شرکت اسکوئر انیکس (Square Enix) به تازگی نسخه دموی بازی Final Fantasy 7 Remake را منتشر کرده تا به بازیبازان و طرفداران، فرصتی کوتاه برای آشنایی با این عنوان را بدهد. امروز در پی اس آرنا قصد داریم نگاهی به این نسخه دمو داشته باشیم و از تجربیات خود از این عنوان برای شما بگوییم. با ما همراه باشید.
بازی Final Fantasy VII یا Final Fantasy 7، برای اولین بار در سال 1997 برای کنسول پلی استیشن 1 منتشر شد و نه تنها توانست سری Final Fantasy را یک قدم به سمت جلو حرکت دهد، بلکه به یکی از ماندگارترین و تاثیر گذارترین عناوین تاریخ صنعت بازیهای ویدیویی تبدیل شد. Final Fantasy VII در آن زمان با شخصیت پردازی فوقالعاده کاراکترها، روایت یک داستان جذاب و پر کشش و البته تکامل و رشد سیستم اکشن و مبارزات نوبتی سری فاینال فانتزی، توانست به یک اثر فوقالعاده تبدیل شود و برای مدتها در یادها بماند. شخصیتی پرداخت شده و بی نظیر مانند کلود استرایف (Cloud Strife)، هنوز که هنوز است به عنوان یکی از بهترین و برترین پروتاگونیستهای تاریخ ویدیو گیم به حساب میآید و در آن طرف، سفیروث (Sephiroth) همچنان به عنوان یکی از بهترین شخصیتهای شرور یا Villainها شمرده میشود.
محبوبیت بازی Final Fantasy VII سبب شد تا این عنوان را روی کنسولها و پلتفرمهای مختلفی مشاهده کنیم و حتی در سالهای بعد، یک فیلم CG و پر خرج نیز برای آن ساخته شود. مجموعه و سری افسانهای Final Fantasy، دنیاها و داستانهای بی شماری را در خود جای داده است اما Final Fantasy VII توانست به عنوان یکی از برجستهترین نسخههای این سری، خود را به همه معرفی کند. این محبوبیت فوقالعاده، سبب شد تا اسکوئر انیکس به سراغ ساخت یک نسخه بازسازی شده یا Remake از این عنوان برود. در رویداد E3 2015، بازی Final Fantasy 7 Remake با یک نمایش هیجان انگیز و تاثیر گذار، معرفی شد و بازیبازان و طرفداران را آن چنان خوشحال کرد که انتظار برای عرضه آن به نوعی غیر ممکن تلقی میشد. با این حال، روند توسعهی بازی Final Fantasy 7 Remake به آن شکلی که دوست داشتیم، پیش نرفت و آن قدر کند دنبال شد که حالا، پس از حدود 5 سال انتظار، نسخه دمو این عنوان را تجربه کردیم و بازی در ماه آپریل سال جاری منتشر میشود. با این حال، ماهی را هر زمانی که از آب بگیریم، تازه است و به نظر میرسد بازی Final Fantasy 7 Remake حرفهای بسیاری برای گفتن دارد؛ حرفهایی که بخش کوچکی از آن را در نسخه دمو میزند! از آن جایی که در نسل هشتم کنسولها، نسخههای بازسازی شده یا ریمیک بسیار خوب و با کیفیتی (مانند نسخه ریمیک Resident Evil 2 ،Shadow of The Colossus یا Yakuza Kiwami 2) را مشاهده و تجربه کردهایم، انتظارمان برای عناوین ریمیک شده، به شدت بالا رفته است. با این حال، میتوانم با خوشحالی اعلام کنم که Final Fantasy 7 Remake نیز یک بازی ریمیک شده فوقالعاده ارزشمند است.
