بردگیم (Board Game) انتزاعیِ استراتژیک، گونهای از بردگیم است که اصولا در عین سادگی دارای پیچیدگیها و مفاهیمی در ورای بازی است. بردگیم گیپف (Gipf) نمونهای پیچیده از سری بردگیمهای انتزاعی استراتژیک است که در نوع خود نادر و خاص است. این بردگیم، 6 عضو مکمل دیگر دارد که هر کدام ظاهرا مستقل بوده و میتوانید از انجام هرکدامشان به تنهایی لذت ببرید، اما وقتی به چند بازی از سری بازیهای گیپف بپردازید، ارتباط غافلگیر کنندهای را خواهید یافت که مفاهیم فلسفی خاصی را به بازیکنان منتقل خواهد کرد. اگر دنبال پیچیدگیهای خاصی هستید که کشف آنها شما را شگفتزده کند، تجربه این بردگیم بصورت ویژه به شما پیشنهاد میشود.
بردگیم گیپف اولین عضو از سری بازیهایی به همین نام است که در سال 1997 میلادی طراحی شد، یک بازی انتزاعی استراتژیک دو نفره که در سالهای بعد از خود تا سال 2017 میلادی، 6 عضو دیگر را در سری بازیهای خود جای داد. کریس بورم (Kris Burm) طراح معروف این بردگیم فلسفی بوده و سری بازی توسط شرکت بازی سازی (HUCH & Friends) به بازار عرضه میشود. بردگیم گیپف و سایر برادران و خواهرانش بازیهای دونفره هستند.
بردگیم گیپف از 18 مهره سفید و 18 مهره سیاه ساده بههمراه صفحه بازی، دفترچه راهنمای بازی و یک کیف پارچهای برای ادوات بازی تشکیل شده است. این کیف پارچهای برای حمل و نقل این بردگیم، کار شما را بسیار راحت کرده و از وسایلی است که کمتر در بردگیمهای جدید دیده میشود. در دفترچه راهنمای بازی، قوانین برای بازی بردگیم گیپف در سطوح مقدماتی، استاندارد و مسابقهای شرح داده شده است. نسخه مسابقهای در واقع روش حرفهای و اصلی بازی است، اما پیشنهاد میشود که از ابتدا به سراغ آن نروید و پس از تسلط به سطوح قبلی بازی، وارد جمع حرفهایهای بردگیم گیپف شوید. هرچند 18 مهره در اختیار هر بازیکن وجود دارد، اما بازی با 15 مهره برای هر بازیکن انجام میشود و مهرههای اضافی برای ایجاد تعادل بین بازیکنان است، یعنی اگر با کسی بازی کردید که به اندازه شما به بازی تسلط ندارد، میتوانید به وی این اجازه را بدهید تا با تعداد مهرههای بیشتری به میدان مبارزه با شما وارد شود.
مانند بازیهای استراتژیک انتزاعی، هدف بازی ساده است، برای پیروزی شما در بردگیم گیپف لازم است تا تمامی مهرههای حریف در زمین حضور پیدا کرده و ذخیره مهرههای وی به پایان برسد یا اینکه شما مهرههای وی را به بیرون از بازی پرتاب کنید. به همین سادگی شما برنده خواهید شد اما این هدف ساده با قوانین خود و استراتژیهای طرفین بازی به یکی از بردگیمهای پیچیده تبدیل میگردد. صفحه بازی یک شش ضلعی با خطوط متقاطع است، که محل تلاقی خطوط در میان صفحه، خانههای بازی بوده و نقاط تلاقی انتهای خطوط که با دایرههای سیاه مشخص شدهاند، دروازههای ورود مهرهها به صحنه مبارزه گیپف هستند. سی و هفت خانه و بیست و چهار دروازه، عرصه رقابت در بردگیم گیپف را تشکیل میدهند. دروازه E1 در صفحه بازی، مقابل مهرههای سفید که شروع کننده بازی هستند و دروازه E9 در جلوی بازیکن با مهرههای سیاه قرار گرفته و برنامه ریزی برای حذف مهرههای حریف و نجات مهرهها از کمند مهرههای رقیب، شروع میشود.
به نوبت، هر بازیکن مهرهای را از دروازههای مشخص شده به درون بازی هُل میدهد، اگر خانه خالی باشد که آن خانه را تصرف میکند اما اگر خانه پر باشد، مهره قبلی در همان خط و راستا یک خانه به جلو هُل داده میشود. در واقع شما باید با هل دادن مهره خود، سایر مهرههای خودتان و حریفتان را جابجا کنید. صبر کنید! دست به مهره در این بازی حرکت است، هیچ جای بخششی وجود ندارد و لمس هر مهره بهمعنای حرکت دادن آن مهره است.
