بازی Halo Infinite جدیدترین نسخه از مجموعه بازی Halo است که توسط استدیوی 343 industries توسعه یافته و Xbox Game Studios آن را منتشر کردهاست. در ادامه با نقد این بازی همراه ما باشید.
به نسل نهم خوش آمدی مستر چیف
هنگامی که بازی Halo Infinite برای اولین بار معرفی شد، کمپانی مایکروسافت (Microsoft) کنسول Xbox One X را عرضه کرده بود و در ابتدا قرار بود این بازی برای کنسولهای نسل هشتم عرضه شود. حالا یک سال از عرضه کنسولهای نسل نهمی مایکروسافت، ایکس باکسهای سری X و S میگذرد و بالاخره شاهد عرضه این بازی هستیم.
مایکروسافت همیشه حساب ویژهای روی مستر چیف برای گرم کردن بازار کنسولهایاش باز کرده و مستر چیف نیز به خوبی این وظیفه را انجام داده است.
از فروش بالای اولین نسخه از بازی Halo روی کنسول اول Xbox گرفته تا بازی Halo 3 روی کنسول Xbox 360، مستر چیف همواره نقشی مهم در اکو سیستم بازیهای اکس باکس ایفا کردهاست. حالا این شخصیت تاثیرگذار، اولین گام خود را به نسل نهم کنسولها گذاشته است.
پس از عرضه مجموعه Halo Master Chief Collection که شامل پنج بازی اولیه Halo (نسخههای اول تا چهارم و Reach) میشد، این ششمین عنوان Halo است که برای کامپیوترها نیز عرضه میشود (به دلایلی اعلام نشده Halo 5 هیچ وقت برای کامپیوتر عرضه نشد).
آیا بازی Halo Infinite که اولین نماینده فرنچایز Halo در نسل نهم است، به خوبی نام این فرنچایز را یدک میکشد؟
پوشیدن لباس های پدربزرگ
در یک تا دو ساعت اولیه بازی Halo Infinite، ویژگیهایی نظیر باس فایتها، قابلیتهای جدید مستر چیف و غیره معرفی شده و سپس برای اولین بار محیط بیرونی بازی را میبینیم.
حلقهای که ماجراهای این نسخه از بازی در آن اتفاق میافتد، زتا (Zeta) نام دارد. نقشهای نسبتا بزرگ. افرادی که مراحل دوم تا چهارم بازی Halo: Combat Evolved را تجربه کردهاند، خود را در خانه مییابند. جنگلهای سرسبز، درختان بلند، کوهها و صخرههای بزرگ و بناهای پیشروهای (Forerunners) حلقه زتا به شکلی عجیب یادآور نقشههای اولین نسخه Halo هستند. این نقشه بزرگ تا سی ساعت آینده میدان نبردهای سند باکس و گان پلی بینقص بازی Halo Infinite خواهد بود.
اما چیزی که در زتا هیلو آزارمان میدهد، عدم وجود تنوع در آن است. نقشه بازی Halo Infinite میتوانست مناطق متنوعی را نیز در خود جا دهد. جای منطقهای برفی که در بازی Halo: CE تجربهاش کردیم در این نقشه بسیار خالی است.
با اینحال چرخه شب و روز در بازی وجود دارد که فضای بازی را زیبا کرده است.
طبیعت زتا به هیچ عنوان خالی نیست. ساختمانهای پیشروها که به خصوص در نسخه اول Halo در تالارهای بسیار بزرگشان قدم میزدیم، به لطف پیشرفتهای گرافیکی بسیار، حضوری شکوهمند دارند. دویدن، سنگر گرفتن و نبرد در تالارهای بزرگ این ساختمانها با مستر چیف، یکی از لذت بخشترین ویژگیهایی است که زتا هیلو در اختیارمان قرار میدهد. به لطف نورپردازی پیشرفته بازی، انعکاس نور آبی بر زمین و دیوارهای این ساختمانها، جلوه زیبایی به آن بخشیده است.
