غریب به ۷ سال پیش سریال مردان خیابان مدیسن در هفتمین فصل خود با موسیقی لحظهای که لحن کلی اپیزود در آن جریان داشت به پایان رسید؛ درست مثل بسیاری از آهنگهایی که به صورت برجسته در سریالهای AMC استفاده میشد. بازنوازی قطعهی You Keep Me Hanging از گروه Supremes توسط Vanilla Fudge ناگهان آغاز میشود همانطور که دان، شکست خورده و احتمالا از یک شکست روحی رنج میبرد، غم و اندوهش را به بالکن میبرد و در آرزوی رهایی از ذهن خویش، به آسمان نگاه میکند. سکانس قبل پگی را نگاه میدهد که ژست مشابهی گرفته است، اشک در چشمانش حلقه زده و به آسمان و نیرویی خیره شده که نمیداند وجود دارد یا نه، ملتمسانه میگوید: مرا از تد رها کن، از قلب خودم. در این مطلب میتوانید دو آلبوم منتشر شده از موسیقی متن سریال Mad Men را بشنوید و تک تک قطعات آن را دانلود کنید.
آلبوم موسیقی متن سریال Mad Men Night Cap
آلبوم آهنگ های سریال Mad Men After Hours
دانلود تمام آهنگ های سریال Mad Men
آهنگهای مشهورِ اندوهگین و اشتیاقآمیزی توسط گروههای دخترانهی دهه شصتی خوانده شده، آهنگهایی مثل “تو منو معلق نگه میداری” که به شکل گول زنندهای توسط ریتم شادمانشان شکل گرفتهاند. اما Vanilla Fudge مسیر کاملا متفاوتی را انتخاب میکند، مسیری که موسیقی را به مرور به جهات دیگری هدایت میکند. کمی شبیه به دان و پگی در مکان و زمان است، همانطور که استرلینگ کوپر و شرکا از دههی 60 به دههی 70 میروند، به مرور بیشتر و بیشترغیر قابل تشخیص نیز میشوند.
مَد مِن، سریال موسیقی محوری نیست، همچنین سریالی هم نیست که به مخاطبینش چندین بند جدید معرفی کند. اما احتمالا وقتی نوبت به استفاده از موسیقی میشود، فکر شدهترین سریال تلویزیون است. داستان در دههای روایت میشود که بیشتر به خاطر رنسانس موسیقیایی و سیاستهای متغیرش ( و تصادم هر دو با یکدیگر) شناخته میشود، مد من میتوانست کارش را فقط با راک اند رول پیش ببرد. اما در عوض سازندهی سریال، متیو وینر و سوپروایزر آن الکساندرا پاستواس به استفاده حداکثری از موسیقیهای مختلف اصرار ورزیدند. البته وظیفه ساخت موسیقی متن سریال Mad Men برعهده David Carbonara بود.
در این مصاحبه که با خانم پاستواس، یکی از شناختهشدهترین سوپروایزرهای موسیقی در تلویزیون، راجع به تجربهاش در موسیقی متن سریال Mad Men تا کنون داشتیم.
من میدانم که متیو وینر راجع به این سریال بسیار مرموز است، و مشخصا یک نگرش موسیقی محور برای آن دارد. بنابراین لطفا برای من این پروسه را توضیح دهید که در چه نقطهای شما برای کار خودتان وارد میشوید؟
الکساندرا : من کاملا یک کپی از تمام صدانوشتها را دارم، پس بنابراین اگر چیزی داخل آن نوشته شده باشد و او قبلتر تصمیم گرفته باشد که کدام موسیقی را میخواهد استفاده کند، من احتمالا شروع به تحقیق برای شفاف سازی میکنم به این دلیل که برخی از کپیرایتهای موسیقی قدیمیتر هستند و برخی از هنرمندان دیگر زنده نیستند. وارثین و نوهها هستند و بسیاری از کارهای کپی رایت بین المللی وجود دارد و ما باید همه چیز را به سرعت شفاف سازی کنیم. پس قطعا اگر چیزی روی صحنه قرار باشد تا پخش شود، اگر موسیقی انتخاب شده باشد، مثلا “Zou Bisou Bisou” که مت انتخاب و اسکریپت نویسی کرده بود، من باید خیلی زودتر به سراغش بروم تا مطمئن شوم که به هنگام فیلمبرداری، قابل خرید نیز است.
اوقات دیگر، مت چیزهایی را بعد از آنکه سریال فیلمبرداری شده است انتخاب میکند و او با بچههای تدوین کار میکند. به همین منوال موسیقی ممکن است که بعدتر انتخاب شود. فرمول مشخصی برای هر دفعه وجود ندارد. اما یک چیز هست که سوپروایزر موسیقی باید از آن مطمئن باشد آن هم این است که اگر قطعهای قرار است به هنگام فیلمبرداری با صحنه هماهنگ شود، از نظر قانونی قابل خرید باشد.
مد من در فصل پنجم با موسیقی «فردا هیچ وقت خبر ندارد» اثر بیتلها تاریخ ساز شد و من متوجهم که سالهای زیادی طول کشید که شرکت اپل به شما اجازهی استفاده از آن قطعه را بدهد. علاوه بر این، کشمکش دیگری برای استفاده از موسیقی دیگری که میخواستید داشته باشیدش اما نمیشد، داشتید؟
الکساندرا: راستش را بخواهید، خیلی زیاد نبودند. اگر به بن بست میخوردیم – همانطور که گفتم این بخش جذاب کار من نیست اما ضروریست – باید مطمئن میبودیم که میتوانیم این کپی رایتها را به دست بیاوریم و بعضی وقتی این پروسه خیلی زمان بر میشد. اما بنظر میرسد که ما طرفداران زیادی در حوزهی موسیقی داریم – ناشرها و لیبلها و به خصوص سهامدارها، از بین بسیاری موسیقیهای فوقالعادهی دههی ۶۰ که دیگر خیلی به کسی فروخته نمیشوند. ما اشتیاق زیادی از طرف بچههای حوزهی موسیقی برای استفاده از این قطعات دریافت کردیم. من فکر میکنم متیو وینر – نحوهای که او از موسیقی استفاده میکند، بسیار اندیشمندانه است و چیزهای زیادی راجع به آن اپیزود میگوید، فکر میکنم ما که جامعهی علاقه مند به موسیقی مشتاقی داریم… که کار من را خیلی خیلی ساده کردند.
