پی اس ارنا
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
پی اس ارنا
بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج

خانه » تفاوت نظر سونی و مایکروسافت بر سر قابلیت Backward Compatible و گزارشی حقیقی از استفاده کنندگان

تفاوت نظر سونی و مایکروسافت بر سر قابلیت Backward Compatible و گزارشی حقیقی از استفاده کنندگان

وحید آذربان توسط وحید آذربان
۱۷ خرداد ۱۳۹۶
در E3, اخبار بازی, گزارش, مطالب
0 0
0
تفاوت نظر سونی و مایکروسافت بر سر قابلیت Backward Compatible و گزارشی حقیقی از استفاده کنندگان

کمپانی مایکروسافت (Microsoft) در سال ۲۰۱۵ و در حین رویداد E3 خود از قابلیت جالب و به ظاهر پردرخواستی پرده برداشت که به بازیکنان قابلیت انجام بازی‌های نسل هفت کنسول ایکس‌باکس ۳۶۰ را داده و بدین طریق، بدون نیاز به پرداخت هزینه خرید کنسول نسل قبلی یا پرداخت دوباره هزینه خرید نسخه بازی نسل قبلی، آنها را در لذت‌بردن از بازی‌های نسل قبل، یاری می‌کند. ویژگی مذکور با نام قابلیت Backward Compatible در زمان معرفی، جزو یکی یا شاید تنها معرفی بزرگ کمپانی ردموندی محسوب می‌شد که بسیار مورد توجه علاقه‌مندان قرار گرفت.

قابلیت Backward Compatible باوجود آنکه از ابتدای عرضه تمامی بازی‌های نسل قبلی را شامل نمی‌شد، اما بتدریج و بلطف توجه بالای مایکروسافت توانست بازی‌های بیشتری را به کتابخانه عناوین مورد پشتیبانی خود اضافه کرده و حداقل کمپانی مایکروسافت را درمیان مخاطبان به علت ارائه چنین قابلیت به ظاهر بزرگ و پردرخواستی، محبوب سازد.

در سوی دیگر، کمپانی سونی (Sony) حین اولین نمایشگاه CES پس از انتشار اولیه کنسول پلی‌استیشن۴ در سال ۲۰۱۳ (ژانویه ۲۰۱۴)، از سرویس ابری با نام پلی‌استیشن ناو (PlayStation Now) رونمایی کرده بود که به واسطه اتصال اینترنتی، بازی‌های نسل هفتی کنسول پلی‌استیشن۳ را بر روی کنسول نسل هشتی پلی‌استیشن۴ استریم کرده و برخلاف قابلیت Backward Compatible مایکروسافت، درخواست‌کنندگان می‌بایست هزینه تقریبا گران قیمت‌تری را برای عضویت ماهانه خود در این سرویس پرداخت می‌کردند. (هرچند بدین طریق، متشرکان می‌توانستند از تمامی بازی‌های موجود در سرویس مذکور با تعدادی بالغ بر ۱۰۰ بازی در ابتدای عرضه، به رایگان و بدون پرداخت هزینه خرید، استفاده کنند) اما مطمئنا امکان تهیه اتصالی با پهنای باندی حداقل ۵ مگابیتی برای تمامی افراد میسر نبوده و همچنین سرویس مذکور هم تنها برای نقاط خاصی همانند آمریکای شمالی، اروپا و ژاپن عرضه می‌شد. اما در بحث پشتیبانی از بازی‌های نسل ششی کنسول پلی‌استیشن۲، کمپانی ژاپنی خود بعضی از بازی‌های محدود و پردرخواست را از پایه بصورت یک بازی مخصوص کنسول پلی‌استیشن۴ تهیه کرده و آنان را با عنوان  “PS2 Classics” و هزینه‌ای تقریبا بالایی بفروش می‌رساند. غیر از این دو کنسول، درمورد کنسول افسانه‌ای پلی‌استیشن۱ همچنان سونی هیچ قابلیتی را تهیه و در اختیار عموم نگذاشته است.

تمامی رویکردهای بالا زمانی برای کمپانی سونی بیشتر به چشم می‌آید که بدانیم سری کنسول‌های نسل قبلی گروه پلی‌استیشن (PlayStation) دارای یکی از غنی‌ترین کتابخانه‌ها و مجموعه بازی‌های مختلف و بسیار باکیفیت بوده‌اند.

