بخش Campaign یا عملیات بازی Gears 5 از زمان معرفی آن در سال ۲۰۱۸ به نوعی مرموز و ناشناخته مانده است. در این مدت، اشارات و شایعاتی دربارهی تغییر فرمول Gears به گوش میرسید اما هیچکدام از آنها مستقیماً به جزئیات این تحول نمیپرداختند. توسعه دهندگان Gears 5 تا کنون Campaign را همچون رازی در سینه حفظ کردهاند اما حالا ما موفق شدیم تا چیزی در حدود ۵ ساعت از گیم پلی این بخش را تجربه کرده و میتوان به جرأت اعتراف کرد که با چیزی متفاوت و غافلگیر کننده مواجه هستیم. باید گفت که من هیچ وقت انتظار نداشتم که در یکی از بازیهای سری Gears، شاهد جهانی Open-World، مأموریتهای جانبی کامل و بی نقص، سیستم ارتقای قابلیتها و امکان پیشروی مخفیانه در جریان بازی باشم. این موارد، در دنیای بازیهای ویدیویی، موضوعات عجیب و ناشناختهای نیستند اما برای سری Gears of War، ورود به یک دنیای جدید به شمار میروند. Gears 5 فراتر از یک عنوان انقلابی در سری Gears of War محسوب میشود. به عبارتی، میتوان تغییرات Gears 5 را طراحی مجدد این مجموعه، بعد از چیزی در حدود یک دهه پیروی از اصول اختصاصی آن در نظر گرفت.
تجربهی پنج ساعتهی من از بازی Gears 5 بین مناطق Act II و Act III تقسیم میشود. دو ناحیهی وسیع و Open-World که شامل درهها و کوهها پوشیده از برف و یک صحرای خشک و بیابانی هستند. همهی اتفاقات بازی، با استایل خاص بازیهای Gears آغاز میشود. کاراکترهای اصلی بازی، یعنی Kate و Del طی یک عملیات داستانی و سینماتیک در حال مبارزه هستند. این مأموریت، در یک شهر کوچک و بسیار شلوغ انجام میشود. باید گفت که احساس منتقل شده در لحظات اولیهی بازی، برای طرفداران مجموعهی Gears of War بسیار آشنا و لذت بخش است.
مطلب مرتبط: نقدها و امتیازات بازی Gears 5 از دیدگاه سایت Metacritic
بلافاصله بعد از به زمین افتادن آخرین سرباز دشمن، با اولین عنصر Open-World بازی، یعنی خودروی Skiff آشنا میشوید. این وسیله برای پرسه زدن در جهان وسیع و باز Gears 5 در اختیار شما قرار گرفته است.
با وجود مسیر جدیدی که Gears 5 در پیش گرفته است، The Coalition در ابتدا دربارهی این که این بازی را Open-World بنامد، کمی مردد بود. محیط بازی Gears 5 بسیار وسیع است. Rod Fergusson در اینباره میگوید که در برخی مناطق، میتوان گفت که فضای بازی، پنجاه برابر بزرگتر از چیزی است که قبلاً در بازیهای Gears شاهد آن بوده ایم. با این حال، The Coalition همچنان Gears 5 را در گروه بازیهایی مانند Grand Theft Auto قرار نمیدهد. به اعتقاد Coalition، این نحوهی ساخت اتمسفر بازی است که آن را در قالب سری Gears جا داده و بین مأموریتها و مناطق فرعی بازی ارتباط برقرار میکند.
در طول زمان تجربهی کاربری من در بازی Gears 5، یک نشانگر هدف، همواره من را به سمت مأموریت بعدی بازی هدایت میکرد. در حالی که به من گفته شده بود که داستان بازی، در لحظات خاصی از خط زمانی، به شاخههای مختلفی تقسیم شده و لازم نیست که در مسیر تعیین شده انجام شود.