در بین موسیقی متن سریال Mad Men لحظه مورد علاقهی خودت از سریال مد من چیست؟
الکساندرا: خیلی زیاد هستند. اما چندتاییش:
اجرای فراموش نشدنی مگان دریپر از Zou Bisou Bisou (فصل پنجم قسمت اول)
باب دیلن Don’t Think Twice, It’s Alright (فصل یک قسمت نهایی)
بیتلز “Tomorrow Never Knows” (فصل پنجم قسمت هشت)
The Unexpected Choce of The Decemberists ( فصل دوم اپیزود ششم)
The Nashville Teens Tobacco Road (فصل چهارم قسمت اول)
با توجه به دقت جزئیات تاریخی، چقدر این مسئله برای سریال اهمیت داشته است؟ میدانم که آهنگ داستری اسپرینگفیلدر با نام شکل عشق از افتتاحیهی فصل پنجم بیرون کشیده شد بخاطر اینکه شش ماه بعد از حوادث آن قسمت منتشر شده بود، اما همانطور که خودتان اشاره کردید، شما از موسیقی The Decemberists با نام Infanta استفاده کردید که در سال 2005 منتشر شده بود.
الکساندرا: همانطور که میدانید، مت تمام موسیقیهای بزرگ را در ذهنش دارد. نمیتوانم بگویم که او چطور راجع به این موسیقیها تصمیم میگیرد، اما میدانم که او طرفدار بزرگ این دوره از موسیقی است و همانطور که صدانوشت را مینویسد خیلی از این قطعات را در ذهنش دارد. آنها تحقیقات بسیاری خارج از دفتر من انجام میدهند. گروه Decemberists خیلی امروزیتر از آن دوره بود و ما مدت زمان زیادی را صرف این میکردیم که مطمئن شویم هنگامی که آهنگهای آن دوره منتشر شده بودند، وقتی داخل سریال از رادیو شنیده میشوند، حتما از رادیو نیز منتشر شده باشند. ما اوقات خوبی را به هنگام اینکار داشتیم. خیلی لذت بخش است که با جواهرات قدیمی مثل اینها کار کنیم و پروسهی تحقیقیاش جالب و خوب است برای اینکه پیدا میکردیم تا ببینیم کدام آهنگ دقیقا چه زمانی مشهور شده است و آن موسیقی چطور در دنیای مدمن کار میکند. بنابراین بیشتر موسیقیها متعلق به همان دوره و زمانه هستند.
به دنبالهی کارهایت در سریال The O.C و Grey’s Anatomy ، ببیندهها مشتاق شدهاند تا به آنها موسیقیهای جدید معرفی کنی. اما به شیوههای مختلفی- به خصوص در فصلهای اول مدمن که بیتلها، استونز و بندهای بزرگ راک را به گوش میرسانید – فکر میکنم که موسیقی متن سریال Mad Men به نحوی اکتشاف موسیقی به روشهای متفاوتی است.
الکساندرا: به عنوان یک سوپروایزر موسیقی فکر میکنم کار، کار است، و به عنوان یک عاشق موسیقی، به صورت خاصی هیجان زدهام تا روی چیزهای قدیمی کار کنم، بخاطر اینکه بعضی از بینندهها حقیقتا برای اولین بار است که بعضی از این قطعات را میشنوند، حتی قطعاتی که در زمانهی خودشان خیلی شناخته شده بودند. و راستش را بخواهید من به این دلیل وارد حوزهی سوپروایزری موسیقی شدم چون تمامی دورههای موسیقی را خیلی دوست دارم. بنظر راه عالی برای کار کردن با موسیقی کلاسیک است همانطور که راه عالی برای کار کردن با موسیقیهای متاخر و هنوز ساخته نشده است.
شما همچنین این سمت را در سریال Scandal نیز دارید، که پر است از موسیقیهای کلاسیک. آیا کار کردن روی موسیقی متن سریال Mad Men شما را علاقهمند به گذشته کرده است تا اینکه به بندهای در حال ظهور نگاه کنید؟
الکساندرا: من خیلی خوش شانس بودم که درست بعد از ضبط شدن پایلوت سریال و سرهم شدن مد من، استخدام شدم. به خاطر دارم که پایلوت سریال را با موسیقی Band of Gold اثر Don Cherry ، Shangri-La اثر Robert Maxwell و Caravan اثر Duke Ellington دیدم، یکی از بهترین موسیقیهایی تمام تاریخ که بازنوازی شده است. همچنین ما از نسخهی گوردون جنکینز در سریال نیز استفاده کردیم. فکر میکم که قصهگویی با موسیقی، باکلام یا بیکلام بدون تاریخ انقضا است. راجع به این است که مخاطب چه حس میکند و اشعار، و چیزی که مت دوست دارد با آن قطعات بگوید. درنهایت، تمامی این تصمیمات با توجه به دورههای موسیقی و فرم کلی اثر گرفته شدهاست که تصمیمات خلاقانهای برای تهیهکنندههای اجرایی و تهیهکنندگان این سریال هستند.