اختتامیه سومین جشنواره بازیهای جدی امروز، ۶ دی ماه ۱۳۹۸ برگزار شد و برندگان این جشنواره مشخص شدند. «بازی تیزران» از دانشگاه هنر اسلامی تبریز توانست جایزه ۲۰ میلیون تومانی را از آن خود کند و لقب بهترین بازی جدی سال ۱۳۹۸ را دریافت نماید. «بازی کیپ استپ» توانست جایگاه دوم را تسخیر کند و «بازی شاه گیگیلی» سوم شد.
بازیهای جدی نقشی مهم و کلیدی در صنعت بازیهای ویدیویی دارند و به اهداف آموزشی، تبلیغاتی و درمانی میپردازند. برای توسعه این بازیها علاوه بر دانش بازیسازی، به دانش تخصصی در حوزه مربوطه نیز نیاز است.
رویداد جایزه بازی های جدی، هر سال توسط بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار میشود. همانطور که در سایت این جشنواره آمده، «این رویداد در سومین دوره خود تلاش میکند تا با برگزاری سه رویداد جشنواره بازی جدی سال ۱۳۹۸، هکاتون بازیهای جدی سال ۱۳۹۸ و سمپوزیوم بازیهای جدی ۱۳۹۸ زیرساختهای علمی و صنعتی را برای توسعه بیش از پیش این بازیها در کشور فراهم و حلقههای توسعه را از تحقیقات دانشگاهی تا تجاریسازی محصولات موجود در صنعت تقویت کند.»
از اهداف رویداد جامع جایزه بازیهای جدی میتوان به افزایش تولیدات و مطالعات در حوزه بازیهای جدی، اتصال دانشگاه و صنعت و تقویت رابطه میان این دو در این حوزه، جذب سرمایهگذاران برای تامین مالی توسعه بازیهای جدی و … اشاره کرد.
در این رویداد که با همکاری ۱۴ سازمان از جمله بنیاد ملی بازیهای رایانهای برگزار شد، صادق پژمان، مدیر عامل بنیاد ملی بازیهای رایانهای گفت:
یکی از اهداف مهم این کنفرانس کمک به توسعه، تحقیق، تولید و ترویج بازیهای جدی بود.
وی خاطر نشان کرد:
بعد از خاتمه این برنامه تازه کار اصلی ما شروع میشود، یکی از کارهای مهم ما این است که اهمیت این بازیها را به مجموعههای دولتی، خصوصی، نخبگان و رسانهها معرفی کنیم.
پژمان با ذکر این مسئله که ما در دنیای دیجیتال، از نقش بازیهای ویدیویی غفل شدهایم، اضافه کرد:
هربار که از بازیهای دیجیتال صحبت کردیم، به سراغ تهدیدات و مشکلاتش رفتهایم. اما بازی ظرفیتهای دیگری نیز دارد و میتوان از منافع آن برای اهداف و ماموریتهای دیگر استفاده کرد. یکی از ظرفیتهای بازیهای جدی، بحثهای آموزشی است که کشور در آن ضعفهای بسیاری دارد. اگر ما بخواهیم که روشهای صنتی را به روشهای نوین تبدیل کنیم، یکی از آن مسیرها، استفاده از بازیهای جدی است.
او در ادامه به استفاده دیگر بازیهای جدی در حوزههای سلامتی، اقتصادی، کسب و کار و در کل برای بهبود کیفیت زندگی اشاره کرد.
همچنین در این رویداد، طه رسولی از تیم بازیسازی آواگیمز نیز سخنرانی کرد. او در باب مشکلات صنعت بازی ایران گفت:
ما عملا صنعت بازی نداریم و بیشتر به یک اکوسیستم شباهت داریم. مهمترین معضل ما پروسه تولید است که در آن ضعیف ظاهر شدهایم. حتی اگر هم در آن موفق ظاهر شویم، مشکل تجاری سازی داریم؛ چیزی که سایر کشور ها با آن مشکل ندارند.
محمدمهدی اسماعیلی، رئیس اداره فرهنگی و پیشگیری ستاد مبارزه با مواد مخدر که یکی از حامیان این رویداد نیز است در این رویداد گفت: «هر سال بازیهای جدی در بخشهایی مانند بهداشت، درمان، توانبخشی، اموزش و فرهنگسازی را پذیرش و داوری میکنیم تا به ارتقای کیفیت و اثرگذاری آنها کمک شود.» او همچنین به رخ دادن یک رویداد هکاتون در آیندهای نزدیک اشاره کرد.