در محیط Open-World بازی Gears 5، مجبور نیستید که مستقیماً به سمت مأموریت داستانی بعدی حرکت کنید؛ در اطراف شما، فعالیتهای جانبی و مراحل فرعی مختلفی تعبیه شده که میتوانید از آنها برای ماجراجویی در محیط بازی استفاده کنید. من در مسیر حرکت خودم، با یکی از این مأموریتها مواجه شدم. این مأموریت در یک تونل قطار متروکه اتفاق میافتاد. البته ما در حال عبور از کنار آن بودیم که Del، همراه همیشگی شما در بازی، به آن اشاره کرد. Gears 5 زیاد روی این قضیه که یک بازی Open-World است، تمرکز نمیکند. برای همین، گاهی اوقات زمان میبرد تا متوجه شوید با یک بازی خطی و تک محوری مواجه نیستید. آنچه که باعث شد تا من به سطح آزادی عمل خود در این بازی پی ببرم، یکی از مراحل داستانی بازی در ناحیهی کوهستانی بود.
در این مرحله، از شما خواسته میشود تا وارد یک برج شده و سیگنال خاصی را اسکن کنید. من تا پیدا کردن آن سیگنال به خصوص، چند مورد دیگر را دکد کردم که هر یک از آنها به منطقهی مکانی نقطهی خاصی از نقشهی بازی اشاره میکردند. شما میتوانستید از طریق این برجها به نقاط مشخص شده منتقل شوید. من در زمان محدودی که در اختیار داشتم، وقت نکردم که چگونگی ارتباط این مراحل جانبی را با فضای باز بازی متوجه شوم (در واقع فقط موردی که در داستان اصلی بازی گفته بود را دنبال کردم) اما شانس این را داشتم که در مسیر جستجو و گردش در دنیای بازی، با یکی دو مورد از مراحل جانبی آن رو به رو شوم. به هر حال امیدوارم نسخهی کامل بازی، خیلی بر روی کارکرد این برجها تکیه نکرده باشد. چرا که به نظر من، رانندگی در دنیای بازی و رسیدن به نقاط مورد نظر، روش بسیار لذت بخشتری برای ماجراجویی در دنیای Gears 5 است.
در طول مدت زمانی که به گشت زنی در محیط اطراف میپرداختم، اتفاقات جانبی زیادی را مشاهده نکردم. هیچ موردی از پرسه زنی کاراکترهای دشمن به صورت رندوم و اتفاقی مشاهده نشد و تنها چیزی که هر از چند گاهی به چشم میخورد، ساختمانها و مناطق متروکه و تخریب شده بود که در یکی از آنها سلاح ویژهای به نام Relic را پیدا کردیم. با این حال، گشت زنی با Skiff تجربهی جالب و سرگرم کنندهای بود. Skiff در اصل یک وسیلهی نقلیهی بادی است که به وسیلهی یک بادبان حرکت میکند. نحوهی کنترل این وسیله، هیچ تفاوتی با خودروهای معمولی در سایر بازیها ندارد. Trigger سمت راست کنترلر، برای گاز دادن، Trigger سمت چپ برای ترمز و آنالوگ سمت چپ برای گردش فرمان مورد استفاده قرار میگیرد. با صرف نظر از سیستم کنترل Skiff، تجربهی کاربری آن، با خودروهای بنزینی کمی تفاوت دارد.
Fergusson میگوید که تیم توسعه دهندگان در انتقال حس رانندگی با یک وسیلهی نقلیهی بادبانی، سختیهای زیادی را پشت سر گذاشتهاند.
حتی به جایی رسیدیم که یکی از افراد تیم درخواست کرد که Skiff را با وسیلهی نقلیهی معمولیتری مانند یک وانت بزرگ و زرهی جایگزین کنیم؛ اما نهایتاً تصمیم بر این شد که Skiff را حفظ کنیم و حالا به نظر میرسد که این تصمیم، انتخاب درستی بوده است.
به شخصه از پیچهای تند، لغزشها و حرکت با جریان باد در استفاده از این وسیله لذت بردم و زمان زیادی را به گشت و گذار با آن سپری کردم. فکر میکنم اگر Skiff اینقدر سرم را شلوغ نمیکرد، میتوانستم زمان بیشتری را به بررسی مأموریتهای جانبی Gears 5 اختصاص دهم. توصیف تجربهی لذت بخش سفر به مناطق مختلف جهان Gears 5 با این وسیله، در حالی که تنها کاری که در این میان انجام میدهید، گوش دادن به صحبتهای Kate و Del است، کار دشواری است. رابطهی بین این دو، بسیار صمیمی بوده و گوش دادن به صحبتهای آنها تجربهی لذت بخشی است. اما اگر هیچ چیزی برای غافلگیر کردن شما در این جهان وجود نداشته باشد، سفرهای طول و دراز شما میتواند به یک کار روزمره و خسته کننده تبدیل شود.
