نسل هشتم بازیهای ویدیویی علاوه بر پیشرفتهایش در زمینههای گرافیک و گیم پلی، عناوین موفق و نوآوریهایی هم داشت. اگرچه به چندین ترند نفرت انگیز هم فرصت رشد و نمو داد! با پی اس ارنا همراه باشید تا نگاهی داشته باشیم به 15 ترند نفرت انگیزی که در نسل هشتم بازیهای ویدیویی موجب عصبانیت بازیکنان شد.
1. نسخه بتا پیش از عرضه بازی
یکی از ترندهای نفرت انگیز رایج در صنعت بازیهای ویدیویی، انتشار نسخه بتا پیش از عرضه رسمی بازی است که معمولا جایزهای برای پیش خرید بازی هستند. مدتها پیش، نسخه بتا به عنوان یک تجربه اولیه از بازی حساب میشد اما امروزه همانند نسخههای دمو “قبل از خرید، امتحان کنید” هستند. مخصوصا برای بازیهایی مانند For Honor ،Ghost Recon Breakpoint ،Fallout 76 و Anthem که بتای آنها آنقدر نزدیک به عرضه رسمی منتشر میشود که نمیتوان باور کرد که سازندگان بتوانند در این بازه زمانی کوتاه تمامی مشکلات بازی را که در بتا شاهد بودیم، حل کنند. ببینید و بنگرید که این مشکلات (حداقل در هنگام عرضه) حل نشدند.
2. لوت باکسها
هرچقدر که از این ترند نفرت انگیز بگوییم، باز هم کم است. بازی Overwatch اولین بازی نبود که از لوت باکسها استفاده کرد اما بدون شک به رواج آنها در جامعه بازیکنان کمک بسیاری کرد. به نظر میآمد که پکهای تصادفی فقط برای بخش Ultimate Team بازی FIFA بودند اما لوت باکسها به بازیهایی مانند Destiny 2 ،Middle-Earth: Shadow Of War ،Star Wars Battlefront 2 و متاسفانه بسیاری بازیهای دیگر اضافه شدند. طبیعت تصادفی بودن آنها و خریداری شدن با پول واقعی به اندازه کافی بد است اما آنها همانند قمار بازیکن را مجبور میکنند که خواستار “داشتن همهچیز” باشد و در این راه پول مخاطبان را به جیب میزنند. علیرغم حواشی که در برخی بازیها به دلیل حضور لوت باکس به وجود آمد، لوت باکسها و پکهای تصادفی همچنان با قدرت میتازند.
3. مکانیکهای لوتر شوتر و سیستم Grinding
سیستم غارت و ابزار در بازی Assassin’s Creed Origins اصلا بد نبود ولی در نسخه بعدی این مجموعه یعنی Odyssey، این موضوع عمیقتر شد و حواشی کمی هم نداشت. در این بازی همانند Diablo شاهد شخصیسازیها و شوتر لوتر بودن بیشتری بودیم. سیستم Grinding و XP برای تعداد زیادی از بازیکنان ناخوشایند بود. این مسئله که برای انجام مراحل اصلی شما نیازمند سطح خاصی از یپشرفت در بازی هستید که آن هم نیازمند تکمیل مراحل فرعیست، مشاجره زیادی را بین طرفداران به وجود آورد که در نهایت آنها به دو دسته مخالفان و موافقان تقسیم شدند. سیستم پاداش که با میزان XP تعیین میشد و مقدار نامناسب و کمی را به بازیکن میداد هم برای بسیاری آزاردهنده بود. نه تنها در این مجموعه بلکه در بازیهای Far Cry New Dawn ،Wolfenstein: Youngblood و Ghost Recon Breakpoint که اصلا نیاز و ضرورتی به این سیستم نبود هم اضافه شد. باید به سران کمپانی یوبیسافت (Ubisoft) بگوییم که این سیستم در هر بازی جوابگو نیست و برای هر بازی نیاز نیست که این سیستم را اضافه کنید.