ساختمانهای پیشروها تنها ساختمانهای ستودنی جهان بازی Halo Infinite نیستند. دشمنان اصلی این نسخه از بازی، تبعید شدهها (Banished) نام دارند. این گروه زتا هیلو را به کنترل خود درآورده و ساختمانهایی عظیم بنا کردهاند که به لطف ترسیم اشیا از راه دور (Draw Distance) بازی، از هر نقطه نقشه قابل مشاهده است.
مرا با اسباب بازی هایم تنها بگذار
بازی Halo Infinite به خوبی هر چه نسخههای قبلی ساختهاند را ارتقا داده و با ارائه مکانیکهای جدید به گیمپلی قوی نسخههای پیشین، امضای خود را اضافه کرده است.
اصلیترین عنصر این بازی، گان پلی آن است. در این بازی بیش از بیست سلاح وجود دارد که برخی از آنها اولین حضورشان در فرنچایز Halo را تجربه میکنند.
نقطه قوت گان پلی این بازی، انتقال حس قدرت هر اسلحه به بازیکن است. از سلاحهای قدیمی و محبوب مثل Battle Rifle گرفته تا سلاحهای جدیدی همچون Skewer، همگی قدرت خود را با هر بار چکاندن ماشه به بازیکن میرسانند. به نوعی که واقعا استفاده از اسلحه قدرتمند Skewer برای از بین بردن دشمنان و پرت شدنشان به چند متر عقبتر را حس میکنیم.
همچنین دقت طراحان بازی در افکتهای هر اسلحه هم به گان پلی بازی کمک کرده است. هر اسلحه افکتی منحصر به فرد گذاشته و هویتی منحصر به فرد دارد. از شلیک با سلاح Shock Rifle که منجر به برقگرفتی دشمنان میشود گرفته تا سلاح قدرتمند Sentinel Beam که آنها را به خاکستر تبدیل میکند.
در طول مراحل بازی، مواقعی پیش میآید که گلولهای برای اسلحهمان یافت نمیشود و مجبور به تغییر سلاح میشویم. تجربه سلاحهای جدیدتر ما را با تاثیر آن سلاح و قدرتاش آشنا میکند و به ندرت پیش می آید که بگوییم: سلاح من بهتر از این زباله پرت کن بود! گویی به باغی پر از گل وارد شدهایم که هر یک از گلهایاش بویی منحصر به فرد دارد! زرادخانه وسیع بازی Halo Infinite مجموعهای کامل از اسباب بازیهای دوستداشتنی است.
به UFC 117 خوش آمدید
بازی Halo 3 مکانیکی با عنوان قابلیتها را به فرنچایز Halo معرفی کرد. مکانیکی فوقالعاده که قابلیتهایی از نامریی شدن تا ساخت سپرهای دفاعی را در اختیار مستر چیف قرار میداد. بازی Halo Infinite نه تنها این مکانیک را بهبود داده، بلکه با معرفی یکی از مفرحترین قابلیتها، گیمپلی بازی را بیش از پیش مفرح کردهاست.
قابلیت Grappling Hook یکی از لذتبخشترین مکانیکهای بازی Halo Infinite است. از همان اول که با این قابلیت آشنا میشویم، بیشتر از آن برای فرار از دست باران گلولههای دشمن استفاده میکنیم، اما به مرور با ارتقا این قابلیت، دریچه جدیدی از کشتار موجودات فضایی به رویمان باز میشود.
ارتقا قابلیت Grappling Hook مثل گرفتن کادویی هیجان انگیز برای عاشقان مبارزات تنبهتن است. با تقویت این قابلیت، میتوان خود را به سمت دشمنان کشید و با تمام وجود به آنها ضربه زد تا فارق از جثهشان چندین متر به هوا پرت شوند. این قابلیت عاشقان اسلحههایی نظیر Gravity Hammer را نیز راضی میکند چرا که میتوانند به سرعت خود را به دشمنان رسانده تا با ضربهای مهیب صورتشان را به زمین معرفی کنند.
در کنار اینها، با استفاده از قابلیت Grappling Hook میتوانیم خود را به راحتی به اتوموبیلهای دشمنان برسانیم و آنها را به بیرون انداخته و در جایگاه راننده بنشینیم. با استفاده از این قابلیت، به قول والتر وایت، این ماییم که در میزنیم.
