بازی Rainbow Six Extraction یک شوتر اول شخص آنلاین Co-op تاکتیکی و بقا اثر کمپانی یوبی سافت (Ubisoft) بوده که برای کنسولهای نسل هشتم، نهم و کامپیوتر عرضه شده است. در ادامه با نقد این بازی همراه ما شوید.
در سال 2018 بود که یوبی سافت با رویداد موفق Outbreak در بازی Rainbow Six Siege، ترکیبی جذاب از دو بازی Siege و Left 4 Dead عرضه کرد. ماموریتهای این رویداد، بر خلاف حالت بازیکن در برابر بازیکن (PvP) بازی Siege، بازیکنها را در برابر محیط (PvE) و دشمنانی قرار میداد که توسط هوش مصنوعی کنترل میشدند. ایده این رویداد آنقدر موفق بود که یوبی سافت را به فکر ساخت بازی مستقل بر اساس آن انداخت.
بازی Rainbow Six Extraction اسپین آفی از بازی Siege است که همان سبک شوتر تاکتیکی و گانپلی موفق و دلچسب این بازی را با رویداد Outbreak ترکیب کرده است. این بازی میتوانست به صورت یک بسته الحاقی برای بازی Siege عرضه شود، اما یوبی سافت آنرا در قالب بازی مستقل منتشر کرده و برچسبی 40 دلاری نیز به آن زده است.
از زمان معرفی در سال 2019، طرفداران چندان روی خوشی به این بازی نشان ندادند. آنها ترجیح میدادند بازی محبوبشان وارد عرصه تخیل نشده و همچنان یک شوتر تاکتیکی واقعگرایانه و جدی باقی بماند. یوبی سافت نیز چندان پیگیر گرم کردن بازار آن نشد. حتی شاهد این بودیم که بازی از روز اول روی سرویس Game Pass برای اکس باکس و کامپیوتر عرضه شود. هنگامی که بازی Rainbow Six Extraction عرضه شد، در مقطعی قرار داشتیم که بازار بازیهای بقای PvE حسابی گرم شده بود. از طرفی بازیهای Back 4 Blood، Deep Rock Galactic و Ready Or Not عرضه شده و از طرفی دیگر، بازی GTFO از فاز Early access درآمده بود (برای مطالعه نقد بازی GTFO، اینجا- کلیک کنید).
یک جای ساکت
همچون رویداد Outbreak، بازی Rainbow Six Extraction نیز بر نبرد بازیکن و هوش مصنوعی تاکید دارد. گول نام Rainbow Six را نخورید. در این بازی خبر از نبردهای شطرنج گونه و تاکتیکی و نفسگیر بازیکن در برابر بازیکن نیست. در این بازی بازیکنها در قالب تیمهای سه نفره با اپراتورهایی که از بازی Siege آمدهاند، در مقابل موجوداتی به نام آرکیانها (Archaeans) قرار میگیرند.
بازی Rainbow Six Extraction چهار نقشه بیشتر ندارد. نکته منفی که در ارتباط با این نقشهها وجود دارد، این است که در چند ساعت اول بازی فقط به یکی از آنها دسترسی داریم و سه نقشه دیگر، فقط با ارتقا سطح و کسب تجربه آزاد میشوند. این یعنی تا چند ساعت فقط باید در یک محیط ماموریتهای بازی را تجربه کنیم تا بالاخره نقشه دوم برایمان آزاد شود.
در بازی Extraction، بازیکنها در هر نقشه سه ماموریت دریافت میکنند که با انجامشان، امتیاز تجربه دریافت کرده و سطح اپراتورشان را افزایش میدهند. 3 ماموریت هر بازی از میان 12 ماموریت کلی، به صورت تصادفی توسط بازی انتخاب میشود. ماموریتهایی نظیر از بین بردن نوع خاصی از دشمن، نشان گذاری لانه آرکیانها و غیره، ماموریتهای بازی را تشکیل میدهند. شاید در نگاه اول، وجود 12 ماموریت که هربار سه تا از آنها انتخاب میشود، عدد قابل قبولی باشد. اما اینطور نیست.
در بازی نظیر Back 4 Blood، بازیکنها به قلب زامبیهای بیشمار حمله میکنند و در نقشهای بزرگ، ماموریتهای مختلف را انجام داده و داستان بازی را پیش میبرند. اما بازی Rainbow Six Extraction همان راه Siege را در پیش گرفته است. این بازی یک شوتر تاکتیکی و پیش بردن ماموریتها و به پایان رساندنشان، نیازمند برنامه ریزی است. تکرار 12 مرحله در چهار نقشه، (که سه تا از آنها پس از چند ساعت بازی آزاد میشوند) زود خسته کننده میشود. علاوه بر این، بازی پس از آزاد کردن نقشه و رساندن هر اپراتور به بالاترین درجهاش، محتوای Endgame مناسبی برای عرضه نداشته و بازیکن را در دریای پوچ تکرار 12 مرحله در 4 نقشه رها میکند.