یادتان باشد از آنجایی که دروازهها یک طرفه هستند و فقط به داخل بازی راه دارند، با هل دادن یک مهره به بیرون از صفحه بازی، آن مهره از بازی خارج خواهد شد و به ذخیرهها اضافه نمیشود و از سوی دیگر، با قرار گرفتن 4 مهره از یک رنگ، در یک راستا، هر 4 مهره از بازی خارج شده و به ذخیره اضافه میشوند، این اتفاق میتواند با حرکت صاحب مهره و یا با هل دادن مهره توسط حریف رخ دهد. پس از تسلط به این شیوه از بردگیم گیپف، که سطح مقدماتی بازی بود، سطوح پیشرفته برای چالشهای جدیتر، ظاهر میشوند.
سطح بعدی بردگیم گیپف، سطح استاندارد خوانده میشود. در سطح استاندارد قوانین مشابه سطح ابتدایی بازی است و تنها تفاوت ورود مهره گیپف به بازی است. گیپف به معنای پتانسیل بوده و در این بردگیم از قرارگرفتن دو مهره روی هم ایجاد میشود. اگر بتوانید آخرین مهره گیپف حریف را از بازی حذف کنید، حتی اگر مهرههای ذخیرهاش تمام نشده باشند، شما برنده بازی خواهید بود. در این سطح هر دو بازیکن با تمام 18 مهره خود وارد بازی میشوند و امکان امتیاز دادن به شخص کم تجربه وجود ندارد.
مانند سطح ابتدایی، دروازههایی که در گوشههای 6 ضلع زمین قرار دارند برای شروع بازی و ورود به زمین استفاده میشوند و در اولین تحرکاتِ نیروهای مهرهای، سه مهره گیپف هر بازیکن ساخته و به بازی وارد میشوند. یادتان باشد که هرچند حذف تمامی مهرههای گیپف حریف شما را برنده بازی خواهد کرد، اما ممکن است در یک موقعیت خاص ترجیح بدهید که از حذف یک مهره گیپف خودداری کنید. در این حالت برخلاف مهره ساده، شما میتوانید از این کار امتناع کنید. این نکته را نیز به یاد داشته باشید که با خروج یک مهره گیپف، این مهره به دو مهره ساده تبدیل میشود. برنامهریزی برای حفظ مهرههای گیپف در بازی، علاوه بر سایر قوانین این بردگیم، سطح استاندارد را نیازمند تمرکز و برنامهریزی دقیقتری نسبت به سطح ابتدائی نموده است.
علاوه بر نکات و قوانینی که در بالا گفته شد اگر 4 قانون جدید را رعایت کنید، سطح تورنومنت بردگیم گیپف را تجربه خواهید کرد.
ابتدا اینکه چیدمان اولیه در 6 گوش زمین بازی وجود ندارد و تمام زمین برای شروع بازی در اختیار استراتژیستهای مبارز در بردگیم گیپف قرار دارد.
نکته دوم اینکه هرچند چیدمان اولیه وجود ندارد اما شروع بازی باید با حضور یک مهره گیپف در صفحه بازی باشد.
قانون سوم همچنان مرتبط با مهره گیپف است، در سطح استاندارد 3 گیپف برای هر بازیکن در بازی حضور داشتند، اما در نسخه تورنومنت شما یک بازیکن حرفهای شناخته میشوید و خودتان تعداد گیپفهای بازیتان را مشخص خواهید کرد. حتی میتوانید تمامی مهرههای خود را به گیپف تبدیل کنید؛ اما فراموش نکنید که ذخایر پشتیبانی نیروهایتان اگر تمام شود، شما خود به خود بازنده شدهاید یا اینکه با یک مهره گیپف به بازی ورود کنید که احتمالا با این تصمیم قصد دارید برد حریفتان را تضمین کنید.
نکته چهارم حسابگری و برنامهریزی بلند مدت شما در این بردگیم را به چالشی جدی میکشاند. هرچند شما در تعداد گیپف خود آزادی عمل دارید، اما با ورود اولین مهره ساده از مهرههایتان به زمین بازی، دیگر نمیتوانید مهره گیپف جدیدی را به نیروهای خود اضافه کنید و از آن پس باید با ورود و هدایت مهرههای ساده به حفظ داشتههای قبلی خود بپردازید.
بردگیم گیپف را استعارهای از پیدایش قارهها، ایجاد تعادل در رانش انرژی هریک به دیگری و حذف یک قاره توسط دیگری میدانند. این استعاره از خاکها و هل دادن سطوح توسط انرژی آنها با حفظ پتانسیل در هر قاره با نگهداری مهره گیپف را تجربه کنید و بخاطر بسپارید تا در یادداشتهای آتی به سایر بردگیمهای این مجموعه بردگیم دعوت کنیم.
برای معرفی انواع بردگیمها با پی اس آرنا همراه باشید.