آقای Gabe Newell موسس و مدیر استودیو Valve، اذعان داشته که با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی، بازیهای تکنفره گوی رقابت را از بازیهای چندنفره خواهد ربود.
کمپانی ولو (Valve) با عرضه بازی واقعیت مجازی Half Life: Alyx به دنیای بازیهای تکنفره بازگشت. البته گفتنیست که این استودیو، بازیهای چندنفره فراوانی مانند Counter Strike: Global Offensive، Dota 2 و Artifact را در کارنامه خود دارد. با وجود اینکه مدت زیادی از عرضه بازی Half Life: Alyx نگذشته است، تجربه بازیبازان و منتقدین مختلف، حاکی از بازگشتی قوی برای ولو است.
از این بحث که بگذریم، موسس شرکت ولو، آقای Gabe Newell که با نام GabeN نیز شناخته میشود، در مصاحبهای که اخیرا با مجله Edge Magazine انجام داده، از هیجان و امیدواری خود برای آیندهی بازیهای تکنفره میگوید. در واقع، وی باور دارد که با پیشرفت فناوری هوش مصنوعی در بازیهای تکنفره، یکهتازی بازیهای چندنفره به پایان خواهد رسید و دوران بازیهای تکنفره شروع خواهد شد. در مصاحبهای که مجله Edge با Gabe Newell انجام داد، میبینیم:
اگر شما به شمار بالایی از کاربران اینترنت، بهعنوان یک تولیدکننده تجربه سرگرمی نگاه کنید، متوجه میشوید که در گذشته دورانی وجود داشت که ارتباط با گوشت خوراکی، از ارتباط با هوش مصنوعی آسانتر شده بود.
ما در حال نزدیک شدن به دورهای هستیم که با پیشرفتهای حاصلشده در هوش مصنوعی، باعث برعکس شدن این موضوع میشود. هماکنون، باتهای OpenAI از چیزی حدود 99 درصد از کاربران بازی Dota 2 بهتر عمل میکنند. این امر، چالشهای پیشرو هوش مصنوعی را بسیار سبک و ساده میکند. برتری یافتن بر انسانها از سرگرم کردن آنها سادهتر است. اما در چند سال آینده که با توجه به محاسبات من، چیزی حدود 9 سال آینده خواهد بود، ما با فناوری هوش مصنوعی طرف خواهیم بود که قادر به انجام کارهای هر انسان هوشمندی است. واضح است که در ابتدا برای ساخت این انسانهای سیلیکونی، میلیاردها دلار سرمایه لازم خواهد بود اما با گذشت زمان، این روند کمهزینهتر و سریعتر خواهد شد و در انتها، به نقطهای میرسیم که دهها و حتی شاید صدها انسان در آن واحد در سیستم شما زندگی کنند. استخراج بازده کامل این فناوری، به این معنی خواهد بود که بازیهای تکنفره، بسیار جذابتر خواهند شد.
اگر شما بتوانید بازی تکنفرهای را خلق کنید که هیچگاه تمام نمیشود و من بتوانم به تجربه آن بهمدت 20 ساعت در هفته بپردازم و این بازی، تنها و تنها بهتر و غنیتر شود و همچنین، پس از 400 ساعت تجربه آن، حس خوب تجربه 20 ساعته آن را حفظ کرده باشم، این سناریو بسیار موفق خواهد بود. بهنظر من، این سناریو بسیار ملموستر از سناریوهایی است که پنج یا ده سال پیش در مورد آینده صنعت گیمینگ مطرح میشد. این یک تغییر تکتونیکی در صنعت بازی، با مفیدتر شدن فناوری هوش مصنوعی خواهد بود، و این امر، نقطه عطف بهینهسازی ارزشها را بین بازیهای چندنفره و تکنفره جابهجا میکند.
حتی در قویترین بازیهای AAA تکنفره، هوش مصنوعی احتمالاً یکی از ضعیف ترین عناصر محسوب میشود. امیدوارم که آقای Newell در مورد پیشرفتهای مهم هوش مصنوعی در چند سال آینده صادق باشد، که معمولا هم هست.
برای اطلاع از آخرین اخبار بازی با پی اس آرنا همراه باشید.