آشوب در منطقه 9
با اینحال اگر لحظهای به چند ساعت اول تجربهمان از بازی Rainbow Six Extraction برگردیم، با یک گیمپلی سرگرم کننده روبهرو میشویم. چند ساعت اول این بازی، تجربهای شیرین از همکاری تیمی برای پیشبرد اهداف و گانپلی لذتبخش سری Rainbow Six است. گانپلی بازی Rainbow Six Extraction به همان کیفیتی که در Siege شاهدش بودیم، به صورتی پولیش شده حضور دارد. در این بازی کنترل و تسلط بر اسلحهمان را حس میکنیم، گویی که واقعا در نقش یک اپراتور حرفهای هستیم. خوشبختانه هدشات کردن و از پا درآوردن دشمنها، همچنان به همان لذتبخشی Siege است. کنترل اپراتور و حرکت به جهات مختلف به راحتی انجام شده و حس تسلط کامل را منتقل میکند.
ترکیب کنترل راحت با گانپلی جذاب سری Rainbow Six بازرسی و تخلیه اتاقها را در Extraction راحتتر کرده و میتوان بدون دغدغه و نگرانی از دستوپا گیر شدن کنترل بازی، به فکر برنامهریزی برای انجام ماموریتها باشیم. با اینحال گیمپلی بازی Extraction آنرا در حد یک بسته الحاقی از بازی Siege نگه داشته و عنصری به آن اضافه نمیکند که فکر کنیم با بازی جدید یا مستقلی از Rainbow Six طرف هستیم.
در این بازی به دل دشمنها نمیتوان زد. هجوم بدون تفکر به قلب دشمن به مرگ شما و همتیمیتان منجر میشود. این بازی فرمول شوتر تاکتیکی موفق Siege را در قالب PvE پیاده کرده است. به پایان رساندن هر ماموریت نیازمند برنامهریزی است. در پایینترین درجه سختی آرکیانها با چند ضربه میتوانند بازیکن را از پا در بیاورند، بنابراین نمیتوان بدون تفکر به آنها حمله کرد. مخفیکاری در بازی Rainbow Six Extraction بیشتر اپراتورها را زنده نگه میدارد.
نکته دیگر اینکه در این بازی چیزی به اسم درمان شدن یا بازیابی جان از دست رفته وجود ندارد. بستهها یا قابلیتهای افزایش جان، صرفا جان بازیکن را برای مدتی محدود پر میکنند. این مهم، تنش ماموریتها را افزایش داده و مجازات حمله بیپروا به قلب دشمن یا سهل انگاری در انجام ماموریتها را بیشتر میکند. اگر هر یک از اپراتورها در ماموریتی آسیب ببیند، برای مدتی از دسترس خارج شده و نمیتوان او را برای ماموریتهای بعدی استفاده کرد. اگر اپراتور در جریان ماموریت کشته شود، بازی به او برچسب گمشده در ماموریت (M.I.A) زده و او را از دسترس خارج میکند. در اینجاست که ماموریتی برای نجات اپراتور گمشده داده میشود و میتوان با نجات دادناش، او را دوباره استفاده کرد. البته میتوان صبر کرد تا بازی پس از چند ساعت و با کسر مقداری امتیاز تجربه از آن اپراتور، او را به بازیکن بازگرداند.
اضافه کردن چنین عناصری به بازی Rainbow Six Extraction تنش ماموریتها را افزایش داده و نقش تصمیم گیری و نقشهکشی برای به پایان رساندن ماموریتها را دو چندان میکند. این عناصر، به خصوص در درجههای سختی بالاتر، بیشتر خود را نشان میدهند. با وجود چنین عناصری که به آنها اشاره شد، به نظر میرسد که سختی بازی، در بخشهایی از کنترل خارج شده و در توازن با سایر قسمتهای آن نیست. این مشکل در درجههای سختی بالاتر بیشتر حس میشود. چنین مشکلی در بازی PvE دیگری به اسم Back 4 Blood نیز وجود داشت که توسعه دهندهگان آن سعی کردند با آپدیتهای مختلف آنرا اصلاح کنند. انتظار میرود که توسعه دهندهگان بازی Rainbow Six Extraction نیز به این موضوع توجه نشان داده و در آپدیتهای بعدی بازی، این مشکل را رفع کنند.
با اینکه گیمپلی بازی Rainbow Six Extraction و تکرار مداوم ماموریتها در چهار نقشه، پس از مدتی خسته کننده میشود، اما دشمنان (یا آرکیانها) تنوع قابل قبولی دارند. وجود 12 نوع آرکیان در بازی که هر یک نقاط قوت و ضعف منحصر به فرد دارند، نبردها را در این بازی از حالت خطی خارج میکند. از Smasher های عظیم که با یک ضربه بازیکن را از رده خارج میکنند گرفته تا Lurker ها که نقش پشتیبان را ایفا کرده و دیگر آرکیانها را تقویت میکنند. دشمنان بازی Extraction این حس را در بازیکن ایجاد میکنند که با یک گروه مخوف طرف است که باید جلوی آنها بایستد، نه یک سری دشمن که فقط نقش سیل تیراندازی را ایفا میکنند. در بازی نوعی آرکیان به نام Protean نیز وجود دارد که نقش باسفایت در بازی را ایفا میکند. میتوان گفت که یوبی سافت در بخش طراحی دشمنان بازی کم نگذاشته است.
