شاید دو ماه پیش که اعلام شد فستیوال محبوب E3 قرار نیست در ماه ژوئن (خرداد) برگزار شود، همه ما ناراحت بودیم. چند سالی است که به لطف نالطفی کووید-۱۹، خبری از کنفرانسهای مطبوعاتی و آن شور و هیجان همیشگی E3 نیست و سال گذشته هم نمایشها چندان چنگی به دل نمیزد. اما طی چند وقت اخیر، به روشهای مختلف توسعهدهندهها و کمپانیها به گیمرها نوید دادهاند که شاید E3 برگزار نشود، اما شور و هیجان تابستان بازیهای ویدیویی سرجایش خواهد ماند.
به عنوان مثال جف کیلی، اعلام کرد که فستیوال تابستان بازیهای ویدیویی (Summer Game Fest) از ۹ ژوئن با استریم جذابی آغاز خواهد شد. این فستیوال در سال گذشته هم برگزار شد که به لطف پخش کردن گیمپلی بازی Elden Ring برای اولین بار، توانست احترام همه گیمرها را به دست آورد. البته تنها Elden Ring نبود که باعث محبوبیت این فستیوال شد و حضور چند استودیو و نمایش بازی دیگر باعث شد تا برای فستیوال امسال بیش از پیش منتظر بمانیم.
البته جف کیلی تنها شخصی نبود که وارد این بازی شد و از طرفی دیگر مایکروسافت و بتسدا اعلام کردند که کنفرانس ایکس باکس و بتسدا را در تاریخ ۱۲ ژوئن برگزار خواهند کرد. این کنفرانس مطبوعاتی برای مایکروسافت گیمینگ اهمیت بسیار زیادی دارد چون آنها اخیرا با اخبار تاخیر خوردن انتشار بازیهای Redfall و Starfield، با سیل عظیمی از انتقادها روبهرو شدند و شاید این کنفرانس مطبوعاتی و یک استریم طوفانی بتوانند کمی این موج منفی را از روی خود بردارند.
به خصوص که اخیرا پلیاستیشن با استریم زنده State of Play، بازیهای مهمی مثل بازی Resident Evil 4 Remake و بازی Final Fantasy 16 را به نمایش گذاشت و باعث شد تا جنگ فنبویها بار دیگر شدت بگیرد، در ۱۲ ژوئن فرصت دارد که بار دیگر نشان دهد که برنامهریزی دقیقی برای نسل نهم دارد و نمیخواهد که مثل نسل هشتم، بازی را به پلیاستیشن واگذار کند.
نمایشهای احتمالی کنفرانس ایکس باکس و بتسدا
اما چه بازیهایی را انتظار داریم که در کنفرانس ایکس باکس و بتسدا ببینیم؟ هنوز هر دو کمپانی اطلاعات زیادی را از این استریم مشترک منتشر نکردهاند اما با توجه به شایعات و اطلاعاتی که در اختیار است، میتوانیم حدسهایی را مطرح کنیم. در ادامه بیشتر به این موضوع میپردازیم.
Avowed – رونمایی از گیمپلی
اگر گیمر و طرفدار سبک نقشآفرینی باشید، حتما میدانید که بخش عظیمی از خبرگان ساختن بازیهای نقشآفرینی در استودیوی Obsidian Entertainment جمع شدهاند. آنها از جدیدترین بازی در دست توسعه خود به نام Avowed دو سال پیش رونمایی کردند و از آن زمان تا به حال هیچ تریلر گیمپلی مربوط به این بازی را در اختیار طرفداران قرار ندادند.
اما به احتمال خیلی زیاد طی کنفرانس ایکس باکس و بتسدا بالاخره قرار است که تریلری از این بازی را مشاهده کنیم که ایدههای اولیه راجع به این بازی را به ما خواهد داد. تریلری که نشان دهد استودیوی Obsidian Entertainment قرار است مثل همیشه چه نوآوری در سبک نقشآفرینی داشته باشد.
