از داستان طی سکانسهایی کوتاه روایت میشود.
عضو بعدی گروه Avengers که وارد مبارزه میشود، هالک است. ما نخست بروس بنر را همراه با Black Widow در یکی از جتهای مخصوص گروه میبینیم. سپس او عینک خود را برداشته و همزمان با پریدن از جت به هالک تبدیل میشود.
مشخصا هالک تا به این جا، کار شدهترین شخصیت بازی به نظر میآید و بازی در نقش او نیز سرگرمکننده است. او علاقهی زیادی به بلند کردن دشمنانش داشته و میتواند با استفاده از آنها به باقی دشمنان ضربه وارد کند. او همچنین می تواند دو دشمن را به طور همزمان بلند کرده و آنها را با زدن به یکدیگر ناکار کند. با ریزش پل هالک از یک مبارزه به دل مبارزهای دیگر میرود. مخاطب در این سکانسهای پلتفرمینگ بینقش نبوده و باید او را به درستی هدایت کند. در بخشی دیگر نیز به نظر میرسد باید به سبک بازیهایی چون Prince of Persia و Assassin’s Creed برای پیشروی از روی دیواری بدوید. با این حال هالک تنها با خم کردن آن از این مانع عبور میکند.
هالک میتواند با زدن دستان خود به هم دشمنان را پرتاب کرده و حتی دیالوگ معروف خود، “Hulk, Smash!” را نیز میگوید. همانطور که گفته شد بازی در نقش این شخصیت بسیار سرگرمکننده به نظر میرسد و انیمیشنهای او نیز نسبت به دیگر شخصیتها از سطح بالاتری برخوردار هستند.
عضو بعدی گروه Avengers که وارد مبارزه میشود، Captain America است. او برخلاف دیگر شخصیتها روی پل قرار نداشته و در هوانورد گروه به مبارزه با دشمنان میپردازد. او با استفاده از مشت و لگد به مبارزه از فاصلهی نزدیک پرداخته و با استفاده از پرتاب سپر خود فاصلهی خود با باقی دشمنان را حفظ میکند. او متوجه میشود که چیزی در خلیج در حال کشیدن این هوانورد به سمت پایین است و میداند که سقوط آن به معنی نابودی شهر میباشد. کاپیتان میتواند با بالا نگه داشتن سپر خود و دویدن به سمت دشمنان به آنها صدمه وارد کند. او پیش از پرتاب سپر خود میتواند آن را با انرژی الکتریسیته شارژ کند. او به طور خودکار سپر را باز پس میگیرد اما در قسمتی از مبارزه با لگدی آن را به سمت دشمنی دیگر پرتاب کرده و کمبوی در حال اجرای خود را ادامه میدهد. به نظر میرسد که این حرکت عملی زمانبندی شده باشد.
حرکت ویژهی این عضو گروه Avengers شارژ کردن سپر خود با نوری قرمزرنگ و کوبیدن آن به زمین به گروهی از دشمنان ضربهای قدرتمند میزند. کاپیتان متوجه میشود که هدف دشمنان انفجار بمبی بر روی عرشهی این هوانورد است. در این هنگام میبینیم که یکی از مسئولان این حمله شخصیت Taskmaster است. ظاهر او کمی با بازی Spider Man فرق کرده و به نظر میرسد که از ابزارها و سلاحهایی دزدیده شده استفاده میکند.
در این لحظه کنترل به شخصیت Black Widow منتقل میشود. او به دنبال Taskmaster رفته و طی مجموعهای از سکانسهای پلتفرمینگ او را گیر میاندازد. در این هنگام Iron Man در حال نجات کامیونی دیده میشود. میزان شلوغی و هرج و مرج دیده شده در هر سکانس شگفتانگیز است.
با رسیدن Black Widow به Taskmaster، دموی بازی Avengers چشمهای کوچک از باس فایتهای خود را نشان میدهد. قهرمان ما از حملات سریع او جاخالی داده و در نهایت با پریدن بر روی او درگیر پروازی نفسگیر و مملو از QTE میشود. زمانی که آنها به بالای پل میرسند، Black Widow تفنگهای خود را آماده کرده و به دشمن شلیک و صدمهی اندکی به او وارد میکند. به نظر میرسد که Black Widow از واکنشهای سریع دشمن اطلاع داشته و به همین دلیل چندان به او نزدیک نمیشود. در ادامه Black Widow با استفاده از شنلی ناپدید شده و با وارد کردن ضربهای قدرتمند Taskmaster را از پا میاندازد.
