این روزها ایران با مشکلات زیادی دست و پنجه نرم میکند و شروع به کار یک صنعت جدید در آن واقعا کار سختی است. از محدودیتهای بینالمللی شدید، تا حمایت پر فراز و نشیب داخلیها؛ بازیسازی در ایران چالش خیلی بزرگی به حساب میآمد. بازیهای خوب زیادی نادیده گرفته شدند و البته، گهگداری افتخارآفرینیهای بعضی از همین بازیها در جوامع بینالمللی نشان میداد که بازیسازهای هنرمند ایرانی، قطعا لیاقت حضور در صحنههای بینالمللی را دارند. با این وجود گیمرها/بازیسازهای ایرانی دست روی دست نگذاشتند و بازیهای بیشتری ساختند. هرکدام روی دست دیگری بلند میشدند و رفته رفته بازار رقابت بین استدیوهای مختلف داغتر میشد. طبق گزارش لنداسکیپ در سال 97، در ایران 28 میلیون گیمر (با نرخ جمعیتی 81 میلیون نفر) وجود دارد و میانگین سنی 19 سال، جمعیت آنها را تشکیل میدهد. 88% آنها با موبایل بازی میکنند، 25% با کامپیوترهای شخصی و 18% با کنسولها. طبق این آمار، بازیبازهای ایرانی جامعه بزرگی نسبت به جمعت کل کشور ساختهاند و به طور کلی در سال 2017 ارزش صنعت گیم ایران 289 میلیون دلار برآورد شده بود. این جامعه بزرگ، بازار عرضه و تقاضای گستردهای را تشکیل داد و در نتیجه بازیسازهای ایرانی هم روز به روز فرصتهای بیشتر و بهتری در بازار داخلی و همچنین عرصههای جهانی بهدست آوردند.
حالا بیایید به روزهای اخیر صنعت گیم ایران ورق برگردیم. اولین شرکتهای بزرگ و خصوصی وارد کار شدهاند و چشمانداز خوبی از حرفهای شدن این عرصه نشانمان میدهند. هرساله شاهد رویدادهای مختلفی هستیم که طی آنها بازیسازهای داخلی، ناشران بینالمللی و همچنین خبرنگاران و گیمرها دور هم جمع میشوند و پروسه پیشرفت این صنعت مستقل داخلی را رقم میزنند. فرصتهای شغلی بسیاری ایجاد شده و حالا بازیسازهای مستقل داخلی علاوه بر کار کردن با استدیوهای خارجی، گزینههای همکاری با استدیوهای موفق داخلی را هم مورد بررسی قرار میدهند. یکی از رویدادهای مهم و تاثیرگذار اخیر، کنفرانس شرکت سورنا گیمز بود که چشمانداز بسیار خوبی را از آینده صنعت گیم ایران به نمایش گذاشت. بازیسازها و خبرنگاران گرد هم آمدند و استدیوهای مختلف، بازیهای جدیدشان را معرفی کردند. شرکت سورنا گیمز که با تولید و انتشار بازی بسیار موفق زولا، در عرصههای جهانی و بهویژه منطقه حسابی شناخته شد، فرصت بسیار خوبی را فراهم کرد تا تعدادی از استدیوهای خلاق و صاحب نام داخلی، بازیهای جدید خود را معرفی کنند و در ادامه نگاهی ویژه خواهیم داشت به بازیهای معرفی شده در طول کنفرانس شرکت سورنا گیمز.
کنفرانس با ادای احترامی احساسی و خاطرهساز به بازیهای پرافتخار سال قبل شروع شد. بازیهای مستقل و حماسهسازی که حسابی در صحنههای بینالمللی خوش درخشیدند و به یکی از محصولات پرافتخار و ارزشمند سالهای اخیر صنعت گیم ایران تبدیل شدند. از مهمترین این بازیهای محبوب و موفق میتوان به بازیهای Children of Morta، The Sojourn و Linn: Path of Orchards اشاره کرد که پرچمدار بازیهای ایرانی در سالهای اخیر به حساب میآیند. اولین بازی به نمایش درآمده برروی صفحه نمایش کنفرانس، بازی جدید استدیوی RSK Entertainments بود. استدیویی که از سال 1387 در شهر کاشان تاسیس شد و با انتشار بازی قتل در کوچههای طهران 1312 توانست خود را به جامعه گیمرهای داخلی معرفی کند. سپس کار خود را با توسعه و انتشار بازیهای بیشتر و متفاوتتری مثل علیمردان خان، گربه قجری، صدای فراموش شده و خیلی دیگر از بازیهای متنوع، ادامه دادند و حالا به یکی از پرکارترین و موفقترین استدیوهای بازیسازی ایرانی تبدیل شدهاند. این استدیو طی دقایق ابتدایی کنفرانس سورنا گیمز، بازی جدیدش را تحت عنوان پترا: افسانه نگهبانان سرنوشت (Petra: Legend of Fate Guardians) معرفی کرد. این بازی که در سبک اکشن و هکانداسلش در دست توسعه قرار دارد، روایتی افسانهای از نبرد همیشگی خیر و شر را به تصویر کشیده است. شخصیت اصلی بازی که نضر نام دارد، طی یک سفر حماسی در جهانی پر شده از اهریمن، سعی در شکست دادن شیاطین و نمایندگان اهریمن دارد تا قدرت را به اهورامزدا بازگرداند و خیر را برنده نبرد مبارزه با شر سازد. یک سال از شروع پروسه ساخت بازی میگذرد و یک بازی کاملا مستقل به حساب میآید. ظاهرا تا انتشار بازی فاصله زیادی داریم و در طول سال آینده اطلاعات بیشتری از این بازی و روند گیمپلی آن منتشر خواهند شد.