در بازی Halo Infinite به همه قابلیتها دسترسی داریم و دیگر نیازی به پیدا کردنشان در هر مرحله نیست (هر چند هر یک از آنها به مرور و با پیشروی در داستان بازی در اختیار مستر چیف قرار میگیرند). هرچند نمیتوان به راحتی بینشان سوییچ کرد.
یک عالم دشمن، اندکی وقت
شرکت در میادین نبرد تنها کاری نیست که در بازی Halo Infinite به آن مشغول میشویم. وظیفه مستر چیف در این بازی، یک تنه آزاد کردن زتا از دست تبعید شدهها و کمک به نیروهای باقی مانده UNSC است.
در کنار کمک به باقی مانده ارتش UNSC که در نقشه پراکنده شدهاند، مستر چیف پایگاهها و بناهای مهم نیروهای دشمن را هدف قرار میدهد. تبعید شدهها ضمن ساخت بناهایی نظیر انبارها، کارخانه تولید مهمات و …، پایگاههای متعلق به انسانها (FOB) را نیز تصرف کردهاند.
بر خلاف FOB ها که با از بین بردن دشمنان آن منطقه کنترلشان را به دست میگیریم، در از بین بردن بناهای مهم، با سیستمی شبیه به ماموریتهای قدیمی مستر چیف روبهرو هستیم. از بین بردن ژنراتورها، انبارها و از کار انداختن تاسیسات، از کارهایی است که برای از بین بردن ساختمانهای مهم دشمن باید انجام دهیم.
با انجام فعالیتهای ذکر شده، امتیاز شجاعت (Valor) کسب میکنیم که به وسیله آن، وسایل نقلیه و اسلحههای قدرتمندتری در پایگاههای خودی در دسترسمان قرار میگیرد.
میتوانیم در این بازی قابلیتهای مسترچیف را ارتقا دهیم، اما این از طریق سیستم کسب تجربه و افزایش سطح به دست نمیآید. امتیاز ارتقا قابلیتها Spartan Core نام دارد و تنها راه کسب آن، پیدا کردن محفظههای مخصوص آن است که در گوشه و کنار نقشه پراکنده شدهاند.
همچنین میتوانیم در بخش تکنفره محفظههایی پیدا کنیم که حاوی رنگ، آویز اسلحه و … بوده و برای اسلحهها و زره اسپارتانمان در بخش چند نفره به کار میآیند. البته نباید انتظار خاصی از این محفظهها داشت. زرههای مختلف و اجزای آنها، مشخصا از بخش پولی بتل پس چند نفره به دست آمده یا به صورت مجزا در استور به فروش میرسند. مایکروسافت حسابی برای این بخش دندان تیز کردهاست.
تنوع دشمنان همیشه یکی از نقاط قوت بازیهای Halo محسوب میشده و در بازی Halo Infinite نیز این تنوع وجود دارد. دشمنان بازی هر یک استراتژی خاصی برای از بین بردن مستر چیف به کار میگیرند. هیچ دکمهای به نام “من بردم” در این بازی وجود ندارد. نمیتوان سوار تانک شد و تبعید شدهها را درو کرد.
هوش مصنوعی بالای نیروهای دشمن به آنها کمک میکند تا با استفاده از اسلحهها و قابلیتهایشان مستر چیف را وادار به خروج از وسیله نقلیهاش کنند. موارد ذکر شده بازی را از حالت ” شلیک میکنم، پس هستم” خارج کرده و عمق خوبی به نبردهای بازی میدهد.
زمانی برای مردن نیست
پس از داستان آشفته بازی Halo 5 که همه چیز را به هم ریخت، وظیفه روایت بازی Halo Infinite سختتر شده است. چرا که این بازی نه تنها باید داستان خود را روایت کند، بلکه باید به سوالهای داستانی به وجود آمده در Halo 5 نیز پاسخ دهد.
بازی Halo Infinite نه تنها میتواند با ارائه داستان مستقل خود، بازیکنهای جدید که چیزی از نسخههای قبلی نمیدانند را به خود جذب کند، بلکه با پر کردن حفرههای داستانی نسخههای پیشین، طرفداران قدیمی سری Halo را از خود راضی نگه دارد.
