ده سال گذشته، کمتر کسی فکر میکرد که در سال ۲۰۱۹ و در اواخر عمر کنسولهای بازی نسل هشتم، شاهد نسخههای جدیدی از سری بازیهایی چون Shenmue، Evil Genius و Vampire The Masquerade Bloodlines باشیم. جدول بازیهایی که در سال جاری منتشر خواهند شد مملو از عناوین خاطرهانگیز و دنبالههایی بر بازیهای قدیمی است که ما را به دنیاهایی که سالها پیش دیدهایم خواهند برد. بازی Oddworld Soulstorm مخاطبان را به دنیای عجیب Abe the skinny green freedom farter میبرد و Mechwarrior 5 روباتی زنگ زده از ۱۹ سال گذشته را روشن خواهد کرد. اگر دنبالهای بر بازی محبوب دوران کودکی یا نوجوانیتان به بازار نیامده، نگران نباشید؛ چرا که احتمالا در حال بازسازی است.
مطالب مرتبط: اولین نگاه به بازی Vampire The Masquerade – Bloodlines 2
بازگرداندن آثار بزرگ دنیای سرگرمی کار جدیدی نیست، مشهورترین و واضحترین مثال از آن فرنچایز Star Wars است که با وجود گذشت قریب به نیم قرن از تولد آن، همچنان با قدرت در سینماها و دیگر عرصههای سرگرمی حضور دارد. با این حال موج جدید بازگشت آثار قدیمی جالب توجه است. دلیل علاقهی سازندگان به این کار چیست؟ آیا آنها به دنبال ایجاد حس نوستالژی در مخاطبان و در نتیجه کسب درآمد بیشتر هستند؟ کسب درآمد واضحترین پاسخ بر این سوال میباشد. البته هیچکدام از سازندگان چنین حرفی نخواهند زد.
از منظر هنری، دلایل سازندگان میتواند پیچیدهتر باشد. برخی از آنها این کار را به منظور نمایش بلوغ خود و برخی دیگر با هدف دمیدن نفسی تازه در جسمی قدیمی و خاکگرفته انجام میدهند. عدهای دیگر نیز عقیده دارند که مشاهدهی آثار قدیمی مخاطبان را خوشحال میکند. برای سازندگان بازی Evil Genius 2، عنوانی جاسوسی در سبک مدیریت، هدف از این کار جلو زدن از عنوان اصلی است.
طراح ارشد هنری این بازی در این مورد میگوید:
من فکر میکنم که این مسئله چالشی هیجانانگیز برای هر بازیسازی است. مخاطبان از بازیهای قدیمیای که انجام دادهاند خاطرهای اغلب اغراق شده در ذهن خود دارند و همانطور که تانوس میگوید، واقعیت عمدتا ناامیدکننده است. فرصت بازسازی آن عنوان قدیمی در قالب یک ادامه به معنی امکان استفاده از این حس نوستالژی است. ساخت ادامهای بر یک بازی قدیمی در راستای برآورده کردن انتظارات مخاطبان از خاطراتشان است. بازسازی بصری یک بازی قدیمی مسئلهای جدا است. در حالی که ساخت اثری جدید که با عنوان اصلی رقابت کرده و فراتر از انتظارات آنها ظاهر شود امری کاملا متفاوت است. ما باید بازی اصلی را که در زمان خود عالی و جذاب بود را به روز کرده و آن را برای مخاطبان مدرن آماده کنیم.
در مورد بازیهای مدیریت منابع این موضوع به معنای روانتر کردن و سادهتر کردن رابط کاربری و اضافه کردن مجموعهای از ویژگیهای جزیی ولی تاثیرگذار است. با این حال این مسئله در مورد یکی از محبوبترین بازیهای نقشآفرینی با محوریت خونآشامها فرق میکند. سازندگان بازی Vampire The Masquerade Bloodlines 2 میخواهند مخاطبان جدید بدون مواجه شدن با باگها و مشکلات بازی اصلی در کوچههای تاریک این عنوان کنترل خونآشامی را بر عهده بگیرند و علاوه بر این مخاطبان قدیمیتر نیز از حس خاطرهانگیز بودن آن لذت ببرند.
