Activision چند ماه پیش اقدام به معرفی آخرین نسخه از سری محبوب Call of Duty با عنوان Modern Warfare کرد و بر اساس ادعای توسعه دهندگان، قرار است Call of Duty: Modern Warfare واقع گرایانهترین بازی این سری در طول تاریخ بازیهای ویدیویی باشد. بعد از چهار ساعت تجربهی کاربری بخش Multiplayer بازی Modern Warfare، باید اعتراف کرد که این بازی در مسیر تصاحب درخشش و افتخار نسخهی سال ۲۰۰۷ خود قرار داشته اما به نظر میرسد که جنبهی واقع گرایانهی آن، در میان هرج و مرج و آشفتگی درگیریهای تن به تن و همیشگی سری Call of Duty گم شده است.
در طول زمان تجربهی ما از گیم پلی بازی Call of Duty: Modern Warfare از پنج مود مختلف بازی در کنار حالتهای متنوعی از تعداد بازیکنها را استفاده کردیم. مودهای کلاسیکی مانند Team Deathmatch و Headquarters and Domination همچنان به همان شکل سابق در بازی حضور دارند و با این که همچنان جزء جذابترین و درگیرکنندهترین حالتهای بازی هستند، چیز جدیدی در آنها به چشم نمیخورد. مودهای جدید Gunfight و Cyber Attack، جایی هستند که Modern Warfare در آن میدرخشد.
در حالت Gunfight، شما به همراه یک هم تیمی دیگر، در مقابل تیم دو نفرهی حریف قرار میگیرید. در این حالت، حق انتخاب تجهیزات و سلاحهای همراه، به بازیکن داده نمیشود و به جای آن، هر دو تیم، در ابتدای راند، سلاحها و لوازم یکسانی را دریافت میکنند. این ویژگی، موجب بر قراری عدالت و ایجاد توازن میان امکانات دو تیم شده و برتری در مسابقه را منوط به قابلیتها و مهارتهای بازیکنان میکند. تجربهی کاربری این حالت، بسیار سریع، هیجان انگیز، درگیرکننده و استراتژیک است به طوری که Gunfight را به مود مورد علاقهی ما در بازی Call of Duty: Modern Warfare تبدیل میکند.
Cyber Attack اساساً مأموریتی برای کشف و نابودی تجهیزات دشمن است. دو گروه شش نفره در این مود مقابل هم قرار میگیرند و تیمی که آخرین بازیکن باقی مانده در نقشه را داشته باشد، برندهی راند خواهد بود. برای پیروزی در این مسابقه دو گزینه در اختیار اعضای تیم قرار گرفته است. کشتن تمامی اعضای گروه دشمن؛ نصب یا خنثی سازی یک بمب در نقشهی بازی.
این مود برای گروههای بزرگتری که علاقه مند به تجربهی حالت استراتژیکتری از Team Deathmatch هستند، کاملاً مناسب خواهد بود.
حالتهای پنج گانهی گیم پلی بازی Call of Duty: Modern Warfare در کنار سبک طراحی جدید نقشههای این بازی، تجربهی لذت بخش و جذابی را به کاربر منتقل میکنند. در سالهای گذشته، همواره شاهد سبک سنتی Three-Lane در طراحی نقشههای سری Call of Duty بودیم. بر اساس این روش، بازیکنان حاضر در نقشه، بر اساس ساز و کار بازی، نهایتاً به سه مسیر فرضی و از پیش تعیین شده وارد شده و به سمت هدف، هدایت میشدند. حالا در Modern Warfare، اعضای گروه برای تصاحب یک موقعیت استراتژیک با هم رقابت میکنند تا از طریق آن، تسلط و کنترل بیشتری بر سرنوشت جنگ داشته باشند. این سبک از بازی، پیش تر در بازیهایی مانند Doom و Halo مشاهده شده است. این مودها و نقشهها، بدون حس نوستالژیکی که از بازی Call of Duty: Modern Warfare احساس میشود، نمیتوانستند لذت و جذابیت کنونی خود را به کاربر القا کنند.