نسخه دموی بازی Final Fantasy VII Remake که به تازگی منتشر شده، اولین فصل از بازی Final Fantasy VII Remake را برای طرفداران قابل تجربه میسازد. برای کسانی که با دنیای فاینال فانتری 7 آشنایی زیادی ندارند و شخصیتهای محبوب آن را نمیشناسند، شاید سر درآوردن از داستان و روایت، کمی سخت باشد و بیشتر تمرکز خود را برروی گیمپلی و سیستم مبارزات بازی بگذارند. با این حال، برای طرفداران دو آتشهی سری فاینال فانتزی، مخصوصا بازی Final Fantasy VII، همه چیز مثل روز روشن است. خیلی خلاصه میتوان گفت که بازی Final Fantasy VII Remake درون دنیایی صنعتی و بسیار پیچیده جریان دارد که مقامات بالا رده و فاسد در آن، سعی میکنند انرژی مرموزی را تولید و با استفاده از آن، چرخ دندههای شهر را به گردش در بیاورند. در این میان، برنامهها به خوبی پیش نمیرود و شهر Shinra به خاطر خطای راکتورها، در آستانه نابودی قرار میگیرد. حال، شخصیتهای فوقالعاده بازی مانند کلود استرایف، تیفا لاکهارت (Tifa Lockheart)، برت والس (Barret Wallace) و Aerith Gainsborough و افراد دیگر، به نوعی سعی میکنند تا آتش روشن شده را با نقطه نظرها و مهارتهای خود، خاموش نمایند و در این راه، با چالشها و پیچیدگیهای بسیاری مواجه میشوند. همان طور که گفته شد، داستان بازی فاینال فانتزی 7 بسیار غنی و جذاب است و حالا با استفاده از فناوریهای جدید، این روایت میتواند در بازی Final Fantasy VII Remake به اوج خود برسد و جذابیتی چند برابر پیدا کند.
با این حال، در نسخه دموی بازی Final Fantasy VII Remake، به غیر از چند شخصیت، چهرههای دیگری نشان داده نمیشوند و به نوعی یک مقدمه و دستگرمی برای تجربه نسخه اصلی و نهایی فراهم شده است. از بحث شخصیتها و داستان که بگذریم، به بحث گیمپلی بازی میرسیم که گویا دیگر آن گیمپلی سال 1997 نبوده و تغییرات بسیاری را به خود دیده است. همه ما میدانیم که سری فاینال فانتزی به خاطر مبارزات نوبتی و تاکتیکی خود مشهور است؛ مبارزاتی که شما در آن با یک اسلحه سرد یا گرم، به جان دشمنان نمیافتید و کنترل کاملی برروی حرکات شخصیت خود ندارید، بلکه باید با فکر کردن و استفاده به موقع از عناصر مختلف، در مبارزات پیروز شوید. از آن جایی که بازی Final Fantasy VII Remake دقیقا به مانند بازی Final Fantasy 15 (عرضه شده در سال 2016)، سعی کرده علاوه بر طرفداران قدیمی، بازیبازان امروزی را نیز هدف قرار دهد، سازندگان تغییرات بزرگی را به بدنهی گیمپلی بازی وارد کردهاند. اول از همه، دیگر خبری از دوربین تاکتیکی بازی نیست و حالا زاویه دوربین کاملا پشت سر شخصیت اصلی قرار میگیرد (درست مثل یک بازی اکشن یا نقش آفرینی مدرن) و کنترل این دوربین نیز به دست بازیباز است.
در زمینه سیستم مبارزات و اکشنها، اسکوئر انیکس با روش و اقدامی هوشمندانه عمل کرده است. در ابتدای بازی، از شما خواسته میشود بین حالتهای Classic و Easy و Normal، یکی را انتخاب نمایید اما این موارد دقیقا چه معنایی دارند؟ در حالت Classic، همان طور که از نامش پیداست، مبارزات بازی به شکل قدیمی و کلاسیک دنبال میشوند اما شاید نه آن طور که شما فکر میکنید. در نسخههای کلاسیک بازیهای فاینال فانتزی، با یک دوربین ثابت طرف بودیم و شخصیتهای اصلی در مقابل دشمنان، صف آرایی میکردند و به صورت نوبتی، حرکات، جادوها یا اقدامات دلخواه بازیباز را انجام میدهند. در سالهای بعدی و نسخههای جدید تر مانند Final Fantasy 12 Zodiac Age، کنترل حرکات معمولی شخصیت اصلی کاملا در دست بازیباز بود اما ضربه زدن به صورت نوبتی و با نظم خاصی انجام میگرفت، بنابراین بازیباز بیشتر بر موارد تاکتیکی مثل انتخاب اسلحه، انتخاب آیتم مناسب، بررسی وضعیت یاران و… تمرکز میکرد. حالت Classic بازی Final Fantasy VII Remake، دقیقا چنین حالتی دارد، با این تفاوت که در Final Fantasy VII Remake بازیباز نیز میتواند در جریان مبارزات و ضربات، دخالت داشته باشد و آزادی عمل بیشتری دارد.
