«ساجرن»(The Sojourn) یک بازی در سبک معمایی است که در نظر اول احساس میکنید که یک دنباله معنوی برای بازی «Rime» محسوب میشود. اما اینطور نیست. شاید بخشی از گرافیک بصری Rime را منبع الهام خود قرار داده باشد اما خبری از یک تقلید نیست.
دیگر وقت آن رسیده که این حقیقت را قبول کنیم. این حقیقت را که بازیهای ایرانی هم میتوانند خودی نشان دهند و بازیسازان مستعدی در داخل کشور داریم. ما بارها دیدهایم که چطور بازیسازان ایرانی با آثار خودشان در نمایشگاهها و رویدادهای خارج از کشور، توانستهاند مورد تشویق و تمجید قرار بگیرند. هرچند که این تشویقها و تمجیدها تماماً در یک سکوت خبری جدا از رسانههای مربوط به «بازی» بودهاند. چه بسا بهتر است بگویم بعضی رسانههای مربوط به این حوزه نیز گاه و بیگاه کمکاری و کملطفی زیادی به آثار داخلی داشتهاند و آنها را از قافله عقب انداختهاند.
درهرحال اکنون که این مطلب را مینویسم میتوانم ساعتها در مورد اتقاقات عجیب و غریب صنعتی که داریم صحبت کنم. اما گفتن و نگفتنش تاثیری در حال بنده و در حال شمایی که این مطلب را میخوانید، ندارد. بهتر است برویم سراغ بهانهای که باعث شد بعد از مدتهای مدیدی شروع کنم به نوشتن.
ساجرن را استودیوی «Shifting Tides» ساخته و ناشر آن(که یک ناشر کاملاً خارجی است)Iceberg Interactive نام دارد. یکی از اعضای برجسته این استودیو «آریا اسرافیلیان» است. اسرافیلیان را در داخل کشور با «ارتشهای فرازمینی» میشناسند. اگر از همان اول به این قضیه نگاه کنیم حتی ارتشهای فرازمینی در آن سالهای دور با تمام کم و کاستیهایی که داشت، اثری بود که از استانداردهای آن دوران در بازیسازی ایران جلوتر بود.
اما این همه مقدمهچینی را چرا در باب جدیدترین بازی اسرافیلیان انجام دادهام؟ جوابش کوتاه ولی خوشحال کننده است. ساجرن و چندین اثر برجسته داخلی امسال در Gamescom 2018 و با حمایت مستقیم «بنیاد ملی بازیهای رایانهای» حضور داشتند. خود این خبر به تنهایی شاید عامل لبخند علاقمندان به آثار داخلی باشد. اما چیزی که این شادی را افزایش میدهد برنده شدن بازی ساجرن در رشته «بهترین بازی ساخته شده با موتور گرافیکی Unreal» در بخش بازیهای مستقل است. بالاتر در این متن ذکر نکردم که ساجرن را با «آنریل» ساختهاند. زیرا میخواستم در اینجا برای چنین موضوعی بنویسم. اسرافیلیان در ارتشهای فرازمینی نیز با آنریل خودی نشان داده بود. اما در ساجرن و با استفاده از Unreal Engine 4 توانست برای خودش، تیمی که دارد، بازیی که ساخته است و همینطور بازیسازان ایرانی افتخارآفرینی کند.
ساجرن (سرگذشت) سال ۲۰۱۹ در دسترس خواهد بود. مقصد آن رایانههای شخصی(از طریق پلتفرم استیم)، PS4 و XboxOne است. نمیتوان بیشتر از این برای انتشار چنین اثری صبر کرد. نه بخاطر اینکه جایزه برده است. نه بخاطر اینکه سازندگانش ایرانی هستند. بلکه لیاقت و ارزش چنین صبری را دارد. لیاقت و ارزشی که برای بازیهای بسیاری به خرج دادهایم و ساجرن اکنون جزو این بازیها محسوب میشود.
در آخر به آریا اسرافیلیان و تیمش تبریک میگویم. امیدوارم سخن ساده تبریکم در میان این جشن و پیروزی گم نشود.
تریلر این بازی را در پنجره زیر مشاهده کنید: