برای درک بهتر تجربهی جدیدی که آخرین محصول Respawn Entertainment یعنی Star wars Jedi: Fallen Order به کاربران عرضه میکند، لازم است تا تمامی نسخههای قبلی این بازیرا به طور کلی فراموش کنید. البته عناصر اصلی بازی مانند زمانبندی لازم برای فشردن کلید شلیک اشعهی لیزر به منظور از بین بردن Stormtrooper که همان استانداردهای گیم پلی آن هستند، همچنان برجای باقی میمانند اما، کلیات روند مبارزات و نحوهی ماجراجویی در جهان بازی، به طور کلی با آنچه که قبلاً درعنوان Star wars شاهد بوده ایم، متفاوت خواهد بود و درعوض، شباهتهای متعددی به بازیهای Metroid و Dark Souls دارد.
رابطهی این بازی با Metroid دقیقاً همان چیزی است که انتظارش را داریم. یعنی هنگامی که قهرمان بازی یعنی Cal Kestis و ربات دستیارش یعنی BD-1 در جهان بازی کاوش میکنند، ممکن است به مناطقی برخورد کنند که دور از دسترس است یا توسط شی دیگری مسدود شده باشد. در این حین با توجه به مواردی که دربارهی قابلیتهای ارتقا یافتهی Cal و BD منتشر شده است، حالا آنها میتوانند برخلاف گذشته مسیر خود را با بهرهگیری از قدرتهای جدید، باز کنند.
عنوان جدید Jedi: Fallen Order از معدود نمونههای موجود در میان بازیهای مدرن است که از سیستم نشان دهندهی مسیر حرکت کاراکتر، بهرهمند نیست. یعنی در این بازی ، فلش یا علامت مشخصی برای هدایت کاربر به سمت مأمورت جدید بازی تعبیه نشده است. در واقع Raspawn قصد داشته تا بازیکن را مجبور به ماجراجویی در نقشهی بازی و یافتن مسیر خود به سمت مقصد بعدی کند. البته BD-1 با ارائهی یک نسخهی هولوگرافیک از نقشهی بازی، همواره سه جهت مختلف برای رسیدن به یک مقصد را با هایلایت کردن مسیر به شما نشان میدهد. مناطق کشف نشده از نقشه به صورت مهآلود نشان داده میشود.

اخیراً کارگردان Jedi: Fallen Order آقای Stig Asmussen نیز تأیید کرده است که:
” ما در ساخت این بازی نگاه عمیقی به ساختار بازی Metroid داشته ایم. در روزهای گذشته، بر روی نحوهی دریافت بروزرسانیهای Metroid نیز تمرکز داشته و به بررسی آن پرداختهایم. در حال حاضر میتوان گفت که بازی Fallen Order در این زمینه شباهت چندانی به آن نخواهد داشت اما باید به این نکته نیز اشاره کرد که بازی Metroid در این زمینه، کمک شایانی به طراحی و تشکیل ساختار این بخش از بازی ما کرده است. به عقیدهی من، بازی Star wars Jedi: Fallen Order احساس تازهای را با خود به همراه خواهد داشت. از سوی دیگر ما در ساخت و طراحی این بازی، نیم نگاهی نیز به بازیهای Bloodborne و Dark Souls نیز داشته ایم. چرا که بدنه ومتد ساختاری آنها شباهتهای متعددی به بازی ما دارد. در واقع ما مقصود ما از بررسی این بازیها الگو برداری از جوانب موفق آنها برای بهبود تجربهی کاربری بازی جدید Starwars بوده است.”
ما در اولین تجربهی بازی Jedi: Fallen Order الگو برداری از Metroid در آپگریدهای تجهیزات را به وضوح مشاهده کردهایم. جایی که در آن Cal دستیار رباتیک خودرا به یک قابلیت جدید Overcharge مجهز میکند. BD از این توانایی برای زنده کردن یک ماشین از کار افتاده استفاده میکند. جالب است که خود کاربر میتواند تعیین کند که BD کی و کجا از از این قدرت خود استفده کند. لذا به گفتهی Asmussen ، برخورداری از این امر در ارتباط با باز کردن راهها و دیگر معماهای گیمپلی بازی مؤثر خواهد بود.
