رسمی شد؛ کنسول نسل بعدی Sony رسماً با نام پلی استیشن 5 منتشر معرفی خواهد شد. PS5 در اواخر سال ۲۰۲۰ رونمایی شده و بنابر اطلاعات منتشر شده، کنترلرهای این کنسول پیشرفت بسیار زیادی را نسبت به Dual Shock 4 به خود خواهند دید. حافظهی ذخیره سازی بسیار سریع این کنسول قرار است تأثیر زیادی را بر تجربهی کاربری بازیها بگذارد. این موارد، آخرین اطلاعاتی بودند که به صورت انحصاری از سوی Wired منتشر شدند. اما اطلاعات ریز و درشتی که طی هفتهها و ماههای اخیر در این باره منتشر شده است، با وجود این که هنوز جنبههای بسیار زیادی از این دستگاه را در هالهای از ابهام نگه میدارد، سرنخهای ارزشمندی را از سیستم و مشخصات PlayStation 5 در اختیار ما قرار میدهد. با تمرکز بر روی جزئیاتی که تا کنون به دست ما رسیده، به گنجینههای مخفی و ارزشمندی در لایههای زیرین آنها دست پیدا میکنیم.
حالا کمی بیشتر از قطعات و سخت افزار مورد استفاده در کنسول جدید Sony میدانیم؛ یکی از قابل استنادترین اطلاعاتی که در این زمینه به دست ما رسیده، به کنترلرهای PlayStation 5 مربوط میشود. بر اساس آخرین اخبار، این کنترلرها از نظر ظاهری شباهت زیادی به Dual Shock 4، کنترلر کنونی کنسول PS4 خواهند داشت. یکی از تفاوتهای این دسته با نسل قبلی خود، وجود یک سوراخ اضافی روی بدنهی آن است که بنا بر تحلیل Peter Rubin، نویسندهی وبسایت Wired به نظر میرسد که این حفره به میکروفن جدیدی که در کنترلر PS5 تعبیه خواهد شد، مربوط میشود. به اعتقاد Rubin ممکن است کنسول جدید پلی استیشن به نوعی دستیار صوتی شبیه به سیری در دستگاههای Apple مجهز شود. البته Mark Cerny این ادعا را تکذیب کرد اما تعبیه میکروفن در کنترلر PS5 میتواند به ارتباط بیشتر با بازی منجر شده و اتفاقات هیجان انگیزی را به دنبال داشته باشد.
مطالب مرتبط: پتنت جدید SONY از احتمال حضور یک دستیار صوتی مانند SIRI روی PS5 خبر میدهد
این تغییرات میتوانند نحوهی ارتباط گیری کاربران با بازیها را متحول کنند. به خصوص بعد از سنسورها و قطعات HD و دقیقی که در کنترلرهای Joy-Con کنسول Switch استفاده شده و بازخوردهای مثبتی را به همراه داشتهاند. بعد از این موارد، به تغییرات گستردهی تریگرها یا کلیدهای پشتیِ دستههای Dual Shock میرسیم. نسل جدید کنترلرهای پلی استیشن، کلیدهای تریگر حساس به فشار و با سطوح مختلفی از مقاوت را عرضه خواهند کرد. عملکرد این کلیدها نسبت به گذشته تغییرات زیادی را به خود خواهند دید و بازیسازان نیز از قابلیت این کلیدها برای بهبود تجربهی کاربری بازیهای خود استفاده خواهند کرد. این موارد همگی جالب به نظر میرسند اما یکی از تغییرات مهم Dual Shock های جدید، استفاده از پورتهای USB-C برای شارژ کردن و استفادهی سیمی از آنها است. ضمناً ظرفیت باتری و عمر کاربری این دستهها نیز بهبود قابل توجهی را به خود خواهند دید. در پی این تغییرات، وزن کلی دستهها به همراه باتری کمی بیشتر از Dual Shock 4 خواهد بود اما همچنان دستههای سونی سبکتر از کنترلرهای Xbox خواهند بود.