جیم رایان (Jim Ryan)، رئیس شعبه اروپایی پلی‌استیشن در روزهای گذشته و طی جدیدترین مصاحبه خود با مرجع معتبر Time، نظر بسیار جنجالی خود از رویکرد ژاپنی‌ها در استقبال و پیاده‌سازی از قابلیت Backward Compatible را چنین بیان نمود:

وقتی ما بصورت سطحی وبدون مطالعات و توجه عمیق، به قابلیت Backward Compatible نگاه می‌کنیم، بنده بدون شک می‌توانم بگویم قابلیت مذکور جزو قابلیت‌های بسیار پردرخواست و پرکاربرد است، اما حقیقت ماجرا دقیقا خلاف تصور ظاهری و اولیه ماست. برای مثال، وقتی درچند روز گذشته بنده در یکی از رویدادهای بازی Gran Turismo حاضر شده بودم و از قضا به خاطر خاص‌بودن نوع رویداد مربوطه، بازی‌های مختلفی از کنسول‌های پلی‌استیشن۱، پلی‌استیشن۲، پلی‌استیشن۳ و پلی‌استیشن۴ برای انجام توسط عموم ارائه شده بود. در آن هنگام، بنده با نگاه به عناوین دوکنسول پلی‌استیشن۱ و پلی‌استیشن۲ از خود سوال کردم: “این بازی‌ها بنظر بسیار کهنه و باستانی هستند و بنابراین اصلا چه دلیلی دارد که کسی بخواهد این بازی‌ها را انجام دهد؟”

همانطور که خواندید، مسئول عالی رتبه کمپانی سونی اصلا با قابلیت Backward Compatible موافق نبوده و حداقل می‌توان از صحبت‌های وی نتیجه گرفت قابلیت مربوطه در آینده هم برای کنسول پلی‌استیشن۴ ارائه نخواهد شد.

  شایعه: مایکروسافت یک استودیو بازی سازی جدید خریداری کرده است

اما پس از صحبت‌ها و مصاحبه مسئول کمپانی سونی، مایک ایبرا (Mike Ybarra)، معاون مدیرعامل بخش ایکس‌باکس (Xbox) کمپانی مایکروسافت فردای روز مصاحبه، صریحا به اظهارات جیم رایانان واکنش نشان داده و آنها را نادرست قلمداد کرده است. وی در توییتر چنین عکس‌العمل نشان داد:

کاملا مخالفم. ما می‌خواهیم بازیکنان بتوانند بهترین بازی‌های نسل قبل، فعلی و آینده را انجام دهند. این قابلیتیست که بسیار پردرخواست بوده و همه افراد از آن بسیار استفاده می‌کنند.

همانطور که اینبار مشاهده کردید، ظاهرا کمپانی مایکروسافت صحبت‌های بهتر و در نگاه اول صادقانه‌تری را ارائه می‌دهد و همچین با توجه به موفقیت ظاهری انتشار دوباره بازی‌های بزرگ نسل هفتی چون Red Dead Redemption و Call of Duty: Black Ops 2 بر روی کنسول ایکس‌باکس‌وان و تبلیغات بسیار گسترده و عظیم ردموندی‌ها مبنی براستقبال بسیار عظیم بازیکنان از بازی‌های نسل هقتی، بیش از پیش می‌توان به صداقت و راستگویی کمپانی آمریکایی و اللخصوص مسئولان مشهور آن چون فیل اسپنسر و میجور نلسون، پی‌برد.

اما آمار و گزارش جدیدی که امروز بدست ما رسیده است، نه تنها چیز دیگری را اثبات می‌کند، بلکه صداقت مسئولات مشهور مایکروسافت رو زیر سوال برده و علامت سوالی بزرگ در جلویمان قرار میدهد: چرا ۲ سال پیاپی مایکروسافت به رسانه‌ها دروغ می‌گفت؟ چرا ۲ سال پیاپی تبلیغاتی بظاهر جذاب اما درحقیقت گول‌زننده را برای جذب مخاطبان ارائه می‌داد؟

طبق آماری که مرجع معتبر Ars Technica از داده‌های عمیق شبکه ایکس‌باکس‌لایو (Xbox Live) بدست آورده است، مشخص گردیده تنها و تنها درصدی بسیار ناچیزی چون ۱٫۵% مخاطبان کنسول ایکس‌باکس‌وان از قابلیت Backward Compatible برای انجام بازی استفاده می‌کنند.

از میان ۱٫۶۵ میلیارد دقیقه ثبت شده در این نمونه آمار، داده‌ها نشان‌دهنده ثبت تنها میانگین ۲۳٫۹ دقیقه فعالیت هر بازیکن کنسول ایکس‌باکس‌وان در عناوین بکوارد کامپتیبل از میانگین کلی ۱٫۵۲۹ دقیقه‌ای است که هر فرد صرف انجام بازی بر روی کنسول خود می‌کند.

آمار مربوطه زمانی جالب‌تر می‌شود که بدانیم طی ۵ ماه، از هر ۱۰۰۰ بازیکن فعال در شبکه ایکس‌باکس لایو، تنها ۳ یا ۴ بازیکن وقت خود را صرف انجام بازی Call of Duty: Black Ops به عنوان محبوب ترین بازی سرویس Backward Compatible می‌کردند، که البته این تعداد افراد شاید آمار خوبی به حساب آید، وقتی بدانیم که بجز بازی مربوطه، هیچ بازی دیگری از سرویس Backward Compatible حتی نتوانسته است وارد جدول ۱۰۰ اپلیکیشن محبوب کنسول ایکس‌باکس‌وان شوند به عمق فاجعه پی‌برده و با خود می‌گوییم: بله، ویژگی تبلیغاتیی که هیچ کسی از آن استفاده نمی‌کند.

