به تازگی کمپانی وی پوینت (Waypoint) مقالهای جدید و بلند بالایی در مورد یکی از برجستهترین سری بازیهای ویدیویی یعنی فرانچایز Halo ساخته استودیو بانجی (Bangie) و کمپانی ناشر مایکروسافت (Microsoft) را منتشر کرده است. عنوان این مقاله “کاملترین داستان از ناگفتههای Halo” با نگاهی ژرف به داخل بازی و بازگویی شگفتیهای آن، از جمله خصوصیات مهم و قابل توجه برای مطالعه توسط هواداران این سری است.
در پیشینهی تدوین سری Halo افرادی چون الکس سروپین (Alex Seropian) موسس استودیو بانجی، مارتی اودونل (Marty O’Donnell) سازنده بازی، مارکوس لتو (Marcus Lehto) طراح نسخه آزمایشی Halo، جو استاتن (Joe Staten) نویسنده بازی و افراد کثیر مشمول در خلق سری Halo نقش داشتهاند و همچنان این فرانچایز را در دورنمای بازیهای ویدیویی برجسته نگاه داشتهاند.
از جالب توجهترین جزئیات درمورد بخشی از مقاله سری Halo میتوان به اظهارات کمپانی مایکروسافت در خصوص علاقمند نبودن این کمپانی به نام Halo و خواستار تعویض آن اشاره کرد.
طبق گفتهی طراح کنترل اول شخص بازی، جیم گریسمر (Jamie Griesemer) کمپانی مایکروسافت باور دارد کلمهی Halo واژهای بیمعنا و زننده است و در زبانهای مختلف دنیا معنایی احمقانه دارد.
گریسمر توضیحات بخصوصی درمورد کشمکش برسر نام بازی ارائه داد:
ناشران تاکید میکنند Halo بیمعنی است اما برای مردم معنادار است. این یک نام تجاری نیست زیرا ما یک سرباز را ارائه میدهیم نه یک فضای عجیب مسخره. در زبانهای خارجی متعددی این کلمه زننده و بیمورد است و دلایل زیادی برای تغییر آن توسط ناشران وجود دارد. آنها بر سر نامهای زیادی ماهها کشمکش داشتند تا نام Halo را تغییر دهند.
ظاهرا بازی Halo فقط با نام Halo مفروض بوده است و همه هواداران هم از آن به همین نام یاد میکردند؛ اما سرانجام کشمکشها بر سر نامگذاری به تغییر این عنوان به Halo: Combat Evolved ختم شد که عنوان جالبی بهنظر نمیآید. گریسمر در ادامه گفت:
پس از چندی برای ساخت یک عنوان فرعی موافقت شد و این موضوع پیش از مطرح شدن عنوان های فرعی برای هر بازی بود. بنظر ما تفکر ساخت نسخههای فرعی احمقانه بود و باوجود آنکه راهی برای نادیده گرفتنش وجود داشت اما در نهایت عنوان فرعی Combat Evolved در دستور کار قرار داده شد.از طرفی این نوع نام گذاری هم برای ما جزو احمقانهترین ایده ها بود چرا که این عبارت از لحاظ معنایی، گرامری و یا انتقال مفهوم اصلی نامناسب به نظر میرسید.
در دیگر بخش از این مقاله به یکی از ارکان اصلی بازیهای سری Halo یعنی ویژگی بازی چند نفره (Multiplayer) اشاره میشود؛ اما خبر جدید تأسف بار حاکی از آن است که کمپانی بانجی این ویژگی مهم را تقریبا از بازی اول خود حذف کرده است. به دنبالهی آن گریسمر اظهارات خود را به کمپانی وی پوینت ارائه داد:
حالت چند نفره تا قبل از ارائه بازی یک ویژگی بد و نامناسب بشمار میرفت. تصور کنید در بازی به یک نفر مدام شلیک میکنید و او نمیمیرد.
در ضمن پاول برتون (Paul Bertone) طراح سابق بانجی افزود:
حالت چند نفره در واقع تا نزدیک پایان پروژه در دستور کار قرار داده شده بود و میتوانست به یک مصیبت نمایان بدل شود.
طبق گفته مکس هابرمن، بانجی به حالت چندنفره Halo به چشم یک میدان مبارزه نگاه میکرد اما در خصوص تیمی بودن در این حالت، سازندگان مبارزات تن به تن را ترجیح دادند؛ هرچند حالت چند نفرهای که برای بازی ارائه شد طراحی بخصوصی نداشت و هابرمن آن را تلاشی صرفا در جهت اتمام پروژه تلقی کرد.
در انتهای مقاله نیز به یک مصاحبهای جدید برمیخوریم که به جدلی بین دو کمپانی مایکروسافت و بانجی بر سر بازی Halo 2 اشاره میکند. طبق گفتهی مذکور مدیر عامل کمپانی بانجی اظهار داشت بازی باید کامل شود. در این حین اد فرایز (Ed Fries) رئیس سابق ایکسباکس به دنبالهی این گفتمان افزود:
جلسهای در خصوص بازی Halo 2 برگزار شد و واقعیتی که ما از نتایج بحث نیاز داشتیم عرضه بازی یک سال قبل از وعدهی داده شده بود. رابی بچ (Robbie Bach) مدیر ارشد سابق ایکسباکس به رای گیری پرداخت. گزینههای پیش روی بانجی انتشار بازی یک سال زودتر و یک سال دیرتر بود. تمامی افرادی که برای رابی کار میکردند به عرضه بازی یک سال دیرتر ودادن زمان اضافه به بانجی رای دادند. من که موافق نبودم از جلسه کنارهگیری کردم و گفتم در این مورد سکوت خواهم کرد. هنوز پس از شش ماه سکوت خود را در این مورد نشکستهام. نتیجه رایگیری گرایش واقعی اتفاقات آن روز را نشان داد.
نظرات شما در مورد نامگذاری، تصمیمات و مخالفتهای مایکروسافت نسبت به استودیو بانجی چیست؟ آیا بازیهای سری Halo را تجربه کردهاید؟ دیدگاه شما نسبت به بیانات کمپانی مایکروسافت چیست؟ بنظر شما حالت چند نفره برای بازیهای Halo باید چه خصوصیاتی داشته باشد و اینکه آیا این حالت برای بازی ضروری است؟