رابطهی این بازی با Dark Souls ضعیفتر Metroid است. اما اگر قبلاً تجربهی بازی Dark Souls را داشته باشید، قطعاً در مبارزات Star Wars نیز کار سختی را در پیش نخواهید داشت. Respawn در طراحی این بازی قصد ساخت یک بازی پر هرج و مرج و شلوغ را نداشته است. در واقع با وجود این که این بازی در زمینهی مبارزات، شامل حرکات فیزیکی و واکنشهای سریع و چشم گیر است، باید گفت که این لحظات همواره با استراتژی و تفکر همراه هستند. یعنی اگر امکان کشتن یک نیروی دشمن با یک ضربهی مؤثر وجود داشته باشد، مطمئناً کاربر، این روش را به وارد کردن ۵۰ ضربهی پیاپی و دشوارتر ترجیح خواهد داد.نتیجتاً بخش مبارزهای Jedi: Fallen Order، از عناوین قبلی Star wars کندتر به نظر میرسند.

Jasen de Heras طراح بخش مبارزات بازی، در اظهارات خود بیان میکند که:
” ما برای طراحی این بخش، علاوه بر دیگر بازیهای مشهور در این ژانر، به طور ویژه به بررسی Dark Souls پرداخته ایم. زیرا به نظرمن سیستم مبارزات این بازی نمونهی بارزی از ضرب المثل “آنچه که میبینی همانچیزی است که نصیب تو میشود” است. مجموعهی ابزارآلات و قابلیتهای کاراکتر اصلی مجموعهای کوچک ومحدود است. اما این دشمنان و جهان اطراف او هستند که این کارکتر را خطرناکتر میسازند. موفقیت در مبارزات این بازی به درک کاربر از محیط اطراف، نقاط ضعف دشمن و استراتژی حمله بستگی دارد.”
وقتی نیروی دشمن یک موج الکتریکی را به سمت Cal پرتاب میکند، او میتواند در مقابل آن مقاومت کند. اما زمان بندی اجرای دستور مربوط به آن، این واکنش را چالش برانگیز میسازد. استراتژی در این بازی نقش کلیدی را بازی میکند. اگر قصد درگیری در وسط میدان را ندارید، میتوانید به آرامی دشمن را دور بزنید.
حرکات موزون مبارزات کاراکتر این بازی نیز شباهت زیادی به Dark Souls دارد. از طرفی یک قابلیت منحصر به فرد برای Cal طراحی شده است که در آن Cal با پرتاب نیروی متمرکزخاصی به سمت دشمن، حرکات یا سلاح آن را برای مدت مشخصی منجمد و کند میکند. مخزن Healing ربات BD-1 در این بازی کاملاً مشابه Estus Flask در بازی Dark Souls است. Cal به هنگام نیاز، جرئه ای از مایع شفابخش این مخزن را مصرف کرده و آسیبهای وارده را درمان میکند. اگر این مخزن به طور کامل تخلیه شود، باید در نقاط ذخیره سازی بازی نسبت به شارژ مجدد آنها اقدام کنید. در طول بازی، BD موادی زا خواهد یافت که امکان ساخت مخازن بیشتر را به او میدهد. در ابتدای بازی شما تنها دو مخزن هیلر را در اختیار خواهید داشت اما با گشت و گذار در جهان بازی این تعداد افزایش مییابد.
بزرگترین تفاوت Dark Souls و Star wars: Jedi Fallen Order درجهی سختی بازی است. بازی جدید Star wars نیز همچون dark Souls مبارزاتی چالش برانگیز دارد اما Respawn قصد نداشته که میزان دشواری مراحل بازی آنها همچون Souls غیرقابل تحمل باشد. یعنی شاید در مقابل دشمنان این بازی کشته شوید اما شکست دادن آنها غیر ممکن هم نیست.
ترکیب ایدههای خوب بازیهای Metroid و Dark Souls در نسخهی جدید Star wars به نظر خوب از آب درآمده است. تا به اینجای کار اکثر کاربرانی که این بازی را تجربه کرده اند، تحت تأثیر قرار گرفته اند. به نظر میرسد که Respawn با این سری، تکانی به مجموعه بازیهای Star wars داده است. تغییری که تمامی عناصری که ما از یک بازی جنگ ستارگانی انتظار داریم، از جلوههای سینمایی گرفته تا موسیقی متن را متحمل تغییرات مثبت کرده است. این تغییرات هنگامی که با تعدادی از بهترین بازیهای سال گذشته درهم آمیخته میشوند، ترکیب جذاب و برجستهای را تشکیل داده اند.