4. افزایش و رواج سیستم Grinding
صحبت از سیستم Grinding شد و باید درباره ترند جدیدی که بسیاری از استودیوها به آن روی آوردهاند صحبت کرد. این استودیوها برای تجربه بیشتر بازیکنان در بازی برای کسب سطوح جدید و مواجه شدن با چالشهای جدید از این سیستم استفاده میکنند (مانند Path Of Exile ،Warframe و حتی Borderlands 3). همچنین این موضوع وقتی آزاردهنده میشود که بازیسازها برای پنهان کردن کمبود محتوای بازیشان شما را با محدودیت سطح پیشرفت وادار به تجربه مراحل فرعی و تجربه بیشتر میکنند (مانند بازی Destiny 1 در هنگام عرضه). چگونه میتوان Middle-Earth: Shadow of War را فراموش کرد که برای دسترسی به پایان بندی اصلی بازی باید تمامی مراحل Shadow Wars را انجام میدادید؟
5. خرید درون برنامهای
به یاد دارید زمانی را که زره اسب 5 دلار بود؟ آن روزها دورانی بود که میشد خرید درون برنامهای را کوچک و کم اهمیت نامید. امروزه در بازیهایی مثل Destiny 2 میبینیم که هر زره حدود 15 دلار قیمت دارد (برای هر سه کلاس، با توهم “بهترین و ارزانترین قیمت”، 40 دلار هزینه خواهد داشت). اسکینها در بازی Gears 5 هرکدام 10 دلار قیمت دارند (البته این سیستم در آخرین بهروز رسانی بازی تغییراتی به خود دیده ولی باز هم نمیتوان منکر وجودش قبل از بهروز رسانی شد). آن طرف قائله هم بازی Destiny 2 برای هر بوست کاراکتر 20 دلار از جیب بازیکن میزند که این قیمت، نصف قیمت بسته Shadowkeep است. یا حتی بازی Fallout 76 برای رنگ کردن Power Armor از بازیکن 18 دلار میگرفت (صرفا جهت اطلاع که در آن زمان، بازی Witcher 3: Wild Hunt در استیم 12 دلار بود). از بازیهای موبایلی هم نگوییم که وقتی حرف خرید درون برنامهای میشود برای خودشان هیولایی میشوند.
6. درآمدهای هنگفت و بادآورده در بازیهای موبایلی
یک ترند نفرت انگیز دیگر، پول در بازیهای موبایلی است. بیاید که نگاهی بیاندازیم به بازی The Elder Scrolls Blades که بازی موبایلی از مجموعه محبوب الدر اسکرولز است. تقریبا تمامی موارد در این بازی دارای یک زمان سنج هستند که شما میتوانید برای آنها از پول واقعی استفاده کنید. برای مثال اگر میخواهید تا صندوقهای طلایی و نقرهای را باز کنید، سریعتر بسازید، مراحل را به پایان برسانید و … فقط برایش پول خرج کنید. میخواهید که صندوقهای طلایی را باز کنید یا آیتمهای لجندری و اپیک داشته باشید؟ تنها کافیست که به سازندگان پول بدهید! لازم به ذکر است که The Elder Scrolls Blades تنها یکی از این بازیهاست که امروزه موج دیوانهباری از آنها وجود دارد. بازیهایی مانند Dungeon Keeper بسیار بدتر هستند چرا که تنها راه رهایی از ماموریتها و چالشهای مشقتبار بازی این است که پول خرج کنید و جالب اینجاست که بازی مدام این مسئله را یادآوری میکند.
7. پرداخت پول بابت مکانیکهای ضروری بازی
خرید درون برنامهای یک چهره شیطانی دیگر هم دارد که حتی اگر آنها را pay-to-win هم حساب نمیکنید، همچنان مکانیکها و بخشهایی از بازی هستند که نباید برای آنها هزینهای پرداخت شود. بتسدا (بله، باز هم بتسدا) پیش از این که کیت تعمیر را در فروشگاه بازی Fallout 76 قرار دهد، فرآیند تعمیرات بازی را نرف (کاهش میزان قدرت و تاثیرگذاری) کرد تا بازیکنان به خرید کیت روی بیاورند. اگرچه این موارد را میتوان در بازی هم پیدا کرد اما Collectron Station که برای بازیکن وسایل قراضه و دورانداخته را جمع میکند و یخچالی که تازگی غذا را حفظ میکند، هر دو بهطور انحصاری در Atom Shop، فروشگاه اختصاصی بازی، یافت میشوند. از سوی دیگر، Fallout 1 را داریم که اخیرا منشر شد و به بازیکنان یک Scrapbox نامحدود، Survival Tent با Fast Travel رایگان همراه با Private Worlds (یک نسخه بسیار ضعیفتری نسبت به نسخه اصلی) فقط و فقط با قیمت ماهیانه 12.99 دلار میدهد.