داستان بازی Halo Infinite روی رابطه مستر چیف و هوش مصنوعی جدیدش که با نام Weapon شناخته میشود تمرکز دارد و شخصیت مستر چیف را به عنوان یک انسان بررسی میکند. در این نسخه تاثیر وقایع هیلوهای چهارم و پنجم بر روح مستر چیف را میبینیم و شخصیت او را به عنوان یک انسان و نه یک ابر سرباز و ماشین کشتار بررسی میکنیم.
شخصیت پردازی Weapon نیز در کنار مستر چیف و رابطهاش با او به خوبی صورت میگیرد و در طول داستان او را به عنوان شخصیتی ساده لوح و خوشبین تا پیبردن به پیچ و تاب داستان، دنبال میکنیم. بازی Halo Infinite بیشتر درباره تبدیل شدن افرادی که قهرمان نیستند (نظیر خلبان بازی به نام Echo 216) و Weapon به قهرمانهایی است که آماده نجات جهان هستند.
بخش چند نفره: هیلویی که دیگر بینهایت نیست
مایکروسافت تصمیم گرفت بخش چندنفره بازی Halo Infinite را به صورت رایگان برای اکس باکسها و کامپیوتر عرضه کند. این بخش از سیستم بتل پس، مانند سایر بازیهای رایگان نظیر Team Fight Tactics و Valorant استفاده میکند. در این سیستم بازیکن میتواند بدون صرف هزینه، با بازی و کسب امتیاز تجربه، در بتل پس پیشرفت کرده و جایزه بگیرد. در چنین سیستمی اکثر جوایز مخصوص کسانی است که بتل پس را خریداری کنند، اما جوایزی نیز به رایگان در اختیار بقیه قرار میگیرد.
متاسفانه بتل پس فصل اول بازی Halo Infinite به هیچ عنوان با بازی نظیر Valorant قابل مقایسه نیست. جوایز رایگان بتل پس این فصل، بسیار سطحی بوده و بود و نبودشان چندان تاثیری ندارد. در مقایسه، بازیهایی نظیر Valorant یا Team Fight Tactics ضمن داشتن جایزههای رایگان مناسب برای بازیکنهایی که بتل پس را خریداری نمیکنند، با قرار دادن جوایز پولی خوب، ارزش مادی بتل پس را نیز حفظ میکند.
مشکلات این بخش به مورد ذکر شده خلاصه نمیشود. سیستمی در مودهای چندنفره برای انتخاب اسلحه وجود ندارد. نبود بخش Loadouts غیر قابل قبول است. اکثر شوترهای مدرن چنین بخشی دارند. در صورتی که در بازی Halo Infinite تنها میتوان اسلحهها را در میدان نبرد پیدا کرد. این دسترسی به اسلحههای مورد نیاز را سخت میکند.
توسعه دهندگان میتوانند از سیستم Loadout مرسوم بازیهای مدرن یا سیستم خرید اسلحه استفاده کنند. مدلی شبیه به CS:GO و Valorant. در هر صورت سیستم فعلی تعیین اسلحه بازی قابل قبول نبوده و جای کار دارد.
مودهای قابل بازی در بخش چندنفره خوب بوده اما کافی نیستند. نبود مودی نظیر Firefight که از مودهای محبوب نسخههای پیشین Halo بودند حس میشود. همچنین با توجه به نقشه نسبتا بزرگ بخش کمپین، میتوان مود بتل رویال را نیز به این بازی اضافه کرد. این مود یکی از مودهای محبوب بخشهای چندنفره بازیهای شوتر است که امتحان آن در شوترهای اول شخص نظیر Call of Duty در Warzone با نتیجه مثبت همراه بوده است. وجود مود بتل رویال با قابلیتها و اسلحههای هیجان انگیز بازی Halo Infinite مسلما تجربهای شگفتانگیز خواهد بود.