با این که میتوان مطمئن بود که Avowed قرار نیست که در سال جاری میلادی منتشر شود و احتمالا برای انتشار آن باید تا ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴ میلادی صبر کنیم، اما این موقعیت بسیار خوبی برای مایکروسافت است که نمایشی از این بازی را منتشر کند و طرفداران بدانند که آبسیدیان چه غذایی برای آنها پخته است.
Gears of War Collection – رونمایی
بیایید با خودمان روراست باشیم که مایکروسافت تا به حال بیش از حد رونمایی از یک کلکسیون کامل از قسمتهای عرضه نشده Gears of War روی رایانههای شخصی را طول داده است. چند سال پیش دقیقا چنین کلکسیون کاملی برای Halo به نام Halo: Master Chief Collection هم منتشر شد که با بازخورد بسیار مثبت پلیرهای پی سی همراه شد.
اما مساله اصلی اینجا است که با رونمایی کردن از کلکسیون کامل قسمتهای قبلی Gears of War، مایکروسافت میتواند با انتشار صیقل دادن جلوههای بصری این بازی، آن را برای کنسولهای نسل فعلی خود هم منتشر کند. همچنین تا به حال دو قسمت از این فرنچایز یعنی Gears of War و Gears 5 هم برای کامپیوترهای شخصی منتشر شده و کاملا غیرمنطقی به نظر میرسد اگر دیگر قسمتها در دسترس این کاربرها قرار نگیرد.
البته کاملا بعید است که این ریمستر توسط استودیوی Coalition صورت بگیرد؛ آنها در حال حاضر سرگرم پروژه جدیدشان هستند و احتمالا برای شکل گرفتن این کلکسیون، اکس باکس به سراغ استودیوهای دیگر برود تا بتوانند پورتی برای رایانههای شخصی ترتیب ببیند. امیدواریم که مایکروسافت این لطف را در حق طرفدارهای Gears روی رایانههای شخصی بکند.
Starfield – رونمایی از گیمپلی
چقدر حیف که نتوانستیم در سال جاری میلادی بازی Starfield را تجربه کنیم. اما با توجه به این که تاریخ انتشار این بازی سال ۲۰۲۲ اعلام شده بود و تا همین حالا هیچ گیمپلیای از این بازی تماشا نکردهایم و به جز چند طرح مفهومی ناقص، اطلاعات مفیدی راجع به این بازی نداریم، کاملا قابلانتظار بود که این بازی تاخیر بخورد. اما این تاخیر خوردن طبعاتی را به همراه داشت و موج انتقادها نسبت به مایکروسافت بسیار زیاد شد که حدس میزنم برای فروکش کردن این حجم از انتقاد، تریلر گیمپلی این بازی مشاهده کنیم.
با توجه به این که انتشار این بازی تعویق افتاده، منصفانه این است که مایکروسافت و بتسدا از گیمپلی این بازی بالاخره رونمایی کنند تا بالاخره متوجه شویم با چه بازی روبهرو هستیم. چند سال است که تیم اصلی استودیوی بتسدا به کارگردانی آقای تاد هاوارد مشغول ساخت این بازی هستند و به خاطر توسعه این بازی، توسعه دیگری بازی اصلی این استودیو یعنی The Elder Scrolls VI هم دچار تاخیر شده. البته این امکان وجود دارد که در کنار گیمپلی استارفیلد، تریلری از The Elder Scrolls بعدی هم مشاهده کنیم که البته بعید است اما حدس زدن آن بدون شک خالی از لطف نیست.
بازی Starfield بدون شک از هایپترین بازیهای ویدیویی سال آینده محسوب میشود که امیدواریم به سرنوشت هایپ بودن بازی Cyberpunk 2077 دچار نشود. این هایپ بودن به خاطر استودیوی محبوب Bethesda Softworks است؛ نکته جالبتر زمانی مطرح میشود که Starfield آی پی جدید این استودیو بیش از دو دهه است. پس انتظارها از این عنوان بسیار بالا است. با توجه به تاخیر خوردن این بازی و انتقاد بسیار زیادی طرفدارها نسبت به این موضوع، خیلی بعید است که تریلر گیمپلی از این بازی مشاهده نکنیم؛ پس امید خود را بالا ببرید.