8. بازیهای Gacha
بگذارید تا کمی به Bethesda استراحت بدهیم و برویم سراغ سایر کمپانیها. یک ترند نفرت انگیز دیگر بازیهای Gacha هستند که در آن از مکانیکهای Gacha (نوعی کپسول همانند وندینگ ماشینها) که درست مانند لوتباکسها هستند و در آنها بازیکن باید پول واقعی را در دنیای بازی خرج کند تا بتواند به یک آیتم مجازی دست بیابد، استفاده میشود. کلمه Gacha از Gashapon یا Gachapon برگفته شده است که متعلق به کپسولهایی هستند که در ژاپن و دیگر نواحی بسیار محبوب هستند و شباهت بسیاری به وندینگ ماشینها و دستگاههایی که در کازینوها میتوان یافت، دارند. چگونه میتوان این بازیهای را فراموش کرد؟ چند سالی بود که بازیهایی مانند Fate Grand Order در این حیطه فعال بودند که ناگهان کمپانی نینتندو وارد شد. بازیهایی مانند Fire Emblem و Mario Kart Tour پیشنهادهایی به بازیکن میدهند که در قبال آیتمها و کاراکترها پول دریافت میکنند. ساز و کار این بازیها درست مثل لوتباکسهاست که نیازمند اعتبار درون برنامهای است که از پول واقعی بازیکنان استفاده میکنند. جالب این است چند نوع متفاوت از بازیهای Gacha وجود دارد: Step-up Gacha شانس دریافت آیتمهای کمیاب را زیاد میکند؛ Box Gacha مانند لوتباکسها هستند و مجموعهای از آیتمها را به بازیکن پیشنهاد میدهد؛ Discounted Gacha هم به بازیکن اجازه میدهد که با قیمتهای تخفیف خوردهای به چرخاندن و بازی کردن ادامه دهند. لازم به ذکر است که اگر تمایل به داشتن همه چیز دارید یا مشکلات قمار دارید، از این بازیها دوری کنید.
9. محتوای محدود به زمان
FOMO یا ترس از دست دادن یک چیز تاکتیکی رایج در صنعت بازیسازی امروز است. با معرفی جوایز، وسایل و محتوایی که دارای محدودیت زمانی هستند از این ترس استفاده میکنند و پول بازیکن را به جیب میزنند. چه میشود اگر آن اسکین بازی فورتنایت که بخشی از بتل پس است را نخرید؟ دیگر هیچ وقت آن را نمیبینید! باید بتل پس را بخرید و پیشرفت کنید تا به آن لباس برسید. مجبور هستید! محتوای بتل پسها مانند Season Of Undying در بازی Destiny 2 که در پایان فصل حذف میشوند هم از این موارد است. بازیهای موبایلی هم چنین کاری را میکنند و متاسفانه با وجود آزاردهنده و نادرست بودن این حرکت، باز هم این کار جواب میهد و برای سازندگان پول و سرمایه هنگفت بههمراه میآورد.
10. بتل پس
صحبت از بتل پس شد، بتل پسها راه تمیزی برای کسب جوایز و محتوا به نظر میآمدند. به لطف بازی Fortnite، بتل پسها همه جا هستند. بازی های Apex Legends ،Call of Duty: Black Ops 4 ،Call of Duty: Modern Warfare ،PUBG ،Realm Royale ،Rocket League ،Paladins و حتی بازیهایی مانند Destiny 2 و Ghost Recon: Breakpoint بتل پس دارند. درست است که بتل پسها میتوانند برخی آیتمها را ضمانت کنند اما توانایی خرید با پول واقعی، ترس از دست دادن چیزها و میزان امتیازی که بای برای پیشرفت و کسب طوح جدید طی کرد بتل پسها را در نوع خودشان خطرناک و تهدیدآمیز میکند.