سپس نوبت به بازی What Happened رسید. بازی ادونچر ترسناکی که داستانش را در یک دنیای آخرالزمانی تعریف میکند و هماکنون در استدیوی Genius Slackers روند توسعه خودش را پشت سر میگذارد و میتوانید برای آشنایی بیشتر با آن، به این مطلب مراجعه کنید. داستان بازی برخلاف ظاهر کلیاش، رابطهای مستقیم با عواطف انسانی دارد و یک روایت بسیار انسانی و عمیق خواهید داشت. مدیر فنی پروژه، بازی What Happened را یک دستاورد فنی خطاب میکند و قول مراحلی را میدهد که از پیش بارگذاری شدهاند و نیازی به یک صفحه لودینگ مجزا برای بارگذاری محیطهای مختلف نخواهند داشت. طراحی شخصیتها و محیط عجیب و غریب بازی، همگی نشات گرفته از ذهن خلاق تیم سازندهاند و محتوای درون ذهن وهمآلود و سایکوپث شخصیت اصلی بازی را نمایش میدهند. روند اتفاقات و رخدادهای داستانی به گونهای رقم میخورند که نمیدانیم چه اتفاقی در حال افتادن است و روایات حالتی روانشناختانه دارند. دلیلی که این بازی را What Happened نامگذاری کردند. نسخه کامپیوترهای شخصی بازی در تابستان سال 2020 و نسخه کنسولی آن با کمی تاخیر پس از آن، منتشر خواهد شد. در ادامه کنفرانس دقایقی به بازی زولا اختصاص یافت و شاهد اعلام آمار و ارقام حیرتانگیزی در رابطه با دستاوردهای بازی و همچنین رونمایی از نسخه موبایل و بخش بتل رویال نیز بودیم.
ورود بازیهای ایرانی به سبک بتل رویال، تنها مختص به رونمایی از بخش بتل رویال بازی زولا نبود و در ادامه، بازی جدید و جاهطلبانه Desolation Point معرفی شد. البته تیزر به نمایش گذاشته شده از بازی، بسیار کوتاه بود و تنها به رونمایی از لوگوی بازی معطوف میشد. اما اطلاعات هرچند مختصری که از بازی ارائه شد، چشمانداز بسیار خوبی را از این بازی آنلاین چند نفره به ما نشان داد. بازی از حیث فنی، بازیهای ایرانی را وارد سطوح گستردهتری میکند و از طرفی هم در عرصه بازیهای بتل رویال، حرفهای جدیدی برای گفتن خواهد داشت. این بازی به طور کاملا مستقل عرضه خواهد شد و برروی استیم قرار نخواهد گرفت. رابطهای کاربری و سیستم پروفایلها، پارتیها و مچمیکینگها، تماما در قالب سیستمهای اختصاصی بازی در دسترس قرار خواهند گرفت. بازی Desolation Point دورنمای اقتصادی بزرگی را برای خود در نظر گرفته است و عرضه گسترده جهانی را در برنامه کار خود دارد. کارگردان هنری بازی، بزرگی بازی را اینگونه توصیف میکند که حتی مطمئن نبودهاند بتوانند از پس ساخت آن بر بیایند یا نه! بازی همانند دیگر عناوین مستقل مطرح داخلی، برای ساخت خود از موتور گرافیکی Unreal Engine 4 استفاده میکند. سیستم شخصیسازی و تنوع سلاحها هم از تنوع بسیار بالایی برخوردار خواهد بود و پلیرهای بازی قطعا از آن راضی خواهند بود. بازی Desolation Point قطعا در صنعت بازیسازی ایران، یک نقطه عطف بزرگ دیگر خواهد بود و مارکتینگ جهانی بازیسازان داخلی را به سطوح گستردهتری وارد خواهد کرد. همچنین برنامههای ویژهای هم برای برگذاری رویدادهای مسابقهای و داغ کردن بازار رقابت در این مسابقهها به روشهای مختلف (نظیر نمونههای خارجی مسابقات ورزش الکترونیکی) در دستور کار خود دارند.
اولین دوره کنفرانس شرکت سورنا گیمز در سینما آستارا، با هدف آشنایی اعضای مختلف صنعت بازیسازی داخلی و ایجاد اتحاد در میان آنها برگذار شد و توجه ویژهای هم روی رسانهها و خبرگذاریهای داخلی داشت که به عنوان عضوی جدانشدنی از صنعت بازیسازی، سالهاست فعالیت گسترده خود را پیش میبرند. استراتژی و برنامههای آینده شرکت سورنا گیمز، رونمایی از بازیهای جدید استدیوهایی که در سالهای اخیر صنعت بازیسازی ایران را به جهان معرفی کردهاند و صحبت درباره موفقیتهای بازیسازان داخلی در سالهای اخیر، کنفرانس سورنا گیمز را به یک قاب زیبا و امیدبخش از آینده روشن صنعت گیم ایران تبدیل میکند. رویدادی که در آینده در سطوح بزرگتر شاهد نمونههای مشابه آن خواهیم بود و پیش از هر جنبه تبلیغاتی و رسانهای دیگری، هدف والاتری را دنبال میکنند و آن هم ایجاد وحدت در میان فعالان گیمینگ ایرانی است و همین مهم، شرط اصلی درخششهای فرامرزی و جهانی بازیهای ایرانی است و نباید از اهمیت آن چشمپوشی کرد.