Redfall – رونمایی از گیمپلی
دیگر بازی مایکروسافت و بتسدا که با تاخیر مواجه شد و به امسال نرسید، بازی Redfall بود که به جز تریلری سینماتیک نمایش دیگری از این بازی مشاهده نکردیم. با توجه به وعدههایی که سازندگان این بازی راجع به آن دادهاند، انتظار پلیرها نسبت به این بازی بسیار زیاد است که باید دید آیا سازندگان این بازی یعنی استودیوی Arkane در ساخت عنوانی جذاب موفق خواهند بود یا نه.
استودیوی Arkane طی چند سال اخیر بازیهای درخشانی را توسعه دادند که تنها دو نام Deathloop و Dishonored 2 کافی است تا متوجه شویم عمق جذابیت بازیهای آنها چقدر است. در Redfall آنها به سراغ سوژه جدیدی رفتهاند که شاید در ابتدا کمی تکراری و نخنما به نظر برسد اما تریلر سینماتیک بازی نوید یک بازی سرگرمکننده را به پلیرها میدهد.
همان موضوعی که برای Starfield مطرح است، برای Redfall هم مطرح میشود. پلیرها و به خصوص فنهای اکس باکس همگی منتظر انتشار این بازی انحصاری در سال جاری بودند که بتوانند دلشان را به یک بازی انحصاری اکس باکس خوش کنند که متاسفانه این بازی هم با تاخیر مواجه شد و همان موج انتقادهای منفی به خاطر این بازی هم به مایکروسافت روانه شد. پس منطقی است که اکس باکس حداقل گیمپلی این بازی را به نمایش بگذارد.
Forza Motorsport 8 – رونمایی رسمی و رونمایی از گیمپلی
مدت زمان زیادی است که از درگاههای غیررسمی، تایید شده است که قسمت بعدی سری Forza Motorsport در دست توسعه قرار دارد و از تابستان ۲۰۲۰ میلادی تا به امروز خبر رسمی راجع به یان بازی نشنیدهایم. حالا وقت خوبی است که اکس باکس سری موتوراسپورت را به نسل نهم بازیهای ویدیویی بیاورد.
به لطف موفقیتی که Forza Horizon 5 به دست آورد، محبوبیت این فرنچایز بسیار بیشتر از گذشته شده و مشخصا اکس باکس هم قصد دارد که روی این موفقیت مانور بدهد و بازیهای بیشتری را در این فرنچایز توسعه بدهد. به خصوص برای نسل نهم بازیهای ویدیویی که در فورتزا هورایزون ۵ شاهد جلوههای بصری خارقالعادهای بودیم.
اما چرا حدس میزنیم که به جز رونمایی رسمی، شاهد رونمایی گیمپلی خواهیم بود؟ چون در تاریخ رونماییهایی که از سری Forza وجود دارد، هیچوقت پیش نیامده که یک تریلر سینمایی را به تنهایی مشاهده کنیم و همیشه شاهد گیمپلی داخل بازی بودیم. هر چند که شاید بازی نهایی کمی دانگرید شده باشد اما مشخصا تماشای ویدیو گیمپلی بازی خالی از لطف نخواهد بود.
ID@Xbox – رونمایی(ها)
کنفرانسهای مطبوعاتی اکس باکس همیشه میزبان خوبی برای بازیهای مستقل بوده. اکس باکس با حمایت کردن از استودیوهای مستقل و نشر بازیهای آنها، سعی میکند که در کنفرانسهای خود از این موضوع مارکتینگ گستردهای پیاده کند و هیچ سالی در E3 نبوده که اکس باکس از برنامه ID@Xbox بگذرد.
امسال هم بدون شک شاهد بازیهای مستقل بیشتری خواهیم بود که مایکروسافت در معرض دید خواهد گذاشت که در بین این بازیهای مستقل، میتوانیم به عنوان مهم و موردانتظار Slime Rancher 2 اشاره کنیم که احتمالا بعد از مدتها انتظار شاهد تریلری از گیمپلی این بازی خواهیم بود. کاملا طبیعی است که با توجه به استقبال خارقالعاده نسبت به قسمت اول، اکس باکس بخواهد روی قسمت دوم این فرنچایز مانور بدهد.