11. پورتهای بیکیفیت
مشکل ما نینتندو سوییچ نیست بلکه پورتهای ضعیفیست که برای آن عرضه میشود. بازیهایی مانند Doom، Warframe، ARK: Survival Evolved ،Bloodstained: Ritual of the Night (که اخیرا میزبان یک پچ شد)، WWE 2K18 و حتی Overwatch که عملکرد ضعیفی روی این پلتفرم داشتند. بدتر از آن، بازی PayDay 2 بود که پورت نینتندوی آن محتوای کمتری نسبت به ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 داشت. پورتهای هر بازی به خودی خود باعث شک و بدبینی زیادی میشوند اما پورتهای نینتندو سوییچ بسیار بدتر هستند.
12. خدمات بازی
در ابتدا خدماتی که برای بازیها ارائه میشد، ابداعی جذاب و دوستداشتنی به نظر میرسید. محتوای پس از عرضه، پشتیبانی بازی و دنیای دائما در حال تکامل باعث شدند که این ابداع برای ما جذاب باشد. با عرضه بیشتر بازیهای AAA، این خدمات به روشی تبدیل شدند که سازندگان خرید درون برنامهای را رواج دهند. بیشتر این بازیها هم آنلاین هستند و اگر دسترسی به اکانتتان را از دست بدهید یا اینترنت بدی داشته باشید، شانس زیادی نخواهید داشت. ترکیب این موارد با ترس از دست دادن، موجب افزایش این گونه از خدمات در سالهای اخیر شده است.
13. محتوای فصلی
یک ترند نفرت انگیز دیگر رویدادها با محوریت فصلهای سال یا اعیاد هستند. این رویدادها هیچ چیز جدیدی در دنیای بازی نیستند. سالهاست که بازیهای بسیاری کریسمس، هالووین و سایر مناسبتها را با آیتمها و اسکینها جشن میگیرند. محتوای فصلی همچنان رایج است اما دیگر فصلهایی داریم که دو تا سه ماه ادامه دارند و تمها و آیتمهای خودشان را معرفی میکنند (بخوانید: خرید درون برنامهای). البته برخی بازیها این کار را به روش درستی انجام میدهند، مانند بازی Path Of Exile که با چالشهای خودش محتوا و تغییرات جدیدی را همراه داشت. دیگر بازیها مانند Destiny 2 از فصلها برای فروش دوباره اسکینهای قدیمی و شلوغ کردن دوباره فروشگاهشان استفاده میکنند تا بازیکن را به این بازی وابسته کنند.
14. پشتیبانی پس از عرضه
باز هم باید بگوییم که قبلا پشتیبانی پس از عرضه بازی به معنی محتوای رایگان جدید و پشتیبانی طولانی مدت بود. در واقع برخی بازیها مانند Monster Hunter World و حتی Destiny 2 بدون در نظر گرفتن محتوای کلی، به این قاعده وفادار ماندند. اگرچه برخی بازیها مانند Anthem از این راه برای جذب مخاطبین استفاده کردند و هنگام عرضه بدقولی کردند و محتوای ناقصی را تحویل دادند. هیچ چیزی مانع بازی Anthem نمیشود که این پشتیبانی را از برنامهاش حذف میکند و کاملا بر محتوای فصلی اتکا میکند. یا حتی بازی مثل Fallout 76 که بروزرسانی بزرگاش، Wastelands، را به تعویق انداخت و در عوض یک اشتراک پریمیوم و ویژه معرفی کرد.
15. کرانچ
بهطور کلی، دورهای از مرحله ساخت یک بازی در استودیوها و کمپانیها که ساعات کاری افزایش مییابد و فضای بسیار سختی برای کارکنان ایجاد میشود را کرانچ مینامند. خدمات و مقیاس در حال افزایش بازیها را میتوان به افزایش کرانچ در کمپانیهای زیادی مانند اپیک گیمز نسبت داد؛ اگرچه کرانچ همواره یک مشکل پرحاشیه در این صنعت بوده است. کمپانی Rockstar Games حواشی زیادی را با کرانچ بازی Red Dead Redemption 2 ایجاد کرد اما EA در سال 2004 به دلیل کرانچ سختی که ایجاد کرده بود، مورد انتقادات فراوانی قرار گرفت. کمپانیها و کارکنان زیادی هستند که به کرانچ اعتراض میکنند. حتی بازیهایی مانند Fortnite ،Call of Duty: Black Ops 4 و Anthem ثابت میکنند که این موضوع یک مشکل شایع و رایج است.
برای مطالعه آخرین مقالات بازی همراه پی اس آرنا باشید.