کمپانی استاربریز (Starbreeze Studios) و استودیو آدرساید اینترنتیمنت (Otherside Entertainment) اولین اطلاعات و طرحهای مفهمومی بازی System Shock 3 را منتشر کردند.
استودیو آدرساید اینترتیمنت توسعه بازی System Shock 3 را با هدایت وارن اسپکتور (Warren Spector)، خالق مجموعه System Shock و Deus Ex درحالی پیش گرفته است که ایشان پس از ۲۳ سال غیب، دوباره به جمع سازندگان سری System Shock بازگشته و درمصاحبه با وبسایت Polygon، وی از سادهبودن پذیرش پیشنهاد تیم سازنده برای همکاری با ایشان، صحبت کرد:
من بازی System Shock را مفختر بودم در جایگاه سازنده، خلق کنم و در ادامه، باوجود عدم حضور دوباره در این نقش برای نسخه دوم، توانستم در نقش یک گیمر بازی System Shock 2 را انجام دهم. بدین ترتیب بنده را میتوان فردی کاملا آشنا به دنیای System Shock به حساب آورد. از سوی دیگر، وجود پایان ساختگی و مصنوعی بازیهای گذشته سری مذکور، بنده را بیش از پیش علاقمند به انجام پروژهای بهتر از گذشته کرد. درکنار تمامی این موارد، وجود SHODAN، شخصیت هوشمصنوعی معروف سری System Shock را میبایست دلیل دیگر بنده در بازگشت به تیم توسعه بازی دانست.
شایان ذکر است، مبحث هوشمصنوعی در سالهای اخیر نسبت به سالهای دوران دهه ۹۰ میلادی بنا به پیشرفتها و بسیاری عوامل، دیگر همانند گذشته مخاطبان را تحت تاثیر نمیگذارد و امروزه بواسطه بازیهایی چون BioShock و Prey، ژانر نمونه بازیهایی با چنین رویکردی به سمت جریانات دیگر حرکت کرده و مخاطبان بیشتری را با خود همراه کرده اند. بدین شکل، یکی از بزرگترین نکات جذاب سری System Shock بسیار کمتر از گذشته مورد استقبال هواداران قرار میگیرد. با این حال، اسپکتر به عاری نبودن طرح ساختاری بازی System Shock 3 از شباهت به طرح دیگر سازندگان اشاره دارد:
به نظر من وجود بازیهایی با سیستم هوشمصنوعی واقعیتر در صنعت کنونی، اتفاقی بسیار خوب است. براساس چیزی که من تاکنون از نسخه جدید بازی Prey مشاهده کردم، شباهتهای زیادی با پروژه دردست ساخت ما وجود دارد. اما با این حال، من میتوانم به کارهای متفاتی که ما در حال انجامش هستیم نسبت به تیم سازنده Prey و البته، کارهای متفاوتی که آنها انجام دادهاند اشاره داشته باشم. من بدون شک انتظار برخورد با افراد سردرگم در این رابطه را خواهم داشت.
بازی System Shock 3 باوجود معرفی در دسامبر سال ۲۰۱۵، تاکنون روند ساخت خود را شروع نکرده است. همچنین سازندگان هنوز تاریخ انتشار تقریبی بازی را مشخص نکرده و برطبق صحبتهای اسکپتر درطول همایش تصویری کمپانی استاربریز، حتی مراحل پیش تولید بازی هم شروع نشده است.
در انتها ضمن مشاهده تصاویر مفهومی بازی، باید به وعده سازندگان در انتشار بازی برای پلتفرمهای کنسول (همچنان نامشخص) و پیسی اشاره کرد.