از جالبترین امکانات سخت افزاری کنسولهای PS5 میتوان به تکنولوژی جدید Ray-tracing یا اصطلاح «رهگیری پرتو» اشاره کرد. هستهی گرافیکی کنسولهای نسل بعد Sony قرار است به بهترین شکل ممکن این امکان را برای بازیهای نسل جدید فراهم کنند. Laura Miele از مقامات ارشد استودیوی EA با ارائهی مثالی به تبیین چگونگی اعمال این تکنیک در بازیها و تأثیر گستردهای که بر گرافیت بازیهای جدید خواهند گذاشت، میپردازد. با برخورداری از Ray-Tracing، نورپردازی و نحوهی نمایش سایهها در کنار عامل ambient occlusion به واقعگرایانهتر شدن هر چه بیشتر گرافیک بازیهای ویدیویی منجر میشود. ما قبلاً هم در برخی از کارت گرافیکهای Nvidia RTX شاهد استفاده از این تکنیک در برخی از بازیهای پلتفورم PC بوده ایم اما به عنوان اولین قدم به سوی استفاده از تکنولوژی Ray-Tracing در کنسولهای بازی، احتمالاً این اقدام در مراحل اولیهی خود، به پای نحوهی اجرای بازیهایی مانند Control در PC نخواهد رسید اما رفته رفته شاهد استفادهی بیشتر از این فناوری و شکوفایی جنبههای جدیدتری از آن در کنسولهای بازی خواهیم بود.
در حال حاضر، با نگاه به نحوهی اجرای بازی Shadow of the Tomb Raider در نسخهی RTX این بازی، میتوان به تغییراتی که بعد از استفاده از این تکنولوژی در بازیها ایجاد میشود، پی برد.
مطالب مرتبط: SONY تاریخ عرضه کنسول PS5 را به همراه اطلاعات جدیدی از این کنسول منتشر کرد
نکته جالبی که دربارهی اطلاعات منتشر شده از این کنسول وجود دارد، این است که Sony هنوز هم اطلاعات چندانی را از CPU و GPU پلی استیشن ۵ منتشر نکرده است (البته ۸ هستهای و ۱۶ رشتهای بودن آنها، تأیید شده است) و با این حال، بیشتر تمرکز اخبار، روی حافظههای SSD و اهمیت استفاده از آنها در این کنسول معطوف شده است. به اعتقاد Sony، عملکرد PS5 با استفاده از این SSD ها از هر کامپیوتر گیمینگ در سطح خود سریعتر خواهد بود. البته در این زمینه هم اطلاعاتی از این ماژولهای ذخیره سازی اطلاعات بر روی برد پلی استیشن منتشر نشده است.
در بحث برتریها و بهبود عملکرد PS5 نسبت به نسل قبل، میتوان به افزایش قابل توجه سرعت اجرا و لودینگ بازیها و بهبود بازده و راندمان سخت افزاری PS5 (به خصوص با حذف مجازی زمان پویش یا Seek-Time در درایوهای SSD و عدم نیاز به بازنویسی دادهها بر روی درایوهای قدیمی) اشاره کرد. Marco Thrush، رئیس Bluepoint دربارهی سرعت بسیار بالای دستیابی به دادهها در فریکشنهای داخل بازی توضیحات مهمی را ارائه میکند. بر اساس تغییرات ساختاری در نحوهی برداشت اطلاعات از حافظهی SSD در کنسول PS5، بسیاری از مراحلی که موجب کند شدن فرایند استریم دیتا میشوند، حذف شدهاند.(دقیقاً کاری که Microsoft در تیزر Scarlett به نمایش میگذارد.)
در واقع، ارتقاء حافظهی ذخیره سازی کنسول PS5 به درایوهای SSD از جهات مختلفی اهمیت دارد. این برتریها نه تنها به سرعت و کاهش زمان لودینگ بازیها، بلکه به فضای ذخیره سازی اطلاعات در حافظهی مجازی مربوط میشوند. حتی مایکروسافت در تریلر Scarlett خود به استفاده از یک حافظهی مجزای SSD به عنوان virtual RAM را رام مجازی اشاره میکند. این امر میتواند بهبود عملکرد سخت افزاری کنسولهای نسل بعد را به طور کلی متحول کند. جزئیات بیشتر، تنوع بیشتر و جهانهای بزرگتر و غنیتری در پیش رو قرار دارند. حالا دیگر هیچ مانعی پیش روی بازی سازان قرار ندارد.