خوشبختانه Gears 5 همچنان یکی از بازیهای Gears of War است و تک تک مأموریتها – صرف نظر از این که به داستان اصلی مربوط است یا یک مأموریت جانبی – هنوز جلوهای از سبک سنتی شوتینگ Cover-Based این مجموعه دارد. در بازیهای قبلی این سری، شما وارد یک محوطه میشدید، و ناگهان همهی نیروهای دشمن از حضور شما مطلع شده و به شما حمله ور میشدند. در Gears 5 تقریباً در همهی موارد، شما آغاز کنندهی جنگ هستید. این موضوع بدین معناست که حالا شما میتوانید ابتدا وارد یک منطقه شده، همهی بخشهای آن را بررسی کنید، و سپس وقتی که به مرز آمادگی رسیدید، با نیروهای دشمن درگیر شوید. و بله، شما میتوانید بدون مطلع شدن دیگران، به حذف تک تک افراد دشمن بپردازید. البته مود مشخص شدهای برای حرکات مخفیانه وجود ندارد (مانند مود Stealth در اکثر بازیهای مشابه Gears 5) اما اگر مراقب باشید، میتوانید بدون شناسایی شدن، کار خود را انجام داده و مکان را ترک کنید. Gears 5 حق انتخاب زیادی را برای کاربران خود قائل است. در یکی از بخشهای بازی، من موفق شدم تا بدون شناسایی شدن، تک تک نیروهای دشمن را به روش مخفیانه و محتاطانهی خودم از بین ببرم. به نظر میرسید که در صورت تمرکز و احتیاط کافی، میتوان از راه دور، و با یک اسنایپر رایفل، همهی افراد حاضر در موقعیت را یکی یکی از بین برد. فقط باید توجه داشته باشید که کسی موفق به اطلاع رسانی به دیگران نشود. در بخشی دیگر، یک تلهی الکتریکی در ورودی یک از درها کار گذاشتم، و با کشاندن نیروهای دشمن به دنبال خود، بدون هیچ مشکلی آنها را در تله گیر انداخته و از بین بردم. در یکی از صحنههای مورد علاقهی خودم، با شلیک یخ به زیر پای دستهای از سربازان Swarm، آنها را به آبهای منجمدی که زیر پایشان قرارداشت چسباندم !
با این که در مقایسه با بازیهای قبلی سری Gears امکانات و آپشنهای به مراتب بیشتری در اختیار کاربر قرار میگیرد، هرگز احساس نمیشود که The Coalition سعی در تبدیل Gears 5 به Deus Ex یا Dishonored را داشته است. شما در هر یک از میدانهای مبارزهی این بازی هنوز احساس حضور در همان خانهی قدیمی را دارید. تمامی رویاروییهای Gears 5 همان حسی را منتقل میکنند که سری Gears به خاطر آنها محبوب شده است. فقط در این بین آپشنها و امکانات اطراف شما متنوعتر شده است. به علاوه این که حالا محیط بازی نقش پررنگتری را در سرنوشت بازی ایفا میکند. اکثر این امکانات از طرف دوست قدیمی و رباتیک کاراکتر بازی، یعنی Jack تأمین میشوند. Jack بعد از یک غیبت کوتاه در شمارهی قبلی این سری، دوباره در Gears 5 معرفی میشود.
این بار، Jack مستقیماً در درگیریهای بازی دخالت میکند و حتی میتوان در حالت Co-Op و توسط بازیکن سوم آن را هدایت کرد. این ربات، از سه قابلیت مختلف برخوردار است. توانایی حجومی، پشتیبانی و انفعالی.