در حالت بعدی که Easy نام دارد، گیمپلی و مبارزات بازی به گونهای دنبال میشود که بازیباز با کمترین چالش ممکن، دشمنان را از پیش رو بردارد و تنها تمرکز خود را برروی داستان و روایت بازی قرار دهد. این حالت مخصوص کسانی است که نه تنها با فاینال فانتزی، بلکه به صورت کلی با بازیهای اکشن و نقش آفرینی، آشنایی خاصی ندارند و تنها میخواهند بدون پیچیدگی و چالش خاصی، خود را به انتهای داستان برسانند. حالت بعدی که Final Fantasy VII Remake را تبدیل به یک اکشن نقش آفرینی کاملا مدرن و امروزی میکند، Normal نام دارد و دوست داران بازیهای اکشن و نقش آفرینی، قطعا با آن آشنایی دارند. در این حالت، کنترل کامل شخصیتهای اصلی به دست شما داده میشود و مدیریت نبرد، استفاده از آیتمها، قابلیتهای ویژه یا اسپلها، کاملا بر عهده شما قرار دارد. این حالت، میتواند تا حدودی چالش برانگیز باشد و به نظر شخص نویسنده، بهترین راه برای تجربهی Final Fantasy VII Remake در سال 2020 محسوب میشود.
در دموی قابل بازی Final Fantasy VII Remake، تنها میتوانیم کنترل دو شخصیت کلود (Cloud) و برت (Barret) را به عهده بگیریم. فکر میکنم سبک مبارزهی کلود، برای همه آشنا باشد و مهارت او با شمشیر معروف و با استایل خود، همه را مجذوب میکند. شخصیت قابل بازی دیگر در دمو، Barret نام دارد که به اندازه کلود چابک نیست و توانایی استفاده از شمشیر را نیز ندارد اما با اسلحه گرم بزرگی که به دستهای خود بسته، میتواند دشمنان را از راه دور، هدف بگیرد و در بسیاری از مواقع به کار میآید. با این حال، هنوز شخصیتهای دیگری نیز وجود دارند که باید بر سر نقد بازی اصلی و نهایی در مورد آنها صحبت کرد. در ابتدای دمو، با سربازان نظامی معمولی و موجودات دست آموزشان رو به رو میشوید، به دشمنان مکانیکی و سرسختتر میرسید و در انتهای دمو باسِ مرحله، انتظارتان را میکشد. این اولین باس یا غولآخر بازی Final Fantasy VII Remake است که فرصت مبارزه با آن در نسخه دمو فراهم شده اما آن قدر طراحی این باس و نحوه مبارزه با آن فوقالعاده جلوه میکند که به این نسخه ریمیک یا بازسازی شده، درود میفرستید. باس عقرب مانند و روباتی انتهای دموی Final Fantasy VII Remake خیلی راحت به شما گوشزد میکند که مدرن شدن بازی، به معنی آسان شدن آن نیست و در برخی از مواقع، نفستان را میگیرد. در واقع، بزرگترین نقطه قوتی که میتوان در بازی Final Fantasy VII Remake با همین دموی ناقابل پیدا کرد، همین موضوع است. اسکوئر انیکس به بهترین شکل ممکن توانسته یک بازی کلاسیک و ماندگار را بازسازی کند اما همچنان حال و هوای بازی کلاسیک و البته سطح چالش مبارزات و باس فایتهای بازی را حفظ کرده است. از طراحی مدلهای جدید (مدل شخصیتها، اسلحه و دشمنان) بازی بگیرید تا طراحی سیستم مبارزات و بازآفرینی محیطها؛ همه و همه به خوبی نوید از ارزشمند بودن بازی Final Fantasy VII Remake میدهند.