با این حال، بازیها روز به روز بزرگتر و سنگینتر میشوند و حافظههای SSD نیز منابع محدودی محسوب میشوند؛ از این رو، Sony به سیستم جدیدی از مدیریت حافظه اشاره میکند که به نظر میرسد همچون سیستم intelligent delivery در کنسولهای Xbox، با ایدهی متحول کننده و بزرگی مواجه هستیم. بر این اساس، میتوان با نصب کردن تنها بخشی از بازی که به آن نیاز داریم، با فضای محدود SSD کنار آمد. به عنوان یک مثال ساده میتوان به حذف بخش تک نفره یا Campaign اصلی بازی، بعد از به اتمام رساند مأموریت اصلی آن اشاره کرد. بعد از این کار همچنان میتوانید به بخش مولتی پلیر بازی دسترسی داشته باشید. امکان حذف بخشی از فایلهای نصبی بازی، و دسترسی به سایر بخشها، سیستمی کارآمد و انقلابی در مدیریت حافظهی سخت افزاری کنسولهای بازی خواهد بود.
این ویژگی میتواند به طور کلی موجب کنار رفتن امکان افزایش و ارتقاء حافظهی داخلی کنسولها در PS5 و طبیعتاً Xbox Scarlett شود. در ضمن از آنجایی که هاردهای اکسترنال و پورت USB توانایی و پهنای باند کافی برای تطابق با سرعت حافظهی SSD را ندارند، احتمالاً دیگر تنها به عنوان محلی برای بک آپ گرفتن و نگه داری بازیها مطرح باشند. Sony دربارهی حجم درایوهای SSD کنسول PS5 صحبتی نکرده اما برای تطبیق با بازیهای Blu-ray و سنگینی که معمولاً در دیسکهای ۱۰۰ گیگابایتی عرضه میشوند، باید حداقل دو برابر حجم استاندارد این دیسکها فضا داشته باشد.
با به میان آمدن موضوع intelligent delivery، مشخص میشود که Sony در کنار مزیتها و اتفاقات مثبتی که با ورود حافظههای SSD به کنسولهای خود میافتد، از محدودیتهایی که این درایوها با خود میآورند، آگاه است. امیدواریم که در آینده راه حل مناسبی برای حل این مشکل ارائه شود. چرا که همین الان هم بحث حافظه و IO از مشکلاتی است که کنسولهای نسل هشتم از آنها رنج میبرند اما حداقل، الان میتوان از هاردهای اکسترنال به عنوان راهی برای دور زدن این محدودیتها استفاده کرد. با شرایطی که Sony و Microsoft در پیش گرفتهاند، به نظر میرسد که در نسل بعدی کنسولها، این موضوع بیش از پیش چالش برانگیز باشد.
مطالب مرتبط: قدرت واقعی PS5 چقدر است؟ توسعه دهندگان دربارهی پتانسیل کنسول نسل بعد توضیح میدهند
علاوه بر نکاتی که تا به اینجای کار گفته شد، بخشهای دیگری از مقالهی Wired نیز وجود دارد که میتواند جالب توجه باشد. یکی از عجیبترین و غیر منتظرهترین مسائلی که در این مقاله به تأیید آن پرداخته میشود، پتنت غیر عادی و عجیبی است که به طراحی ظاهری کیت توسعهی کنسول Playstation 5 نسبت داده میشود. طرحهای سونی در مرحلهی توسعه همواره مورد بحث و جدل واقع میشده؛ اما تجربه نشان میدهد که این طرحها هیچوقت به شکل نهایی دستگاه شباهتی ندارند. البته توجه بیشتر به بحث خنک سازی دستگاه، میتواند یکی از جنبههای کلیدی در طراحی کنسولهای قدرتمند نسل بعد باشد.