معمولا بازیهای مستقل به صورت یک تریلر جامع و میکسشده، بازیهای مستقل دیگر را به نمایش میکشد که در آن تمامی این بازیها با نام سازنده و عنوان بازی قرار داده میشوند. با توجه به این که ناشر این بازیهای اکس باکس خواهد بود، قطعا میتوانیم منتظر باشیم که لوگوی گیمپس روی تریلر همه این بازیها نقش ببنند و اکس باکس اعلام کند که این بازیها از روز اول انتشارشان در گیمپس منتشر خواهند شد.
بازیهای اکتیویژن بلیزارد برای اکس باکس و گیمپس
مدت زمانی از امضای قرارداد حدودا ۷۰ میلیاردی بین اکتیویژن بلیزارد و مایکروسافت میگذرد که البته تا نهایی شدن آن و پیوستن اکتیویژن بلیزارد به صورت رسمی به یکی از زیرمجموعههای مایکروسافت چند ماهی باقی مانده است. مایکروسافت قول داده است که بازیهای اکتیویژن بلیزارد به هیچوجه فرم مولتیپلتفرم خود را از دست نخواهند داد؛ اما مساله اصلی اینجا است که مایکروسافت چگونه میتواند از این راه درآمد بیشتری برای خود کسب کند و کنسولهای بیشتری به فروش برساند؟
سادهترین راهحل این است که مایکروسافت به صورت رسمی تایید کند که قرار است بازیهای اکتیویژن بلیزارد از این پس به گیمپس اضافه شوند. این کار را مایکروسافت به راحتی و کمی بعد از انتشار خبر خرید بتسدا هم انجام داد و بازیهای بتسدا را به مرور زمان و حتی قبل از نهایی شدن قرارداد خرید، به گیمپس اضافه کرد.
از طرفی دیگر، امکان تایید ساخته شدن بعضی از بازیهای اکتیویژن بلیزارد برای کنسولهای اکس باکس هم وجود دارد. مثلا تصور کنید که پورت World of Warcraft برای اکس باکس تایید شود و بعد از دو دهه شاهد انتشار WoW و بستههای الحاقیاش برای پلتفرمی خارج از رایانههای شخصی باشیم.
البته موضوع دیگری هم وجود دارد؛ تصور کنید که بازیهای جدید اکتیویژن بلیزارد از طریق کنفرانس مطبوعاتی مایکروسافت رونمایی شوند! کسی چه میداند؛ شاید اتفاق بیافتد.
فصل بعدی Halo: Infinite
مدتی است که از انتشار بعدی Halo Infinite میگذرد و بخش چندنفره بازی در اوایل انتشار آن بسیار پرسروصدا و شلوغ بود اما حالا نسبت به گذشته افت نسبی داشته. با انتشار فصل اول بازی، تا حد زیادی کاربرها مجددا به این بازی بازگشتند اما فصل اول به اندازهای جذاب نبود که بتواند کاربرها را برای مدت زیادی در آن زندانی کند.
در این میان مشکلات عدیدی هم در این بازی و به خصوص بخش چندنفره وجود دارد که نیاز به رفع شدن دارند. برای این که بخش چندنفره بازی Halo: Infinite بتواند آن جذابیت همیشگی خود را باز پس بگیرد، استودیو 343 Industires نیاز دارد که دست به اقدامی دهنپر کن و جذاب بزند. اضافه کردن مودهای چندنفره جدید به همراه بعضی از سلاحهای قدیمی به خصوص سلاحهای پلاسمایی میتواند یکی از این اقدامها باشد. همچنین نقشه جدید هم میتواند به ایجاد تنوع در بازی کمک بسزایی کند.
