بزرگترین وعدهی بازی Dying Light، ارائهی تجربهای آخرالزمانی از مردگان متحرک در کنار حرکات آکروباتیک و پارکورمانند بود و استودیوی Techland توانست به خوبی به این وعده عمل کرده و تجربهای سرگرمکننده را ارائه دهد. با این حال سازندگان بازی با دومین قسمت این سری به دنبال اهداف بسیار بلندپروازانهتری هستند. آنها علاوه بر بهبود مکانیزمهای پارکور و مبارزات بهتر و روانتر، وعدهی انتخابها و عواقب سنگین آنها را نیز در بازی Dying Light 2 دادهاند. تمامی انتخابهای مخاطب در طول بازی عواقب قابل پیشبینی و و غیر قابل پیشبینی خواهند داشت و گاها منجر به تغییر دنیای بازی و مسیر داستانی آن خواهند داشت.
در واقع، بر اساس گفتههای بازیسازان استودیوی Techland، مخاطبان ممکن است بسته به انتخابهای خود در طول بازی Dying Light 2 بخش اعظمی از محتوای آن را از دست بدهند و تاثیر انتخابها تنها بر پایان بازی نخواهد بود. در دموی گیمپلی نشان داده شده در رویداد E3 2019، مخاطب باید در طول یک مرحله تصمیمهای مختلفی میگرفت. آیا شما ترجیح میدهید در کنار دوستتان بمانید یا به دنبال فردی که به او حمله کرده بروید؟ در صورت گرفتن او، آیا به حرفش گوش خواهید کرد یا او را خواهید کشت؟ این انتخابها تاثیری مستقیم بر روند مرحلهی ذکر شده و اثری بزرگتر بر داستان کلی بازی دارند.
کریس اولون، طراح داستانی بازی، در مورد تاثیر عواقب بر دنیای بازی میگوید: “این عواقب نقش مهمی در ساخت یک تجربهی جهانباز عالی دارند. ما در بازی Dying Light یک دنیای جهان باز بسیار قوی داشتیم، اما برای قسمت دوم نیاز به یک تجربهی جهانباز بینظیر داشتیم. اگر تمامی مخاطبان یک خط داستانی ثابت را تجربه کنند کلمهی جهانباز مفهوم خود را از دست خواهد داد. این سبک از طراحی به مخاطب آزادی واقعی در پیشروی در بازی و داستان آن میدهد.”
در دموی نمایش داده شده میتوانیم یکی از این عواقب را مشاهده کنیم. در ادامهی مرحلهی ذکر شده، بازیکن ترجیح میدهد دوست زخمی خود، فرنک، را رها کرده و به دنبال کسی که به او حمله کرده برود. این درگیری در حالی رخ میدهد که گروه مخاطب درگیر ماموریتی برای راضی کردن The Colonel، مردی قدرتمند که در مقری قوی ساکن است، به منظور درخواست استفاده از منابع آب فراوان او میباشد. در نتیجهی این انتخاب آیدن کالدول، شخصیت اصلی بازی، به دنبال فرد مهاجم رفته و شخصیت دیگری به زخمهای فرنک رسیدگی میکند. در اینجا فردی که در حال کنترل بازی است هشدار میدهد که هر انتخابی در بازی Dying Light 2 عواقبی را به دنبال خواهد داشت. عموم این انتخابها در لحظه و بدون مقدمه انجام میشوند و این به معنی نقش مهم غریضه در بازی است. طبق گفتهی سازندگان انتخاب خوبی در بازی وجود ندارد و مخاطب باید با عواقب آنها کنار بیاید. در واقع تمامی اتفاقات داستان بازی، ناشی از اعمال او خواهند بود.
در ادامهی مرحله سکانس تعقیب و گریز هیجانانگیزی جریان مییابد. در این سکانس مشابه با بازی Dying Light مخاطب با استفادهی فراوان از مذکور از ساختمانها و خیابانها گذر میکند. شخصیت اصلی بازی Dying Light 2 مهارتهای پارکور بسیار بیشتری نسبت به قهرمان بازی نخست دارد و این تعقیب و گریز به خوبی آنها را به نمایش میگذارد. حرکات معمولی چون سر خوردن، بالا رفتن از دیوارها و پریدن به نرمی انجام میگیرند. علاوه بر این آیدن میتواند از Ziplineها برای جا به جایی سریع در فواصل زیاد استفاده کند. او میتواند با دویدن بر سطح دیوارها به سطوح بالاتر دسترسی یافته و از زامبیها نیز به عنوان مقطع پرشهای خود استفاده کرده و حتی از آنها در هنگام فرود آمدن برای کاهش نیروی جنبشی خود استفاده کند. او حتی میتواند از درهای باز نیز بالا رود و از سوراخهای موجود در دیوارها وارد ساختمانها شود.