Cara Ellison، یکی از نویسندگان این بازی در این مورد میگوید:
من شخصا فکر میکنم که دلیل بازگشت بسیاری از این بازیهای قدیمی بالا رفتن سن مخاطبان دنیای بازی باشد. من اکنون ۳۳ سال سن دارم و فکر میکنم که بازی Vampire the Masquerade Bloodlines اثر مورد علاقهام باشد و دلیل این که میخواهم دنبالهای بر این بازی عرضه شود این است که خاطرات بسیار خوبی از آن دارم. من فکر میکنم که دلیل بازگشت بسیاری از این بازیها علاقهی مخاطبان مسنتر به تجربهی مجدد دنیاهای آنها، به صورت پختهتر و بهتر، است. به نظر من مخاطبان به داستانهای شخصیتر علاقهی بیشتری دارند.
بازی Vampire The Masquerade Bloodlines 2 به موضوعاتی چون جاودانگی، خونخواری و اختلاف طبقاتی خواهد پرداخت. یکی از بزرگترین المانهای داستان این بازی در مورد تقابل گذشته و آینده است. فرقههای کهن خونآشامها و نسل جدید و پیشرفتهتر آنها رابطهی چندان دوستانهای با یکدیگر ندارند. دنیای این بازی در طول ۱۵ سالی که گذشته تفاوتهای فراوانی پیدا کرده است.
البته بسیاری از این عناوین خاطرهانگیز به دنبال ایجاد تغییرات زیاد نیستند. برخی چون بازی Final Fantasy VII Remake بیشتر قصد پوشاندن لباسی جذاب و زیبا را بر تن عنوانی قدیمی دارند. بازی Destroy All Humans را میتوان در این دسته قرار داد. دنیس شفر، یکی از تهیهکنندگان این بازی، در این مورد میگوید:
من همیشه دوست دارم که بگویم که ما در حال کار بر روی بازسازیای نه از بازی اصلی، بلکه از نسخهی ثبت شده در ذهن مخاطبان آن هستیم و میخواهیم خاطرات کودکی آنها را زنده کنیم. مهمترین عنصر در اینجا حس نوستالژی است. مخاطبان مدت زیادی است که به تجربهی این بازی نپرداخته و میخواهند بار دیگر دنیای آن را تجربه کنند. اما انجام بازی قدیمی میتواند ناامیدکننده باشد. من فکر میکنم که این استراتژی برخلاف بازیهای pay to play، مانند بازیهای شوتری که از لوتباکسها استفاده میکنند، است. ما با این بازی مخاطبان را به دنیای عنوان اصلی برده و تجربهای مجدد از بخش داستانی را ارائه میدهیم و خبری از خریدهای درون برنامهای و موارد مشابه نخواهد بود. طبیعتا برخی عناوین نیاز به بازسازی یا بازگشت به هر صورتی ندارند. این مسئله به معنای واقعی کلمه به بازی مورد بحث بستگی دارد. برخی آثار هیچ سودی از گرافیک بهتر یا گیمپلی مدرنتر نمیبرند، چرا که به آن صورت که در ابتدا خلق شدهاند، مفهوم پیدا میکنند. اما برخی از بازیها نیاز به تغییرات دارند.
زوران روسو، مسئول بازاریابی کمپانی Deep Silver که مسئولیت انتشار بازی مورد انتظار Shenmue 3 را بر عهده دارد در این مورد میگوید:
دلیلی وجود دارد که همچنان عناوین جدیدی از فیلمهای ترمیناتور میبینیم و مخاطبان همچنان برای دیدن جدیدترین قسمت از سری فیلمهای Star Wars صف میکشند. من فکر میکنم که فرنچایزهای بزرگ به دلیلی بزرگ هستند و بازی Shenmue بدون شک یکی از این فرنچایزهاست که طرفداران فراوانی دارد. دیدن این که مخاطبان مسن از شنیدن خبر انتشار قسمت جدیدی از این سری خوشحال میشوند، مدرکی محکم دال بر این موضوع است که افراد زیادی منتظر این اثر بودهاند و من فکر میکنم که این دلیل خوبی برای بازگشت آن به زندگی بوده است.
او به هیچ وجه اشتباه نمیکند. بازی Shenmue 3 یکی از بزرگترین و گرانترین عناوین Kickstarter بود که پس از تاخیرهای فراوانی در ماه نوامبر جاری عرضه خواهد شد.