در زمینه جلوههای بصری و گرافیکی، جای انتقاد خاصی باقی نمیماند. سطح جلوههای گرافیکی بسیار بالا است و شخصیتها آن قدر خوب طراحی شدهاند که حالا شبیه به فیلمها یا میان پردههای CG اسکوئر انیکس به نظر میرسند. بازی Final Fantasy VII Remake با موتور گرافیکی قدرتمند Unreal Engine 4 ساخته شده که سطح گرافیکی آن را به شدت بالا برده است. با توجه به اطلاعاتی که جسته و گریخته در اختیار داریم، به نظر میرسد که دلیل تاخیرها و طول کشیدن روند تولید و توسعهی بازی Final Fantasy VII Remake و البته بازی دیگر اسکوئر انیکس، یعنی Kingdom Hearts 3، به خاطر همین موتور آنریل 4 بوده است. سازندگان در گذشته توضیح داده بودند که در ابتدا سعی داشتند این دو بازی را با استفاده از موتور داخلی اسکوئر انیکس بسازند اما در میانه راه، نتیجه کار رضایتمندانه نبوده و آنها تمام کار را از ابتدا روی موتور آنریل 4 آغاز کردهاند؛ آن هم در زمانی که هیچ دانشی از کار با این موتور نداشتند! با این حال، نتیجه نهایی، ارزش صبر بازیبازان و طرفداران را داشته و بسیار خوب به نظر رسیده و اجرا میشود. از آن جایی که نسخه دموی بازی Final Fantasy VII Remake روی کنسول پلی استیشن 4 پرو آزمایش شده، شاهد رزولوشن بالاتر (1440p) و البته وجود HDR در بازی بودیم که گرافیک زیبای بازی را با رنگهای عمیق و فوقالعاده، به تصویر میکشند. بازآفرینی موسیقیهای خاطره انگیز و کلاسیک نسخه اصلی در بازی Final Fantasy VII Remake نیز یکی از ویژگیهای بزرگ آن محسوب میشود که با صداگذاری و هنرنمایی بازیگران جدید، ترکیب شده است. البته در مورد صداگذاری و سنجش کیفیت آن، باید تا عرضه محصول نهایی منتظر بمانیم. شاید یکی از مشکلات مربوط به بازی Final Fantasy VII Remake، نرخ فریم آن باشد. با وجود جلوههای بصری سطح بالا، شاید نباید انتظار نرخ فریم 60 بر ثانیه را از سازندگان داشته باشیم اما از آن جایی که اکشنها و مبارزات بازی به سرعت عمل و نرخ پاسخ دهی بالایی نیاز دارند، شاید بهتر باشد تا زمان عرضه، یک حالت گرافیکی جدید (حداقل برای کنسولهای میان نسلی)، با رزولوشن پایینتر و نرخ فریم بالاتر (60 بر ثانیه) در نظر گرفته شود. در نسخه دمو، نمیتوان وارد بخش تنظیمات بازی شد و به همین دلیل نمیتوان در مورد وجود یا عدم وجود حالتهای مختلف، صحبتی کرد.
نسخه دموی بازی Final Fantasy VII Remake یک تجربه کوتاه، اما با ارزش از عنوانی است که سالها برای آن انتظار کشیدیم. هنوز حرفهای ناگفته بسیاری وجود دارند که باید در هنگام عرضه نسخه نهایی و اصلی، آنها را پیش بکشیم اما این نسخه دمو که حجمی حدود 7.5 گیگابایت (برروی پلی استیشن 4 پرو) دارد، ما را به نسخه نهایی دلگرم میسازد. اگر از طرفداران سری افسانهای Final Fantasy هستید یا به هر طریقی به عناوین اکشن نقش آفرینی علاقه دارید، به هیچ عنوان این دمو را از دست ندهید.