اگر این حرکات توجه شما را جلب نمیکند، میتوانید از ابزارهای جالبی نیز برای حرکت در بازی Dying Light 2 استفاده کنید. با رسیدن آیدن به پرشی نسبتا بلند، او از قلابی (Grappling Hook) برای انجام آن استفاده میکند. در این هنگام او فردی را که در حال تعقیبش است سوار بر کامیونی دیده و در حرکتی تماشایی با استفاده از یک پاراگلایدر خود را به سقف آن میرساند.
تماشای انجام موفقیتآمیز این حرکات توسط یک مخاطب حرفهای بسیار سرگرمکننده است، اما هدف سازندگان راضی کردن تعداد بیشتری از بازیکنان است. آنها میخواهند عمیقترین و بهترین تجربه از پارکور در یک بازی را ارائه دهند. نکتهی مهم در این کار در دسترس بودن کنترلها برای هر نوع مخاطب با هر مقدار از مهارت است. اگر شما مخاطب حرفهایتر با مهارت بیشتری باشید نیز میتوانید از قابلیتهای دشوارتر و پیچیدهتر بازی استفاده کرده و مدام سرعت حرکت خود را افزایش دهید. در حقیقت تفاوت فراوانی بین یک بازیکن مبتدی و یک مخاطب حرفهای در بازی Dying Light 2 خواهد بود.
در ادامهی دمو آیدن وارد کامیون مذکور شده و با فردی که فرنک را کشته رو در رو میشود. شما میتوانید در این هنگام این رانندهی کامیون را کشته و انتقام خون دوستتان را بگیرید یا او را زنده نگاه داشته و از او به عنوان یک گروگان استفاده کنید. در این دمو آیدن تصمیم میگیرد او را زنده بگذارد و همراه با او به مقر گروهش میرود. از آنجایی که این فرد علامت صحیح برای باز کردن درب مقر The Colonel را میداند، آنها به آسانی وارد آن میشوند. این در حالی است که در صورت کشتن او مخاطب باید به دنبال راه دیگری باشد.
در انتهای این دمو آیدن با دو انتخاب مواجه میشود؛ ماموریت اصلی خود را به اتمام رسانده و لولههای آب مورد نیاز برای رساندن آب تازه به مناطقی که به آن نیاز دارند را باز کند یا به The Colonel که وعدهی کمک برای یافتن راهی بهتر را میدهد اعتماد کند؟ در دموی نشان داده شده او مورد اول را انتخاب کرده و در نتیجه موجب آزردگی خاطر The Colonel میشود. در ادامه افراد او به آیدن حمله کرده و تیراندازی شدیدی شکل میگیرد.
آیدن به سرعت دو سرباز را با تفنگ خود ناکار کرده و سپس با چاقوی شخصیسازی شدهی الکتریکی خود سراغ نفر بعدی میرود. با ادامهی مبارزه دشمنی سنگین وارد اتاق میشود که گلوله و چاقو به لطف زره ضخیمش بر روی او تاثیری نخواهد داشت. در نتیجه آیدن برای شکست دادن او دست به ابتکاری جالب میزند. او با استفاده از قلاب خود و چسباندن آن به سقف اتاق با سرعت خود را به او زده و او را به اندازهی زمان مورد نیاز برای یک ضربهی کشنده گیج میکند.
او سپس با باز کردن لولهها و خالی کردن منابع آبی مقر آب را به دیگر نواحی شهر میرساند. ماموریت او تمام شده اما عواقب انتخابهایش ماندگار خواهند بود. مخاطب الان و با خالی کردن دریاچه به قسمت جدیدی از شهر دسترسی دارد که در صورت انتخابهایی متفاوت قابل تجربه نمیبود. علاوه بر این حال این مقر در مقابل حملات گروههای دیگر آسیبپذیر بوده و موجودی عجیب و مخوف در دریاچه نیز برخاسته است. سکانس نهایی بازی زامبی عجیب و مخوفی را با خارهای برنده بر دستان خود در حال خروج از دریاچه نشان میدهد.
مخاطبان بازی Dying Light 2 میتوانند با دعوت دوستانشان به جلسات بازی چند نفره شهر خود را به آنها نشان داده و آنها را از انتخاب های خود باخبر کنند. به عقیدهی سازندگان بازی یکی از ویژگیهای بازیهای نقشآفرینی مسیرهای داستانی انتخابی متفاوت مخاطبان و مقایسهی آنها با یکدیگر است. در اکثر بازیهای نقشآفرینی انتخابها بر روی واکنشهای دیگر شخصیتها تاثیر دارند. اما سازندگان این بازی پا را یک قدم فراتر گذاشته و همانطور که گفته شد انتخابها در این بازی بر محیط بازی نیز تاثیر مستقیم خواهند داشت.
بازی Dying Light 2 توانست نمایشی جذاب را در رویداد E3 2019 ارائه داده و دنیای زیبا، مبارزات روان، مکانیزمهای جذاب پارکور و انتخابهای داستانی آن توانستند نظر مخاطبان زیادی را به خود جلب کنند. این بازی سال آینده برای پلتفرمهای Xbox One، PC و PS4 منتشر میشود.