کمپانی انویدیا اخیرا از نسل جدید فناوری DLSS رونمایی کرده که DLSS 3.5 نام دارد. این فناوری مانند نسلهای قبل خود همچنان روی پردازندههای گرافیکی RTX در دسترس خواهد بود.
شرکت انویدیا همچنان در جهت بهبود عملکرد رهگیری پرتو روی پردازندههای گرافیکی خود کار میکند و اخیرا توانسته تا به دستاورد مهمی دست یابد: DLSS 3.5. این فناوری از پاییز امسال در دسترس خواهد بود.
پیش از این، DLSS 3 تنها برای پردازندههای گرافیکی سری RTX 40 در دسترس بود، اما DLSS 3.5 قرار است تا روی تمام کارتهای گرافیک RTX تا نسل سری RTX 20 تمرکز کند تا بتواند عملکرد رهگیری پرتو را به صورت گستردهای بهبود ببخشد.
از مشکلاتی که نسلهای قبلی DLSS به آن دچار بودند، استفاده کردن از حذف نویز دستی (hand-tuned denoisers) برای پر کردن پیکسلهای از دست رفته در زمان عبور نور از اجسام با Ray-Tracing بود که باعث میشد کاهش دقت در نور پردازی و همچنین کیفیت پایین نور پردازی رخ بدهد. کمپانی انویدیا بیان داشته که به دنبال ایجاد یک شبکهی مبتنی بر هوش مصنوعی است تا بتواند پیکسلهای باکیفیتتری تولید کند.
گیمرها باید بدانند که در ابتدا بازیهایی از DLSS 3.5 پشتیبانی خواهند کرد که به صورت کامل از رهگیری پرتو استفاده میکردهاند. در مرحلهی بعدی نیز بازیهایی که به صورت موردی از جمله در سایهها یا بازتابها از این رهگیری پرتو استفاده میکردهاند نیز از DLSS 3.5 پشتیبانی خواهند کرد. بسته الحاقی بازی Cyberpunk 2077 یعنی Phantom Liberty با عرضه در ۲۶ سپتامبر (چهارم مهر) و همچنین بازی Alan Wake 2 با عرضه در ۲۷ اکتبر (پنجم آبان) از این فناوری پشتیبانی خواهند کرد. بازی Portal with RTX نیز در پاییز امسال از این قابلیت پشتیبانی خواهد کرد.
البته فناوری DLSS 3.5 از نظر کیفیت تصویر و عملکرد برای بازیهای معمولی چندان بهبود ویژهای نخواهد داشت، البته که محتوای path-traced نیز برای این گونه بازیها مفید خواهد بود. اما بازیهایی چون Cyberpunk 2077 و Alan Wake 2 که به طور کامل از رهگیری پرتو پشتیبانی میکنند از DLSS 3.5 بهرهی بیشتری میبرند. DLSS 3.5 در بازیهای پشتیبانی شده از یک گزینهی مشابه Frame Generation در DLSS 3 در دسترس خواهد بود.
البته که DLSS 3.5 تنها برای بازیها در دسترس نخواهد بود و دیگر سازندگان نیز در برنامههایی چون Chaos Vantage ،D5 Render و Nvidia Omniverse نیز میتوانند از این قابلیت استفاده کنند. این فناوری به ارائهی پیشنمایشهای رندر با کیفیت بالاتر و دقیقتر در این برنامهها کمک خواهد کرد. البته پیادهسازی کامل این فناوری در تمامی بازیها و برنامهها، به خصوص بازیهایی که به طور کامل از رهگیری پرتو بهره میبرند زمانبر خواهد بود؛ از سوی دیگر، فناوری DLSS 3 نیز در حال اضافه شدن به بازیهایی چون Fortnite (در پاییز امسال و آن هم برای دارندگان پردازندههای گرافیکی نسل RTX 40) و همچنین Call of Duty: Modern Warfare 3 (به اضافهی قابلیت Reflex پس از انتشار در ۱۰ نوامبر (۱۹ آبان)) است.
همچنین شایعه شده است که کمپانی AMD در چند روز آینده از فناوری FidelityFX Super Resolution 3 (FSR 3) در گیمزکام ۲۰۲۳ رونمایی خواهد کرد؛ طبق گزارشهای اخیر، آخرین نسخه از فناوری upscaling پردازندههای گرافیکی این کمپانی در کنار بازی Starfield عرضه خواهد شد.
آخرین اخبار بازی را از سایت پیاس ارنا بخوانید.
سلام
این dlss 3.5 برای همه کارت های سری rtx میاد؟
و سوال دیگ اینکه همون درایور کارت رو اپدیت کنیم این قابلیت اوکی میشه توی کارتمون نیازی ب تنظیمات خاصی نداره برای فعال کردنش؟
هرچند گیمای زیادی هنوز ندارنش یکیش الن ویک ۲
آره برای همه کارتای RTX میاد و احتمالا با آپدیت درایور اوکی میشه