البته مدتی است که شایعههایی مربوط به بخش بتل رویال بازی Halo Infinite منتشر شده که باید دید آیا این موضوع بالاخره در کنفرانس مطبوعاتی اکس باکس به حقیقت میپیوندد یا نه! به نظرم در کنفرانس مطبوعاتی اکس باکس بهترین زمان است که بالاخره نمایشهای اولیه بخش بتل رویال Halo Infinite را تماشا کنیم. این احتمال هم وجود دارد که اخباری راجع به سریال Halo در کنفرانس مطبوعاتی اکس باکس ببینیم که البته این موضوع کمی بعید به نظر میرسد اما از حدسها خارج نیست.
کنسول جدید و دستگاه گیمینگ ابری؟
این دو موضوع کمی از ذهنها خارج است و با وجود تمام منابع و درگاههای غیررسمی که وجود آنها را تایید کردهاند، اما نمیتوان انتظار داشت که در کنفرانس مطبوعاتی ۱۲ ژوئن شاهد رونمایی این دو موضوع بسیار مهم باشیم. حتی با خواندن تیتر بالا یعنی «کنسول جدید» و «دستگاه گیمینگ ابری» میتوان انتظار داشت که هر کدام کنفرانس مخصوص به خود را در آینده داشته باشند.
اما نباید هر حدس و گمانی را رد کرد و امکان دارد که هر دو یا حداقل شاهد رونمایی یکی از آنها باشیم. اما ماجرای کنسول جدید چیست؟ اخیرا کمپانی نمایشگرسازی TCL اعلام کرد که در حال توسعه دستگاهی مخصوص برای پلیاستیشن و اکس باکس است و احتمال زیاد در سال ۲۰۲۳ یا ۲۰۲۴، شاهد عرضه کنسول بعدی اکس باکس و پلیاستیشن خواهیم بود. همان کنسولهای میان نسلی که معمولا قدرت بیشتری نسبت به کنسول ابتدای نسل دارند.
دستگاه گیمینگ ابری چطور؟ این موضوع برای حالا نیست و چند سال پیش هم موضوعی مطرح شده بود که مایکروسافت در حال توسعه دستگاهی است که با وصل کردن آن به نمایشگرها، گوشیهای هوشمند و تلویزیونها بتوان به سرویس ابری اکس باکس متصل شد و از هر جایی بتوان بازیهای ویدیویی مبتنی بر سرویس ابری را تجربه کرد. احتمال این که شاهد رونمایی از «دستگاه گیمینگ ابری» باشیم بسیار بیشتر از رونمایی یک کنسول است. اما از طرفی دیگر هم این احتمال وجود دارد که به هیچوجه خبری از آن در ۱۲ ژوئن نباشد.
سخن آخر
در نهایت این موضوع مطرح است که مایکروسافت مدت زمان زیادی را در سکوت فرو رفته و با تاخیر خوردن بازیهای انحصاری امسالش، نگاههای خیلی زیادی به سمت آنها است. شایعههای مختلفی هم در این میان وجود دارد که در لیست ذکر نشد اما میتوان آنها را هم مدنظر داشت.
مثلا این که شاید مایکروسافت چند استودیوی دیگر را هم خریداری کرده باشد که فعالان صنعت چندین بار اعلام کردند که مایکروسافت در حال سرمایهگذاری در ناحیه آسیای شرقی به خصوص ژاپن است. چون مایکروسافت در تاریخ خود موفق نشده که رقیبهای دیرینهاش یعنی پلیاستیشن و نینتندو را در این نواحی شکست بدهد.
از لحاظ پروژههای بازیمحور هم میتوان حدس زد که شایعه عنوان انحصاری استودیوی Kojima Prodiuctions بالاخره در کنفرانس ایکس باکس و بتسدا دیده شود که میتواند سر و صدای بسیار زیادی را به پا کند و بار دیگر آن محبوبیت کاملی که مایکروسافت نیاز داشت را به آنها برگرداند.
در این میان مشخصا بازیهای جدیدی به سرویس گیمپس اضافه خواهند شد که به زودی از آنها مطلع میشویم. نظر شما چیست؟ شما چه حدسهایی برای کنفرانس ایکس باکس و بتسدا دارید؟