کمپانی Epic Games در حال تقویت هم فروشگاههای پلتفرم PC و هم ورزش های الکترونیکیست. در مورد رویدادهای eSport جام جهانی Fortnite با جایزه ۳۰ میلیون دلاریش به بزرگترین جایزه تاریخ ورزش های الکترونیکی تبدیل شد، اما این رکورد مدت زیادی دوام نیاورد. در تاریخ ۲۱ ژولای ۲۰۱۹، Valve با مسابقات The International 2019 بازی Dota 2 (TI9) این رکورد را جا بجا کرد. میزان جایزه این تورنومنت در زمان ۱۲:۰۰ CEST به مقدار $۳۰,۰۲۱,۳۵۲ رسیده بود و از آن زمان با سرعت بالایی شروع به رشد کرد. این اعداد همچنین وقایع جالبی در مورد کمپانیهای بزرگ را مشخص میکنند.
شرکت Epic Games در حال سرمایه گذاری عظیم برای جذب مخاطب برای رویداد eSport فورتنایتش است، اما نتایج نشنا داد که این کار جواب نداده است.
از طرفی دیگر، مکانیزم تعاملی prize pool والو باری دیگر موفقیت خود را نشان داد، از جایی که عدد ۳۰ میلیون دلار به معنای این است که این کمپانی ۱۱۳٫۲ میلیون دلار از Battle Pass ها درآمد داشته است. یک چهارم این پول برای تورنومنت خرج میشود و با ۱٫۶ میلیون دلاری که والو سرمایه گذاری کرد این عدد به ۳۰ رسید، این در حالی است که هنوز یک ماه به شروع تورنومنت اصلی مانده.
شرکت Riot Games نیز جوایز زیادی برای جام قهرمانی League of Legends خود اهدا میکند که در سال ۲۰۱۸ حدود ۶٫۵ میلیون دلار بود ولی آنها هیچ مکانیزمی برای بالا بردن این عدد ندارند. هیچ Battle Pass یا حتی یک Skin تزئیناتی نیز مخصوص جام قهرمانیش وجود ندارد.
این مورد بسیار عجیب است، زیرا بازیکنان سالهاست که به این موضوع اشاره میکنند، در حالی که Dota 2 تعداد بازیکن کمتری دارد اما همچنان در بحث جوایز مسابقاتش پوز LoL را به خاک میمالد. همچنین موضوع این نیست که Riot در فروختن Skin مشکلی داشته باشد. پوستهی Dark Star Cho’Gath که به ۶٫۱ میلیون رسید و برای خیریه خرج شد این موضوع را اثبات میکند.

در واقع Epic Games صد میلیون دلار بر روی eSport در سال ۲۰۱۹ خرج کرد که بین بسیاری از تورنومنتهایش پخش شد، در حالی که جام جهانیش با جایزه ۳۰ میلیونی همچنان بزرگترین آنهاست.
هرچه که رقیب Dota 2 در آینده باشد، بازی MOBA شرکت Valve هنوز بزرگترین تورنومنت در بحث جوایز است که بیشتر موفقیت خود را به مکانیک بسیار هوشمند Battle Pass مدیون است.