همانطور انتظار میرفت، گیم پلی این بازی نیز مانند Black Ops 4 به سبک پیاده نظام و جنگهای کلاسیک ساخته شده و خبری از جت پکها، پرشهای بلند و راه رفتن بر روی دیوار نیست و بر اساس اطلاعات بدست آمده، فعلاً شاهد بازگشت این حرکات و ویژگیهای پیشرفته در سری Call of Duty نخواهیم بود.
اما آنچه که دربارهی Modern Warfare دور از انتظار بود، تفاوتهای چشمگیر رابط کاربری این سبک در مقایسه با بازی سال گذشتهی Call of Duty است. حرکات و عکس العملهای واقعگرایانهی سلاحهای بازی، کاهش زمان TTK (متوسط زمان مورد نیاز برای کشتن شدن کاراکتر بازی)، حذف قابلیتهای ویژه و حرکات پیشرفته و ابرقهرمانی (مانند پرشها بلند و…) از جملهی این تغییرات هستند. به طور خلاصه میتوان احساسی که از بازی Modern Warfare برداشت میشود را به شکل یک سرباز مدرن متصور شد که برای حضور در خط مقدم میدان نبرد آموزش دیده است.
این اقدامات، به منظور دستیابی به هدف واقع گرایی در بازی و از طریق روشهای متعددی در Modern Warfare گنجانده شده است. و این موضوع، دقیقاً همان رمز موفقیت Modern Warfare در سال ۲۰۰۷ بوده است.
البته این موضوع که تجربهی کاربری این بازی تا چه حد به واقعیت نزدیک است جای بحث دارد.( البته توسط افرادی که واقعاً حضور در صحنهی جنگ را تجربه کرده باشند نه یک جوان ۲۳ ساله مثل من که تمامی تجربهی او از جنگ، به یک تلوزیون و یک دستهی بازی محدود میشود)
عکس العمل و حرکات سلاحها در Call of Duty: Modern Warfare تا حد امکان به واقعیت نزدیک شده است. در زمان شلیک گلوله، لگد اسلحه به طرز واقع گرایانهای به کاراکتر وارد شده و سر و بدن او را به سمت عقب پرتاب میکند. تفاوت حس منتقل شده از شلیک با یک سلاح جنگی در این بازی کاملاً محسوس است و مطمئناً در زمان دسترسی به بازی، این موضوع را تأیید خواهید کرد.
صداها و افکتهای صوتی بازی Modern Warfare در یک کلام فوق العادهاند. در واقع طراحی افکتهای صوتی این بازی، یکی از برجسته ترین ویژگیهای مثبت آن است. فیزیک طراحی حرکات فشنگها نسبت به قبل پیشرفت زیادی داشته و در حقیقت، مسیر پرتابهی تک تک فشنگها و پوکههای بازی، به دقت طراحی و شبیه سازی شدهاست. فشنگهای ضعیفتر و کالیبر پایینتر نمیتوانند در هر سطحی نفوذ کنند. صدای برخورد گلوله به سطوح مختلف کاملاً متمایز طراحی شده و میزان تخریب و خراشی که کالیبرهای مختلف در سطوح فلزی، چوبی و سنگی ایجاد میکنند قابل تشخیص است.