در ادامهی دمو هوانورد Avengers سقوط کرده و صفحه سیاه میشود. مرحلهی نمایش داده شده تنها یکی از مراحل مربوط به حالت تک نفره میباشد که به مخاطب امکان کنترل چندین قهرمان را خواهند داد. این مراحل کاملا خطی هستند و به نظر نمیرسد که آزادی عمل زیادی وجود داشته باشد. سازندگان میگویند که مراحل زیادی در بازی وجود خواهند داشت، اما مشخص نیست که آیا این به معنی جهان باز بودن بازی است یا روند آن به کلی خطی خواهد بود. ساختار بازی بسیار متنوع خواهد بود و برخی مراحل بازی مخصوص حالت تک نفره و برخی مخصوص حالت چند نفره میباشند.
رییس استودیوی Crystal Dynamics در مورد مراحل بازی Avengers میگوید: “ما یک بخش داستانی یک نفره را طراحی کردهایم که مخاطب در آن به کنترل چندین قهرمان میپردازد. مراحلی همچون نمونهی نشان داده شده برای آشنایی مخاطبان با مکانیزمهای بازی هستند. با پیشروی او مراحل اختصاصی شخصیتها نیز در دسترس قرار میگیرند. تمامی این مراحل در داستان کلی بازی Avengers نقش دارند. در ادامه دنیایی بزرگتر با باز شدن قهرمانان بیشتر توسط مخاطب در دسترس قرار خواهد گرفت. تمامی محتوای چند نفرهی بازی به تنهایی نیز قابل تجربه هستند. ما دنیایی عظیم را ساختهایم و مراحل، نواحی و قهرمانان بیشتری را به آن خواهیم افزود. تمامی این محتوا به تنهایی قابل بازی هستند اما مواردی وجود دارند که مخاطب را ترغیب به تجربهی بازی به صورت چند نفره میکنند. ما مجموعهی ظریف از مراحل را طراحی میکنیم که به طرز زیبایی با یکدیگر و با داستان کلی بازی در ارتباط هستند.”
به نظر میرسد که مخاطب مراحل مختلف بازی را از طریق نقشهای انتخاب میکنند. اگر مخاطب تنهایی به تجربهی بازی بپردازد، سایر قهرمانان توسط هوش مصنوعی کنترل خواهند شد. در صورت نبودن دوستانتان، میتوانید از طریق Matchmaking بازی با دیگر مخاطبان به تجربهای این مراحل بپردازید. با بازی در نقش قهرمانانی مشخص، میتوانید او را ارتقا داده و تواناییهای جدیدی را برایش باز کنید. وسایل و ابزارهای جدید نیز به صورت loot از جسد دشمنان یا پاداشهای تکمیل مراحل به دست میآیند.
یکی از سازندگان بازی Avengers در این مورد میگوید: “هر قهرمانی تواناییهای مخصوص به خود را دارد. مخاطب با ارتقای هر قهرمان میتواند درخت تواناییهای مخصوص به او را مطابق سلیقهی خود تغییر دهد. ما بعدا در مورد جزییات این سیستم صحبت خواهیم کرد اما ایدهی کلی تفاوت بنیادی قهرمانان هر مخاطب با دیگران است. علاوه بر تواناییها، مخاطبان قابلیت شخصیسازی ظاهر و تجهیزات قهرمانان را نیز دارند.”
هنوز سوالات بیپاسخ زیادی پیرامون بازی Avengers وجود دارد. این که آیا در حالت چند نفره، مخاطبان توانایی استفاده از یک شخصیت یکسان را خواهند داشت یا خیر؟ با وجود مشکلات تکنیکی کنونی بازی، وسعت عظیم آن نباید نادیده گرفته شود. بازی Avengers اردیبهشت ماه سال آینده برای پلتفرمهای Xbox One، PS4، PC و Stadia منتشر خواهد شد.