با اینکه گیمپلی بازی Rainbow Six Extraction آنطور که انتظار داشتیم نبود و با تکراری و خسته کننده شدناش ناامیدمان کرد، اما گرافیکاش نقطه مثبت آن محسوب میشود. بازی Extraction همچون سایر عناوین کمپانی یوبی سافت، از موتور Anvil استفاده میکند. این عنوان شباهتهای بسیاری با بازی Siege دارد، اما نسبت به آن پیشرفت داشته و گرافیکی ارائه میدهد که در سبک خود قابل قبول است.
مهمترین عنصر این بازی، تفکیک پذیری دشمنها از محیط است. افکتهای بازی نظیر دود یا مایع سیاه قیر مانند موجودات، مانع از این نمیشوند که بازیکن نقاط مهم نقشه و از همه مهمتر دشمنها را نبیند و توسعه دهندهگان به این نکته توجه زیادی نشان دادهاند. حتی نشانههایی (پینگها) که بازیکنها برای تعیین نقاط نقشه از آن استفاده میکنند، به نوعی در بازی به کار برده شده که با دیگر عناصر گرافیکی بازی در تضاد نباشد و بازیکن را در ردیابی به زحمت نیندازد. نورپردازی بازی Rainbow Six Extraction قابل قبول است. جلوههای نور همچون نور خورشید یا منابعی مثل لامپهای داخل ساختمان و تاثیرشان بر اجسام به زیبایی خود را نشان میدهد. با اینکه از جلوههای نسل نهمی همچون Ray Tracing در این بازی خبری نیست، اما گرافیک این بازی نسبت به Siege پیشرفت زیادی داشته و صحنههایی را ارائه میدهد که کیفیت قابل قبولی دارند.
بار دیگر یوبی سافت
بازی Rainbow Six Extraction زمانی معرفی شد که شوترهای PvE زیادی در عرصه حضور نداشتند. حالا در سال 2022 که این بازی منتشر شده، رقبای زیادی برای آن وجود دارد. بازی Back 4 Blood اکشنی سریع، شلوغ، مفرح و کشتار گروه زیادی از زامبیها را ارائه میدهد، بازی GTFO یک بازی سرگرم کننده با عناصر مخفیکاری است، و بازی نظیر Deep Rock Galactic اثری مفرح است که از حمایت گسترده تیم توسعه دهندهاش بهره برده و بازیکنهای آن دائما آپدیت دریافت میکنند. در چنین فضایی که بازیهای مفرح PvE بسیاری وجود دارند، کمتر کسی به سراغ یک شوتر تاکتیکی کند و خسته کننده میرود.
بازی Rainbow Six Extraction به راحتی میتوانست به عنوان یک بسته الحاقی، عرضه شده و با تاکید بر عناصر مفرح رویداد Outbreak در بازی Siege، هوادارن را راضی کند. در عوض یوبی سافت بر عرضه این بازی به عنوان یک اثر مستقل تاکید کرد. این بازی چیزی ندارد که آنرا از بازی Siege جدا کند، بر عکس بخشهای زیادی از این بازی، شباهت بسیار زیادی به Siege دارد و از آن کپی شده (امری که یوبی سافت در انجام آن ید طولایی دارد). با اینحال عرضه این عنوان از روز اول روی Game Pass کامپیوتر و اکس باکس، سبب شده تا تجربه آن برای طرفداران بازیهای PvE که به دنبال امتحان چیزی جدید برای چند ساعت هستند، هزینهای نداشته باشد.
خلاصه انگلیسی از نقد بازی
Rainbow Six Extraction is a PvE First-person shooter that gets boring pretty fast. This game has little to say compared to the many good co-op shooters that have been released recently.
The Review
Rainbow Six Extraction
بازی Rainbow Six Extraction یک شوتر اول شخص PvE با گانپلی لذتبخش است که زود خسته کننده میشود. این بازی در مقایسه با بازیهای شوتر Co-op مفرح بسیاری که اخیرا عرضه شده، حرف چندانی برای گفتن ندارد
PROS
- گان پلی سرگرم کننده و لذت بخش
- کنترل راحت شخصیت ها
- نورپردازی قابل قبول
- استفاده از عناصر موفق بازی Rainbow Six Siege
- تنوع قابل قبول دشمنان
CONS
- بازی به سرعت حوصله سربر می شود
- عدم وجود محتوای Endgame مناسب که مخاطب را مجاب به ادامه بازی کند
- بازی فقط 4 نقشه دارد که بازیکنان برای آزاد کردن 3 تا از آن ها، مجبور به انجام ماموریت های تکراری می شوند