البته شاید این تنها نظر شخصی من باشد اما امیدوارم این شکل و شمایل جدید و ایدههای خلاقانه در بحث خنک سازی حتی در صورتی که واقعی باشند نیز نهایتاً به استفاده از پردازندهها و سخت افزاری قدرتمندتر در کنسول PS5 منجر شود. در واقع آن چیزی که برای اکثر کاربران اهمیت دارد، قدرت CPU و GPU یک دستگاه و نهایتاً تجربهی کاربری بازیها در آن است و ظاهر یک کنسول در اولویتهای بعدی قرار میگیرد.
یکی دیگر از نکاتی که جا دارد در بحث انتقال حرارت و خنک سازی دستگاه به آن اشاره کنیم، عملکرد حافظههای ذخیره سازی SSD در درجه حرارت بالا است. در واقع ماژولهای solid-state بعد از این که درجه حرارت سیستم از یک حدی بالاتر میرود، دچار افت عملکرد و کاهش سرعت میشوند. لذا با این که احتمالاً طرحها و پتنتهایی که در مرحلهی توسعهی کنسول PS5 منتشر میشوند، تطابق چندانی با نسخهی نهایی آن ندارند، از این که طراحی نهایی Playstation 5 اندازهی غیرعادی و بزرگتری نسبت به PS4 داشته باشد، متعجب نمیشویم. البته در صورتی که این اندازهی بزرگ، مشکل خنک سازی و افت سرعت را حل کرده باشد.
صرف نظر از تمامی این صحبتها، امیدواریم که قابلیتهای سخت افزاری کنسول PS5 نسبت به قبل پیشرفت قابل توجهی را به خود ببیند. تصاویری که اخیرا از کنسول Project Scarlett توسط Microsoft منتشر شد، اطلاعات مبهم و گنگی را از کانفیگ سیستم این کنسول منتق میکردند در حالی که Sony همچنان هیچ اطلاعاتی را در این زمینه منتشر نکرده است. تأیید استفاده از هشت هستهی Zen 2 در اولین صحبتهای Sony از این کنسول تمامی اطلاعتی است که از CPU این دستگاه میدانیم و در بحث GPU عملاً هیچ اطلاعاتی در دسترس ما قرار ندارد.
اما موضوع کاملاً واضح و آشکار، این است که عملکرد گرافیکی کنسولهای جدید، نمیتواند با نحوهی عملکرد کنسولهای امروز مقایسه شود. سخت افزار مبتنی بر تکنولوژی Ray-tracing یکی از مسائلیست که این موضوع را تأیید میکند. علاوه بر آن، صحبتهای Laura Miele در EA و درمورد گرافیکهای قادر به اجرای دستورات deep learning یکی دیگر از مسائلی است که تفاوتهای بنیادین این سخت افزار را به نسل کنونی نشان میدهد. موضوعی که توسط Phil Spencer نیز به آن اشاره شده بود. در ضمن نباید از اصطلاح سخت افزار «سفارشی» در مورد کنسولهای نسل بعد چشم پوشی کرد. در واقع همواره میتوان از کنسولهای نسل جدید، انتظار یک اتفاق غیر منتظره را داشت.
ما هنوز هم نزدیک به یک سال با معرفی موج جدید کنسولهای بازی فاصله داریم بنابراین هنوز برای انتشار اطلاعات تکمیلی در اینباره وقت هست؛ اگر کنسولهای نسل جدید، مسیر نسل قبلی خود را دنبال کنند، باید در نیمهی دوم سال ۲۰۲۰ انتظار حضور پررنگ این کنسولها در رویدادها و نمایشگاههای بزرگ داشته باشیم. تا آن زمان، باید همچنان شاهد پوشش اخبار جزئی و اطلاعات کوچکی باشیم که به خواست خود Sony موجب جلب توجه بیشتر و دنبال کردن اخبار توسط مخاطبان میشود. به عنوان مثال میتوان به خبر آغاز فعالیت Bluepoint Games برای ساخت بازی در کنسول PS5 اشاره کرد. اگر این جزئیات کوچک و شایعاتی که توسط منابعی مانند Wired منتشر میشوند تا این حد هیجان انگیز و درگیر کننده هستند، انتظار میرود که در روز معرفی، شاهد اتفاقات شگفت انگیزی باشیم.
مطالب مرتبط: BLUEPOINTS GAMES درحال ساخت بازی برای کنسول PS5 است.
منبع: eurogamer