حالا که مایکروسافت رویکردی جدید برای بخش چندنفره بازی Halo Infinite در پیش گرفته و با رایگان کردن آن به دنبال افزایش محبوبیتش میان بازیکنها و رقابت با سایر شوترهای اول شخص مشابه است، لازم است که به نقصهایش توجه کند. البته تمامی نقصهای بخش چندنفره ذکر شده با ارائه یک آپدیت از طرف توسعه دهندگان قابل حل شدن خواهد بود و چیزی نیست که به صورت دائمی بلای جان بازی باشد.
نتیجهگیری
بازی Halo Infinite هر آنچه در نسخههای پیشین Halo عرضه شد را ارتقا دادهاست. این بازی گیمپلی سند باکس شبیه به نسخههای اول این سری بازی و نقشهای نسبتا بزرگ که میزبان نبردهای شلوغ و گان پلی شگفت انگیز آن است را ارائه میدهد. این تجربهای بیسابقه از Halo است.
بیشتر مطالعه کنید:
خلاصه انگلیسی از نقد بازی
Halo Infinite upgrades everything that was presented in the previous Halo games. This game offers sand-box gameplay similar to the first versions of Halo and a fairly large map that hosts Its crowded battles and amazing gunplay. It`s a Halo experience like never before.
The Review
Halo Infinite
بازی Halo Infinite هر آنچه در نسخههای پیشین Halo عرضه شد را ارتقا دادهاست. این بازی گیمپلی سند باکس شبیه به نسخههای اول این سری بازی و نقشهای نسبتا بزرگ که میزبان نبردهای شلوغ و گان پلی شگفت انگیز آن است را ارائه میدهد. این تجربهای بیسابقه از Halo است
PROS
- گیمپلی جذاب سند باکس و بازگشت به الگوی نسخههای پیشین
- تنوع بالای اسلحهها که هر کدام هویتی مستقل دارند
- اکشن سریع و پر هرج و مرج
- گان پلی شگفت انگیز که قدرت هر اسلحه را به خوبی به بازیکن نشان میدهد
- نورپردازی پیشرفته که به خصوص در چرخه شب و روز، میدرخشد
- شخصیت پردازی خوب مسترچیف در کنار سایر شخصیتهای معرفی شده
- روایت خوب داستان بازی
- معرفی مکانیکهای جذابی همچون Grappling Hook
- پاسخ دادن به سوالات پیش آمده از نسخههای قبلی سری در داستان بازی
CONS
- عدم وجود تنوع در نقشه
- بتل پس بخش چندنفره در مقایسه با بازیهایی که از این سیستم استفاده میکنند، ضعیفتر است
- نبود سیستمی برای انتخاب اسلحه در بخش چندنفره حس میشود
سلام
نورپردازی بازی خوب نیست، این تنها ایراد بصری بازی یه بنظرم.
ابتدا نورپردازی بازی خودکار و اتوماتیک بود تا با چرخه شبوروز هماهنگ بشه و با گذشت زمان سایهها تغییر کنند.
منتها خوب پیاده نشدهبود.
الآنم مثلا اسلحه مسترچیف رو نگاه بکنیم، خیلی صاف و یکدست و بیسایه و نورپردازی ست.
البته اینا چندان مهم نیست، من باب مسائل فنی گفتم وگرنه چیزی از ارزشهای بازی و خوب بودن آن کم نمیکنه.
درود بر شما. اینکه سایه زنی این بازی بدون مشکل نیست رو قبول دارم.
ولی اینکه بگیم Halo Infinite نورپردازی خوبی نداره رو باهاش مخالفم. به خصوص در مورد مثالی که شما زدی، یعنی اسلحه مسترچیف. تو تمام عکسهای اسلحه های مسترچیف تو همین نقد میشه تاثیر نور روی اسلحه های مختلف رو دید.
سلام
تأثیر زیرپوستی خاصی داره، آخه چشمی بیشتر صتف و شفاف و سفیده.
انگار رنگها چندان درخشان نیستند یا رنگ تیره و بالاخص سیاه زیادی روشنه.
ذوایت داستانی که دارد بسیار جذاب بود و خیلی بازی خوبی هست
بازی بسیار جذاب و جالبی بود ولی یکسری ایرادات داشت
سلام
ایرادات رو بزار کنار داداش حالش رو ببر! اصلا ایراد بزرگ و عمیق و ریشهای آزاردهندهای ندارد.