یکی دیگر از مودهای جدید بازی، Realism نام دارد. این حالت، بیش از سایر مودها بیانگر پیشرفت Call of Duty: Modern Warfare در بحث واقع گرایی خواهد بود. برخی از نقشههای بازی را میتوان در ساعات شب تجربه کرد و این مود، یکی از مواردی است که در شب، درخششی دوچندانی دارد. در این حالت میتوان از عینکهای دید در شب استفاده کرد که هدفگیری دقیق در بازی را به یک چالش جدی تبدیل میکنند. با استفاده از این عینکها، لیزر نشانه روی سلاحها با وضوح بیشتری دیده میشوند. در واقع این لیزرها، نقش بسیار مهم و استراتژیکی را در ساعات شب و مناطق تاریکی مانند غارها ایفا میکنند. آنها علاوه بر مزیتی که در نشانه روی و تشخیص موقعیت دقیق دشمن دارند، میتوانند با لو دادن محل قرارگیری شما، بسیار خطرناک نیز باشند. از این رو، بهتر است تنها در لحظهای که آمادهی شلیک هستید، از نشانهی لیزری استفاده کنید.
مود Realism به ادعای سازندگان بازی، دشوارترین حالت ساخته شده در تاریخ سری Call of Duty است. در این حالت، خبری از HUD یا اطلاعات نمایش داده شده بر روی صفحه نمایش، از قبیل قطب نما، مهمات، سطح سلامتی و … نخواهد بود. هیچ نشانگری برای تشخیص جهت شلیک گلوله وجود ندارد. و زمانی که تیر شما به هدف برخورد میکند، نمیتوان از کشته شدن نیروی دشمن اطمینان حاصل کرد. مهمتر از همه، عدم امکان درمان و بازیابی جان از دست رفته در این حالت است که تجربهی آن را چالش بر انگیزتر میسازد. مهارت و اعتماد به نفس در مود Realism حرف اول را میزند و میتوان آن را به جرأت سختترین حالت موجود در بازیهای Call of Duty نام گذاری کرد.
در نهایت باید گفت، تمامی جزئیاتی که از پیشرفت بازی در بحث واقع گرایی خدمت شما ارائه شد، در سبک آشفته و پر هرج و مرج Multiplayer گم میشود. در واقع، تلاش سازندگان در نزدیک کردن گیم پلی بازی به واقعیت غیر قابل انکار و چشم پوشی است اما وقتی که مشغول بازی Call of Duty: Modern Warfare میشوید، چنان درگیر استرس، هیجان سبک Multiplayer، حرکات دائمی در نقاط مختلف نقشه و پرتاب نارنجک و شلیک به هر سمت که احساس میکنید نیروی دشمن در آن قرار گرفته میشوید، که بعد از چند دقیقه کاملاً پیشرفتها و تفاوتهای گرافیکی و واقع گرایانهی بازی از یادتان رفته و تمام توجه شما معطوف به موفقیت در مسابقه میشود.
این موضع، به هیچ عنوان ایراد گرفتن به طراحی گرافیکی و یا گیم پلی بازی Call of Duty: Modern Warfare محسوب نمیشود. در واقع منظور ما این است که هنگام درگیر شدن با گیم پلی Multiplayer بازی، بازیکن، اساساً تمامی زحماتی که برای پیشرفت رابط کاربری بازی به عمل آمده را فراموش میکند و آشفتگی و هرج و مرج اتفاقات بازی، توجه او را کاملاً از این مسائل منحرف میسازد.
خوشبختانه گیم پلی لحظه به لحظه و هیجان انگیز Modern Warfare کاملاً با نام و هدف بازی همخوانی دارد. ترکیب رئالیسم و جنگ مدرن، با حذف ویژگیهای اضافی و ابرقهرمانانه از این بازی، خروجی بسیار مطلوبی داشته و موفقیت بازی را همچون نسخهی ۲۰۰۷ آن، تضمین میکند. تغییرات این بازی در مقایسه با Black Ops 4 در سال گذشته کاملاً برجسته و قابل مشاهده است اما فلسفهی بازیهای Call of Duty همچنان در تار و پود آن دیده میشود و اگر از طرفداران سبک Multiplayer هستید، این بازی ساعات خوشی را برای شما رقم خواهد زد.
برای کسب اطلاعات جامع دربارهی جزئیات و تغییرات گیم پلی و گرافیک بازی Call of Duty: Modern Warfare میتوانید از لینک زیر استفاده کنید.