شایان ذکر است داده‌های مذکور، بصورت یکپارچه نبوده و نمی‌توان از آنها به مقدار اهمیت قابلیت Backward Compatible در تصمیم‌گیری افراد در زمان خرید کنسول، پی‌برد. اما با تمامی قضایا، حداقل می‌توان به صداقت گفته جنجالی آقای جیم رایان از مسئولان سونی رای داد و دوباره، صداقت مسئولان سونی را در مقابل تبلیغات مایکروسافت متوجه شد.

در انتها نظرات خود را در رابطه با حربه تبلیغاتی که مسئولان مایکروسافت در طول تمامی این ۲ سال اخیر گفته و حتی هم‌اکنون هم بر روی آن پافشاری می‌کنند، با ما در میان بگذارید.

برچسب ها: MicrosoftPlayStationSonyxbox
ShareTweetShare
نوشته قبلی

هرآنچه در کنفرانس WWDC 2017 کمپانی اپل گذشت

نوشته‌ی بعدی

انتشار بازی Dissidia Final Fantasy NT در سال آینده تایید شد

وحید آذربان

وحید آذربان

مرتبط نوشته ها

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد
اخبار بازی

آپدیت «Massive Interaction & Content Expansion» برای Island Market Simulator منتشر شد

۲۶ آبان ۱۴۰۴
Call of Duty: Black Ops 7
اخبار بازی

لانچ بازی Call of Duty: Black Ops 7 فاجعه بار بود و این دلیل‌اش است

۲۵ آبان ۱۴۰۴
نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید
اخبار بازی

نگاهی به دنیای جدید بازی Metroid Prime 4: Beyond با تریلری جدید

۲۴ آبان ۱۴۰۴
بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!
اخبار بازی

بازی Restore Your Island را در Steam Next Fest تجربه کنید!

۱۶ مهر ۱۴۰۴
از رویداد ملی «هفت‌خوان بازی» پرده‌برداری شد؛ گامی نوین در مسیر افسانه‌سازی صنعت بازی ایران
اخبار بازی

از رویداد ملی «هفت‌خوان بازی» پرده‌برداری شد؛ گامی نوین در مسیر افسانه‌سازی صنعت بازی ایران

۸ مهر ۱۴۰۴
برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد
اخبار بازی

برگزاری نخستین دوره لیگ بازی‌های موبایلی ایرانی به میزبانی برج میلاد

۲۹ مرداد ۱۴۰۴

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پربحث‌ترین‌های هفته

هیچ محتوایی موجود نیست

درباره ما

پی‌اس‌ارنا یکی از رسانه‌های محبوب و تاثیرگذار فارسی زبان سرگرمی‌های قصه‌محور است که در حوزه‌های بازی‌های ویدیویی، انیمه و انیمیشن، سینما، تلویزیون و ادبیات به صورت جدی فعالیت می‌کند.
رسانه پی‌اس‌ارنا به عنوان تنها رسانه کاملا مستقل حوزه سرگرمی کشور، کار خود را از سال 1396 شروع کرد و در تلاش است تا به جمع تاثیرگذارترین رسانه‌های فارسی زبان دنیا بپیوندد.

  • درباره ما
  • تبلیغات
  • تماس با ما

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

بدون نتیجه
مشاهده تمام نتایج
  • بازی
    • اخبار بازی
    • اخبار فناوری
    • مقاله بازی
    • نقد بازی
    • راهنمای بازی
    • لیست بازی
    • معرفی بازی
    • تاریخچه
    • مصاحبه
  • سینما
    • اخبار سینما و تلویزیون
    • لیست فیلم
    • خواندنی‌های سینما
    • نقد فیلم
  • تلویزیون
    • مقالات سریال
    • نقد سریال
    • معرفی سریال
    • لیست سریال
  • انیمه و انیمیشن
    • خواندنی‌های انیمیشن
    • معرفی انیمه و انیمیشن
    • لیست انیمه و انیمیشن
    • نقد انیمه و انیمیشن
    • اخبار انیمیشن
  • ادبیات
    • اخبار کتاب
    • پیشنهاد کتاب
    • خواندنی ‌های کتاب
    • لیست کتاب

کلیه حقوق برای پی‌اس ارنا محفوظ است.

وارد ناحیه کاربری خود شوید

رمز عبور را فراموش کرده اید؟

فرم های زیر را برای ثبت نام پر کنید

تمام فیلدها مورد نیاز است. ورود به سیستم

رمز عبور خود را بازیابی کنید

لطفا نام کاربری یا آدرس ایمیل خود را برای بازنشانی رمز عبور خود وارد کنید.

ورود به سیستم