امکانات حجومی Jack شامل کور کردن دید دشمن، قرار دادن تلههای برقی و انفجاری و حک کردن امکانات و نیروهای دشمن برای استفاده بر علیه آنها است. از سوی دیگر قابلیتهای پشتیبانی Jack، امکان تقویت و بازیابی جان از دست رفتهی کاراکتر بازی را فراهم میکند. همچنین میتواند موقعیت دشمن را اسکن کرده و اطلاعات مهمی را در اختیار شما قرار دهد تا بدون شناسایی بتوان از میان آنها عبور کرد. از امکانات انفعالی Jack نیز میتوان به فراهم کردن مهمات و سلاحهای مختلف و یا احیای همتیمیهای کشته شده اشاره کرد. این قابلیتها امکان پیشرفت و ارتقا را نیز خواهند داشت.
من شانس این را داشتم که در بخش Horde بازی Gears 5 از Jack استفاده کنم. به نظر میرسد که Jack امکانات کمکی خوبی را برای بازیکنان تازه کار و کم تجربهتر فراهم میکند اما فکر نکنم که بازیکنان باتجربهتر، زیاد از این امکانات استفاده کنند. خوشبختانه فرقی نمیکند که به عنوان کدامیک از کاراکترهای Kait یا Del بازی را انجام میدهید؛ در هر دو صورت، Jack به عنوان یک کاراکتر پشتیبان، امکانات مفیدی را در اختیار شما قرار میدهد. این کاراکتر عمق بیشتری را به مبارزات و درگیریهای بازی اضافه میکند و کمی از اضطراب و تشویش این صحنهها کم میکند. امکان حرکات مخفیانه و حس و حال سبک Stealth در این بازی، تجربهی متفاوت و لذت بخشی است. گرچه خود من در بسیاری از موارد نمیتوانستم بدون شناسایی شدن از کنار یک سرباز Swarm عبور کنم و به طور ناخودآگاه با هم درگیر میشدیم.
بروزرسانی و ارتقاء قابلیتهای Jack به آیتمها و اجزایی نیاز دارد که از طریق مراحل جانبی بازی بدست میآیند. این آپگریدها معمولاً موجب افزایش طول مدت استفاده از قابلیتهای این کاراکتر میشوند اما در تجربهی شخصی من، با آپگریدی برخورد کردم موجب اضافه شدن یک سری امکانات حرکتی جدید به تواناییهای Jack میشد و یا در یکی از آپگریدهای حجومی Jack، میزان Damage آن تا سه برابر افزایش مییافت؛ از این رو نمیتوان به طور قطع دربارهی آنها نظر داد. از طرفی میتوان در هر زمان، قابلیتها و آپگریدهای نصب شده بر روی Jack را تغییر داده و آن را با آیتمهای جدیدتری که پیدا کرده اید، تطابق داد. این کار هیچ هزینهای را برای شما به همراه نخواهد داشت. به طور کلی حس خوبی نسبت به این کاراکتر کمکی داشتم و فکر میکنم در روند بازی کمک زیادی به من کرد. من در طول زمان پنج ساعتهی تجربهی خودم از گیم پلی Gears 5 از هفت قابلیت مختلف بازی استفاده کردم و با این که صحبت دربارهی امکانات و قابلیتهای ویژه در بازیهای Gears کمی عجیب به نظر میرسد، باید گفت که این تغییرات کاملاً موفقیت آمیز به نظر میرسند. مطمئنم که من هنوز همهی تغییرات غافلگیر کننده و هیجان انگیز Gears 5 را تجربه نکرده ام و قطعاً موارد دیگری نیز وجود داشتند که در طول تجربهی کوتاه من فرصت به آنها نرسیده است.
Gears 5 با تغییرات مثبت خود، من را برای تجربهی نسخهی کامل بازی بسیار هیجان زده و بیتاب میکند. آزادی عمل، و استفاده از قابلیتهای بسیار متنوع و مفید کاراکتر Jack از جملهی مهمترین این تغییرات در گیم پلی اکشن و سوم شخص بازیهای Gears هستند. امیدوارم هنوز فرصتها و امکانات بسیار بیشتری در تجربهی مبارزات بازی وجود داشته باشد که من هنوز موفق به کشف آنها نشده باشم. به طور کلی باید بگویم که به عنوان یک طرفدار سری Gears از تغییرات و امکانات جدید این بازی بسیار راضی هستم و برای تجربهی نسخهی کاما این بازی لحظه شماری میکنم.
برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با بازی Gears 5 میتوانید از لینکهای زیر استفاده کنید.
منبع: Gamespot